Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Dragetreneren (2010)

Ikke gjør den noe spesielt nytt, og det veldig få overaskelser, men til tross alt, det var da en fin liten film som jeg koste meg med i de sene nattetimer.

 

Svak 7\10

 

0La passion de Jeanne d'Arc (1928)

Det er utrolig hvor engasjerende denne filmen faktisk var, i og med at 60% av filmen bestod av nærbilder av "Jeanne". Herlig herlig film. For ikke å snakke om musikken som passet perfekt.

 

Sterk 8\10

Endret av thadon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange vil sikkert fremheve Kubricks film fra 1960 som den beste. Men den begynner å bli noe gammel nå.

 

Mener du virkelig at alder gjør en film dårligere?

 

Som noen andre er inne på, det kommer an på. Denne har dog holdt seg relativt bra.

Men det ligger vel litt i korta, at filmatiseringer av slike spektakulære historiske dramaer

oftest blir bedre med moderne teknologi.

Og man er bedre å får det til å se realistisk og ekte ut i dag.

 

På 50 og 60 tallet ble filmene preget av stilen, hårfasonger, musikk osv også som var på den tiden.

Så man får et inntrykk av at filmen foregår på 50 - 60 tallet.

Lenke til kommentar
Det varierer. Starwars filmene syns jeg har tapt seg veldig med årene. Mens Back to the future og Indiana Jones er fortsatt like gode. Som sagt, det kommer an på hvilke filmer.

 

Jeg er enig i at det kommer ann på hvilke filmer, men det er mye mer enn det som spiller inn. Da jeg var liten var jeg oppe veldig sent og fikk en sniktitt på den første Star Wars-filmen. Dette var tidlig på 80-tallet da vi kun hadde NRK, og den dag i dag husker jeg godt musikken som dundret ut av høytalerne i introen, romskipet som ble etterfulgt av en Star Destroyer, og selvsagt, Darth Vader himself. Jeg så ikke mer enn det før jeg ble jaget i seng, men det satte et inntrykk på meg som ingen filmer her klart å gjøre senere. Der og da ble jeg forelsket i Star Wars, og selv om jeg er over tretti trengte jeg ikke tenke meg nøye om før jeg kjøpte en lego AT-ST for to tusen spenn. :p De tre gamle filmene vil for meg alltid være tidløse klassikere. Hadde jeg ikke sett dem før i dag, og da på TV uten å vite noe om dem ville de ikke hatt i nærheten av samme inntrykk. Selve filmene er bra i seg selv, men hele opplevelsen rundt dem er også veldig viktig. :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det kommer ann på hvilke filmer, men det er mye mer enn det som spiller inn. Da jeg var liten var jeg oppe veldig sent og fikk en sniktitt på den første Star Wars-filmen. Dette var tidlig på 80-tallet da vi kun hadde NRK, og den dag i dag husker jeg godt musikken som dundret ut av høytalerne i introen, romskipet som ble etterfulgt av en Star Destroyer, og selvsagt, Darth Vader himself. Jeg så ikke mer enn det før jeg ble jaget i seng, men det satte et inntrykk på meg som ingen filmer her klart å gjøre senere. Der og da ble jeg forelsket i Star Wars, og selv om jeg er over tretti trengte jeg ikke tenke meg nøye om før jeg kjøpte en lego AT-ST for to tusen spenn. :p De tre gamle filmene vil for meg alltid være tidløse klassikere. Hadde jeg ikke sett dem før i dag, og da på TV uten å vite noe om dem ville de ikke hatt i nærheten av samme inntrykk. Selve filmene er bra i seg selv, men hele opplevelsen rundt dem er også veldig viktig. :)

Du gjør meg forelsket. I Star Wars, altså.

 

De gamle er eldst fordi arbeidet som legges ned i storslagne filmer i dag kan som oftest ikke sammenlignes med det arbeidet som ble gjort før. Nå kan man jukse det til med både CGI og keying, og i det syns jeg også noe av sjelen forsvinner.

Lenke til kommentar
Det varierer. Starwars filmene syns jeg har tapt seg veldig med årene. Mens Back to the future og Indiana Jones er fortsatt like gode. Som sagt, det kommer an på hvilke filmer.

