CypheroN Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Capturing The Friedmans (2003) Skikkelig nær og sår dokumentar om en familie, som egentlig har det helt fint, til noe grusomt skjer. Og det skal jeg så klart ikke avsløre. Men vil du ha en dokumentar som får deg tett innpå en håndfull mennesker, ser du denne. Like nær og bra som Dear Zachary. Du bør kjenne en klump i halsen på slutten. 8/10 Koroshi no rakuin / Branded To Kill (1967) Kul yakuza-film med eksperimentelle scener og nakne jenter, tøffe skytescener og snertne replikker. Jeg syntes det ble litt kjedeligere i andre havldel enn i første, men alt i alt absolutt en kul film. Masse tøft her. 7/10 Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 Jeg synes dessverre Up ligger ganske langt unna det Pixar tidligere har laget. Animasjonskvaliteten og de sentimentale delene av historien er topp, men humoren sitter ikke som før. Og det førte til en del dødpunkter i denne filmen. Det er mulig mine egne skyhøye forventninger er noe av problemet, da en god del folk virker å kaste toppkarakterer på både Wall-E og Up. Men etter filmene Cars og Finding Nemo har jeg aldri blitt særlig engasjert av Pixar-verk. Jo, men dette viste de da dem lagte filmen. I flere interviewer så trodde de at Up blir helt sikkert ikke så populært siden dette var et mer "vågete" film fra deres andre verk. Men de ville lage den uansett. Vågete? Som i "daring"? Personlig føler jeg at WALL-E utvilsomt er det mest vågale de har gjort. Både i form av tematikk, pacing og en humor som jeg ikke tror barn flest helt skjønner. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) det at de våget å bruke en gammel mann, og tema handlet om døden---ja, det er vågete for Pixar. Hvor mange slike filmer har de laget? dessuten er ikke dette mine ord, dette er det Pixar selv sa. Endret 22. februar 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) det at de våget å bruke en gammel mann, og tema handlet om døden---ja, det er vågete for Pixar. Hvor mange slike filmer har de laget? Joa, kan se den, men jeg følte aldri det tematiske potensialet ble utnyttet til det fulle. Det er en veldig god tanke, men problemet for min del var at denne tanken druknet i de sjarmløse karakterene. Da de landet i jungelen handlet det ikke lenger om døden, men om den teite fuglen, hundene og den gærne eventyreren. Hadde de gjennomført dødstematikken hadde den utvilsomt vært modig. Endret 22. februar 2010 av tjalla Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 En kan si det samme om Wall-E, som er særdeles spennende og eksperimentel i den dialogløse åpningsakten, før den ender opp i en mer klassisk "redd-dagen"-kamp ombord på fedmefarmen av et romskip. Nå handler forsåvidt ikke Up utelukkende om døden i seg selv, men det å kunne takle å legge ting bak seg og begynne på nye eventyr. Sånn sett feiger ikke filmen ut på sin egen tematikk. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Kunne man kanskje laget en førstepost med litt kategorier hvor man fremhever titler som får gode karakterer fra flere forumbrukere osv? En slags "må sees" i flere kategorier osv. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Kunne man kanskje laget en førstepost med litt kategorier hvor man fremhever titler som får gode karakterer fra flere forumbrukere osv? En slags "må sees" i flere kategorier osv. Det hadde vel blitt ekstremt slit å måtte finne frem. Men vi har jo en tråd for alles vote history, her er min. Lenke til kommentar
modin Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Kunne man kanskje laget en førstepost med litt kategorier hvor man fremhever titler som får gode karakterer fra flere forumbrukere osv? En slags "må sees" i flere kategorier osv. Det er vel kanskje en slik forenkling og kvantifisering man vil unngå med å ha en tråd hvor brukerne skriver sine egne annmeldelser av filmer. Filmer er ikke først og fremst bra eller dårlig, men først og fremst ulike... Det vil derfor også være vanskelig å lage en generell må sees liste.... Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 "Up" var konge da! "POINT!" Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Det er ingen mangel på "må se"-lister her på forumet, vi har hatt kåringer i flere sjanger og alle tiår verdt å nevne. Hvis du derimot lurer på om en film er verdt å se så det er bare å søke etter tittelen her i tråden, så vil man få opp ihvertfall et par anmeldelser til de fleste filmer. Det er ikke ofte jeg har søkt etter en film i både denne og Filmprat-tråden uten å finne noe snakk om den. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) Man får mest ut av denne tråden om man skummer gjennom alle anmeldelsene og legger merke til de som skiller seg ut, spesielt når det er snakk om filmer som man ikke engang visste at eksisterte. Jeg liker det når jeg setter meg ned med en film uten noe som helst forventninger, og blir positivt overrasket. Vil jeg ha en liste med n filmer som man "bare må se" så fins det plenty av slike lister på nett. De utallige avatar-anmeldelsene i denne tråden gir meg ingenting. Smale filmer jeg ikke har hørt om derimot, det vil jeg gjerne ha mer av. Selv prøver jeg å bidra med slike - men nå ser jeg egentlig litt for lite film. Ta f.eks denne: Wojna Polska-Ruska <- - polsk surrealisme - litt wtf. Men en god filmopplevelse. Endret 22. februar 2010 av Jann - Ove Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 Personlig leser jeg aldri anmeldelser av filmer jeg ikke har sett. Jeg merker meg karakteren men jeg ønsker ikke å få påpekt hva som er bra eller dårlig med den. Derimot leser jeg alle anmeldelser av filmer jeg allerede har sett, utelukkende for å ha et diskusjonsgrunnlag. Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) Gozu En salig blanding av Visitor Q og David Lynch. Begynnelsen lover bra og historien legger opp til mye moro, men desverre synes jeg ikke Miike får ut alt potensiale i filmen. Noen deler er herlig hyperaktive, mens andre er småkjedelige, og hadde det ikke vært for denne ujevnheten ville nok dette blitt en ny favoritt. Helhetsinntrykket er dog meget positivt: Surrealistisk, med en dæsj vulgær moro. 8.5/10 Den japanske tittelen er konge: Grand Theatre of Perversion and Fear: Cow's Head Endret 22. februar 2010 av Merkwürdichliebe Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Personlig leser jeg aldri anmeldelser av filmer jeg ikke har sett. Jeg merker meg karakteren men jeg ønsker ikke å få påpekt hva som er bra eller dårlig med den. Derimot leser jeg alle anmeldelser av filmer jeg allerede har sett, utelukkende for å ha et diskusjonsgrunnlag. Jeg burde bli mer bevisst på hvilken type anmeldelse jeg ønsker å skrive; skal de være utgangspunkt for diskusjon eller anbefaling til de som ikke har sett den? Det er vanskelig å få til begge i samme anmeldelse i hvert fall. Jeg tror jo flere som har sett filmen og jo eldre filmen er, jo mer åpenbart er det å innlede til diskusjon mens nye og ukjente filmer blir mer anbefaling uten for mye avsløring. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Jeg skriver vel egentlig kun anmeldelser av filmer jeg liker, hovedsaklig med mål om å få flest mulig til å se den. Det er sjelden jeg ser en film som er så dårlig at jeg gidder å tenke noe mer på den etter jeg har sett den. Middels gode filmer orker jeg heller ikke bruke tida på å verken anbefale eller advare mot. Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) Boondock Saints 2: Tullefilm. Bare lagd for å tjene noen slanter. Mest positive fra filmen var den "Rita fra Dexter" som spilte FBI agent. Og litt action. Endret 22. februar 2010 av [email protected] Lenke til kommentar
b-real Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) Jeg må si jeg er dyktig imponert og Scorsese som lager en film som sitter ufattelig bra med scener som er så gjennomført og nydelig og med et...hm...primalskt soundtrack som setter stemningen ifra første stund og er ikke noe overhypet greie som alle filmene i dag må ha der en skal sitte overveldende og bare ta imot. Scener som denne her er bare til å spise opp og gjør filmpenisen min litt hard får jeg vel ærlig si. DiCaprio levere strålende og Ben Kingsley leverer stråålende prestasjoner. Tvisten kom litt for tidlig for meg og ødela dessverre litt for meg men alt i alt nydelig film. 8/10 Endret 22. februar 2010 av b-real Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 (endret) Everybody's Fine (2009) Flott og engasjerande film. Robert De Niro's rolle er en flott person med mangen "levels", og du trives å følge han igjennom filmen. Selv ungene, som vi ser lite av, er bra utført og troverdig i deres roller. En god film å se sammen med famlien. Jeg såg nettopp denne med hu kjære mor, og hun elsket den. Filmen rørte i så mangen ting at jeg tror at det er noe her for alle å kjenne seg igjen i. Det gjorde ivertfall vi. Skulle bare ønske at den varte lenger sånn at vi kunne se/oppleve mer av ungene hans. Filmen avslutter med et enkel, flott, og rørende settning. Faktisk så tror jeg at den vil sitte hos meg lenge. 7/10 Endret 22. februar 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Gjest Slettet+alsdf Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Sovnet etter 3/4 av filmen (Up) så skal være litt forsiktig med uttalelser. Dette var pga. tretthet, ikke filmen. Men av det jeg så virket det som en underholdende film, som og tok opp litt humane og triste emner samtidig som den var munter og drømmende(ett ord jeg vil legge litt trykk på). Skal se hele en dag, og heller komme tilbake med litt mer detaljer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå