Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Og eg har ingen planar om å sjå ein film når eg veit kva som skjer. Omtrent som å sjå fight club og vite, ja, du veit.

Jeg så Fight Club i spoilet tilstand. Koste meg fra første sekund siden alt bare stemte. Så det kan funke det og. Men selvsagt foretrekker jeg å ikke få filmer spoilet.

Gleder meg til å se Shutter Island en gang til for å gå den i sømmene og se om den er så gjennomført som jeg tror den er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og eg har ingen planar om å sjå ein film når eg veit kva som skjer. Omtrent som å sjå fight club og vite, ja, du veit.

Jeg så Fight Club i spoilet tilstand. Koste meg fra første sekund siden alt bare stemte. Så det kan funke det og. Men selvsagt foretrekker jeg å ikke få filmer spoilet.

Eg elska fight club like mykje både andre og tredje gongen eg såg den, men det er liksom noko spesielt å sette seg ned med ein film og ikkje ha peiling på kva som kjem til å skje. eg ser ALDRI trailerar eller leser bak på omslag. Om ein veit den første halvdelen av ein film, er det ganske sannsynleg at du veit kva som kjem til å skje. Då forsvinner litt av spenninga, men det kan fortsatt vere ein god film.

Eg såg traileren til 2012 ETTER å ha sett den på kino, latterleg kor mykje dei kan spoile i en trailer. Heile plottet vart avslørt, og alle dei største CGI-scenene der alt knuser blei vist også. 2012 er berre eit eksempel, det er fleire filmar eg har hatt slike opplevingar med.

Long post is long.

Lenke til kommentar

Gangs of New York

Gangs of New York er en fantastisk film fra 2002 som tar for seg New York i 1860-årene der kampen mellom de innfødte og immigrantene foregår. Martin Scorsese har regissert den og Leonardo DiCaprio spiller hovedrollen, pluss blant andre som Cameron Diaz, Daniel Day-Lewis og John C. Reilly. Dette er Scorsese og DiCaprio sitt første samarbeid og sin første film sammen. De har nå laget til sammen 4 filmer. Denne, The Aviator, The Departed og kinoaktuelle Shutter Island. Dette mesterverket ble nominert til 10 Academy Awards, blant annet for "Best Picture". Dette samarbeidet mellom Martin og Leo har en så bra kjemi og kjerne i filmene sine att jeg kan ikke gjøre annet enn å elske alle filmene deres. Dette er definitivt en av de beste filmene jeg har sett og en av favorittene. Utrolig bra skuespill av de største rollene i filmen og man blir virkelig revet med å tatt med tilbake til New Yorks gater på Manhatten i 1860-årene. Vi får se hvordan de innfødte styrte og hvordan immigrantene prøvde å slå tilbake.

DiCaprio spiller Amsterdam Vallon, en irsk-amerikaner som kommer tilbake til New York etter 16 år for å ta hevn på William Cuttings (Bill the Butcher), som drepte faren hans rett foran øynene på han. Bill er leder av de innfødte, mens faren til Amsterdam var lederen av immigrantene. Amsterdam kjemper for å ta tilbake og overta rollen som de sterkeste gjennom en lang prosess.

Dette er en kjempegod film som handler om kamp, hevn, tro, håp, kjærlighet, svik og ære for landet sitt. Dette er grunnlaget for hvordan USA ble skapt og født, hvordan kulturen og holdningene forandret seg og ble til det bedre.

10/10

post-123100-1267228803,5391_thumb.jpg

post-123100-1267228809,0361_thumb.jpg

post-123100-1267228814,0962_thumb.jpeg

Lenke til kommentar

[quote name='svelemoe' date='27. februar 2010 - 00:38' timestamp='1267227512'

Eg såg traileren til 2012 ETTER å ha sett den på kino, latterleg kor mykje dei kan spoile i en trailer. Heile plottet vart avslørt, og alle dei største CGI-scenene der alt knuser blei vist også. 2012 er berre eit eksempel, det er fleire filmar eg har hatt slike opplevingar med.

Long post is long.

