Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

MACHETE

 

Danny Trejo har hatt utallige roller i det meste, men dette er første gang han har hovedrollen i en film. Vanligvis spiller han skurkeroller, men denne gangen er han helten. Til gjengjeld har vi Steven Seagal som skurk for første gang. Begge to gjør en glimrende innsats. Resten av rollelisten er alt fra Robert Deniro til han piloten fra Lost (Lapidus, om jeg ikke husker helt feil). Litt variasjon på talentet, med andre ord.

 

Aner ikke så mye om handlingen da den er mer eller mindre ikke-eksisterende. Alle er ute etter hverandre, noen vil ha revolusjon, Matchete vil ha hevn (men venter tre år før han gidder?), en politidame undersøker ett eller annet osv. Ganske forvirrende i grunn.

 

Men hele grunnen til hvorfor filmen er laget i første omgang var fordi Quentin Tarantino og Robert Rodriguez hadde litt moro med å lage falske trailere til Grindhouse-filmen deres (Planet Terror/Death Proof). Traileren lovet vold i store mengder, og det får man så til de grader til tider. Tidlig i filmen plukker Matchete opp en pistol med hånden han kappet av fortsatt hengende fast og skyter flere folk. Da skjønner man hva man har i vente. :p

 

Alt i alt vil jeg si det er en helt grei film. Det er mer enn nok blod og gørr for de fleste, og Matchete selv er rimelig badass. Enkelte scener er ganske skuffende (sluttkampen for eksempel. Hva faen var det der?), mens andre scener igjen er ganske kule. ("God has mercy. I don't.") :p

 

Og selvsagt: "Matchete will return... in Matchete Kills! And... Matchete Kills Again!" Aner vi to oppfølgere?

 

Vurdering: 6/10 Helt grei film, men ikke forvent all verden.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Skal man først anbefale filmer fra 50-tallet til en som ikke liker så gamle filmer så ville jeg heller foreslått North by Northwest, 12 Angry Men, The Bridge on the River Kwai, Rififi eller kanskje western eller samurai-filmer.

Man kan godt anbefale enda eldre filmer også, synes jeg. The Adventures of Robin Hood er jo for eksempel en veldig sprelsk, morsom sak. De jeg har vist den til har satt stor pris på den, selv om de ikke pleier å se "gamle" filmer. Ellers er 12 Angry Men et flott forslag.

Støttes, fantastisk film det der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Phantom of the Opera (2004)

 

Filmen føyer seg inn i en lang rekke filmatiseringer av Andrew Lloyd Webbers mesterstykke. Jevnt over har denne filmatiseringen fått god kritikk, og den er absolutt blant de beste, men på meg skuffet den.

 

Scenene er fargerike og fine, men jeg satt igjen med en følelse av at musikken var nedprioritert i fordel for rekvisitta. Og at sangen ikke var godt lipsyncet gjorde ikke opplevelsen særlig bedre. Jeg endte med å høre på albumet i stede.

 

At Fantomet er såpass ung var derimot en spennende vending. Jeg har alltid sett ham for meg som en middelaldrene mann, iom. at han skal ha lært opp Christina siden hun var barn.

 

Alt i alt: Fin, men forvent deg ikke magien du får på teater.

Lenke til kommentar

MATCHETE

 

Og selvsagt: "Matchete will return... in Matchete Kills! And... Matchete Kills Again!" Aner vi to oppfølgere?

 

Machete will kill... anyone who spells his name Matchete.

 

Matchete er mannen som dreper..med fyrstikker! (matches) Stabber deg i brystet like *that* og knekker av fyrstikken så du får en ekkel infeksjon og dør etter noen dager.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er en anmeldelse av den siste tv-serien jeg har sett.

 

Sesong 1 & 2

(2009/2010)

"Men face reality, women don’t. That’s why men need to drink."

 

Da har man med fornøyelse sett sesongfinalen av andre sesong til den noir-aktige, komiske og uhorvelig underholdene tv-serien Bored To Death fra den amerikanske og populære fjernsynskanalen HBO. De sendte den første episoden 20.september 2009 og nå omtrent 14 måneder senere har de fått produsert to hele sesonger av dette tv-serieverket med tilsammen 16 episoder. Det er kanskje litt uvanlig å bare ha 8 episoder i hver sesong, men det er en hel del serier nå til dags som benytter seg av dette og utgjør seg best med et mindre antall episoder i hver sesong. Dette fungerer perfekt for denne serien, dog jeg hadde ikke hatt noe imot om de hadde laget flere episoder siden det er så fortreffelig fantastisk å følge med på.

 

Her er det manusforfatter, produsent og skuespiller Jonathan Ames som er skaperen hvor det hele baseres på tre personers svært forskjellig og småkjedelig liv i New York. I hovedrollene får vi Jason Schwartzman, en så og si velkjent skuespiller fra filmer som Rushmore, I Heart Huckabees, The Darjeeling Limited og Fantastic Mr. Fox. Ved hans side står Zach Galifianakis, en komiker med sitt ikoniske skjegg som i de siste årene har blitt en verdenstjerne på grunn av hans bidrag i filmen The Hangover og andre litt mindre prosjekter den siste tiden. Det siste medlemmet i trioen er den dyktige, erfarne og nå litt gamle Ted Danson som for de fleste er mest kjent fra tv-serien Cheers som med hele 11 sesonger gikk fra 1982 til 1993 og blir fortsatt regnet som en av tv-historiens beste. Disse tre deler skjermen sammen og utgjør en av de beste trioene man kan finne.

