Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Ser på Munich igjen, bare sett den på tv. Men må si jeg virkelig liker den filmen her! Kanskje litt politisk goodwill men fremdeles en veldig god film i mine øyne.

Til hvilken side da? Jeg synes den er ganske så nøytral, når alt kommer til alt.

Det er jo det som er problemet. Den er for nøytral.

"What makes a good man go neutral? Lust for gold? Power? Or were you just born with a heart full of neutrality?"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Red Dwarf

Noen serier har et par klassiske episoder, noen har mange, men red dwarf er vel den eneste som bare har klassiske episoder.

Serien har bare 52 episoder men de er alle gull, serien har noe av de morsomste og mest absurdene senene laget, fra elvis, ghandi og einstein som slåss mot hitler og caligula, eller en spurv som blir forvandlet til en T-rex og forspiser seg på curry og iskrem, til Ace rimmer som rider på en krokkodile fra et fly og dreper en hau med nazi tyskere og redder dama.

Serien er erke britisk, kunne aldri blitt laget i usa, de prøvde å lage et par piloter i usa men det funket ikke, og det skjønner jeg, serien er like britisk som Monty Python eller Faulty towers.

Det er faktisk så mange gode episoder at jeg virklig ikke greier å velge en favoritt.

52 perfekte episoder

10/10

Lenke til kommentar

Goodfellas

Da har man igjen sett Goodfellas, en herlig gangster film som skildrer hvordan dette livet virkelig gikk til. Dette er jo en av Martin Scorses sine klassiske storfilmer der hovedrolleinnhaverne består av Robert DeNiro, Ray Liotta og Joe Pesci. Tre veldig gode, erfarne og dyktige skuespillere som passer ekstremt bra inn i et sånt miljø som filmen beskriver og viser oss. Goodfellas ble nominert for seks Acadamy Awards i 1990, men vant bare en pris for beste mannlige birolle som gikk til Joe Pesci.

Historien foregår først på 50-tallet da Henry Hill og Tommy DeVito er ungdommer som senere fortsetter ut på 60, 70 og så vidt 80-tallet da man følger prosessen fra de er småkriminelle til kjente og voldelige gangstere. En enorm stor og kul film som har satt tydelige spor inn i filmhistorien. Liker denne veldig godt og er nok garanert ikke siste gangen jeg kommer til å se den. 10/10

goodfellas.jpg

Lenke til kommentar

Little Miss Sunshine (2006)

24982006061923.jpg

Dette er en perfekt komedie. Den er akkurat passe morsom, handlingen og dialogene er perfekte, og den klarer å balansere feelgood-elementer med desperasjon og absurditeter. Skuespillet er fantastisk, filmen rører og underholder på beste måte, der den følger en helt vanlig familie på vei til California i en gul folkevognbuss.

Jeg tar kanskje hardt i nå, men siden jeg virkelig likte denne filmen og egentlig ikke ser hvordan den kunne ha blitt spesielt mye bedre så gir jeg karakter 9/10.

Lenke til kommentar

Unbreakable

En gripende, intens, spennende og mystisk film fra 2000 som er skrevet, produsert og regissert av M. Night Shyamalan. Dette er det andre samarbeidet mellom Bruce Willis og Shyamalan, etter The Sixth Sense, samtidig som det er den tredje gangen Bruce Willis og Samuel L. Jackson deler lerretet sammen etter Pulp Fiction og Die Hard: With a Vengeance. Alt fungerer veldig bra med Shyamalan sin gode og creepy metode, Willis sitt dyktige og erfarne skuespill sammen med Jacksons sin mystikk, som bare gjør filmen enda bedre å se på.

Tittelen på filmen sier mye om hva filmen handler om og hva den rett og slett er. Handlingen foregår hovedsaklig mellom to personer, Willis og Jackson, som David Dunn og Elijah Price. Startpunktet er når Elijah blir født og det hele blir utløst når David er med i en togulykke, da han får et gjennombrudd og begynner å tenke seg ordentlig om hva som egentlig skjer og har skjedd med han tidligere som han ikke har tenkt over før. Det er da alt begynner! Likte selvsagt slutten best noe helt grenseløst som var overraskende, gjennomtenkt og en perfekt slutt.

