Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har titta på litt Fulci-film, den italienske zombienes konge.

E tu vivrai nel terrore - L'aldilà / The Beyond (1981)

vlcsnap2010022521h48m20.pngvlcsnap2010022523h50m49.png

Fantastiske zombier, fantastisk gore, fantastisk foto og fantastisk musikk. Skikkelig ekte skrekk, rett og slett. Det som er negativt, er at det er for lite av det fine jeg nevner over her. Filmen bruker for mye tid på karaktene (wow, skrev jeg virkelig det?), og for lite tid på zombiene. Jeg synes rett og slett det ble litt for mye dødtid og jall. Edderkoppscenen er noe av det råeste jeg har sett innen gore-scener. Slutten er råtøff, skikkelig surrealt. Men jaja, fortsatt ikke _helt_ tipptopp. 7/10.

Zombi 2 / Zombie Flesh Eaters (1979)

vlcsnap2010022601h50m44.pngvlcsnap2010022601h50m10.png

Først: Dere som (fortsatt) synes det er forvirrende at denne kalles "Zombi 2": Det er en uoffesiell oppfølger til George. A Romero’s Dawn of the Dead (1978). Så, filmen. Jeg likte den. Mye teitere enn The Beyond (Zombie under vann som bryter med en hai..LOL), og rett og slett mye 70talls-stuff som ikke klinger helt i dag. Likevel er den ganske kul, i alle fall når våre hovedpersoner ankommer øya og det virkelig blir hett. Fantastisk gore, som i The Beyond. Øye-scenen gjør vondt bare jeg tenker på den. Scenen når zombiene kommer opp av jorda på øya er også 11/10. Jeg legger merke til at Fulcis styrke ikke er setting som Romero er kjent for, men heller selve gore’n og zombiene. De er jo rett og slett helt fantastisk laget. Også soundtracket da, det er jo der oppe med Dawn’s The Gonk. Gir denne en 8/10.

Paura nella città dei morti viventi / City of the Living Dead (1980)

vlcsnap2010022613h49m49.pngvlcsnap2010022614h00m57.png

De døde står opp fra gravene sine til klassisk 70-80-talls synth-musikk. Herlig. Men denne mer lik The Beyond (mer ren skrekk) enn Zombie Flesh Eaters. Og jeg ville egentlig ha mer Romero-zombier. Akk ja, den var da ikke så dårlig likevel. Den første halvdelen av filmen er egentlig danske døll, men det tar seg opp mot slutten. Fortsatt den dårligste hittil. Musikken er konge. 6/10.

Quella villa accanto al cimitero / The House by the Cemetery (1981)

vlcsnap2010022815h33m20.pngvlcsnap2010022815h48m10.png

Fantastisk åpningsscene, og musikken her er til å grine av, så fantastisk er den. Helt vanlig og tilfredsstillende plot om et hus hvor en familie flytter inn for ferie/arbeid (likt med The Shining), og alt er, så klart, ikke som det skal være. Fulci’s blodige scener er bedre enn aldri før. Det er også mye kule triks med kamera her jeg liker, som når kamera er i ’’første person’’ som i et skytespill, og man ’’er’’ zombien som kommer mot menneskene. Det er mange nydelige takninger her. Dette er det beste fra Fulci hittil – mhm. Denne filmen har så absolutt mye mer å fare med enn de andre jeg har sett. Det eneste som trekker ned litt, er vel den lille gutten Bob som virker altfor tilbakestående med sin pipende stemme. Slutten var jævlig, som i jævlig kul. Fantastisk horror. 9/10.

Lo squartatore di New York / The New York Ripper (1982)

vlcsnap2010022820h04m47.pngvlcsnap2010022820h05m29.png

Jeg elsker settingen. ”New York at night” er noe av det kuleste jeg vet om, og vi finner det i alt fra Taxi Driver til denne. En morder med en ande-stemme dreper unge sexy kvinner og nyter det, og det lokale politiet prøver såklart å catche ham. Filmen er full av sex, pupper, blod og vold, herlige gore-scener og mye annet. Dette er også den første Fulci-filmen jeg har sett uten zombier, hehe. Det er vel nesten ikke skrekk heller, mer enn sadistisk thriller. Ulik alle de andre, men OK - kul. 8/10.

Sterke bilder lagt i spoiler - datating

Endret av datating
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

10.000 BC 2/6.....gjeeeesp , mer moro å organisere dvd'er :/

A different loyalty 3/6.......medioker spionthriller , denne kunne vært spennende men den gang ei(d).

Lenke til kommentar

Ninja Assassin (2009)

post-140267-1267388928,5842_thumb.jpg

Nok en Ninja film, men denne er av høyere kvalitet og budjet. Dessverre betyr ikke mer penger og dyrere utstyr at det gir et bra resultat.

Som vanelig for Ninja filmer dreier det seg om hevn og kjærlighet. Så jeg trenger ikke snakke om plottet.

La oss snakke om kamp scenene. Rain (er navnet hans ja) er fra en Koransk Boy Band, og dette er hans første hovedrolle i en film. Han er flott trent og passer bra i rollen som en Ninja. Hans dansing/kordinasjon har sikkert hjelpet mye for denne rollen.

Kamp scenene er veldig tamme. Intens filmet ja, men dårlig som kamp. Dette skylles at det er MYE CGI. Noe som er nokså uvanelig for filmer som dette, ivertfall som de har brukt her.

Det er tragisk å se på kamper der sverd/kniver o.l. er i CGI. Det gir ikke noe inntrykk og det hele føles falsk og som juks.

