Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Justice League: Crisis on two Earths

JLA bygger en en romstasjon de har tenkt å bruke som base, men plutselig dukker Lex Luthor opp tilsynelatende fra løse luften. Problemet er at han sitter i fengsel, så hvem er den andre? Som tittelen antyder er han fra Earth Two, en annen dimensjon som er veldig lik denne. Opprinnelig var det bare én dimensjon, men hvert eneste valg man tar skaper to nye dimensjoner. Ett hvor vi tok valget, og ett hvor vi ikke gjorde det. Resultatet er at det er milliarder av dimensjoner allerede, og flere kommer. I Eart Two er Lex snill og JLA slemme. De planlegger å ødelegge verden, men det er ingen i den dimensjonen som klarer å stå imot superskurkene. Derfor søker Lex hjelp i vår dimensjon. Resultatet blir selvsagt Batman vs Batman, Superman vs Ultraman og så videre. Ganske morsomt, og siden det er JLA er det mer enn nok superhelter for alle. :D

Jeg har egentlig fint lite å utsette på denne, men om jeg må si noe kan det være litt vanskelig å vite hvem som er hvem om man ikke er kjent med DC-universet. Kjenner dere for eksempel igjen de folkene på bildet? ;)

Vurdering: 8/10

Ninja Assassin

Aner ikke helt hva plottet her skulle være. To politifolk jakter på ninjaer. Ninja hjelper politifolk mot ninjaer. Blod og gørr i massevis. Tåpelig film som kunne vært en fantastisk ninjafilm, men roter seg bort i alt for mye tull. Et sted har de mer eller mindre kopiert skrekkfilmer, bortsett fra at i stedet for å bli angrepet av monstre blir de angrepet av ninjaer. I en skrekkfilm hadde det nok vært ganske skummelt (se f.eks Aliens...), men her ble det bare latterlig. Trist, hadde håpet på en god, gammeldags ninjafilm.

Vurdering: 4/10

The Tooth Fairy

Jeg så traileren til denne i går, og hadde aldri hørt om den engang. Men jeg lo så mye av traileren at jeg bare måtte laste den ned, og jeg ble ikke skuffet.

Kort fortalt: En ishockeyspiller (Dwayne Johnson, aka The Rock) kræsjet med en spiller på det andre laget og slo ut flere av tennene hans. Etter det fikk han navnet Tooth Fairy, eller Tannfeen. Nå for tiden er han ikke fullt så aktiv, og selv om fansen fortsatt elsker ham nøler han ikke med i si rett ut at drømmer bare er tull, og man bør ha lave forhåpninger for å være lykkelige. Sånt blir det jo tull av når det viser seg at tannfeene faktisk eksisterer, og dømmer ham til å jobbe som en tannfe.

Historien er med andre ord ganske latterlig, og The Rock er omtrent så langt unna en tannfe som man kan komme. Ikke er han en komiker heller, så denne filmen burde definitivt ikke ha fungert. Men det gjør den så til de grader, kanskje nettopp fordi han ikke passer. Fyren skulle ifølge planen ha overtatt etter Arnold som Conan, og det sier jo sitt. Sett på ham en rosa kjole og gi ham søte vinger, så har vi et problem. :p Han passer ikke i rollen i det hele tatt, men det er nok sannsynligvis meningen. Hadde det vært f.eks Jim Carrey hadde filmen vært noe helt annet, og sannsynligvis tragisk dårlig nettopp fordi han hadde glidd rett inn i rollen. Jeg er ikke en stor tilhenger av komedier, mye fordi jeg synes komediene i dag tar seg selv alt for seriøst eller bare er mer av det samme. Men denne var noe annet. Selvsagt er det en del seriøse stunder, og joda, selvsagt går det bra på slutten. Men hvem bryr seg om små detaljer som historie? :p

Vurdering: 9/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte å ta en dose av Dirk Pitt. :thumbup:

Raise the Titanic (1980)

post-140267-1267688389,9058_thumb.jpg

Viktig film for forfatteren Clive Cussler dette, takket til den kunne han bli fulltids forfatter.

Dirk Pitt er en serie bøker av en adventurer. Handlingene er ekstreme, action overdrevet, men opplevelsen gøyale og interessante.

Det er viktig å huske at denne novelen ble skrevet FØR de viste hvor Titanic lå, og hva slaks tilstand den var i.

