Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

blood in blood out (bound by honor)

En god gammel slager fra starten på 90 tallet. (da filmer ikke kun var spesialeffekter osv)

Filmen bruker ca tre timer på å fortelle seg, men de tre timene går da rimelig fort unna.

En fortrinnsvis sterk historie (basert på livet til en virkelig fyr vistnok) om 3 halvbrødre som vokser opp i øst LA på 70 tallet og hvordan livene deres utvikler seg derifra.

Har sett filmen et par ganger før og må ærlig innrømme at det er en av mine favoritter.

9/10

Lenke til kommentar

Sku tru 1960-versjonen er en del bedre, uten å ha sett noen av dem. De fleste sier så.

Historie- og dialogmessig er 1960-versjonen en del bedre. Likevel synes jeg remaken er en ganske grei film, men ikke noe mesterverk som det omtrent ble skrevet her. Første halvdel av remaken er ganske god synes jeg, men når den virkelig store konflikten i filmen inntreffer blir det litt "lame" som man sier.

Det som derimot er bedre med remaken er spesialeffektene, men det er kanskje ikke en overraskelse. Det er sjelden jeg har problemer med eldre filmer, men eldre sci-fi med så mange "fancy" spesialeffekter av denne typen har en tendens til å bare bli merkelig og dumt innimellom.

Alt i alt mener jeg at originalen er ett par hakk bedre, men husker at jeg var veldig fascinert av remaken da jeg så den som barn, men var litt nedtur da jeg tok et gjensyn.

Lenke til kommentar

Den nye, som jeg anmeldte, har en bruk av visuelle effekter som er såpass godt gjennomført at det løfter kvaliteten på hele filmen opp flere hakk.

Jeg har sett alt som kan krype og gå av tidsreise-filmer, og den visuelle sekvensen hvor Aleksander reiser i tid, er bedre enn alt annet.

De fleste regissører ville bare løst det med noen flotte lyseffekter, og plutselig var han hundre år fram i tid. Men i Time Machine, brukes det flerfoldige minutter på å skildre hvordan tiden forandrer seg med hvert tiår, over en periode på over 150 år, før de gjør alt på nytt i et større perspektiv med hele jordkloden over nesten en million år. Dette er ekstremt modig gjort, og godt gjennomført av bransjens beste.

En film som dette blir liksom ikke like spennende uten gode effekter og kunstnerisk utrykk av høy teknisk kvalitet. Det tviler jeg på at en 60-talls film har.

Lenke til kommentar

The Face of Another (Trailer)

post-145786-1279237225,7271_thumb.png

Nok en imponerende film av Teshigahara, her klaffer nesten alt. En navnløs mann har fått stygge brannskader i ansiktet og blir en forsøkskanin til en plastikk man kan lage nær perfekte masker av. Uten at jeg skal spoile mer kan jeg si at filmen videre tar opp spørsmål som omdefinerer identitet og frihet. En veldig karakterdrevet historie, og det liker vi. Teknisk er den dessuten nydelig; vakkert foto sammen med Takemitsus merkelige lydbilde. Anbefales på det sterkeste om man liker denne typen film

9/10

Endret av Merkwürdichliebe
Lenke til kommentar

The loosers

Max fake drittfilm. Ingenting stemmer med virkeligheten. ''These guys are ex special forces, we will never get in here.'' Tok man ikke feil, ingenting i filmen har en for plantet på jorden, ingenting stemmer.

Men de har noen gode kommentarer og helikoptergreia i starten var en uforutsigbar vri.

edit: glemte score: 3/10

Har akkurat sett Black Hawk Down så jeg ble naturligvis skuffa av denne.

