Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Event Horizon (1997)

 

Herlig stemning, veldig Alien-inspirert. Året er 2047. Sam Neill, Laurence Fishburne m.fl ombord på det store skumle "Event Horizon" som er nesten som hotellet i The Shining. Ingen vet hva som skjer i det hele tatt.

 

Bortsett fra noen billige bø-scener og noen andre... teite scener, så var dette gode saker. Det beste er stemningen, og selve skipet, ikke minst. Event Horizon er et gigasvært romskip som er skikkelig bra konstruert og laget. Effektene i denne filmen (untatt CGI-flammer etc), er veldig moderne. Hadde vært fin på BD denne tipper jeg? Jeg gir den 7/10. Som sagt noen ('veldig') teite scener trekk ned.

 

845_9.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Innocents (1961)

Director: Jack Clayton

 

B6A35A21CB.jpg

 

Filmen har ikke begynt engang og man hører en jente synge på en gammel vise. En vise som fortsatt sitter i hodet mitt. En vise som virkelig setter en helvetes ekkel stemning. Er ikke første gang man hører den heller, man kan stadig vekk høres ord ifra visa, eller bakgrunnsmusikk. Fra en gammel smykkeskrin, til piano.

 

Filmen har noen svært effektive skremmescener, flere ganger hvor hjertet nesten slo fortere. Sjelden jeg blir skremt av filmer, men denne hadde sine øyeblikk. Svært forut sin tid synes jeg også filmen var. Var faktisk det første jeg tenkte på. Folka back in the days må ha blitt skremt til døde av diverse saker. Effektiv bruk av kamera til tider. Skuespillet var av den beste sorten, ihvertfall fra de to barna. Gutten spilte fenomenalt. En nærmest perfekt film innen horror sjangeren, anbefales . 9/10

Lenke til kommentar

Black Hawk Down (2001)

 

BlackHawkDown3.jpg

 

Det er nesten så man skulle tro at Ridley Scott ble litt misunnelig på James Cameron sin Aliens, og lagde sin egen "liten gjeng soldater som med nød og neppe slipper unna en uovervinnelig hær aliens"-film, bare at aliens i denne sammenhengen er somaliere. Nuvel, Black Hawk Down er en flott film på svært mange plan. Littegrann Hollywood lukter det av den, og Scott er ikke fremmed for litt melodrama, men sånt funker jo. Vennskap mellom gutta mens kulene flyr rundt ørene og negrene fosser over barrikadene, massevis av heltemot av typen "I'm going back in there" ... denne filmen masserer effektivt krigs-prostataen til selv den mest kyniske sofaslubberten.

 

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal synes om filmen. Den er utrolig godt gjennomført, en vakkert koreografert slakteballett, men for å kjøre en sammenligning med en annen krigsfilm jeg nylig har sett, The Hurt Locker, når ikke Black Hawk Down opp til det samme intense spenningsnivået, alle dens hederlige forsøk til tross. Den er større, mer klassisk og episk, nærmest grensende til et mesterverk, men jeg føler meg likevel litt brukt der jeg sitter. Kanskje det er bare den lille SVeren inni meg som sitter og protesterer på all slaktingen av våre fremmedkulturelle brødre, men det er noe propaganda-aktig over filmen som får meg til å tenke på den dustete skytefilmen til Fredrick Zoller i Inglourious Basterds, for dem av dere som har sett den.

 

Uansett - på en måte synes jeg at Black Hawk Down er verdt en nier, men jeg trekker en halv karakter for en liten følelse av "meh". Karakter 8.5/10.

Lenke til kommentar

Fukushû suru wa ware ni ari (Vengeance is Mine)

ouqu5z.jpg

 

Mesterlig utført på alle fronter. Det er så mye jeg kan si om denne filmen: Den flotte dramaturgien, Ken Ogatos fryktinngytende rolletolkning, kinematografien (må trekke inn Beppu, og når Enokizu først er kommet til Tokyo). Spilletiden er på litt over to timer, men den er så stappfull av minneverdige scener at den føltes, på en positiv måte, mye lenger. Filmen starter med at antihelten er blitt tatt, og gjennom noen tilbakeblikk får vi se hva han har gjort og antydninger til årsakene. Og med dette har Imamura dannet et bakteppe for å fortelle flere parallelle historier som vil sjokkere og imponere deg

Sceneovergangen mellom mordet og familien var forresten gull, faktisk frysningsfremkallende.

 

Good shit, kanskje en fremtidig favoritt 9/10

Endret av Merkwürdichliebe
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+alsdf

Con Air

conair.jpg

 

Kom sammen med en kompis gjeng for å se film. Gjengen besto stort sett av folk som var rundt gjennomsnittet interessert i film, så det ble deretter.

 

Cameron Poe (Nicolas Cage) er endelig på vei hjem etter åtte års fengsel for drapet på en mann som plaget hans kone. Han skal hjem til sin kone, og datter som han aldri har møtt. På flyet han hjem får han følge av noen av USAs mest bestialske kriminelle, på vei til et bedre fengsel. Men alt går ikke som planlagt, og flyet blir kapret av fangene, og Cameron må følge deres ordre.

 

Altså en klassisk amerikansk actionfilm. Skal ikke gå veldig inn i detalj, men kan si at der var en del utrolig dumme scener. Relativt ok skuespill, sett bortifra Nicolas Cage's utrolig dårlige sørstats dialekt. Greie effekter osv. Alt i alt en helt ok underholdnings film. 5/10

Lenke til kommentar

Smokin Aces 2

 

''Var ikke spart på gørr her nei, det var da kult''

 

Filmen kunne minne om Inglorious Basterds til og begynne med, men den filmen på at annet nivå. En del eksperimentell filming, klipping og kutting som i grunn gjør filmen en mindre opplevelse. Kan si at den er en forbedring fra den første, om ikke mye så er det så bra det er. Litt billige effekter til tider og tamt skuespill, men er så mange groteske ideer som er bra at det er en fryd og se på til tider.

