Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Killers (2010)

 

Killers er en film regissert av Robert Luketic, karen som har gitt oss Legally Blonde, Monster-in-Law, The Ugly Truth. Altså de samme kjærlighetskomediene vi har sett FOR mange ganger som ikke har vært så særlig gode. I denne filmen har han fått med seg Katherine Heigl og Ashton Kutcher, som han mener utgjør et godt "spy-team", noe som det absolutt ikke gjør.

 

Katherine Heigl spiller Jen, den søte og rotete, slik hun alltid spiller i absolutt alle hennes filmer. Ashton Kutcher er leiemorderen Spencer, noe som Asthon ikke passer som i det hele tatt. Den personen som har oppfordret og fått han til spille denne rollen må ha løyet og tenkt att dette ikke er noe for den morsomme twitrern, men det holder at han ser bra ut. Og nei, det gjør det altså ikke. Sure, både Heigl og Kutcher ser bra ut og er vakre mennesker, men de passer ikke sammen.

 

Disse to møtes på ferie i Nice, blir sammen og til slutt gifter seg. Tre år senere avsløres hans hemmelige jobb. Jen blir da selvsagt involvert og det er mye skyting, eksplosjoner og fart, men dette holder ikke med tanke på begge to spiller utrolig dårlig og falskt, historien er den samme og alt er forutsigbart og kjedelig.

 

Heigl gjør en grei jobb med å gjenta rollen som hun har spilt i alle sine filmer tidligere, men det er for mye dumt som skjer her. Asthon gjør en så dårlig jobb å spille en leiemorder og deretter blir alt bare kaos og veldig falskt. Man ser på begge at dette er uoriginalt og unaturlig, samtidig som historien, plottet, dialogene og actionscenene er forutsigbare som ikke gir mening.

 

Killers inneholder ganske dårlig skuespill, dårlig plott, dårlig manus og er rett og slett en mye dårlige versjon av Mr. And Mrs. Smith. 02/10

 

 

Knight And Day (2010)

 

Knight And Day har et ganske likt oppsett som Killers, bare at skuespillerne er hakket bedre. I denne filmen er det James Mangold som har regissert. Han står bak gode filmer som Cop Land, Walk The Line og 3:10 to Yuma. En mann som har bevist at han kan regissere litt av hvert som faktisk er ganske bra.

 

I denne filmen har han satt sammen Tom Cruise og Cameron Diaz i en actionkomedie. Tom spiller Roy Miller, en spesialagent som virker å ha alt på greip og er vant til action og spenning. Han møter June Havens, spilt av Cameron Diaz. De havner på samme fly, hvor det knapt er passasjerer og noe virker ikke helt riktig. Mens June er på toalettet, dreper Roy de fire-fem andre passasjerene på flyet, samt piloten. Og det viser seg at Roy er en slags agent. June får selvsagt panikk og Roy må lande flyet. Utover filmen er det skyting, slåssing, eksplosjoner og kule kjøretøy, den samme gamle regla. Filmen har klisjeer, er forutsigbar og overfladisk. Noe som ikke alltid er like bra. Skuespillet er greit, historien er ok og actionscenene er ganske underholdene.

 

Tom Cruise har spilt agent en rekke ganger tidligere og vet hvordan spillet foregår og vet hva han må utføre og si for å spille en kul spesialagent. Cameron Diaz har også spilt agentrollen før et par ganger, men i denne filmen skal hun spille den uskyldige og hysteriske dama som akkurat har møtt en agent og får oppleve action uten like. Det er en helt vanlig actionkomedie, hvor en mann og kvinne møtes på et tilfeldig sted, blir forelsket og at det senere viser seg at mannen er en kul, tøff og hardbarka agent som må få dem begge i sikkerhet og drar med dama på et eventyr hun aldri vil glemme. Som da selvfølgelig er starten på et liv sammen hvor de kan leve lykkelig i alle sine dager.

 

Kjemien og gløden mellom Tom Cruise og Cameron Diaz er mere troverdig, samt actionscenene er mye mere underholdene og generelt bedre enn i Killers. Kjemien mellom Kutcher og Heigl er ikke troverdig, ikke morsom eller søt og har heller ikke noe særlig imponerende actionscener. Cruise og Cameron er litt eldre og mer erfarne, samt mye dyktigere som skuespillere.