Ser vi gjennom Shyamalans rekke med suksesser som The Sixth Sense, Signs, The Village, Lady In The Water og The Happening, vil jeg nok si at Unbreakable er definitivt den beste på listen hans som jeg liker best. Dette er virkelig et mareritt, en fantasi, en utrolig drøm og surrealisme som gjør filmen til et utrolig interessant, mystisk, intenst, dramatisk, fantastisk, vakkert og rørende mesterverk i mine øyne. Gir all mulig positiv kritikk til denne filmen. 10/10

post-123100-1271624939,4734_thumb.jpg

post-123100-1271624972,2397_thumb.jpg

post-123100-1271624976,0195_thumb.jpg

Endret av .........
Lenke til kommentar

Ser vi gjennom Shyamalans rekke med suksesser som The Sixth Sense, Signs, The Village, Lady In The Water og The Happening, vil jeg nok si at Unbreakable er definitivt den beste på listen hans som jeg liker best.

"En rekke med suksesser" er å gi Shyamalan litt for mye kred. The Village ble møtt med lunkne reaksjoner, Lady In The Water floppet grasalt og The Happening blir av mange regnet som den dårligste filmen i 2008.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Ser vi gjennom Shyamalans rekke med suksesser som The Sixth Sense, Signs, The Village, Lady In The Water og The Happening, vil jeg nok si at Unbreakable er definitivt den beste på listen hans som jeg liker best.

"En rekke med suksesser" er å gi Shyamalan litt for mye kred. The Village ble møtt med lunkne reaksjoner, Lady In The Water floppet grasalt og The Happening blir av mange regnet som den dårligste filmen i 2008.

Ser man på filmene fram til The Village er jo alle suksesser. Ihvertfall inntjent. Filmene etter Village er så som så. Men fire gode filmer på rad vil jeg kalle en rekke suksesser.

Lenke til kommentar

Greystoke: Tarzan (1984)

Jaa.. vet ikke helt hva jeg skal si. Om den kan regnes som brukbart realistisk eller ikke.

Det var litt spesielle aper der da. Vet ikke om det skulle foretsille gorillaer eller hva det var. Det var ganske store hvertfall.

Og så lærte han å snakke Engelsk og sånn. Men var halveis ape likevel.

Og så ble det litt forskjellig tull rundt det og sånn, så.

Vet ikke helt jeg men..

6/10

Lenke til kommentar

Ser man på filmene fram til The Village er jo alle suksesser. Ihvertfall inntjent. Filmene etter Village er så som så. Men fire gode filmer på rad vil jeg kalle en rekke suksesser.

Jeg synes man kan se på suksess som et todelt beist. Hvor mye de tjener inn, og hvordan filmen faktisk blir mottatt. I motsetning til det mange tror så floppet feks. aldri Bond-filmen Die Another Day økonomisk, men filmen ble over tid ansett som såpass dårlig at den var en viktig faktor i å strande hele franchisen. Altså blir det vanskelig å kalle filmen en suksess, til tross for at det strømmet inn cash.

Lenke til kommentar

Jeg synes man kan se på suksess som et todelt beist. Hvor mye de tjener inn, og hvordan filmen faktisk blir mottatt. I motsetning til det mange tror så floppet feks. aldri Bond-filmen Die Another Day økonomisk, men filmen ble over tid ansett som såpass dårlig at den var en viktig faktor i å strande hele franchisen. Altså blir det vanskelig å kalle filmen en suksess, til tross for at det strømmet inn cash.

Jaja sant det. Blir likevel litt feil å si at Shyamalan ikke har hatt suksess for det har han jo ;)

Lenke til kommentar

Ble noen filmer i helgen, to kinoturer blant annet.

Kick-Ass

Underholdende og kul film. Den går rett på sak og prøver ikke å være noe annet enn det den er; en lett action-komedie.

Hadde ikke stort med forventninger til den, men den fryktelige traileren tatt i betraktning tenkte jeg meg at det var noe ala Sharkboy and Lavagirl eller Epic Movie osv., men den viste seg å være svært mye bedre enn som så.

Kick-Ass er en slags blanding av Kill Bill og Superbad. Nei, jeg sammenlikner den ikke med Superbad fordi han som spilte Fogell/McLovin også er her. Eller Kill Bill, fordi begge har en sekvens der bakgrunnshistorien til en av karakterene er animert. Nei, Kick-Ass har humoren, et bra karaktergalleri, ungdommeligheten (hvis jeg kan kalle det det), brutal vold akkompagnert med totalt upassende musikk og en forholdsvis kreativ historie.

Referansene til andre filmer er på plass (Taxi Driver, Batman etc) og Nicholas Cage overrasket med en annerledes stil enn det han viser frem i filmer som Con Air og National Treasure. Tro om jeg vil like Wild at Heart.

9/10 - Kanskje litt vel snill, men jeg klarer helt ærlig ikke å peke ut noe negativt med denne filmen.

Heat

Forventet dobbelt så mye action og tre ganger mindre drama. Må ærlig talt si jeg ble en smule skuffet, selv om den berømte skytescenen var meget godt gjennomført.

Har faktisk aldri vært noen stor tilhenger av Al Pacino, men det føltes ganske spesielt å se både ham og De Niro, min all-time favoritt, på samme skjerm. Begge spilte som vanlig godt, men Pacino hadde noen merkelige "utbrudd", til tider.

Anyways, forventet som sagt mye, mye mindre drama og slikt, selv om det nok var nødvendig for å drive filmen. De action-scenene som var var veldig gode, og som sagt spesielt scenen etter bankranet.

Ellers er det ikke så mye å si, bortsett fra at jeg ikke likte 90-talls-følelsen som var der hele tiden. Hadde likt filmen bedre om den hadde en mer tidløs stemning, slik som filmer som Schindler's List, Forrest Gump, Se7en og Barton Fink.

Heat er for min del ikke det mesterverket mange skal ha den til å være. Den har noen svært gode action-scener og litt for mye drama. Jeg ser ikke så mye actionfilm, men når jeg virkelig går inn for en klassiker forventer jeg action med stor A.

Greier ikke å bestemme meg for en karakter.

Clash of the Titans (2010)

En forutsigbar affære. Alt for stressende i begynnelse som slutt og dessuten svært sjelløs hele veien i gjennom. Kjedelige tapperhets-taler (eller hva faen man kaller det) som vi har sett så utrolig mye bedre gjennomført i filmer som Gladiator og LOTR-serien, ja, selv Gerard Butler i 300 klarte å fremkalle gåsehud enkelte ganger han åpnet kjeften.

Jeg forventet dessuten masse episk kjemping mellom de kjente og kjære titanene fra Hercules, derav tittelen, Clash of the fucking Titans, men her var det altså ikke mye titaner å se. De ble bare nevnt to-tre ganger.

Litt kjekling med noen forvokste skorpioner og en catfight med et kvinnfolk med slanger for hår, og en grei finale mot Kraken, som ikke engang tilhører den greske mytologien. Ja, og litt krangling med noen Djinn-krigere, som stammer fra øst-asiatiske/orientalske myter. Heller Clash of the Mytologies.

Men det er ikke bare dritt. Produksjonen er nok god, ingen tvil om det. Mange spektakulære scener og spesielt scenen hvor Kraken blir sluppet løs var småkul. Altfor kort, men kul.

Hadde en dyktigere regissør lagd filmen, samt en halvtime lengre spilletid, kunne det vært så utrolig mye bedre.

5/10

Gitarmongo

Dørgende kjedelig film som viser mer eller mindre dagligdagse situasjoner i sekvenser med stillestående kamera.

Dette var på ingen som helst måte det jeg forventet; forventet en film med mer sjel, som Farväl Falkenberg, eller noe, da jeg hadde sett flere ganger at folk hadde sammenliknet de to. Noe som i det minste forteller en historie. Noe man kanskje kan relatere til.

Gitarmongo viser tydeligvis en hverdag i en svensk by hvor forskjellige mennesker bedriver sitt. Først og fremst en pjokk som tuller rundt i byen og spiller gitar, en gjeng pøbler som kuker rundt og herper sykler, en (for min del irriterende) kvinne med tvangstanker (or sumthin'), et par MC-karer som leker med pistoler og mange fler.

Jeg liker filmer som kritisk skildrer hverdagen her i Skandinavia, men her greide jeg rett og slett ikke å holde meg engasjert.

Et par år senere lagde regissøren, Ruben Östlund, en ny film i liknende stil, De ofrivilliga. Denne likte jeg mye bedre da jeg i det minste kjente meg igjen i en del av historiene den forteller. Karaktergalleriet er kuttet kraftig ned, noe som var positivt. Hadde bare Gitarmongo vært like bra ville det vært tilfredsstillende.

3/10 - Det gjør meg sår å gi en svensk film en såpass lav karakter, men dette var rett og slett fryktelig kjedelig.

Endret av Frdlr
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke så mye actionfilm, men når jeg virkelig går inn for en klassiker forventer jeg action med stor A.

Heat har desverre av noen blitt feilaktig stemplet som et grandiost actioneventyr ala Die Hard. Det er jo ikke tilfellet, og filmen bør jo vurderes etter hva den prøver å være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...