 

7/10

Lenke til kommentar
World's Greatest Dad (2009)

 

Følte stor ubehag igjennom hele denne filmen. Det starter som en skitten komedie med typisk flaue situasjoner osv, så går den over til å være ekstremt på kanten....jeg ville helst skru den av.

 

Dårlig film, og ubeskrivelig unødvendig. Denne likte jeg rett og slett ikke.

 

1/10

Til sammenligning:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
World's Greatest Dad (2009)

Denne filmen anbefales virkelig. Jeg har alltid visst at Bobcat var mye smartere enn man fikk inntrykk av (Police Academy 2, 3 og 4 kan være årsaken), men her viser han virkelig en ny side av seg selv. Dette er en gravalvorlig komedie som ikke vet hva det å være politisk korrekt innebærer, og hele opplevelsen er bare et friskt pust. Jeg tok meg selv flere ganger i å si til romkameraten min "Dette har jeg faktisk aldri sett før" og "Dette kan umulig være lov". Den tar hver vri du håper den tar og er likevel to skritt foran deg, og det er svært lite jeg kan sammenligne den med. Det nærmeste blir It's Always Sunny in Philadelphia, den tar utgangspunkt i en type humor man har inni seg og ler av med vennene sine, men aldri ville snakket høyt om. Robin Williams er knallsterk, Daryl Sabara er forferdelig ("Andrew, you have to understand that fucking pussy's virgin shit, alright? When I'm with a chick I go straight for the brown eye") og på en eller annen måte klarer alt dette å bli en feel-good film. Perfekt for en søndag.

9/10

Lenke til kommentar
Nå vil jeg se World's Greatest Dad.

 

Hvor vulgær snakker vi nå egentlig? Så selv Visitor Q for noen dager siden, og WGD kan vel ikke være verre enn det mesterverket/makkverket?

Ikke den type vulgær, dette er amerikanske standarder. Når jeg ser filmer fra Japan så virker det ikke "ekte" film, det er bare noe gale japanere som har fått tak i et videokamera og gjør alt de kan for å frike folk ut. Dette er en Hollywood-produksjon med en kjent skuespiller og hele den pakken, og da blir opplevelsen en annen.

Lenke til kommentar

Antichrist

 

Trolig den sykeste filmen jeg noen gang har sett. Hvertfall topp 3. Jeg satte den på på bussen, en vilt fremmed satt ved siden av meg. Det var veldig kleint. For all del, IKKE se den med mor og far hvertfall. Jeg er helt tom for ord, klarer ikke å sette karakter, den var så syk at jeg ikke skjønte deler av filmen fordi bildene jeg så bare brant inn i hukommelsen min.

 

Kan noen forklare meg greia med dyrene og de døde menneskene?

 

Endret av jonastra
Lenke til kommentar
World's Greatest Dad (2009)

 

Følte stor ubehag igjennom hele denne filmen. Det starter som en skitten komedie med typisk flaue situasjoner osv, så går den over til å være ekstremt på kanten....jeg ville helst skru den av.

 

Dårlig film, og ubeskrivelig unødvendig. Denne likte jeg rett og slett ikke.

 

1/10

Til sammenligning:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
World's Greatest Dad (2009)

Denne filmen anbefales virkelig. Jeg har alltid visst at Bobcat var mye smartere enn man fikk inntrykk av (Police Academy 2, 3 og 4 kan være årsaken), men her viser han virkelig en ny side av seg selv. Dette er en gravalvorlig komedie som ikke vet hva det å være politisk korrekt innebærer, og hele opplevelsen er bare et friskt pust. Jeg tok meg selv flere ganger i å si til romkameraten min "Dette har jeg faktisk aldri sett før" og "Dette kan umulig være lov". Den tar hver vri du håper den tar og er likevel to skritt foran deg, og det er svært lite jeg kan sammenligne den med. Det nærmeste blir It's Always Sunny in Philadelphia, den tar utgangspunkt i en type humor man har inni seg og ler av med vennene sine, men aldri ville snakket høyt om. Robin Williams er knallsterk, Daryl Sabara er forferdelig ("Andrew, you have to understand that fucking pussy's virgin shit, alright? When I'm with a chick I go straight for the brown eye") og på en eller annen måte klarer alt dette å bli en feel-good film. Perfekt for en søndag.

9/10

 

Heh, store kontraster her ja.

 

Jeg kan være enig i 9er på starten av filmen, altså den komiske skitten delen. Det virker som om det er denne delen du skriver om. Særlig når det er kommentar du quoter fra den delen.

 

Men for meg så måtte jeg ta helheten av filmen, og da vendepunktet starter synes jeg de gikk litt for mye over streken. Iverfall for meg, og de jeg såg filmen med.

 

Fordi:

 

 

Følte den gave "glorification" (vet ikke hva er på norsk) på selvmord. Budskapen ble jo nesten som om er du upopulær, og har ingen venner; så ta selvmord så vil alle elske deg!

 

Slike mørke komedier har jeg sett gjort MYE bedre enn dette. Denne er så alvorlig i stemning, at det er uklart om den er seriøs. Nesten som om Bobcat har og eier ingen skam eller moraler.

 

Det blir ikke komedie for meg når du sier "Å fy faen", eller sitter der med ekte sinne i kroppen mot hele skolen og personene.

 

Faren endte jeg opp å hate, og hadde ingen sympati i det heletatt for.

 

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...