 

Knight And Day er en underholdene, actionfylt og småmorsom film hvor vi får se stjernespekkete skuespillere på skjermen sammen som utgjør en helt grei, men ikke like kjedelig som Killers, actionkomedie. 04/10

post-123100-1285501671,7554_thumb.jpg

post-123100-1285501675,3133_thumb.jpg

post-123100-1285501679,5639_thumb.jpg

post-123100-1285501703,2472_thumb.jpg

post-123100-1285501709,2289_thumb.jpg

post-123100-1285501714,1568_thumb.jpg

Endret av .........
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Alamo 2004(med komentator spor)

 

Anbefaler alle å skaffe dvden med dette komentarorsporet selv om du bare er moderat interisert i militær historie, komentaroren er fra to historikere som også var techical og historic advisors på filmen, det kule er at de er vant med film mediet og skjønner det, de påpeker feilene i filmen, men forteller også hvorfor de ble gjort, ofte for å få en dramatisk effekt, men filmen er fremdeles overaskende tro mot hendelsene, i hvertfall så mye vi vet om dem, det ble skrevet masse dagbøker og førstepersjons fotellinger om livet de 13 dagene, kvinnene overlevde og fortalte det de viste, det er så klart viss forandringer, den største er at selve fortet har blitt forandret på så kappelet kommer i nesten alle senene, og at selve fortet virker mindre enn det egentlig var, da det var ganske stort.

 

Visse persjoner møter hverandre og blir venner som egentlig bare var bevise om hverandre og aldri ble "buddies" Filmen viser også Tejano(latino texikanere) sin side, da konflikten ikke bare var hvite "amerikanere" mot brune "mexicanere" det var republicnare mot federalere og republicanerne kom all former og farger. De som snakker spansk snakker for det meste spansk i filmen, man ser det også fra Mexicanerne sin side, Santa Anna har en stor suporting rolle.

 

Selve angrepet viser at Mexicanerne ikke bare stromet frem som hodeløse kyllinger, da var en plan, filmen er også den første og eneste filmen som viser den ektreme effekten av cainster.

 

Gjennom hele komentator sporet forteller dem om de forskjellige karakterene, hvordan det er å lage en film, hvilke kompromisser som må gjøres mellom film mediet og historie, de er begge texicanere selv og har levd historien, veldig morsome folk å høre, du lærer mye og de kommer med masse back info om filmen samtidig.

 

9/10

Lenke til kommentar

Predators (2010)

 

Hjelp for et klisje av en film! Var mangen scener som føltes ut som et "copy&paste" fra den første. Hvorfor føler alltid ressisørene til disse Predator filmene eller AvP filmene, at de må hele tiden "pay respect" til orginalen ved å gi oss små smakbiter? Det hjelper ikke! Filmen din er ikke i nærheten så bra!

 

Personer du ikke bryr deg om, kledlige action scener, dårlig effekter, ræv skuespilling...

 

Den var ikke helt uten underholdning, men er så dårlig at jeg ville ikke anbefalt den til noen.

 

Nei huff, håper jeg glemer den fort.

 

4/10

Lenke til kommentar

RAN(1985)

 

Syntes dette var meget skuffende i forhold til all positiv omtale den har fått.

 

Tregt langdrygt og regelrett kjedelig vil jeg hevde.

Skjønner ikke hva som kan være så bra med dette her..?

 

Kampscenene var helt teite. Kunstige og urealistiske.

Og jeg fikk etterhvert fnatt av å se på trynet til han gamle, som

Kunne stå i lange perioder og bare skjære grimaser inn i kamera.

 

Nei dette var slette greier synes nå jeg. Borkastede timer på en søndag :ermm:

 

Noen litt små-interessante omgivelser naturscener. Men det var

dårlig visuell kvalitet, selv til å være fra 1985.

Var mer på nivå med filmer fra tidlig 70-tall sånn sett.

 

3/10

Lenke til kommentar

Prince of Persia: The Sands of Time 2010

Gleder meg til neste helg da jeg skal hjem til mor og far, ta fram playstationen og Prince of Persia: Warrior Within-spillet jeg har der. Kanskje jeg kan klare å runde det denne gangen (jeg er ikke av de som orker å prøve om og om igjen, blir for argh, og skru av). Skal også lete i boksene med ting fra det gamle rommet mitt og se om jeg finner det første Prince of Persia spillet (det fra 80tallet) på diskett, og se om jeg kan få det over på cd eller no.

 

Hva har dette med selve filmen å gjøre? Jo, den viser den nostalgien og følelsen jeg får av å se filmen. Og det er positivt. Hadde dratt hjem og spilt Sands of time-spillet om jeg hadde det. Kanskje jeg skal kjøpe det. Særlig i starten får jeg spillfølelsen, når prinsen må løse en oppgave for å komme inn i byen - oppgaveløsning er jo sentralt i spillene.