Et liksom resurss som heter "byzanium" må til for at USA skal kunne utvikkle et usynelig skjold. Hele tanken er å stoppe all form for bomb/rocket/missil angrep. Men stoffet kan vist nok også brukes til å lage et ekstrem bombe som får atomvåpen til å se ut som kinaputter.

Vel, dette byzanium er veldig skjelden, og faktisk så å si umulig å finne. Men det blir oppdaget at Titanic hadde et frakt av byzanium med seg. Så derfor kommer tanken på å "Raise the titanic" for å få fatt i dette.

Selvfølgelig er de evig slemme Russere med i bilde, og de spionerer hele tiden på hva USA holder på med.

Filmen er veldig langtrukken. Masse undervannsfilming, og leiting etter titanic. Det er lite action, og leitingen etter Titanic føles kjedelig og dødt.

Selve hevelsen av Titanic er flott å se på. Effektene er veldig bra gjort, og modellen veldig troverdig. Filmens eneste høydepunkt og scenen som er verdt å få med seg.

Filmens største svak side er at den består av MYE flaue feil. Både teknisk, som redigering, og plott. Men, dette er trossalt en eventyr film med Dirk Pitt ala Indiana Jones.

Selv Cussler hatet denne filmen, mye er forandret iforhold til boken.

3/10

Sahara (2005)

post-140267-1267688538,9439_thumb.jpg

Det måtte gå 25år før vi får oppleve Dirk Pitt på lerretet. Gikk det bedre denne gang?

Ja sier nå jeg. Denne filmen ble dårlig mottatt (som jeg skal tro imdb), men jeg tror at dette er fordi folk var ikke klar over hva Dirk Pitt er og skulle dreie seg om.

Dette er adventure som det skal være. Humor, action, absurd og overdrevet plott, den rike/corporate ondingen. Avslutting i sikkelig James Bond stil.

Jeg koset med sikkelig! Matthew McConaughey passet perfekt rollen som Dirk Pitt.

Det ble litt mye "comic relief" ettersom Dirk og hans partner Al Giordino begge oppførte seg komisk i nesten alle situasjoner. Penélope Cruz var deilig å se på som alltid, men rollen hennes var ubetydelig i alle sammenheng bortsett for å peke Dirk i rettningen han måtte gå.

Flott eventyr film om du liker Indiana Jones, og James Bond filmer.

7/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

The Lovely Bones (2009)

Det var to grunner til at jeg ville se denne filmen: Peter Jackson og historien, som hørtes veldig interessant ut. En ung jente blir brutalt myrdet, og havner i en limbotilstand hvor både hun og hennes familie må takle hennes død og finne en måte å gå videre på.

Dessverre så må jeg innrømme at jeg ble skuffet. Kanskje hadde jeg for store forventninger. Etter å ha sett Heavenly Creatures og LotR så vet jeg at Jackson behersker både de gode historier og de episke eventyr. Og håndverket til Jackson er i seg selv ikke så mye å klage på heller. Men jeg likte ikke måten historien utfoldet seg på, jeg synes altfor mange scener virket for konstruert og det hele hang ikke helt sammen. Det fløt ikke bra.

Det er lite rom for egne tanker. Symbolikken er ofte vakker og dvelende, men den er svært åpenbar. Kanskje er jeg bortskjemt av filmer som Solaris og Tokyo Story. Skuespillet til hovedrollen, den ukjente Saoirse Ronan var upåklagelig, men det var for mye som feilet til at jeg synes denne filmen var noe særlig bra. Og det synes jeg er trist.

Rating: 6/10

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Shutter Island

Veldig bra, men litt skuffende i forhold til forventningene.

Kunne godt vært litt mer spennende plot-twist og litt mer drama.

Leonardo DiCaprio viser igjen at han er en veldig, veldig god spuespiller, kred til han.

8/10

Edit: følte ærlig talt ikke at jeg spoilet noenting, men har lagt inn spoiler nonetheless..

Endret av thesinner
Lenke til kommentar

Noen flere som har sett Thirst nå eller? Nå er den jo endelig på kino, veldig interessert i andres synspunkter på den.

Kan bare finne to norske anmeldelser, en 4'er fra Aftenposten og en 2'er fra Natt&Dag (wtf). Jeg synes det var en kjempebra film, tror kanskje jeg skal se den om igjen før den slutter å gå på kino...