En av grunnene vi ser (eller jeg ivertfall) på martial arts filmer er å se folk utføre stunts og magisk "calligraphy", og når CGI kommer inn i bilde blir det lite engasjerande. Faktisk så hadde jeg hvilepuls igjennom hele filmen, og ingen av kampscene var minneverdig.

Faktisk så hadde den andre Ninjafilmen bedre kampscener siden den var mer "ekte" enn dette CGI jukse mølet.

De har total skrevet om hva en Ninja er, de er som et magisk vesen i denne filmen, og de utfører umennesklige bevegelser.

James McTeigue bør skjems. Og det kan virke at V for Vendetta ble som den ble ved et uhell, fordi Ninja Assassin er ikke annet en martial arts voldtekt.

Den får ikke stryk fordi jeg fikk aldri følelsen å skru den av. Jeg ble underholdt, selv om den ikke var noe særlig stimulerande for hjernen.

Masse masse masse blod. Til tider føltes det mer ut som en slasher film.....MEN igjen, ALT VAR CGI!! :mad:

4/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

AvidGamer - Hvorfor ikke se mer respektert/hyllet film. Det er greit at du leter etter perler, men er det ikke bedre å gå til smykkebutikken(som oftest er veldig billig i film verdenen) enn å dygge ned i haifylte hav hvor sjansene for å finne noe, eller i det hele tatt overleve er ganske små?

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar

AvidGamer - Hvorfor ikke se mer respektert/hyllet film. Det er greit at du leter etter perler, men er det ikke bedre å gå til smykkebutikken(som oftest er veldig billig i film verdenen) enn å dygge ned i haifylte hav hvor sjansene for å overleve er ganske små?

Hvorfor være sau å følge flokken?

Jeg fikk et lite kick og fikk lyst å se Ninja filmer. Har 4 mer jeg skal se.

Dessuten, om jeg holdt meg til "top shelf" filmer hele tiden ender du opp å ikke sett så stort pris på dem.

Er viktig å bli minnet på hva dårlige filmer er for å ha større nytelse av det gode.

Ellers så ender du opp være en av disse "stuck up" negative film snobbene. ;)

Lenke til kommentar
Lo squartatore di New York / The New York Ripper (1982)

vlcsnap2010022820h04m47.pngvlcsnap2010022820h05m29.png

Jeg elsker settingen. ”New York at night” er noe av det kuleste jeg vet om, og vi finner det i alt fra Taxi Driver til denne. En morder med en ande-stemme dreper unge sexy kvinner og nyter det, og det lokale politiet prøver såklart å catche ham. Filmen er full av sex, pupper, blod og vold, herlige gore-scener og mye annet. Dette er også den første Fulci-filmen jeg har sett uten zombier, hehe. Det er vel nesten ikke skrekk heller, mer enn sadistisk thriller. Ulik alle de andre, men OK - kul. 8/10.

Sterke bilder lagt i spoiler - datating

Solgt! Elsker også filmer som dette :D Skal få sjekket ut denne...
Lenke til kommentar

Jeg var trøtt som en sekk da jeg så filmen, og glippa litt med øynene mot slutten (ref. bedre middag), så det er mulig jeg glipp av noen vesentlige detaljer. Jeg mener uansett å huske at han virkelig var politimann før han ble innlagt, og at virkelig led av krigstraumer. Er rimelig sikker på at dette ble bekreftet av Ben Kingsleys karakter helt på slutten. Selv om han forestiller seg det som skjer synes jeg dermed at det blir merkelig at han konstruerer en såpass klisjéaktig karakter, siden han egentlig bare konstruerer en versjon av seg selv.

Han hadde vel faktisk vært soldat tidligere, men ikke poilitimann om jeg husker rett. Han hadde heller ikke skutt de mennene i krigen, det var oppdiktet. Uansett, jeg fatter ikke hvorfor han fikk ha med seg gunner til øya. Mulig den var uladd.

Han hadde ingen gunner i virkeligheten. Det vi ser er hans indre tanker - han forestiller seg at han er en detektiv når han kommer til øya, mens han i virkeligheten er en pasient.

Lenke til kommentar

Kort innlegg. Så La Pianiste / The Piano Teacher (2001). Ble dratt inn i den. For et mesterverk. Nærmest umulig å skrive noe som helst om dette. Følelsene denne filmer gir fra seg er utrolige. Så ekstremt sterk. Herregud. Haneke blir bare mer og mer interessant. Stilen hans er ikke spesielt vakker visuelt, men på en eller annen måte er den perfekt. Den passer følelsene den vil gi fra seg. Faen dette var flotte greier!!!

10/10 - og en plass på min topp 100.

Lenke til kommentar

Rope (1948)

Nok en gang en fantastisk film av Hitchcock. Dette er definitivt akkurat slike filmer jeg liker. Jeg har inderlig lyst til å gi den en 10/10, fordi det er egentlig ingenting jeg kan trekke den på. Blir litt hysterisk å gi toppkarakterer hele tiden (enten har jeg sett noen veldig gode filmer i det siste, ellers har jeg en lav terskel for hva som er bra og ikke.)

Er en uvesentlig detalj jeg la merke til (jeg er slik at jeg må ha hver detalj perfekt) som ikke har noe å si egentlig, så jeg ser ikke en annen grunn til å gi denne en topskore. Perfekt!

Lenke til kommentar

Kan ikke si annet enn at denne filmen er kjempebra.

Greit. Storyen er ganske tynn og en typisk amerikansk klisjé, men heftige spesialeffekter og høyt tempo leder oppmerksomheten vekk fra dette.

Det er nok av budskap i filmen, både politiske, moralske og noen til.

Totalt sett må jeg si at dette en en kjempefilm jeg kommer til å se MANGE ganger.

Til de som ikke har sett den i 3D på kino: Kom dere avgårde!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...