Endret av Eaan
Lenke til kommentar

The Face of Another (Trailer)

post-145786-1279237225,7271_thumb.png

Nok en imponerende film av Teshigahara, her klaffer nesten alt. En navnløs mann har fått stygge brannskader i ansiktet og blir en forsøkskanin til en plastikk man kan lage nær perfekte masker av. Uten at jeg skal spoile mer kan jeg si at filmen videre tar opp spørsmål som omdefinerer identitet og frihet. En veldig karakterdrevet historie, og det liker vi. Teknisk er den dessuten nydelig; vakkert foto sammen med Takemitsus merkelige lydbilde. Anbefales på det sterkeste om man liker denne typen film

9/10

Den der MÅ jeg se :wow:

Lenke til kommentar

Chungking Express (1994)

Denne føyer seg inn i (den hittil ganske korte) rekken av titler som holder på å drepe mitt veldig intense hat for romantiske filmer. Vi får servert to kjærlighetshistorier som på ingen måte er klissete eller fylt til bredden med grusomme klisjeer. Jeg oppfattet derimot filmen som svært original og sjarmerende. Stemningen er herlig, og det visuelle likeså. Kinematografien grenser til tider til det geniale, og jeg glemmer i grunn at det er en fiksjonsfilm jeg ser. I stedet føles det mer eller mindre som om jeg faktisk befinner meg i Hong Kong sammen med karakterene, og at jeg følger etter dem. Musikken må også nevnes, og da særlig bruken av California Dreamin'. Dansescenene til Faye Wong er til å bli forelsket av.

9/10, men jeg ser for meg at karakteren vil stige ved et gjensyn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hot Tub Time Machine

Filmen er svak, men har et greit plott. Filmen går veldig lite inn i dybden og du blir litt desorientert da de hopper mye frem og tilbake i det som skjer.

Førsteinntrykket mitt var at dette var en typisk fjortissfilm som bare handler om sex, alkohol og tøffe ungdommer, men da den var ferdig så stod jeg igjen med en middelmådig film som hadde grei underholdningsverdi.

4/10

Lenke til kommentar

Jason and The Argonauts (1963) (bluray)

post-140267-1279259688,0935_thumb.jpg

Denne har jeg på DVD, så det var spennende å se om Bluray versionen var mye forbedret bildemessig.

Ja og nei. Alle scener der himmelen og effekter er ikke med ser bra ut. Med andre ord, scener der kunn mennesker er med i er nesten krystal klart. Ellers er alt annet som om det kom direkte fra VHS. Fatter ikke hva de tenkte på når de gjorde dette! IKKE kjøp Bluray edition dersom du har DVDen, er IKKE verdt det!

Filmen i seg selv er svært dårlig. Rar slutt, som ignorerer hele starten/handlingen. Den bare slutter når de klarer å skaffe "The fleece", men viser oss ikke om de klarer å få Jason i tronen igjen og redde landet...noe som er hele grunnen til eventyret! Herregud.

Er som om Die Hard skulle stoppe etter han klart å komme seg inn i byggningen der de slemme holder til...

Enaste minneverdig er TALOS statuen. Alt annet glemmer du fort. Faktisk så hadde jeg glemt ut mesteparten av filmen da jeg såg den igjen nå.

3/10

The Anderson Tapes (1971)

post-140267-1279259702,1747_thumb.jpg

Grei nok rans/innbrydds film. Merkelig lyder dukker opp når noe "teknologi" blir brukt. Tror dette skal være et forsøk på å symbolisere at siden Duke Anderson har vært 20 år i fengsel at teknologien holder på å ta knekken på han.

Christopher Walken har også en liten, men morsom rolle.

Filmen går ut på at Duke vil rane/clean out, en hel byggning der flere velstående folk bor. Så får vi se han planlegge og utføre det. Er lite annet å si.

Tempoen er lav, og for første gang synes jeg heller at politiet var kulere enn selve ranen.

6/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Det tviler jeg på at en 60-talls film har.

Den var dagens....hahahaha!

Hvorfor?

Sier jeg også. For jeg er temmelig enig i påstanden. Filmer fra 60 og 70 tall for den del. Ja til og med 80 tall, med visuelle spesialeffekter - faller alltid igjennom. I forhold til filmer laget fra 90-tallet og framover.

Det er først fra da av at man fikk slikt til å se realistisk og ekte ut. Alt før det blir kunstig og banalt i forhold.

Skal man ha filmer fra 60-tallet som har stått seg i tid, er det kun filmer uten spesialeffekter som i sci fi og katastrofefilmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...