 

Ellers så er filmen ganske så god. Den er ikke kjedelig, og har et godt driv som gjør at jeg ikke kjeder meg et sekund. Fine slossescener. Skuespillet er helt ok, godt nok til å ikke dra ned filmen noe særlig, om noe. Historien er grei - men føler ikke at den åpner for en oppfølger, noe jeg tror er meningen (eller hva?) (dette kan hende er pga. at jeg ikke har spilt spillet, så vet ikke hvordan det ender).

 

Det som trekker den ned er egentlig det samme som over: Skuespillet er ok, historien er grei. Ikke mer enn det. Skulle også ønske at jeg klarte å engasjere meg mer i prinsens kamp.

 

Men alt i alt så er dette en severdig film som ikke gjør stor skam på spillene, slik jeg husker dem. Anbefales for en enkel filmkveld.

 

7,5/10

Lenke til kommentar

Predators (2010)

 

Hjelp for et klisje av en film! Var mangen scener som føltes ut som et "copy&paste" fra den første. Hvorfor føler alltid ressisørene til disse Predator filmene eller AvP filmene, at de må hele tiden "pay respect" til orginalen ved å gi oss små smakbiter? Det hjelper ikke! Filmen din er ikke i nærheten så bra!

 

Personer du ikke bryr deg om, kledlige action scener, dårlig effekter, ræv skuespilling...

 

Den var ikke helt uten underholdning, men er så dårlig at jeg ville ikke anbefalt den til noen.

 

Nei huff, håper jeg glemer den fort.

 

4/10

Gøyalt hvordan man kan oppfatte filmer vidt forskjellig. Jeg synes dette var en av de bedre Predator filmene og gir den glatt 8/10 innenfor sin sjanger. Suveren lørdagsunderholdning. Anbefales absolutt til alle som liker Predator filmene.

 

Historien kunne vært bedre, lengre osv. men underholdningsfaktoren var høy. Anbefales med popcorn og en god plasmatv, samt et mørkt rom.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

The American

 

Litt spesiell vinkling på denne filmen, tok litt tid før jeg skjønte hele bildet, og når jeg gjorde det ble jeg ganske skuffet.

Filmen har en tynn historie som ikke forsterkes av klisjefylte dialoger.

Alt i alt en ok film, men ingen minneverdig opplevelse.

 

6/10

 

Litt off-topic: Dette var første gang jeg så en film på kino i Oslo og opplevelsen ble ganske sterkt preget av folk som pratet under filmen. Er dette vanlig her eller var jeg bare uheldig ?

Lenke til kommentar
Litt off-topic: Dette var første gang jeg så en film på kino i Oslo og opplevelsen ble ganske sterkt preget av folk som pratet under filmen. Er dette vanlig her eller var jeg bare uheldig ?

Du var nok bare på feil kino. Tipper du var på Eldorado, Klingenberg eller Saga? Jeg synes de er verst, spesielt Eldorado. Om kvelden i helgene er det enda verre. Da jeg bodde i Oslo dro jeg alltid på Ringen, til nød Colosseum eller en av de andre kinoene.
Lenke til kommentar

Terminator(1984)

 

Det er selvsagt ikke førte gang jeg ser denne, men det er av de jeg må se på nytt med visse mellomrom.

 

8/10

 

Den holder seg godt. Og oppfølgerne 2 og 3 er minst like bra.

Nå hører jeg til dem som mener 3 er like bra som de to foregående.

 

Ser at en film kalt "Teminator salvation" gå for å være en 4 oppfølger.

Husker den fikk laber kritikk da den kom. Men kanskje verd å se likevel?

Lenke til kommentar

One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975)

 

One Flew Over The Cuckoos Nest er regissert av Milos Forman, han som står bak filmer som Hair og Amadeus. Filmen var den andre til å vinne alle de fem største Oscar-prisene, Beste film, beste mannlige skuespiller, beste kvinnlige skuespiller, beste regissør og beste manus. Hovedrollen blir spilt av Jack Nicholson sammen med Louise Fletcher, William Redfield, Brad Dourif, Will Sampsons, Danny DeVito, Scatman Crothers og Christopher Lloyd.