Thirst

Jeg så Chan-wook Park's nyeste film på kino i dag.

post-101842-1255393714_thumb.jpg

Da jeg så I'm A Cyborg, But That's Okay ble jeg relativt skuffet og var litt redd for at Park's storhetstid var over, men etter i kveld ble jeg overbeveist om det motsatte. Denne filmen er bedre enn Lady Vengeance og absolutt på høyde med de to andre filmene i hevn-trilogien.

Thirst er en vampyrfilm, noe som passer perfekt for Park for å vise hva han er flinkest til: blod, vold og sex! :p Mange heftige scener som gjorde at jeg noen ganger nesten spente meg i setet. Selv om filmen ikke er ratet i Norge ennå kan jeg med rimelig sikkerhet si at dette blir 18-års grense.

Man kan av flere grunner si at filmens tema er synd, og noe av det jeg liker best med denne filmen er at jeg gjennom filmen flere ganger endret oppfatning av om jeg likte eller mislikte hovedpersonene. Var de snille eller onde, helter eller skurker? Sitter fortsatt igjen med en elsk/hat følelsene til hovedpersonene og vet ennå ikke om jeg syntes det var en happy ending eller motsatt.

Forresten en av de aller stiligste sluttscenene jeg kan huske å ha sett.

Gleder meg veldig til å se denne igjen!

9/10

For de som er interessert i å sjekke ut denne filmen så tror jeg dessverre ikke den blir tilgjengelig på kino/dvd/nedlastning på noen måneder ennå.

Unntaket er 1 visning onsdag denne uken kl 21:00 på Ringen Kino i Oslo i forbindelse med Film Fra Sør festivalen. Anbefales.

Lenke til kommentar

Spoiler-diskusjon angående Shutter Island:

Du spoilet ingenting direkte thesinner, men rent personlig så er det helt pyton å få vite at det kommer en plottvist underveis i en film. Hele poenget med tvister er at det skal komme overraskende på en. Spesielt ved Shutter Islands tilfelle var denne tvisten totalt uventet.

Endret av tjalla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gran Torino (2008)

Clint er bra i denne filmen, som gamlisen som sakte åpner seg og slipper inn nye folk i livet sitt etter at kona dør. Og ... tja, det er bortimot hele den egentlige handlingen.

Jeg synes aboslutt at Gran Torino er en severdig film - engasjerende, til tider morsom, stødig gjennomført på alle nivåer. Jeg reagerer vel litt på at den er blant topp 100 på imdb, bra er den kanskje ikke, men for all del.

Karakter 8/10 (heller mer mot sju-tallet enn ni-tallet).

Lenke til kommentar

Butch Cassidy and the Sundance Kid

Har ventet altfor lenge med å se denne filmen. Har ikke sett en film med Paul Newman før, men etter denne har jeg lyst til å se flere med han. Redford tilbyr også en god prestasjon selvsagt. Akkurat passe mengde humor, og et interessant plot.

8/10

Endret av oyvjak
Lenke til kommentar

Reprise (2006)

Som en florlett vev av tråder som strekker seg inn i alternative virkeligheter, med et mønster som stødig tegner seg mellom menneskene i denne historien om vennskap og det å vokse.

Bla bla.

Egentlig en ganske strålende film, spesielt "til norsk å være" - ikke rare prestasjonen når mesteparten av norsk film er ensemble-piss à la Den siste revejakta eller ... ja ja, samma det. Når jeg først er inne på norsk film fikk jeg plutselig lyst til å se Orions belte på nytt, med en Helge Jordal vassende gjennom snøen på Svalbard(?) som en såret jerv med bergenskrøllene sprakende av sol i svetteperler. Eller Etter Rubicon, med Sverre Anker Ousdal som tilsvarende. Eller Hud, med Elisabeth Granneman som demonisk svigermor med Joy Division sprakende som bakteppe til en nasjonalfeiring hentet fra Reprise, med Vibeke Løkkeberg ravende trikkeskinnelangs med en sti av oppkast etter seg. Gode tider, terningkast 8.5/10.

Lenke til kommentar

Reprise er en av mine favorittfilmer innenfor norsk film, sammen med Gymnaslærer Pedersen.

Alice in Wonderland (2010)

Jeg var på kino og så denne i kveld. Jeg har egentlig ikke noe spesielt forhold til denne/disse historien(e). Jeg hadde en billedbok da jeg var liten, men det var kun fra første boka så det var mye jeg savnet her og mye nytt. Jeg visste ikke før etterpå at filmen var basert på både den boken og Through the Looking Glass.

Jeg er heller ikke nødvendigvis storfan av Tim Burton, men Johnny Depp er jo alltid en drøm å se på lerretet. Det samme er Alan Rickman (dog bare stemmen), Stephen Fry og Helen Bonham-Carter. Navn som dette er nok alene for meg til å se en film. Men, ja, morsom film. Absurd og bra fremstilt verden, bra skuespill og overraskende fargerikt til å være en Burton-film.

Rating: 7/10

Lenke til kommentar

Percy Jackson and the lightning thief (2010)

De gamle greske guder har tydeligvis lov å dra til jorden og hoppe i høyet med dødelige kvinner. Avkommet blir da en halv gud, og det er nettopp dette Percy Jackson er, sønn av Poseidon. Han er og mistenkt for å ha stjålet Zeus sin lynbolt og that's the story.

Historien i seg selv høres ut som et godt utgangspunkt og det er der man lar seg lure første gang. Filmen klarer å snuble i sine egene skolisser hele tiden og selv ikke Pierce Brosnan, Uma Thurman eller Sean Bean klarer å gjesterolle inn filmen til tross for sine prestasjoner, kanskje fordi de er gjemt og glemt gjennom mer eller mindre hele filmen.

Percy Jackson skal vistnok være en halvgud, med krefter han ikke kjenner selv. Det hele starter som mange andre filmer og følger "The heroes journey" ganske fast. Dette er ikke noe dårlig egenskap, problemet er at Percy merker det er noe feil med han, oppdager sannheten, blir presantert for hva han egentlig er, dreper sitt første mytologiske vesen og that's it. Det er bort i mot all treningen Percy trenger, og alt dette skjer i løpet av filmens første 15 til 20 minutter. Der er ingen som helst oppbygning av karakter, introdusering av karakterer eller noe som skjer gradevis. Percy møter Athena's datter og en satyr som bestemmer seg for at de nå er beste venner og dermed henger de i lag. Percy og satyren har vært venner en god stund, men hvordan den atpåklattete dama kommer inn i spillet blir ikke noe nevneverdig introdusert annet enn hennes eget lille ønske om å vise seg frem. Etter de første 15-20 minutter utvikler filmen seg til en 5 stjerners cliché fest med dialoger som ikke kunne hengt på greip om det så ville, skuespiller prestasjoner som hører hjemme alt annet enn på sølv lerrete og en fremføring som ikke ligner grisen. Percy har gått fra "zero til hero" i løpet av null komma niks, sukkerpiken fungerer som reneste "Hermione" og klokskapen selv mens satyren vistnok skal fungerer som det komiske.

Spør meg ikke, hele filmen er en suppe av utvannet kvalitet. Og før man vet ordet av det dukker lynbolten opp og skurken står frem uten logisk fremføring eller tanke på logikk. Den siste kamp tar form og man får treffe store deler av rollelisten som er mer eller mindre litt kjent. Alt går som det skal, filmen er over og jeg sitter med et "hva i F har jeg sett nå?" ansikt.

Percy Jackson ble av mange ansett som en Harry Potter dreper men ender opp med å Avada kadavra seg selv i småbiter. Chris Columbus derimot forsøker å spille på gamle strenger fra fordums Harry Potter tider og feiler miserabelt. I tilegg føles plotet, historien og fremføringen påtrengt, og mange ganger virker det som om regisøren desperat forsøker å tvinge filmen fremover av mangel på noe interesangt å vise.

Det visuelle i filmen er gjennomført derimot men det er bortimot det som er å si positivt om filmen.

Karakter: 2/10

Lenke til kommentar

Band of Brothers (Blu-ray)

Helt klart en av de sterkeste seriene jeg har sett, med en nydlig avslutning. Denne utgaven på bluray er antakligvis noe av det beste man kan skaffe seg på dette formatet. Vi snakker her om strålende bildemateriale som også dekker hele 50" tommern uten stygge svarte striper, men bilde som er å gape etter. Samtidig med herlig DTS-HD lyd, og en sterk historie utgjør dette noe av det største vist på film. For min del var det ikke perfekt, men bare ekstremt bra :)

9.5/10

Lenke til kommentar

Butch Cassidy and the Sundance Kid

Har ventet altfor lenge med å se denne filmen. Har ikke sett en film med Paul Newman før, men etter denne har jeg lyst til å se flere med han. Redford tilbyr også en god prestasjon selvsagt. Akkurat passe mengde humor, og et interessant plot.

8/10

Favoritt filmen min! 10/10! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...