Jesus Christ, var det en lang post? :p

Vanskelig å lage trailer for 2012 uten å avsløre plottet da.

Og HVA skjer med forumet og quoting? Ja, ja.

Endret av Hyperio
Lenke til kommentar

Shutter Island (2010)

shutter_trailer-park.jpg

Så denne på impuls i går etter en bedre middag, og den var på noen måter like bra som jeg forventet av en Scorsese+DiCaprio-film, og på noen måter var den bedre. Det er en ambisiøs og spennende film, som dessverre er litt ujevn og litt for lang. Jeg var skeptisk i starten, DiCaprio leverer en noe karikert tolkning (fakter, språk, intonasjon) av en halv-lasen femtitallspolitimann, men etterhvert leverer han varene.

Det som overrasket meg mest positivt var de nydelige tilbakeblikk-/drømmescenene. Historien er også god og engasjerende. Karakter 8.5/10.

Lenke til kommentar

Shutter Island (2010)

shutter_trailer-park.jpg

Så denne på impuls i går etter en bedre middag, og den var på noen måter like bra som jeg forventet av en Scorsese+DiCaprio-film, og på noen måter var den bedre. Det er en ambisiøs og spennende film, som dessverre er litt ujevn og litt for lang. Jeg var skeptisk i starten, DiCaprio leverer en noe karikert tolkning (fakter, språk, intonasjon) av en halv-lasen femtitallspolitimann, men etterhvert leverer han varene.

Det som overrasket meg mest positivt var de nydelige tilbakeblikk-/drømmescenene. Historien er også god og engasjerende. Karakter 8.5/10.

Helt enig. En herlig film. Likte også musikken i filmen. Den skumle og gotisk aktige lyden som ombringer hele denne øya.

Lenke til kommentar

Psycho (1960)

Jeg kan starte med å nevne at dette er et mesterverk av en film. Dessverre har mange fobi mot gamle fimler, bare på grunn av at de er under oppfatningen at nyere filmer er automatisk bedre grunnet teknologi som gjør det mulig med diverse effekter og så videre.

Dette er mitt beste eksempel sålangt på en virkelig god gammel film. Må ærlig innrømme at jeg ble litt skremt der jeg satt alene på rommet litt over klokken 01 i natt mens jeg så på den. Det er jo bare poenget - det er tross alt en horror/mystery-film om en gal morder.

Som vanlig vil jeg ikke røpe mye av innholdet, men hvordan filmopplevelsen var. Jeg kan med hånden på hjertet si at dette er en av de beste filmene jeg har sett noen gang!

Definitivt et mesterverk av Alfred Hitchcock.

Jeg er ikke usikker engang; 10/10 fortjener den uten en eneste tvil.

Det er noen filmer som går mer inn på meg enn andre. For eksempel denne og Henry: Portrait of a Serial Killer. Jeg husker så å si hver eneste detalj i begge filmene; og det er en av grunnene til at begge har fått en 10-er av meg. Andre filmer jeg har sett i det siste, som for eksempel I, Robot, fikk bare 6 og jeg husker svært lite av filmen nå. Så med andre ord; filmer som dette er definitivt verdt en toppskore.

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar

Ghost in the Shell

Jeg hadde ingen forventninger da jeg gikk for å se denne på kino. Navn og organisasjoner (Section 6, Section 9 osv) gikk litt i surr og jeg fant aldri helt ut hva et ghost var. Men jeg synes resten av historien var interessant, og jeg kjedet meg aldri. Jeg fikk flere Blade Runner assosiasjoner, og det visuelle var faktisk nydelig til tider.

Jeg hadde nok satt mer pris på denne om jeg hadde lest noen av tegneseriene eller sett serien i forkant, men underholdende var det nå lell.

7/10

Endret av oyvjak
Lenke til kommentar

Shutter Island (2010)

Jeg var skeptisk i starten, DiCaprio leverer en noe karikert tolkning (fakter, språk, intonasjon) av en halv-lasen femtitallspolitimann, men etterhvert leverer han varene.[/b].

