Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

The Alamo (1960)

 

Vet ikke hva jeg skal si om filmen, du kan liksom ikke unskylde at filmen er 50 år gammel, den er bare tullete, Wayne er en gående propagnda maskin for det republikanske partiet, han har vel ca. 20 taler i løpet av filmen og det er nesten alt han gjør holde taler om frihet og republic, han snakker nestne ikke til folk, han begynner en samtale og det ender i en tale.

 

De andre karekterne er karikaturer halvparten av dem er som folk på 1800tallet, de fleste folka fra tenneesee som kommer med Crocket, oppfører seg som Yosemite Sam.

Ikke troverdig i det hele tatt, filmen har dog fin musikk selv om den er litt disney tegnefilm aktig, og slag sene er fine om noe foreldret og alt for lite av det med tanke på hvor lang filmen er.

 

Jeg har aldri likt Wayne, og dette er Wayne på sitt værste, bare pisspreik og propaganda snakk.

 

Jeg har med vilje ikke nevt visse ting, fordi jeg vet dere ikke liker at jeg nevner dem og det har ikke hatt noe effekt på mine bedømelse, filmen er tullete nok i seg selv.

 

4/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2001: A Space Odyssey (1968)

 

Denne episke og tidløse science-fiction filmen begynner med den fantastiske klassikeren Sprach Zarathustra av Richard Strauss som er hørt i mange filmer og tv-serier verden over. Denne filmen begynner med denne sangen, som gjør den til en av de mest anerkjennende sci-fi filmene noensinne lagd.

 

Den regnes som en av Stanley Kubricks beste filmer gjennom tidene, sammen med Full Metal Jacket, A Clockwork Orange, Barry Lyndon, Dr. Strangelove, Paths of Glory, Eyes Wide Shut og sist men ikke minst The Shining.

2001: A Space Odysse er en utrolig forvirrende, surrealistisk, kompleks, dramatisk, interessant og en vakker film å se på. Den tar opp elementer som evolusjon, oppdagelse, teknologi og utenomjordisk liv. Dette er et eventyr som helt klart har fått verden til å tenke og fundere på hva alt dette egentlig er. Men det kan bli veldig kjedelig og litt langsomt å sitte å følge med på til tider på grunn av de trege sekvensene som dukker opp titt og ofte i filmen.

 

Filmen ble først tatt imot med stor kritikk, der mange slaktet den fullstendig. Det var ikke først etter noen år at folk satte pris på denne filmen og så på den som et mesterverk. Uansett så er dette et stort og episk eventyr som Stanley Kubrick har regissert, produsert og delvis skrevet sammen med Arthur C.Clarke, forfatteren av romanen.

 

2001: A Space Odysse er en film med surrealisme, dramatikk, kompleksitet, kunstig intelligens og er en generell god sci-fi film, men er som sagt utrolig langsom og er til tider en ganske kjedelig film å følge. 07/10

 

 

Little Miss Sunshine (2006)

 

Little Miss Sunshine er en glad, solfyll, fargerik og morsom familiefilm. Regissert av Jonathan Dayton og Valerie Faris med skuespillerne Abigail Breslin, Greg Kinnear, Toni Collette, Steve Carell, Alan Arkin og Paul Dano. Hele denne gjengen er en familie med diverse problmer som gjør at det virker som en litt tragisk situasjon og en del pinlige og rare situasjoner som oppstår.

 

Abigail Breslin spiller datteren Olive på 8-9 år som har en drøm om å bli med på skjønnhetskonkurransen Little Miss Sunshine og har jobbet hard for det lenge. Når hun en dag får vite at hun er med reiser hun med resten av familien sin fra Albuquerque, New Mexico til Redondo Beach, California. Denne familen består av Greg Kinnear som den motiverte taleren og faren Richard, Toni Collette som den overarbeidene moren Sheryl, Paul Dano som tenåringen og storebroren Dwayne med et taushetsløfte til han skal ta flylappen, Alan Arkin som 2.verdenskrig veteranen, heroin misbrukeren og bestefaren Edwin. Og helt til slutt den beste rollen av alle, Steve Carell som den homofile broren til Sheryl og onkel til Dwayne og Olive.

Alle disse blir da med på denne turen i en gul Volkswagen T2 Microbus som de må etter en stykke på veien dytte hver gang for å få den i gang, noe som er særtrekket og kjennetegnet til denne filmen siden det skjer mange ganger.

 

Little Miss Sunshine ble nominert til fire Oscar priser og vant to for Beste originale manus og Beste mannlige birolle til Alan Arkin som bestefaren Edwin. Filmen bruker virkemiddel som familie, humor, realisering og er en slags "road-movie" hvor vi følger dem på turen gjennom USA for å nå i tidet til konkurransen. Mye rart skjer på denne turen og alle forandrer seg på et vis iløpet av denne turen. De kommer nærmere hverandre og oppdager hva som virkelig er det viktigste her i livet. Er spesielt glad i rollen Steve Carell spiller hvor han er morsom, rar og inspirerende som gjør denne filmen til en verdig Oscar vinner.

 

Det er en god atmosfære, herlig stemning og en vakker historie vi får være med på sammen med denne familien gjennom glede, sorg, drama, oppdagelse og kjærlighet. Det er ikke noe mye vondt å si om denne og den gir publikum en fantastisk bra familiefilm av de få. 10/10

 

 

Forgetting Sarah Marshall (2008)

 

Denne kjærlighetskomedien er regissert av Nicolas Stoller, produsert av mannen bak utallige suksseer som "The 40 Year Old Virgin" og "Knocked Up", Judd Apatow og skrevet av "Freaks And Geeks" og "How I Met Your Mother" stjernen Jason Segel. En flott komedie med mange gode og morsomme skuespillere.

 

Jason Segel har ikke bare skrevet manuset til filmen, men han spiller også hovedrollen i Forgettin Sarah Marshall, som Peter Bretter. Kjæresten hans Sarah Marshall, Kirsten Bell, slår en dag opp med han etter et femåring langt forhold og er nå sammen med rockeren Aldous Snow spilt av Russel Brand. Peter reiser så helt alene til Hawai på ferietur og vel fremme møter han selvsagt eksen Sarah og Aldous Snow som også er der. Dette utspiller seg til å bli et lite problem og ganske pinlig, helt til han møter den utrolig vakre og kule Rachel Jansen, spilt av Mila Kunis. Det er hun som på en måte løser problemet hans og får han til ha det gøy.

 

Vi har også en rekke andre kjente komikere og skuespillere som Bill Hader, bestekompisen Brian, Paul Rudd, surferduden og narkohodet på stranda, Chuck, samt den hysterisk morsomme Jonah Hill som servitøren Matthew, en skikkelig storfan av Aldous Snow, noe som ikke alltid er like passende for Peter.

 

Forgetting Sarah Marshall er bare nok en morsom og underholdene ungdomshumor film med masse rar og hysterisk krydder på toppen. 08/10

 

Get Him to the Greek (2010)

 

Get Him To The Greek er rett og slett en såkalt "spin-off" oppfølger av Forgetting Sarah Marshall. Den er i likhet med Forgetting Sarah Marshall regissert av Nicolas Stoller, produsert av Judd Apatow, men bare delvis skrevet av Jason Segel.

I Get Him to the Greek tar Russel Brand opp igjen rollen som rockeren Aldous Snow og Jonah Hill er ikke denne gang servitøren og Aldous Snow fanen Matthew, men Aaron Green, en fullført college student som jobber i et plateselskap for Sean "P.Diddy" Combs.

 

Aldous Snow var en vellykket rockestjerne helt til han kom med sangen "African Child", som gikk bare lenger og lenger ned på på musikk-listene. Kona hans Jackie Q, spilt av Rosa Byrne skiller seg fra Aldous og får foreldreretten til sønnen deres. Samtidig jobber Aaron Green i plateselskapet Pinnacle Records for P. Diddy. Aaron får i oppgave å hente Aldous i London og få han tilbake til Los Angeles som første stopp på turneen hans, noe som virkelig ikke blir enkelt. Turen tilbake består av en hel masse mellomstopp med drikking, damer og spenning.

 

Get Him to the Greek er en slags "road-movie" med masse fyll, sex, humor og drama, samt disse to blir kjent med hverandre og til slutt veldig gode venner. En morsom, underholdene og rocka komediefilm med mye god humor og kjemi. I mine øyne står den på lik linje som forgjengeren Forgetting Sarah Marshall og holder seg der. 08/10

post-123100-1285425499,6747_thumb.jpg

post-123100-1285425521,5776_thumb.jpg

post-123100-1285425547,6914_thumb.jpg

post-123100-1285425554,0958_thumb.jpg

Endret av .........
Lenke til kommentar

post-38451-1285437527,8495_thumb.png

En noe rolig film som alikevel griper deg med sin atmosfære og med hva som foregår i livene til de involverte. Man får på mange måter lyst til å gripe inn og være både rådgiver og megler. En skikkelig avslappende "kose seg film" en kveld.

8/10.

 

 

EDIT:

Nå i kveld blir det lørdagsunderholdning med Predators (2010) i HD med suveren lyd og bildekvalitet på PS50C7705, gleder meg. Det frister også med et gjensyn av "Pich Black".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

post-38451-1285437527,8495_thumb.png

En noe rolig film som alikevel griper deg med sin atmosfære og med hva som foregår i livene til de involverte. Man får på mange måter lyst til å gripe inn og være både rådgiver og megler. En skikkelig avslappende "kose seg film" en kveld.

8/10.

 

 

EDIT:

Nå i kveld blir det lørdagsunderholdning med Predators (2010) i HD med suveren lyd og bildekvalitet på PS50C7705, gleder meg.

i HD? Såvidt meg bekjent er det ikke kommet ut en HD versjon av Predators enda, bare en håpløs upscale av en r5 dvd.

 

edit: 720p versjon er ute nå.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

The Cosby Show (TV Series 1984-1992)

 

post-140267-1285443031,573_thumb.jpg

 

Ah du herlige minner! Jeg har ikke sett serien siden barndommen, og for å være ærlig var jeg veldig skeptisk på at dette vil være bra. Men GUD så feil jeg tok!!

 

Cosby har laget noe spetakulært her. Noe som svært få andre komedie serier har klart. Å klare å nå ut til ALLE i famlien. Både barna og voksne.

 

Jeg husker godt da jeg var liten, satt der og lo av det Cosby ungene gjorde. Jeg klarte å forstå mye av situasjoene og følte at tema ofte traff blinken. Bill var morsom da han skapte seg, men når de voksne pratet synes jeg det var kjedlig.

 

Men nå satt jeg her og LO sikkelig! Det var som å gjennoppleve Cosby! Å være voksen og se at Bill og kona er helt fantastisk morsomme og uten tvil de beste med hele serien!

Mye seksuelt fokusert humor, og måten de takklet barna på, og spøkte om de, er jeg sikker på er like aktuelt og morsomt idag.

 

The Cosby Show er enestående. Å ha en serie der alle i huset kan sitte ned og bli underholds sammen er veldig unik. Det var en god følelse da jeg var ung, site der med mor og far, le sammen av samme serie. Det er veldig trist også. Trist at det er ikke noe Cosby for dagens generasjoner.

 

Gud så gøy jeg har hatt det de siste 2 mnd. 8 sesonger med top humor, ja litt cheezy, men VELDIG underholdene!

 

Det dabber litt av på slutten når ungen til Denise kommer inn. Alt ble veldig fokusert på "søte ungen", og ofte fikk hu og Rudy egne episoder...disse pleide jeg å spille i bakgrunnen mens jeg ryddet/vasket leiligheten.

 

Referansene til Norge var alltid gøy å høre, og jeg husker godt hvor vannvittig opptatt norsk media var over Cosby og Co. Var nesten forside nyheter når norge ble nevnt i kveldens episode.

 

Da The Cosby Show avsluttet så døde "Family Comedy" for godt. Ingen har klart å komme i nærheten. Cosby er kongen.

 

http://www.youtube.com/watch?v=yalmzeOm1PM

 

9/10

Lenke til kommentar

Prince of Persia: The Sands of Time

 

Kanskje det bare er jeg som er rar, men jeg har ikke den fjerneste anelse om hva denne filmen handler om. Alt er bare rot. Jeg aner ikke helt hvem de snille er, og så vidt jeg vet er det minst to grupper av fiender som ikke har noen sammenheng med hverandre. Noen vet tydeligvis veldig mye om kniven som skrur tiden tilbake, mens andre aner ikke noen ting. Prunsesa er veldig viktig for handlingen, men gjør fint lite. Ingen av karakterene er noe særlig troverdie, og etter hele filmen husker jeg navnet på én person. Hadde svært lave forventninger til denne, men ble likevel skuffet. Det er godt gjort i grunnen.

 

Vurdering: 2/10 Noen bra actionscener trekker opp.

Lenke til kommentar

post-38451-1285437527,8495_thumb.png

En noe rolig film som alikevel griper deg med sin atmosfære og med hva som foregår i livene til de involverte. Man får på mange måter lyst til å gripe inn og være både rådgiver og megler. En skikkelig avslappende "kose seg film" en kveld.

8/10.

 

 

EDIT:

Nå i kveld blir det lørdagsunderholdning med Predators (2010) i HD med suveren lyd og bildekvalitet på PS50C7705, gleder meg.

i HD? Såvidt meg bekjent er det ikke kommet ut en HD versjon av Predators enda, bare en håpløs upscale av en r5 dvd.

 

edit: 720p versjon er ute nå.

;) ...

 

Og nei, jeg ser ikke på håpløse upscale versjoner, da ser man heller SD, såpass intelligens må man regne med at vi har her.

Men til saken...

 

 

Predators (2010)

En av de bedre jeg har sett i denne sjangeren og anbefales.

8/10

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

The killer inside me

 

La meg bare gjør en ting klart først: Dette er en SYK film. Den er ubeskrivelig forferdelig, og innholder de mest hjerteløse, forferdligste scenene jeg har sett i en film noensinne.

 

Allerede før 30 minutter hadde gått, var slaget tapt for denne filmen: De gjorde filmshistoriens største, jævligste handling. Jeg kan aldri, merk ALDRI tilgi filmskaperne for denne forferdlige, mest jævligste scenen jeg har sett noensinne:

 

Hovedpersonen som drepte Jessica Alba. Nei det var overhodet ikke et skudd i hodet. Det var en langsom død der hun ble slått til døde, mens den stakkars dama roper "why", mens drapsmannen kun smiler som han koser seg. Drept av sin egen elsker, der vi måtte se verdens vakreste ansikt bli most sammen til en hamburger. Utilgivelig

 

 

Senere i filmen får vi nok et gjensyn med en forferdlig scene som får deg til å rive av deg håret. Scenen stikker deg rett i hjertet.

 

La meg bare si det enkelt: Denne filmen er ikke bra. Den er jævlig. Det eneste som gjør den bra er egentlig at den får deg til å bli ubeskrivelig forbanna. Det er en hjerteskærende film, så hjerteskærende at jeg i enkelte scener slet med å holde øynene på skjermen.

 

Men nei, jeg kan aldri tilgi denne filmen for hvilke følser det satte i gang hos meg, og for hva den gjorde.

 

2/10

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Kick Ass

 

Sprø film, alt for mange engelske skuepsiller med, greit med noen, men når havle rolle bestettinga er britiske blir det litt mye.

Men lille søte hitgirl er brakende bra, jeg tror Chloë kan bli en stor stjene i fremtiden.

Cage er Cage, selv om rollen hans er ganske anderledes en hvordan vi vanligvis ser han, men han er fremdeles liksom Cage, Cage gjør seg bedre som nerdete proffesor enn action helt, faktisk er Chloe mye mer tøff og mannlig en Cage i action sener.

Filmens action føles ikke ut som action, er litt som i Shoot them up, ja det er skyting og blod, men det hele virker mer som en lek med kruttlapp pisoler enn sikkelig manne action, du har action sener uten å føle at du ser på action sener, du ser på komi sener, og noe av ommff en fra actionen forsvinner. Det er aldrig liksom KICK ASS action der er liksom, meh..

Filmen skal være en action komedie, men føles mer ut som en ren komedie, action delen er bare en forlengelse av humoren.

 

Som sprø og morsom komedie 8/10

Som action film 3/10

Tilsammen 7/10 Da humoren oppveier for for mangelen på oomf i action

Lenke til kommentar

2001: A Space Odyssey (1968)

 

Denne filmen begynner med denne sangen, altså en perfekt intro til en perfekt sci-fi film.

 

Dette er defintivt en av Stanley Kubricks beste filmer gjennom tidene, sammen med Full Metal Jacket, A Clockwork Orange, Barry Lyndon, Dr. Strangelove, Paths of Glory, Eyes Wide Shut og sist men ikke minst The Shining.

2001: A Space Odysse er en utrolig forvirrende, surrealistisk, kompleks, dramatisk, interessant og en vakker film å se på.

 

 

2001: A Space Odysse er en film med surrealisme, dramatikk, kompleksitet, kunstig intelligens og er en utrolig god, men en utrolig langsom og av og til kjedelig film å følge. 07/10

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner logikken her.

Du kaller det en perfekt sci-fi og følger det opp med å si at den er blant Kubricks beste filmer, samt at du slenger ut en masse positive, beskrivende adjektiver.

Etter dette sier du at den av og til er kjedelig og gir den 7/10... Hva er sammenhengen mellom "perfekt" og "7/10" egentlig?

Endret av Levaiathan
Lenke til kommentar

The killer inside me

 

La meg bare gjør en ting klart først: Dette er en SYK film. Den er ubeskrivelig forferdelig, og innholder de mest hjerteløse, forferdligste scenene jeg har sett i en film noensinne.

 

Allerede før 30 minutter hadde gått, var slaget tapt for denne filmen: De gjorde filmshistoriens største, jævligste handling. Jeg kan aldri, merk ALDRI tilgi filmskaperne for denne forferdlige, mest jævligste scenen jeg har sett noensinne:

 

Hovedpersonen som drepte Jessica Alba. Nei det var overhodet ikke et skudd i hodet. Det var en langsom død der hun ble slått til døde, mens den stakkars dama roper "why", mens drapsmannen kun smiler som han koser seg. Drept av sin egen elsker, der vi måtte se verdens vakreste ansikt bli most sammen til en hamburger. Utilgivelig

 

 

Senere i filmen får vi nok et gjensyn med en forferdlig scene som får deg til å rive av deg håret. Scenen stikker deg rett i hjertet.

 

La meg bare si det enkelt: Denne filmen er ikke bra. Den er jævlig. Det eneste som gjør den bra er egentlig at den får deg til å bli ubeskrivelig forbanna. Det er en hjerteskærende film, så hjerteskærende at jeg i enkelte scener slet med å holde øynene på skjermen.

 

Men nei, jeg kan aldri tilgi denne filmen for hvilke følser det satte i gang hos meg, og for hva den gjorde.

 

2/10

Må si jeg ble enda mer nysgjerrig nå. Regner med å få filmen i posten i løpet av en drøy uke. :)

Lenke til kommentar

2001: A Space Odyssey (1968)

 

Denne filmen begynner med denne sangen, altså en perfekt intro til en perfekt sci-fi film.

 

Dette er defintivt en av Stanley Kubricks beste filmer gjennom tidene, sammen med Full Metal Jacket, A Clockwork Orange, Barry Lyndon, Dr. Strangelove, Paths of Glory, Eyes Wide Shut og sist men ikke minst The Shining.

2001: A Space Odysse er en utrolig forvirrende, surrealistisk, kompleks, dramatisk, interessant og en vakker film å se på.

 

 

2001: A Space Odysse er en film med surrealisme, dramatikk, kompleksitet, kunstig intelligens og er en utrolig god, men en utrolig langsom og av og til kjedelig film å følge. 07/10

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner logikken her.

Du kaller det en perfekt sci-fi og følger det opp med å si at den er blant Kubricks beste filmer, samt at du slenger ut en masse positive, beskrivende adjektiver.

Etter dette sier du at den av og til er kjedelig og gir den 7/10... Hva er sammenhengen mellom "perfekt" og "7/10" egentlig?

 

 

Ja, jeg la merke til dette. Du har riktig, det har ikke noe sammenheng. Jeg har forandret på den nå slik at det passer med poengscoren jeg ga. Det er en bra film, men kjedelig ganske ofte. Nok kjedelig til å gå ned på.

Lenke til kommentar

Hva syns du om Alle Elsker Raymond da Avidgamer?

Det er en serie jeg har sett utallige ganger med min familie gjennom årene, og vi har virkelig kost oss med dette.

Nå har jeg personlig ikke sett Cosby ettersom serien sluttet når jeg var 2 år.

 

Jo, Raymond er morsomt. Men den faller mer inn i "slapstick" humor, dvs at episodene er bare laget for å gi latter og sette personene inn i gøyale situasjoner.

Personene er bare "gjendstander" med replikker spyttende ut hele tiden. De mangler personlighet.

Jeg sier ikke det er dårlig, men det er noe annet enn Cosby. I min meining.

 

 

Cosby hadde noe unik, det føltes ut som en famlie, og den hadde tema å ta opp som mangen famlier kjenner igjen. Personene er godt utvikklet og du blir godt kjent med de, og personlighetene dems.

Endret av AvidGamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...