Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Departed

Mye fart og spenning, plutselige vendinger og høyt skuespillernivå. En veldig sterk film som traff meg akkurat slik jeg liker at en action/mafia-film gjør.

9/10

Catch Me If You Can

Sinnsyk historie som jeg synes er godt gjennomført. Leonardo er også her helt konge og viser hvilken fantastisk skuespiller han er. Følte at historien ikke hang helt på grep til tider og at det ble bittelitt slakt, men generelt sett var det en ekstremt god filmopplevelse.

8/10

Shutter Island

Så denne på kino dagen etter å ha kommet hjem fra et 3 dagers LAN med mangel på søvn, så dessverre presterte jeg å sovne. Men av det jeg så ble jeg virkelig fascinert, og jeg kommer garantert til å ta turen for å se den på nytt i nærmeste fremtid.

Leonardo er kongen.

Endret av datating
Fjernet quote og kommentar til spoiler.
Lenke til kommentar

Catch Me If You Can

Følte at historien ikke hang helt på grep til tider

Hva var det som ikke hang på greip?

Var usikker på om jeg skulle skrive det eller ikke etter som jeg antok at noen ville reagere på det, men jeg får prøve mitt beste.

Det er jo tross alt basert på en sann historie, men sånn som når han jobber som lege for eksempel så må jo noen ha merket at han var en bedrager ut ifra oppførselen i filmen. Merkes jo om han ikke gjør noe som helst.

I tillegg var det dette med at faren til Brenda. Han skjønte at Leonardo løy angående det at han hadde studert juss og var lege, men dette visste jo ikke Brenda noe om. Og faren visste da ikke at Brenda ikke visste noe om det, men trodde at det hele var deres plan for å imponere han (eller noe slikt).

Sikkert dårlig framstilt av meg, men var et par sånne småting jeg reagerte på.

Edit: For å si det med få ord så synes jeg at kommunikasjonen blant de andre partene ofte var ekstremt svak.

Endret av Skumtroll
Lenke til kommentar

Snikende Tiger, Skjult Drage 2000

Vaierflyving er ikke kult. Ellers er Ang Lee dyktig. På tide å få sett Brokeback.

3/5

Å joda! Hvis det gjøres stilig, som i denne filmen, så kan det det. Jeg liker veldig godt eventyret "snikende tiger skjult drage".

Det virker som at flere henger seg opp i spesialeffektene fremfor å nyte filmen.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Catch Me If You Can

Det er jo tross alt basert på en sann historie, men sånn som når han jobber som lege for eksempel så må jo noen ha merket at han var en bedrager ut ifra oppførselen i filmen. Merkes jo om han ikke gjør noe som helst.

I tillegg var det dette med at faren til Brenda. Han skjønte at Leonardo løy angående det at han hadde studert juss og var lege, men dette visste jo ikke Brenda noe om. Og faren visste da ikke at Brenda ikke visste noe om det, men trodde at det hele var deres plan for å imponere han (eller noe slikt).

Det finst mange døme på legar som har juksa seg til stillingane sine.

To kjappe frå Google:

http://www.ntnews.com.au/article/2010/02/28/127871_ntnews.html

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/education/1039562.stm

Lenke til kommentar

Fish Tank

Ein veldig fin film om ei femten år gamal jente i ein nedsarva 'council estate' i Essex utanfor London.

Katie Jarvis gjer ein fabelaktig innsats som jenta Mia som drøymer om å koma seg vekk. Filmen kan minna om Fucking Åmål og Fat Girl. Den framstår som veldig realistisk, og utan moralisering.

Det er ikkje ein feelgoodfilm, sjølv om det er meir meir håp for framtida til Mia enn ein skulle tru undervegs.

Michael Fassbender gjer ein god innsats som sjarmøren Connor, og 12 år gamle Rebecca Griffiths har den mest sjarmerande og skitne kjeften på eit småsysken eg sett på lenge.

Lenke til kommentar

Catch Me If You Can

Det finst mange døme på legar som har juksa seg til stillingane sine.

To kjappe frå Google:

http://www.ntnews.com.au/article/2010/02/28/127871_ntnews.html

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/education/1039562.stm

Var i grunn et veldig dårlig eksempel fra min side, etter som detet har foregått mye selv i Norge i den seneste tiden. Men det andre jeg sa..

Lenke til kommentar

Var i grunn et veldig dårlig eksempel fra min side, etter som detet har foregått mye selv i Norge i den seneste tiden. Men det andre jeg sa..

Det er eit problem med å henga seg opp i kor usannsynlege og urealistiske filmar: dei beste historiene er jo noko utanom det vanlege. Det er det spinnville i korleis Frank Abagnale svindla alle som er moro å sjå, ikkje ein film om ein heilt vanleg svindlar som snyter litt på nokre kvitteringar og sel utgått kjøt til kebabbutikkar.

