Jann - Ove Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Når Blade Runner først treffer så er nettopp den kritiserte åpenheten viktig. Den er også med på å gjøre filmen tidløs. Det er ikke så nøye hva androidene gjør, bare at det er arbeid som menneskeheten overlater til androider, og at androidene er blitt avansert nok til å skjønne at de blir utnyttet, så langt at de har følelser, og er avhengige av plantede minner for å fungere. Blade runner er et lite frø ved første visning. Om man gir det næring gjennom å bli truffet av bare litt av de filosofiske problemene, og tid - så vil det vokse til et stort og komplisert tre ved senere visninger. Når man selv har sett treet i full størrelse så er det lett å glemme at det tar tid før man innser storheten i det. Dessverre er det fullstendig umulig å klare å skape en så dyp karakter som i boken i de få timene filmen har til rådighet. De har måttet prioritere, og forkorte mye. Selv om den er en av favorittfilmene mine er den bare en blek skygge av den fantastiske boken. Om bonusmaterialet og noen av ideene fristet, så vurder boken. Den er relativt lettlest, og knallgod. Boken føles mindre langdryg ut enn filmen, siden det skjer så mye mer. For å hinte litt uten å spoile: mekaniske dyr er gitt en mye større rolle. John Isidore - en mindre smart person som ikke kvalifiserte til å forlate jorden blir kjent med flere av androidene, og bakgrunnen til androidene blir utforsket litt mer. Deckards sjeleliv blir utforsket så mye dypere, og utvikler seg enormt. (Ta ikke dette som kritikk - kun som en bokanbefaling.) Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Skal spore opp boka, har faktisk aldri tenkt på at BR var basert på en bok. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2 Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Alle gode filmer er basert på bøker. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Kickboxer Ganske typisk film for sjangeren. En fyr er nettopp blitt verdensmester i kickboxing, i alle fall ifølge de vanlige turneringene i USA. Muligens var det folk fra hele verden der, men det er ikke nøye. Uansett, han får et tips om en annen turnering i Thailand han kan prøve seg på, men de har jo visse andre metoder når de sloss. En knekt rygg senere, og han burde ha dratt hjem med første fly sammen med broren sin. Men når broren er Van Damme... Kickboxer er en ganske grei film på mange måter. Det er ganske forutsigbart, men det er nok vanlig i sånne filmer. Vi kommer ikke for å se en bra historie, men for å se bra kampscener. Denne filmen har en del meget bra kamper, men det er også en god del tull imellom dem. Rocky prøvde å være drama først og boksing på andreplass, og det fungerte svært bra. (oppfølgerne, derimot...) Kickboxer derimot prøver å være begge deler, og lykkes bare delvis. Irriterende nok satt jeg ofte og ventet til slossingen begynte, men når den først var i gang ventet jeg på at den skulle bli ferdig. Men alt i alt var det en fornøyelig film med nok av action, en brukbar historie og relativt brukbare skuespillere. Jeg likte spesielt han som spiller Tong Po. Uten ham ville filmen blitt mye dårligere. Vurdering: 7/10 (heller mellom 6 og 7, så jeg får være snill.) Kickboxer 2: The road back Nei, Van Damme er ikke med i denne. Så du den første kun pga ham kan du slutte å lese nå. I stedet har vi Sasha Mitchell i hovedrollen, kanskje best kjent som Cody i Step By Step. Dvs enda en grunn til å slutte å lese for mange. Jeg så denne filmen av to grunner. For det første var den forrige filmen kanskje ikke bra, men den var ikke dårlig heller. Selv om det er svært få av skuespillerne fra den forrige i denne filmen er det en direkte fortsettelse, og jeg var interessert i å se hva som skjedde videre. For det andre kjenner jeg Sasha Mitchell kun som Cody fra Step By Step, der han spiller ganske tilbakestående til tider. Å se ham i hovedrollen som kickboxer kunne jo bli morsomt. I tillegg er Peter Boyle med i en ganske stor rolle. Han igjen er kanskje best kjent fra Alle Elsker Raymond. Det første som slo meg da jeg så denne var overraskende nok at Sasha Mitchell faktisk kan spille. Han vinner nok neppe Oscar med det første, men han var langt bedre enn jeg hadde regnet med. Aner ikke hvor flink han er til kickboxing i virkeligheten, men selv det klarte han fint i filmen. Historien her er nok av det svakeste laget, men selv den holder under tvil. Tong Po tape mot Van Damme i den forrige filmen (overraskende nok) og nå er to av Sloan-brødrene døde. Bare David Sloan (Sasha Mitchell) er igjen, men i følge kulturen til Tong Po og de folka der går æren i "arv" i slekten. Tong Po vil ha hevn over de to fra den første filmen, men siden de er døde får det holde å ta hevn over David Sloan. Sånt blir det moro av. Alt i alt en overraskende bra film. Som oppfølger til Kickboxer er den litt tvilsom, men som en selvstendig film er det slettes ikke så verst. I tillegg har en av ungene i starten en King Diamond t-skjorte. Siden han er en av favorittene mine frister det å gi plusspoeng for det. Hadde de bare hatt King Diamond eller Mercyful Fate på filmmusikken... Vurdering: 7/10 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Nå ble jeg litt forvirra..heter boka Blade Runner eller Do Androids dream of electric sheep? Lenke til kommentar
Hrundi V. Bakshi Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) Philip K. Dick's novelle heter i alle fall Do Androids Dream of Electric Sheep? edit; og så fant jeg dette i trivia delen på IMDB; While the film is loosely based on Philip K. Dick's "Do Androids Dream of Electric Sheep", the title comes from a book by Alan Nourse called "The Bladerunner". William S. Burroughs wrote a screenplay based on the Nourse book, and a novella entitled "Blade Runner: A Movie." Ridley Scott bought the rights to the title but not the screenplay or the book. The Burroughs composition defines a blade runner as a person who sells illegal surgical instruments. -------------------------------------------------------------------------------- Although Philip K. Dick saw only the opening 20 minutes of footage prior to his death on March 2, 1982, he was extremely impressed, and has been quoted by Paul Sammon as saying, "It was my own interior world. They caught it perfectly." However neither Ridley Scott nor screenwriter David Webb Peoples actually read Dick's novel. Endret 30. juni 2010 av Hrundi V. Bakshi Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) Nå ble jeg litt forvirra..heter boka Blade Runner eller Do Androids dream of electric sheep? Do Androids Dream of Electric Sheep? er boka som Blade Runner er basert på - det stemmer. Tror nesten jeg skal spore den opp, og lese den i sommerferien selv. Endret 30. juni 2010 av CypheroN Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) Humm..burde jeg lese BÅDE do androids... og The Bladerunner da, tro? Finner neppe så gamle engelske bøker på Norum eller de vanlige boksjappene i byen. Endret 30. juni 2010 av Bytex Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 All About Lily Chou-Chou Det er så deilig når en setter på en film man vet ingenting om, verken kvailtet eller innhold, og alt klaffer helt. All About Lily Chou-Chou var slik for meg. Vi følger Yuichi Hasumi fra han er 12 til 15 år i et semi-alternativt Japan. Her har barnas moral sklidd fullstendig vekk fra foreldregenerasjonens, og de rømmer fra virkeligheten ved hjelp av musikk, artisten Lily Chou-Chou. Nok om handlingen.Jeg elsker den nydelige stilen; drømmende, ustrukturert og forvirrende, noe som reflekterer hovedpersonen og pubertet generelt. Dog her i overdreven form. Surrealistisk, men ektefølt. Ubehagelig, men harmonisk. Et par tårer i øynene og store doser gåsehud fikk meg til å få tilbake håpet i nyere japansk film. Mulig jeg må la den fordøye litt, men dette er nok en av de beste filmene jeg har sett. Om ikke den beste. 10/10 http://www.youtube.com/watch?v=TL9UTmQo6cw Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 De eneste filmatiske verkene som har fått til å skildre forholdet mellom mennesker og våre "arvtakere" er Battlestar Galactica, A.I og Planet of the apes. Også til en viss grad Terminator 3. Disse går inn i materien på det som faktisk er interessant. Hvordan det hele skjer, og hva slags mennesker som står bak vår egen rases fall. Fordi det må en tragedie til for at vi skal skjønne viktigheten av å drepe androider. Blade Runner forteller oss ikke hvorfor de er farlige. Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Humm..burde jeg lese BÅDE do androids... og The Bladerunner da, tro? Finner neppe så gamle engelske bøker på Norum eller de vanlige boksjappene i byen. ??? Norsk: http://www.norli.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=144536 Engelsk: http://www.norli.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4812297 The Bladerunner har ingenting med filmen å gjera anna enn at dei tok namnet. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 De eneste filmatiske verkene som har fått til å skildre forholdet mellom mennesker og våre "arvtakere" er Battlestar Galactica, A.I og Planet of the apes. Også til en viss grad Terminator 3. Disse går inn i materien på det som faktisk er interessant. Hvordan det hele skjer, og hva slags mennesker som står bak vår egen rases fall. Fordi det må en tragedie til for at vi skal skjønne viktigheten av å drepe androider. Blade Runner forteller oss ikke hvorfor de er farlige. Aldri hørt om Metropolis???? Er bare gudfaren til de alle. Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 De eneste filmatiske verkene som har fått til å skildre forholdet mellom mennesker og våre "arvtakere" er Battlestar Galactica, A.I og Planet of the apes. Også til en viss grad Terminator 3. The Matrix? Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 (endret) Nei jeg syns ikke Matrix fikk det til noe særlig. Men Animatrix gjorde det, The Second Rennesance filmene, hvordan du enn skriver det. Matrix var derimot skikkelig kule actionfilmer. Metropolis er interesant, men det er jo ikke en hel film. Jeg vil våge meg med å si at alle de moderne filmene av denne typen er inspirert av den. Endret 1. juli 2010 av Ramius Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 (endret) Ikke en helt film? Hvordan får du det til? Er 153 minutter lang. Har en start, og en slutt.... Endret 1. juli 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Schneiderlin Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Han mener kansje en film med en helt/hero hehe Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Ikke en helt film? Hvordan får du det til? Er 153 minutter lang. Har en start, og en slutt.... Den versjonen vi har sett fram til no var ein kraftig klypt utgåve. Dei fann nyleg svært skadde rullar i Argentina, og i år er det (har vore?) nylansering av den restaurerte utgåva. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Men filmen ble aldri redigert ferdig til et sluttprodukt, stemmer ikke det? Det er bare noen kuriøse mennesker i nyere tid som har prøvd det beste de klarer, å sette den sammen til en filmopplevelse? Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Men filmen ble aldri redigert ferdig til et sluttprodukt, stemmer ikke det? Det er bare noen kuriøse mennesker i nyere tid som har prøvd det beste de klarer, å sette den sammen til en filmopplevelse? Kuriøse? Meiner du merkelege? Curious på engelsk er nyfiken/nygjerrig på norsk. http://en.wikipedia.org/wiki/Metropolis_%28film%29#Restorations_and_re-releases On January 10, 1927, a 153 minute version of the film premiered in Berlin with moderate success. Before it was shown outside Germany, however, the film was cut and re-edited, changing many key elements.[9] American and foreign theatre managers were generally unwilling to allow more than ninety minutes to a feature in their program, during a period when film attendance figures were high. Metropolis suffered as the original version was thought to be too long. Many theatres projected the film at the standard sound film speed of around 24 frames per second, rather than the standard silent film speed of 16 frames per second, at which the film was made. This affected the rhythm and pace of the original film. As a result of these changes, few people outside of Berlin saw Metropolis as Fritz Lang originally intended; the version shown to European and American audiences in 1928 was disjointed and illogical in parts.[9] In the United States, the movie was shown in a version edited by the American playwright Channing Pollock, who almost completely obscured the original plot, which was considered too controversial by the American distributors; the Pollock version is considerably shortened. In Germany, a version similar to Pollock's was shown on August 5, 1927.[9] Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 (endret) Men filmen ble aldri redigert ferdig til et sluttprodukt, stemmer ikke det? Det er bare noen kuriøse mennesker i nyere tid som har prøvd det beste de klarer, å sette den sammen til en filmopplevelse? Kuriøse? Meiner du merkelege? Curious på engelsk er nyfiken/nygjerrig på norsk. kuriøs ~ø's a1 (fra lat. 'nysgjerrig') besynderlig, merkverdig, rar et k-t påfunn Ordet er lov til å bruke Daybreakers (2009) God idé, dårlig utført. Karakterene er dårlig skrevet og man gir beng i om dem dør eller ikke, skuespillerne hadde lite å jobbe med. Så skylder ikke bare på dem. Logiske brister og andre plothull ødelegger mye. 5/10 Endret 1. juli 2010 av Uderzo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå