Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Den overfladiske pirkingen i Forrest Gump er da langt fra tilfredstillende hva Vietnam-krigen angår. Altså: Tom Hanks blir skutt i ræva, havner på sykehus, spiser is og lærer seg å spille ping-pong. Du mener virkelig at dette er tilstrekkelig reflektering rundt en av de største begivenhetene fra forrige århundre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror at hvorvidt man liker denne filmen eller ikke er helt avhengig av hvor sterkt man klarer å involvere seg følelsesmessig i ukjente menneskers liv og (onde) skjebner, er man en kald fisk med lav EQ vil man antakelig ha problemer med å sette pris på Irréversible.

Man kan ha skyhøy EQ og likevell være kaldere enn frosten.

Jeg har ikke sagt at det ikke er mulig :)

Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke sagt at det ikke er mulig :)

Jeg vet at du ikke sa det, men jeg antok at du mente det, fordi ellers ville det vel ikke vert noen grunn til å putte "EQ" inn i setningen.

 

I går så jeg Russian Arc.

 

Meget interessant film. Hele filmen er filmet i ett sammenhengende opptak, noe som er ekstremt imponerende mtp lengden (99min) og antall skuespillere involvert(ca 2000). Hele konseptet er fasinerende, men mine kunnskaper om russisk historie bremser litt av opplevelsen. Jeg kjente vel bare igjenn Tsar Nikolai den andre og Anastasia. Men når det er sagt så kjedet jeg meg aldri og jeg ser allerede frem til å se den igjen.

 

7.5/10

Lenke til kommentar

Den overfladiske pirkingen i Forrest Gump er da langt fra tilfredstillende hva Vietnam-krigen angår. Altså: Tom Hanks blir skutt i ræva, havner på sykehus, spiser is og lærer seg å spille ping-pong. Du mener virkelig at dette er tilstrekkelig reflektering rundt en av de største begivenhetene fra forrige århundre?

 

Neida, jeg tror jeg har ordlagt meg veldig feil :) Det jeg tenkte på var hvordan livet ble for denne "Lieutenant Dan" etter krigen. Fikk ingen "takk for hjelpa", og endte som mange andre 'Nam-veteraner opp som alkoholiker

Lenke til kommentar

Den overfladiske pirkingen i Forrest Gump er da langt fra tilfredstillende hva Vietnam-krigen angår. Altså: Tom Hanks blir skutt i ræva, havner på sykehus, spiser is og lærer seg å spille ping-pong. Du mener virkelig at dette er tilstrekkelig reflektering rundt en av de største begivenhetene fra forrige århundre?

Haha, det slo deg ikke at det var Lt. Dan det var snakk om? =D

--

Buddy (2003)

Søt liten film og den tredje norske Amandavinneren jeg ser. Jeg skal se om jeg ikke får sett litt flere fremover, slik at jeg ikke dummer meg ut i utlandet når folk skryter av Hawaii, Oslo eller Reprise og jeg må innrømme at jeg ikke har sett noen av dem.

 

Filmen har en del svakheter og logiske brister, mest fra karakterenes side. Hovedkarakteren skaper utrolig mye problemer for seg selv ved å forklare seg selv på verst mulig måte og alltid gjøre vondt verre, i stedet for å forsøke å legge frem saken sin. Jeg hadde sympati for karakteren og de avgjørelsene han tok, men det hadde ingen andre i filmen - dette er 100% fordi han ikke klarer å forklare det vi som seer ser. Jeg vet ikke hva regissøren prøvde på her eller om det var denne effekten han faktisk ville få frem, men en hovedkarakter kan ikke være sympatisk og hatet samtidig uten at man føler at bikarakterene er for dømmende.

 

Et annet problem jeg ofte har med slike filmer er at de begynner lettbeint og morsom, for deretter å bli alvorlig ut i andre akt og glemme helt hva traileren lovet. Ikke vær redd for å slenge inn noen vitser og menneskelige øyeblikk etter vi har passert 60 minutter, folkens. Selv om humøret er anspent og mange av karakterene er sur på hverandre så er det lov å lette litt på stemningen og vise at verden ikke går under fordi man har kranglet.

 

Jeg ser ikke helt gjensynsverdien i filmen, men den underholdt underveis. Jeg likte også at Nicolai Cleve Broch, som jeg tidligere kun har sett som boler i Uno, her ser ut som Aleksander Ryback. Søten! Karakteren her er selvfølgelig norsk karakter, det kommer man ikke utenom når det gjelder slike filmer. Mye av humoren kommer av norske elementer, og hadde denne vært helt lik men foregått i Sveits så ville filmen fått en 5er. Not the case, derfor:

 

7/10

Lenke til kommentar

Haha, det slo deg ikke at det var Lt. Dan det var snakk om? =D

Faktisk ikke. Men hevder fortsatt at filmens håndtering av temaet aldeles ikke går i dybden på temaet, og at det neppe kan kalles dekkende på noen som helst måte. Nå er kanskje ikke f. eks The Deer Hunter vanvittig kompleks og reflektiv, den heller, men å si at Forrest Gump sier det som er å si om saken er... snodig.

Endret av Skreifiskaren
Lenke til kommentar

Haha, det slo deg ikke at det var Lt. Dan det var snakk om? =D

Faktisk ikke. Men hevder fortsatt at filmens håndtering av temaet aldeles ikke går i dybden på temaet, og at det neppe kan kalles dekkende på noen som helst måte. Nå er kanskje ikke f. eks The Deer Hunter vanvittig kompleks og reflektiv, den heller, men å si at Forrest Gump sier det som er å si om saken er... snodig.

Jeg er helt enig i at den ikke er dekkende, men jeg støtter det som originalt ble sagt: ""Forrest Gump" viser ganske bra hvordan veteraner blir glemt etter Vietnam-krigen."

Lenke til kommentar

Den overfladiske pirkingen i Forrest Gump er da langt fra tilfredstillende hva Vietnam-krigen angår. Altså: Tom Hanks blir skutt i ræva, havner på sykehus, spiser is og lærer seg å spille ping-pong. Du mener virkelig at dette er tilstrekkelig reflektering rundt en av de største begivenhetene fra forrige århundre?

 

Som det alt er nevnt, så utelater du her den viktigste biten av reflekteringen rundt Vietnam-krigen. Det er som med Max Manus, den virkelige portretteringen av krigen er en scene med herr Manus etter at krigen er ferdig. Det var bare noen enkle sekunder, men mer enn nok til å gi all verdens visdom om de virkelige grushomhetene med en krig. Det er de som overlever en krig som betaler den prisen, ikke de som faller på slagmarken.

 

Dette var et av mange tema Forrest Gump veldig godt berørte, selv om det i den historien var en av flere brikker, der hvor andre filmer har hatt det som selve puslespillet.

Lenke til kommentar

Thank You for Smoking (2005)

 

Wow, nå ble jeg tatt på sengen. Dette var virkelig imponerende. Filmen har en gjennomgående humoristisk, men samtidig vakker tone. Lyssettingen er noe av det beste jeg har sett og kombinert med en subtil stil blir denne filmen til en visuell gobit. Handlingen er dritkul og dialogene er fasinerende. Perfekt film.

 

9.5/10

Lenke til kommentar

Som det alt er nevnt, så utelater du her den viktigste biten av reflekteringen rundt Vietnam-krigen. Det er som med Max Manus, den virkelige portretteringen av krigen er en scene med herr Manus etter at krigen er ferdig. Det var bare noen enkle sekunder, men mer enn nok til å gi all verdens visdom om de virkelige grushomhetene med en krig. Det er de som overlever en krig som betaler den prisen, ikke de som faller på slagmarken.

 

Dette var et av mange tema Forrest Gump veldig godt berørte, selv om det i den historien var en av flere brikker, der hvor andre filmer har hatt det som selve puslespillet.

Fornuftig innlegg, men problemet med Forrest Gump er jo at den totalt ignorerer nettopp dette. Hvordan opplever Forrest Gump verden etter krigen? Ikke et fnugg annerledes, han er for opptatt med å spille bordtennis. Hvordan opplever Lt. Dan verden etter krigen? Vel, han sitter jo i rullestol og har mistet begge bena, men psykologisk er han tilsynelatende nøyaktig den samme. Den fysiske skaden er der, den blir vi hele tiden påminnet, men den mentale biten blir skjøvet under teppet fullstendig. Det blir riktignok hintet til at løytnanten var irritert, til og med deprimert, etter krigen, men det får for så vidt lite eller ingen oppmerksomhet. Sikkert for å gjøre filmen enda mer familievennlig og sukkersøt, noe annet vil vel egentlig ikke passet inn.

Endret av Skreifiskaren
Lenke til kommentar

Før jeg svarer på det, er det vel fint å spørre om du er sikker på at du så godt nok etter? :)

 

For portrettering av de mentale sårene var der og de stakk nå meg, i en film som var flink til å provosere frem både latter, tårer og sorg hos meg som publikum. Nå var ikke akkurat dette det jeg tolket som hovedbudskapet i filmen, men allikevel noe som ble viet god plass. Både mellom linjene og ganske så direkte også.

