Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817324

Disneys Askepott 4.5/6

 

Flott underholdning , scenen hvor musene lager hennes kjole er en klassiker , fargene er typisk old skool Disney (grønt , rosa , lyseblåått)....prinsen er bare der & gjør ikke mye ut av seg bortsett fra å ha en unnskyldning til giftermål på slutten.

Lenke til kommentar

Into the Wild er en god demostrasjon over max idioti. Grei nok film, men sattan for en "class act idiot" han Chris var. Det er helt ubegripelig at han har så mangen fans, og at folk årlig besøker den plassen.

 

Husker jeg skreiv negativt om filmen, og fikk gjennomgå litt her. Filmen er jo bra teknisk, og er interesant, men det virker at folk feilfatter situasjonen og synes han var en bra menneske. "Dramaet" til Chris er på nivået av en 10 åring som krangler med forendrene, IMO.

 

Men men, kjekt for de som fikk mye ut av det, jeg personlig gjorde ikke det. Tror jeg gav den en 6.5 eller noe.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Jeg liker veldig godt Into the Wild, den traff meg. Chris er en som ikke bare prater om hvor ille ting er og hvordan han kunne tenke seg å leve annerledes - han tar konsekvensene av det og gjør noe med det. Dessverre var han nok litt av et brushode som ikke tok høyde for hvor krevende et slikt liv faktisk er. Men jeg synes det er en svært fascinerende historie.

Lenke til kommentar

Kronidiot? Hvorfor? Han gjør et alternativt valg. Jeg mener ikke at det er spesielt smart valg, men jeg mener heller ikke at det er et dumt valg. Det er et valg gjort i overensstemmelse med hans verdier, og slik sett er det ikke mer kronidiotisk enn noe annet. Om man kan leve med konsekvensene av sine handlinger, om man til og med oppnår lykke, så er det like gyldig som en mer konform løsning. Poenget er ikke om han er et "bra menneske", en "kronidiot" eller et "brushode", men at han til syvende og sist oppnår det vi alle drømmer om:

 

 

Å dø lykkelig.

 

Lenke til kommentar

Werckmeister harmσniαk / Werckmeister Harmonies (2000)

 

vlcsnap2010022423h05m32.png

 

Denne var skikkelig fin. Sinnsykt lange fine takninger som på maks var vel oppi 10++ minutter. Imponerende, og skikkelig kult å se på. Musikken er også veldig fin.

 

Jeg har lest noen artikler her og der, og litt på IMDb osv, for å prøve å forstå litt mer av filmen. Jeg fikk nemlig ikke så mye ut av dette med hvalen og prinsen, bortsett fra at det var noe mystisk for beboerende, og fikk de til å gjøre det de gjorde (som forresten var filmens beste scene).

På sykehuset: Når den gamle tynne mannen kom på skjermen fikk jeg klump i halsen og våte øyer.

 

 

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om helheten enda, men jeg likte det jeg har sett og skjønt godt.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Kronidiot? Hvorfor? Han gjør et alternativt valg. Jeg mener ikke at det er spesielt smart valg, men jeg mener heller ikke at det er et dumt valg. Det er et valg gjort i overensstemmelse med hans verdier, og slik sett er det ikke mer kronidiotisk enn noe annet. Om man kan leve med konsekvensene av sine handlinger, om man til og med oppnår lykke, så er det like gyldig som en mer konform løsning. Poenget er ikke om han er et "bra menneske", en "kronidiot" eller et "brushode", men at han til syvende og sist oppnår det vi alle drømmer om:

 

 

Å dø lykkelig.

 

 

 

Han døde slett ikke lykkelig. Han døde sakte og pinsomt. Hans død var takket til han arrogante tro i at han var udødelig. Ikke tok han med kart, og ikke trente han til hans reise. Og toppen av dumhet, sjekket han ikke sikkelig om den planten var giftig før han spiste.

 

Han skapte et helvete for famlien over et barnslig uenighet og stolthet. Joda, han var ung og umoden, men skulle tro at en som elsket Jack London bøker osv at han var klar over at naturen er ikke ei snill dame.

 

Det dumaste av det hele, var at det var et reddningspost bare noen få km vekke fra der han sultet ihjel....som var utstyrt med mat og nødtelefon, samt andre nødvendigheter. Igjen, hadde han tatt med seg kart, ville han sett dette.

 

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Se7en (1995)

 

Dette var en god film, uten alt for mange klisjéer (selv om det var noen; men blir det for mange trekker det ned MYE.)

Det var noen overraskende situasjoner og scener, men det er bare bra (så blir ikke filmen kjedelig.)

Syns filmen kunne vært mer grafisk. Det så ut som det var tatt forhåndsregler mot sterkt grafisk innhold, så det trekker ned. Ellers en god film.

 

7/10

Lenke til kommentar

Dette med dårlig planlegging og forberedninger hører jeg gang på gang men vitner om en misforståelse av personen og hans motiver. McCandless utgir seg aldri for å være en ny Bear Grylls som skal bekjempe moder natur og villmarkas mange farer. Han er bevisst dårlig forberedt fordi det er akkurat dette som gir han en form for frihet. Fra et Lars Monsen-perspektiv er han derfor en kronidiot, men det er heller aldri slik han ville bli sett (om han i det hele tatt ville ha andres blikk rettet mot seg).

 

At McCandless påvirker familien smerte og i bunn og grunn er ensom bare styrker filmen. Dette viser at Penn ikke tegner en ensidig hyllest av mannen, men faktisk klarer å se personen og ideen fra flere sider.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Man kan si at han påfører familien smerte, på samme måte som de påfører ham smerte. Ingen av dem er villige til å virkelig forsøke å forstå hvor den andre kommer fra.

 

At han ikke hadde planlagt skikkelig er riktig, men en liten korreksjon: Vi får i hvertfall i filmen se at han trener ved å løpe opp og ned en fjellskrent for å bli i best mulig fysisk form før han reiste ut.

Lenke til kommentar

AVATAR

Så filmen for andre gang igår, og den imponerer meg fortsatt. I den forstand av det filmen blir hyllet for, effektene, for filmen i seg selv er utrolig forutsigbart og klisjé. En familievennlig blockbuster som blir å finne i nesten alle hus i dvd-versjon når den kommer. Filmen hadde også et politisk budskap, men totalt sett likte jeg filmen.

 

7/10

Lenke til kommentar

Dømmer dere Chris ut ifra filmen eller fra fakta? Les boka, først da kan man danne seg et bilde av hvordan han virkelig var.

Så at noen nevnte at han ikke hadde med kart. Jo, det var i sekken hans da de fant han.

 

 

Leser man notatene som han skrev ned i bøkene sine, skjønner man at han ikke døde ulykkelig.

Han var så absolutt redd og i smerte til tider, men det han opplevde gjorde at han likevel døde som en fornøyd person .

Han hadde en hypotese om at naturen og alt rundt oss ene og alene kan gjøre oss lykkelig, men der hadde han feil (ifølge han).

 

Hvorfor klarer ikke folk å se ting fra en annen persons perspektiv? Klarer ikke folk å skjønne at han mente at samfunnet er sykt? At folk er jævlige mot hverandre, overfladiskheten, materialismen og at samfunnet tar fra oss friheten vi har som mennesker.

Folk sier at han var egoistisk. Hvordan skulle han ellers oppnå drømmene sine? Tror dere foreldrene hans ville latt han gjøre det der?

 

 

Edit: Rettet noen skrivefeil og la til noen setninger. Ikke bra å skrive innlegg mens man er fyllesyk...

Endret av Levaiathan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...