 

Jonathan Ames (Schwartzman) er en strevende og jødisk romanforfatter som akkurat har blitt dumpet av kjæresten Suzanne på grunn av hans dop røyking og drikking. Han blir så inspirert av hans favoritt Raymond Chandler roman til å legge ut en annonse på nettsiden Craig's List der man kan tilby hjelp som en ulisensiert privatetterforsker. Der tar ikke lang tid før han blir ringt opp av en ung jente som leter etter sin bortkomne søster og fra der av kommer sakene rullene inn hvor nye utfordringer og endringer virkelig merkes på hans ellers kjedelige liv.

Samtidig har Ray Hueston (Galifianakis), en tegneserieskaper og Jonathans beste venn, dype psykologiske problemer med seg selv som kjæresten Leah syns han skal konfrontere. Underveis har han skapt en superhelt basert på seg selv hvor superkreften er en enorm penis som redder dagen.

Med dette møter vi George Christopher (Danson), Jonathans venn og sjef, som er redaktør av New York magazine Edition og en livlig middelaldrende mann som liker å ta seg noen fester hvor hans forhold til alkohol, marihuana og sex begynner å kjennes på helsa. Han er også innblandet i diverse komplikasjoner med eks-kona, sjef og andre tilfeldig kvinnelige forhold som overtar hans liv fullstendig.

 

Serien har et slags noir-aktig preg over seg hvor spesielt Jason Schwartzman får vist det fram under hans privatetterforskning på natten. Ted Danson bringer det sofistikerte og de ulykkelige gledene over livet inn i serien, mens Zach Galifianakis definitivt er den komiske og morsomme delen av trioen.

Deres problemer med kjedsomhet, sex, følelser og jobb gjør at de må håndteres på de rareste, mest spennende og interessante måtene en kan tenke seg. Jonathan, Ray og George som er tre vidt forskjellige karakterer, forandrer seg over tid hvor de møter nye personligheter og oppdagelser langs veien som gjør at de ser lysere på livet og at de står sterkere som en trio. Her det vennskap, kjærlighet og sorg det blir spilt på, sammen med en hel masse av behagelig, smart og morsom kjemi som aldri kunne vært bedre enn det akkurat er her.

 

Over to sesonger er det utvikling, personlig endring og de menneskene som er viktigst for en som rammer serien. Og sammen med livets stadig nye utfordringer, gleder og entusiasme resulterer Bored To Death i en av de beste tv-seriene med kanskje den mest spesielle og interessante trioen som fins.

 

"But what do you want to do tonight?"

"Well, let's get stoned and get something to eat in Brooklyn. It's not the Amazon but we can make it lively."

10/10

post-123100-0-25463900-1289903974_thumb.jpg

post-123100-0-11535200-1289903978_thumb.jpg

post-123100-0-87196300-1289903981_thumb.jpg

post-123100-0-38193800-1289903986_thumb.jpg

post-123100-0-49241300-1289903990_thumb.jpg

post-123100-0-25026400-1289903993_thumb.jpg

post-123100-0-89870600-1289903997_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

MATCHETE

 

Og selvsagt: "Matchete will return... in Matchete Kills! And... Matchete Kills Again!" Aner vi to oppfølgere?

 

Machete will kill... anyone who spells his name Matchete.

 

Machete has a life and don't care about typos...

Forskjell på kronisk feilstaving og typos så den må du tåle synes jeg ;)

Matchete bryr seg ikke om analfabeter.

Lenke til kommentar

MATCHETE

 

Og selvsagt: "Matchete will return... in Matchete Kills! And... Matchete Kills Again!" Aner vi to oppfølgere?

 

Machete will kill... anyone who spells his name Matchete.

 

Machete has a life and don't care about typos...

Forskjell på kronisk feilstaving og typos så den må du tåle synes jeg ;)

 

Hehe, ta det med ro, jeg er ikke akkurat nærtagende og tåler det meste. Stick 'n stones, og alt det der. :p

Lenke til kommentar

Sticks 'n' stones skrives det :D

 

For såvidt, men 'n' er forkortelse for "and", så ' er bare en erstatning for bokstaven som mangler. (do not blir for eksempel forkortet til do n't, men siden n't ikke gir mening settes det sammen til don't.) Det er tungvindt å skrive to 'er hele tiden, så det er "lov" å bruke bare en. Noen skriver den foran order ('nd), mens andre skriver den bak (an'). De fleste skriver det fonetisk, altså sløyfes både a'en og d'en, så vi ender opp med 'n eller n'. Begge er lov. Guns 'N Roses har for eksempel bare en ' som er plassert foran. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...