Lenke til kommentar

Som det alt er nevnt, så utelater du her den viktigste biten av reflekteringen rundt Vietnam-krigen. Det er som med Max Manus, den virkelige portretteringen av krigen er en scene med herr Manus etter at krigen er ferdig. Det var bare noen enkle sekunder, men mer enn nok til å gi all verdens visdom om de virkelige grushomhetene med en krig. Det er de som overlever en krig som betaler den prisen, ikke de som faller på slagmarken.

 

Dette var et av mange tema Forrest Gump veldig godt berørte, selv om det i den historien var en av flere brikker, der hvor andre filmer har hatt det som selve puslespillet.

Fornuftig innlegg, men problemet med Forrest Gump er jo at den totalt ignorerer nettopp dette. Hvordan opplever Forrest Gump verden etter krigen? Ikke et fnugg annerledes, han er for opptatt med å spille bordtennis. Hvordan opplever Lt. Dan verden etter krigen? Vel, han sitter jo i rullestol og har mistet begge bena, men psykologisk er han tilsynelatende nøyaktig den samme. Den fysiske skaden er der, den blir vi hele tiden påminnet, men den mentale biten blir skjøvet under teppet fullstendig. Det blir riktignok hintet til at løytnanten var irritert, til og med deprimert, etter krigen, men det får for så vidt lite eller ingen oppmerksomhet. Sikkert for å gjøre filmen enda mer familievennlig og sukkersøt, noe annet vil vel egentlig ikke passet inn.

 

Lt. Dan er vel en ganske annerledes mann når han kommer tilbake til den normale verden. Forstår ikke helt kritikken din.

Lenke til kommentar

 

Som det alt er nevnt, så utelater du her den viktigste biten av reflekteringen rundt Vietnam-krigen. Det er som med Max Manus, den virkelige portretteringen av krigen er en scene med herr Manus etter at krigen er ferdig. Det var bare noen enkle sekunder, men mer enn nok til å gi all verdens visdom om de virkelige grushomhetene med en krig. Det er de som overlever en krig som betaler den prisen, ikke de som faller på slagmarken.

 

Dette var et av mange tema Forrest Gump veldig godt berørte, selv om det i den historien var en av flere brikker, der hvor andre filmer har hatt det som selve puslespillet.

Fornuftig innlegg, men problemet med Forrest Gump er jo at den totalt ignorerer nettopp dette. Hvordan opplever Forrest Gump verden etter krigen? Ikke et fnugg annerledes, han er for opptatt med å spille bordtennis. Hvordan opplever Lt. Dan verden etter krigen? Vel, han sitter jo i rullestol og har mistet begge bena, men psykologisk er han tilsynelatende nøyaktig den samme. Den fysiske skaden er der, den blir vi hele tiden påminnet, men den mentale biten blir skjøvet under teppet fullstendig. Det blir riktignok hintet til at løytnanten var irritert, til og med deprimert, etter krigen, men det får for så vidt lite eller ingen oppmerksomhet. Sikkert for å gjøre filmen enda mer familievennlig og sukkersøt, noe annet vil vel egentlig ikke passet inn.

 

 

Lt. Dan er vel en ganske annerledes mann når han kommer tilbake til den normale verden. Forstår ikke helt kritikken din.

+1
Lenke til kommentar

Før jeg svarer på det, er det vel fint å spørre om du er sikker på at du så godt nok etter? :)

Heh, det er vel noen år siden jeg så den sist, men jeg husker at påkjenningene fra krigen virket overraskende neglisjerte. Er det noen enkeltscener som gir et inntrykk av at de er påvirket av krigen i noen annen grad enn den fysiske? Husker en med Lt. Dan, kokain og horer, men denne er da ærlig talt i tynneste laget.

Lt. Dan er vel en ganske annerledes mann når han kommer tilbake til den normale verden. Forstår ikke helt kritikken din.

Nå får vi vel ikke vite hvordan Lt. Dan var før han ble sendt til Vietnam, så... Men du har rett i at han var deprimert, det jeg reagerte på var hvor lite dette ble tatt opp i filmen. Det jeg ville frem til med det første innlegget mitt er, som jeg har sagt før, at filmen per se ikke kan sees på som noen særlig dyptpløyende eksempel på krigens grusomheter og de mentale påvirkningene den hadde på den enkelte soldat.

Endret av Skreifiskaren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...