Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yeeeeey, du fant fasiten hos oraklet Ebert. Da må du ha rett og ingen kan kritisere deg. Uansett, filmen har en stemning og atmosfære som absolutt ingen andre filmer har maken til. For min del er det nok til å være en av tidenes beste, da uavhengig om historien er tynn, noe jeg kan være enig med at den kanskje er.

Endret av tjalla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kickboxer 3: The Art of War

 

Jeg skjønner ikke bæret. Den første filmen har Van Damme, men endte opp som noenlunde bra. Den neste ødela hele historien fra den første, fjernet de aller fleste karakterene, fant opp en tredje bror og presterte likevel å bli like bra som den første. Denne filmen dropper historien fullstendig og har kun to av karakterene fra den første med. De er ikke engang i samme land nå, men i Brasil. Ikke er det en turnering heller. Dvs David Sloan sloss øvelseturnering, men det er kun for oppvisning, og varer svært kort tid.

 

Men når det er sagt er det også denne gangen ganske bra. Historien er relativt enkelt fortalt, som vanlig. David Sloan og treneren hans er på vei til Brasil, så David kan bli med i en oppvisningsturnering i kickboxing. Men når de sitter på stranden blir kameraet til David stjålet av en gategutt, så han løper etter ham for å få kameraet tilbake. Men ting er ikke så enkelt som det ser ut, og ganske snart er han og treneren innblandet i en ganske komplisert sak med damer som blir kidnappet og tvunget til prostitusjon. Det kan man jo ikke ha noe av. :p

 

Jeg har mine teorier om denne filmen, men jeg tror ikke det er helt tilfeldig at den er så forskjellig fra de andre og kom rundt en måned etter Dødelig Våpen 2. Mel Gibson og Danny Glover mer eller mindre skapte buddy-sjangeren med to ganske forskjellige menn som blir bestevenner mens de etterforsker kriminelle saker. Xian (trenener) var en ganske kald, følelsesløs fyr i de to første to Kickboxer-filmene, noe alá Mr Myagi fra Karate Kid. Men i denne er han og David Sloan nesten bestevenner, og kjemien mellom dem er svært bra til tider. Sasha Mitchell får bevist en gang for alle at han kan dette med actionfilm, både med nevene og med skytevåpen. Men i tillegg viser han at han kan komikk, selv om han ikke fikk vist det noe særlig i Step By Step. :p Selv om de to andre filmene er brukbare vil jeg si denne faktisk er hakket bedre enn begge to. Den er ikke akkurat perfekt, men jeg koste meg gjennom hele greia.

 

Noen feil er det jo. David får en pistol hos en fyr, og fyren gir ham to ekstra magasiner med femten kuler i hver. Men når skytingen begynner talte jeg nesten tretti skudd uten at David måtte ladde om? Og klassikeren: Ta et lite rom med et bord, en sofa og noen skap. Sett en fyr midt i rommet. Plasser et svært vindu på veggen bak. David sparker opp døren, fyrer løs med maskingevær og ødelegger en del av veggen, sofaen, bordet, skapet og treffer mannen flere ganger - men ikke vinduet? Men han traff veggen en kvart centimeter på begge sider av vinduet? Han får vel ta våpenopplæringen igjen steg for steg. :p

 

Vurdering: 7.5/10

Lenke til kommentar

Yeeeeey, du fant fasiten hos oraklet Ebert. Da må du ha rett og ingen kan kritisere deg. Uansett, filmen har en stemning og atmosfære som absolutt ingen andre filmer har maken til. For min del er det nok til å være en av tidenes beste, da uavhengig om historien er tynn, noe jeg kan være enig med at den kanskje er.

Med tanke på stemning og atmosfære vil jeg ihvertfall påstå at The Shining er hakket vassere enn Blade Runner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Farvel Falkenberg

 

Plukket med meg denne fra platekompaniet etter å ha lest en god del positive omtaler i denne tråden, fikk endelig summet meg til å se den. Elsket virkelig det rolige tempoet, og hvordan det egentlig ikke skjedde noe spesielt i de første 70 minuttene. Man blir liksom godt kjent med vennegjengen. Greier ikke forklare helt hvorfor jeg liker den så godt, så den kanskje på et perfekt tidspunkt. Var heller ikke langt i fra at øynene ble fuktet et par steder i filmen. Meget god film.

 

8\10

Lenke til kommentar

Inland Empire (2006)

 

Her om dagen så jeg David Lynch (hittil) siste film, Inland Empire for andre gang. Dette var en film jeg kviet meg lenge for å se den første gangen. Jeg hadde sett alle de andre Lynch filmene, med Blue Velvet og Mulholland Drivesom favoritter, og likt alle, kanskje med unntak av Eraserhead, som bare gjorde meg forvirret og skremt. Da jeg omsider bestemte meg for å se den for første gang, ble det heller ingen god opplevelse. For det første tror jeg aldri jeg noensinne har opplevd en så ekkel/ skummel stemning fra en film før. For det andre skjønte jeg ingenting av handling og roller, og opplevde bare filmen som et tre-timers kaos, uten mål og mening.

 

Denne gangen satt den som et skudd! Filmen er som et klaustrofobisk mareritt i lys våken tilstand, og utfordrer virkelig deg som seer. Man tar seg i å sitte og filosofere i flere timer, eller dager, etter filmen er ferdig. Og etter filmen var ferdig satt jeg igjen med en uforklarlig gledesfølelse. Nå tror jeg faktisk den kan seile opp på topp 3 av Lynch-filmer. Første gangen ville jeg gitt den 3/10. Nå gir jeg den 8/10. Anbefales!

Endret av Anulaibar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Yeeeeey, du fant fasiten hos oraklet Ebert. Da må du ha rett og ingen kan kritisere deg. Uansett, filmen har en stemning og atmosfære som absolutt ingen andre filmer har maken til. For min del er det nok til å være en av tidenes beste, da uavhengig om historien er tynn, noe jeg kan være enig med at den kanskje er.

Med tanke på stemning og atmosfære vil jeg ihvertfall påstå at The Shining er hakket vassere enn Blade Runner.

Det blir jo litt som å sammenligne verdens beste eple og verdens beste appelsin. De er begge mesterverk innenfor sine sjangre, men det blir litt pussig å skulle sammenligne stemningene de produserer, for de er tross alt helt forskjellige. The Shining sin stemning er ganske eksplisitt og "sansbar" - dens store jobb er jo utelukkende å freake ut publikum. Blade Runner sin stemning kan derimot være litt vanskeligere å suge til seg da den ikke føles så konkret og appellerer ei til de store følelsesgruppene, utover ens fascinasjon for filmkunsten.

Lenke til kommentar

Lebanon (2009)

 

Jeg liker premisset til denne krigsfilmen. Den følger en tropp soldater og en enslig tanks/stridsvogn(hvis du har vært i forsvaret) Gjennom noen dager i den første Libanon krigen.

Nesten hele filmen er filmet fra synspunktet til de som er i tanksen, noen som gir en god klaustrofobisk og autentisk opplevelse. Filmen gjør også en god jobb med å formidle hvor grusom og kaotisk krig er, og alt foregår i gråsoner mellom riktig og galt.

 

Her kommer det som fullstendig ødela min opplevelse av filmen: Det finnes ikke ett realistisk øyeblikk i den.

Plassen inne tanksen er skildret som på størrelse med en middels gymsal,

troppen går rundt som trettenåringer på ett paintball felt. i tanksen tar man sjeldent bryet å kikke etter fienden,

men studerer heller maur med maksimalt zoom på bakken.

 

Alt disse tingene kan kanskje være mulig å ignorere for noen, men hvis du har ett absolutt minimum av krigsinteresse vær advart, dette er krig slik en sivil uten noen research i det hele tatt forestiller seg at det foregår.

 

4/10. 6/10 hvis realisme ikke bryr deg i det hele tatt.

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar

Farvel Falkenberg

 

Plukket med meg denne fra platekompaniet etter å ha lest en god del positive omtaler i denne tråden, fikk endelig summet meg til å se den. Elsket virkelig det rolige tempoet, og hvordan det egentlig ikke skjedde noe spesielt i de første 70 minuttene. Man blir liksom godt kjent med vennegjengen. Greier ikke forklare helt hvorfor jeg liker den så godt, så den kanskje på et perfekt tidspunkt. Var heller ikke langt i fra at øynene ble fuktet et par steder i filmen. Meget god film.

 

8\10

 

Farväl Falkenberg er en kjempeflott film. Litt dumt at den så og si er den eneste av sitt slag.

Må nok ta meg et gjensyn med den nå som sommeren begynner å luske seg innpå.

Endret av Bunnskrap
Lenke til kommentar

The Good Guy (2009)

 

Komantisk komedie som var ikke så "chick-flick" aktig. Faktisk så var det litt som Mad Men.

 

7/10

 

 

Global Metal (2008)

 

Mulig det beste dokumentaren om metal jeg har sett. Vi blir tatt med til 7 land som vi egentlig har sett lite av metal miljøet, og får se hvordan disse fans blir behandlet. Det er sjokkerande, det er provoserande, det er tankeoppvekkende.

 

En dokumentar som ikke er bare for metalheads, men særlig også for de som ikke forstår musikken og hva den står for. Den vil gi det et nytt perspektiv på denne form for musikk.

 

Jeg hørt på metal i 25 år, og trodde jeg kjennte til det...men nei. Det er utrolig hvordan et musikk sjanger som metal, som folk tror er ond og brutal, kan faktisk bringe et folk sammen, gi indre fred og ro i land som forsøker å kontrollere sine innbyggere.

 

Heavy Metal bringer verden sammen. Heavy Metal is freedom.

 

Anbefales i det sterkeste!

(hele filmen kan ses på YouTube)

8.5/10

 

http://www.youtube.com/watch?v=0C8Ybq__3Rg

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Tenkte på å sjekke ut "Man tänker sitt" av samme ressigør. Etter å ha lest kort om den virker det som den er noe lik "Farvel Falkenberg".

 

Ikke samme regissør. Den nye filmen til Jesper Ganslandt (regissøren av Farvel Falkenberg) heter Apan.

 

Men "Man Tenker Sitt" omtales ofte som søsterfilmen til Farvel Falkenberg. Del av en ny Terrence Malick-tilbedende svensk bølge.

Lenke til kommentar

The Road (2009)

 

En spennende film, kan ikke si jeg kjedet meg et sekund. Det er en film som har en historie som er ganske så trist, rørende og tragisk - og den forblir det mer og mer jo lengre filmen ruller. Får deg helt klart til å tenke hva verdens undergang faktisk kunne gjort med folk. Kan sterkt anbefales

 

8/10

Endret av MrLG
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...