Lenke til kommentar

Det er eit problem med å henga seg opp i kor usannsynlege og urealistiske filmar: dei beste historiene er jo noko utanom det vanlege. Det er det spinnville i korleis Frank Abagnale svindla alle som er moro å sjå, ikkje ein film om ein heilt vanleg svindlar som snyter litt på nokre kvitteringar og sel utgått kjøt til kebabbutikkar.

Helt enig i det du sier. Når jeg ser over det nå så kom det hele ganske feil ut fra min side. Enkelt og greit så synes jeg at kommunikasjonen mellom motpartene ofte ble dårlig på en veldig teit måte. Som f.eks. dette med hun fransklæreren som han "tok over" for.

Men for guds skyld, jeg elsket virkelig filmen. Don't get me wrong.

Lenke til kommentar

Catch Me If You Can er dritkul, en litt bortglemt perle i Spielbergs maskineri.

Rope (1948)

Nok en gang en fantastisk film av Hitchcock. Dette er definitivt akkurat slike filmer jeg liker. Jeg har inderlig lyst til å gi den en 10/10, fordi det er egentlig ingenting jeg kan trekke den på. Blir litt hysterisk å gi toppkarakterer hele tiden (enten har jeg sett noen veldig gode filmer i det siste, ellers har jeg en lav terskel for hva som er bra og ikke.)

Er en uvesentlig detalj jeg la merke til (jeg er slik at jeg må ha hver detalj perfekt) som ikke har noe å si egentlig, så jeg ser ikke en annen grunn til å gi denne en topskore. Perfekt!

Et alternativ kan være å ikke gi karakter med en gang (eller ikke i det hele tatt), og la det synke inn.
Lenke til kommentar

A Serious Man (2009)

En film som antakelig er hot til å vinne oscar. Dette er svart komedie på sitt beste av Coen-brødrene. Men vær så absolutt obs på at denne filmen krever en del av de som ser den. Derfor ender man fort opp med dem som elsker filmen og dem som syns den er gørr kjedelig. Jeg er ikke gamle karen selv, men man må nok ha litt livsvisdom for å forstå filmen og den flotte svarte humoren.

9/10 (Merk at jeg så og si aldri gir 10/10, bare til info.)

http://www.youtube.com/watch?v=ZzaPY7mkNZ0

Lenke til kommentar
Sikkert dårlig framstilt av meg, men var et par sånne småting jeg reagerte på.

Catch Me If You Can:

Når det kommer til legetjenesten så gjorde Frank aldri noe medisinsk arbeid, han hadde "kun" det overordnede ansvaret til de fant en erstatter. Angående faren til Brenda er jeg litt usikker om han faktisk visste at Frank var en faker, men han sier jo at han kjenner igjen en ekte forelskelse og derfor godtar han som svigersønn. Når han i tillegg tar advokateksamen så viser jo det at det er futt i fyren.

Å joda! Hvis det gjøres stilig, som i denne filmen, så kan det det. Jeg liker veldig godt eventyret "snikende tiger skjult drage".

Det virker som at flere henger seg opp i spesialeffektene fremfor å nyte filmen.

Det er vanskelig å nyte en film når man ikke liker et ganske så sentralt element. Jeg skjønner ikke hvorfor disse folkene fløy eller på hvilken måte det tjente historien. Det så bare teit ut og ødela deler av en rekke ellers svært velkoreograferte og kule fektesekvenser.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å nyte en film når man ikke liker et ganske så sentralt element. Jeg skjønner ikke hvorfor disse folkene fløy eller på hvilken måte det tjente historien. Det så bare teit ut og ødela deler av en rekke ellers svært velkoreograferte og kule fektesekvenser.

Dette er noe som er typisk for kinesiske Wuxia-filmer, og har en historie og en hensikt. Ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Wuxia#Skills_and_abilities

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Pi (π) - Tar et ganske så interessant tema. Den starter veldig bra, faktisk bedre enn den slutter synes jeg. Er veldig spennende den første halvdelen, før jeg synes at den dabber av litt av en grunn. Uansett så likte jeg den veldig godt, og det blir nok et gjensyn til eller to. 7/10.

Er jeg den eneste som ikke får åpnet spoilere forresten?

Lenke til kommentar

Kineserne har laget slike "flyve-sverd-kung-fu" filmer siden 1920-årene. Det er innbakt i kulturen deres, og går tilbake til tusenvis av år gamle heltehistorier vi ikke vet noe om. ...hidden dragon har relativt lite flyging ift klassiske wuxia-filmer, faktisk. Den er "vestifisert" siden dette var en relativt ny genre for oss her i vesten.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...