Det er jo nettopp det som er poenget, at det skal framstå litt rart siden han utelukkende forestiller seg det som skjer. Han forestiller seg en person som er basert på filmklisjéer, spesielt den klassiske film-noirdetektiven som lider av krigstraumer. Bruk av green-screen og hvordan vaktene forholder seg til han når han kommer til øya. Det er rett og slett så mange morsomme detaljer som gir deg små hint hele tiden, men som du ikke helt velger å stole på ved første visning

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Det er jo nettopp det som er poenget, at det skal framstå litt rart siden han utelukkende forestiller seg det som skjer. Han forestiller seg en person som er basert på filmklisjéer, spesielt den klassiske film-noirdetektiven som lider av krigstraumer. Bruk av green-screen og hvordan vaktene forholder seg til han når han kommer til øya. Det er rett og slett så mange morsomme detaljer som gir deg små hint hele tiden, men som du ikke helt velger å stole på ved første visning

Jeg var trøtt som en sekk da jeg så filmen, og glippa litt med øynene mot slutten (ref. bedre middag), så det er mulig jeg glipp av noen vesentlige detaljer. Jeg mener uansett å huske at han virkelig var politimann før han ble innlagt, og at virkelig led av krigstraumer. Er rimelig sikker på at dette ble bekreftet av Ben Kingsleys karakter helt på slutten. Selv om han forestiller seg det som skjer synes jeg dermed at det blir merkelig at han konstruerer en såpass klisjéaktig karakter, siden han egentlig bare konstruerer en versjon av seg selv.

Lenke til kommentar

Jeg var trøtt som en sekk da jeg så filmen, og glippa litt med øynene mot slutten (ref. bedre middag), så det er mulig jeg glipp av noen vesentlige detaljer. Jeg mener uansett å huske at han virkelig var politimann før han ble innlagt, og at virkelig led av krigstraumer. Er rimelig sikker på at dette ble bekreftet av Ben Kingsleys karakter helt på slutten. Selv om han forestiller seg det som skjer synes jeg dermed at det blir merkelig at han konstruerer en såpass klisjéaktig karakter, siden han egentlig bare konstruerer en versjon av seg selv.

Han hadde vel faktisk vært soldat tidligere, men ikke poilitimann om jeg husker rett. Han hadde heller ikke skutt de mennene i krigen, det var oppdiktet. Uansett, jeg fatter ikke hvorfor han fikk ha med seg gunner til øya. Mulig den var uladd.

Lenke til kommentar

Han hadde vel faktisk vært soldat tidligere, men ikke poilitimann om jeg husker rett. Han hadde heller ikke skutt de mennene i krigen, det var oppdiktet. Uansett, jeg fatter ikke hvorfor han fikk ha med seg gunner til øya. Mulig den var uladd.

Hvis jeg husker riktig snakket han om en etterforsking når han kom hjem og fant barna i sjøen.

Lenke til kommentar

The Departed

Dette er ett av Scorsese beste verker etter min mening og det tredje samarbeidet mellom Scorsese og Leo DiCaprio. Det er en lang og stjernespekket liste av skuespillere i denne filmen. Leonardo DiCaprio som nevnt, Jack Nicholsen, Matt Damon, Mark Wahlberg, Martin Sheen, Ray Winstone, Anthony Anderson og Alec Baldwin. En kjempebra film som inneholder det meste av det beste. Det er en mafiafilm der kriminalitet, vold, action, drama og thriller blir brukt. En fantastisk underholdene og spennende film som Scorsese har laget for publikum. Jack Nicholsen spiller en kjempebra rolle som Frank Costello, "The Bad Guy", mens DiCaprio nok en gang spiller på hans beste. Matt Damon og Mark Wahlberg er alltid kule og interessante og se på, samtidig som filmen blir styrket av Martin Sheen og Alec Baldwin som er to velkjente "veteraner" innen dette flotte mediet kalt film. Dette er en av mine favoritt Scorsese filmer og kommer alltid til å være det.

10/10

post-123100-1267301032,6461_thumb.jpg

post-123100-1267301038,1461_thumb.jpg

post-123100-1267301045,4033_thumb.jpg

post-123100-1267301054,0322_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...