 

Jeg er enig i at det kommer ann på hvilke filmer, men det er mye mer enn det som spiller inn. Da jeg var liten var jeg oppe veldig sent og fikk en sniktitt på den første Star Wars-filmen. Dette var tidlig på 80-tallet da vi kun hadde NRK, og den dag i dag husker jeg godt musikken som dundret ut av høytalerne i introen, romskipet som ble etterfulgt av en Star Destroyer, og selvsagt, Darth Vader himself. Jeg så ikke mer enn det før jeg ble jaget i seng, men det satte et inntrykk på meg som ingen filmer her klart å gjøre senere. Der og da ble jeg forelsket i Star Wars, og selv om jeg er over tretti trengte jeg ikke tenke meg nøye om før jeg kjøpte en lego AT-ST for to tusen spenn. :p De tre gamle filmene vil for meg alltid være tidløse klassikere. Hadde jeg ikke sett dem før i dag, og da på TV uten å vite noe om dem ville de ikke hatt i nærheten av samme inntrykk. Selve filmene er bra i seg selv, men hele opplevelsen rundt dem er også veldig viktig. :)

 

Snodig, det er nesten eksakt samme historie som jeg har. Jeg fikk lov å sitte oppe og se A New Hope som gikk på NRK en gang tidlig på 80-tallet, og var superoppspilt, fordi nabogutten måtte legge seg fordi det var en "voksenfilm".

Så jeg gloata jo om det i ukevis fremover. Samt at nabojenta hadde en Casio-synth der man kunne spille ferdigrecordete sanger, med lys som lyste for hver tangent du skulle trykke så sangen fortsatte. (I etterkant har jeg funnet at det er en Casio CT-100). Denne hadde Star Wars-temaet, og jeg pleide å få sitte og spille den om og om igjen. Du måtte nemlig trykke riktig tangent for å følge melodien, ellers stoppa sangen å spille. Og jeg var en brukbar keyboardist allerede som liten.

 

SW har liksom fulgt meg gjennom oppveksten. Hadde en stor Millenium Falcon playmobil modell med masse figurer inni.

Og kjøpte seff den svarte VHS-boksen med alle 3 filmene i når jeg ble stor nok til å ha egne penger. Satt og sikla over traileren til EP1 i over ett år. Og ble såklart skuffa når Jar Jar kom og ødela halve filmen. Har bygget noen større Star Wars Lego modeller, men har dårlig med plass. En Venator Class destroyer som er alt for stor bl.a. :p

 

Også så jeg 2 bokser med Ultimate Collectors Edition av Death Star på Brio rett borti her, som kosta 5999,- . Altfor dyrt.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

For ikke å glemme fantastiske Where Eagles Dare fra 1968 med Richard Burton og Clint Eastwood

 

http://www.youtube.com/watch?v=TxBZ4Kh1zpU

 

WW2 eventyr/agentfilm som går Bond-filmene i høy gang, der en gruppe hemmelige agenter prøver å infiltrere Schloss Adler for å redde ut fanger. Flere kanongode twists, fantastisk musikk, et ekte middelalderslott som hovedkulisse og masse eksplosjoner og skyting senere sitter man med kjeven åpen og tenker "Fy faen så fett". Ikke noe moderne "war is hell" moralhistorie, krigen er bare en backdrop for å få muligheten til å drepe nazister som snakker tulle-tysk.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

filmer fra 50,60,70 tallet trenger ikke jeg prøve meg på en gang. Sjarmen av dei treffer ikke hos meg.

Anbefaler deg å se Vertigo og Rear Window (mange fler av Hitchcock sine filmer også). De er fra 50-tallet, og er bedre enn 95% av filmene som kommer ut idag (etter min mening).

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar

filmer fra 50,60,70 tallet trenger ikke jeg prøve meg på en gang. Sjarmen av dei treffer ikke hos meg.

Du har bare hatt uflaks og sett feil filmer. Hva slags filmer liker du best? Litt lettere å komme med forslag til filmer du sannsynligvis vil like hvis man ikke bare ramser opp filmer med "eldre enn 80-tallet" som eneste fellestrekk.
Lenke til kommentar

filmer fra 50,60,70 tallet trenger ikke jeg prøve meg på en gang. Sjarmen av dei treffer ikke hos meg.

Anbefaler deg å se Vertigo og Rear Window (mange fler av Hitchcock sine filmer også). De er fra 50-tallet, og er bedre enn 95% av filmene som kommer ut idag (etter min mening).

Skal man først anbefale filmer fra 50-tallet til en som ikke liker så gamle filmer så ville jeg heller foreslått North by Northwest, 12 Angry Men, The Bridge on the River Kwai, Rififi eller kanskje western eller samurai-filmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man først anbefale filmer fra 50-tallet til en som ikke liker så gamle filmer så ville jeg heller foreslått North by Northwest, 12 Angry Men, The Bridge on the River Kwai, Rififi eller kanskje western eller samurai-filmer.

Man kan godt anbefale enda eldre filmer også, synes jeg. The Adventures of Robin Hood er jo for eksempel en veldig sprelsk, morsom sak. De jeg har vist den til har satt stor pris på den, selv om de ikke pleier å se "gamle" filmer. Ellers er 12 Angry Men et flott forslag.

Endret av Era Vulgaris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...