 

Jack Nicolsen spiller R.P McMurphy, en kriminell som blir plassert på et mentalsykehus. Her blir han kjent med en rekke pasienter som han blir kamerat med. McMurphy har mange ambisjoner om å forandre en rekke ting på denne institusjonen. Han gjør opprør med en gang han ankommer og får til slutt med seg resten av pasientene på de mange opprør som oppstår. Alle pasientene her verdsetter McMurphy etterhvert og de alle har hver sin personlighet og særtrekk som gjør de alle spesielle og særegne i filmen. Det er søster Ratched, spilt av Louise Fletchet, som er sjefen og det er hun passer på at alt er som det skal. Filmen utspiller seg til å bli et opprør med kaos, vold og latter.

 

For en livlig, morsom, spesiell og en flott dramafilm Cuckoos Nest er med mange gode skuespillere som gjør den til et Oscarvinnende filmverk av de beste. Nicholson gjør en av sine beste rolle gjennom tidene her med hans vittighet, galskap, humor, glød, tanken om kameratskap og hans dyktige dramatiske rolleskildring er en fryd av et mesterverk å se på.

 

One Flew Over The Cuckoos Nest har humor, drama, kameratskap, likegyldighet, glød, galskap og en slags medfølelse i seg, noe som er veldig beroligende i filmen. En klar klassiker og en klar vinner. 10/10

post-123100-1285587323,5067_thumb.jpg

post-123100-1285587334,5091_thumb.jpg

post-123100-1285587340,0488_thumb.jpg

post-123100-1285587347,4588_thumb.jpg

post-123100-1285587478,5935_thumb.jpg

post-123100-1285587487,7312_thumb.jpg

Endret av .........
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var 3 filmer jeg elsket da jeg var ung (5+ år gammel): Jurassic Park, Terminator 1 og The Lion King :love:

 

On topic:

 

Ben-Hur

 

Så denne i helgen på lan mens alle andre sov, og jauda den var grei. Jeg kjøpte dessverre ikke overbruken av face-shots for reaksjoner ettersom ansiktsutrykkene (spesielt til hovedpersonen) så så rare ut. I tillegg så var filmen altfor lang i forhold til det som skjedde. Det var derimot en del episke scener, slik som heste-racet var dritbra lagd. Helt klart høydepunktet i filmen!

Men er det bare jeg eller var det litt for mye jesus greier på slutten? (siste halvtimen+) Selv så klarte jeg ikke få særlig følelser siden jeg er altfor rasjonell (;)) og sitter der og tenker over hvor lenge 'Gud' har plaget mennesker med sykdommer, slik som den i filmen, og ikke før år 0 gjør han noe, og heller ikke da kurerer han alle men heller plager mennesker videre de neste 2000 årene :p Men jeg må nevne at jeg likte de små scenene med jesus ellers i filmen, og om de hadde kortet ned den siste halvtimen så kan det hende at jeg hadde kjøpt det.

 

6.5/10 Grei film med et par episke scener.

 

For å sammenlikne denne med Gone with the wind og Lawrence of arabia som er av samme typen (episke langfilmer?) så likte jeg de to mye, mye bedre.

Lenke til kommentar

The Player av Robert Altmuligmann

 

vlcsnap2010090118h44m29.png

 

En film med en duft som oser av ironi. Det er vel egentlig alt denne filmen er. En veldig typisk Hollywood film som omhandler Hollywood og dens svakheter, og til visse grader sterkheter. Filmen starter med en ypperlig tagning som varer i en litt lengre tid enn vanlig. Under denne tagningen så sitter undertegnende og koser seg stort. Igjen kommer ordet "Ironi" inn, da litt av samtaleemnet under denne tagningen er nettopp "lange tagninger". Men ikke bare lange tagninger blir snakket om, nei her snakkes det også selvfølgelig om Hollywood's favoritt sak, en sak som man kaller oppfølgere. Oppfølgeren til The Graduate faktisk. Må si jeg skrattet godt.

 

Men det er ikke kun i åpningssekvensen ironi blir brukt, her blir det nevnt at den perfekte Hollywood filmen inneholder ting som for.eks: Sex, mord, spenning, humør, mystikk og selvsagt en happy ending. Nettopp noe denne filmen inneholder. Inneholder alt av litt. Selve slutten av filmen er også toppen av kaka. Filmen har en hau av cameo's, noe som nesten er obligatorisk i en film om Hollywood. Tim Robbins gjør en veldig god rolle, vel, det gjør vel egentlig alle. En film jeg selv vil anbefale for alle filmelskere og lignende individer.

 

1281484145197.jpg1281484145197.jpg1281484145197.jpg1281484145197.jpg1281484145197.jpg

 

Fem fornøyde Malcolm's av fem mulige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...