Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Imitation General (1958)

 

post-140267-1264442560_thumb.jpg

 

Ahhh, du festelige krig du! Unik film som tar for seg å være et situasjons komedi i en krigs senario.

 

Når en General blir drept, bestemmer en soldat å imitere han. Noe som er svært straffbart i amrikansk militæret (hvor mye vet jeg ikke). Grunnen til at han gjør dette er for å holde moralen oppe blant soldatene, dette er viktig siden de befinner seg i en mørk situasjon.

 

Kanon underholdende. Problemene baller på seg, og vi må se hva han Sgt. Murphy Savage (Glenn Ford), klarer å finne på for å bevare hans falske posisjon samtidig å unngå å bli tatt.

 

Masse komedie, med en god balanse av krig. Enaste negative er at følelsen av en stresset krigs situasjon er nesten ikke til stede. Alt er filmet på en stor åpen område, og sikkert pga lav budsjet, så ser vi lite til tyskere....de skal liksom finne sted på motsatt side av kameraet.

 

Filmen henger på personene mer enn krigen, og den klarer det utmerket. De to hovedpersonene, Glenn Ford og Red Buttons, spiller bra sammen som et sikkelig "kompis" duo. Masse festelige kommentarer mellom de, flere som jeg lo sikkelig høyt av.

 

En liten perle denne. Lurer på om Gunfreak har sett denne, hvis ikke så anbefaler jeg at du gjør!

 

 

8/10

 

EDIT: Jeg bør vel legge til at dette er en film som er "out of print". Den er vist nok ikke til å få fatt i. Men heldigvis har noen opplastet den....

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Tôkyô monogatari (Ozu, 1953)

post-145786-1264460155_thumb.jpg

 

Veldig fin film, og mye mer engasjerende enn forventet. Jeg regnet med stillestående scener hvor noen karakterer utveksler en og annen replikk, gjerne druknet i høflighet, til hverandre. Og selv om dette til en viss grad stemte, så er det alt man finner under overflaten som er så bra. Karakterene viser ikke det spor av følelser, og det er nettopp denne subtile realismen som gjør Tokyo Story til det mesterverket det er. Ikke at jeg har så mye kunnskaper om Japan anno 50-tallet, men jeg har fått inntrykk av at denne høfligheten/ydmykheten var (er?) reell, og denne kulturforskjellen i seg selv er jo meget interessant å observere.

 

Eksempelvis kan jeg nevne når replikken "Takk for at du ble så lenge" blir besvart med "Unnskyld alt besværet". Kostelig!

 

Enkelte deler av filmen var desverre småkjedelig, og den havner dermed ikke helt opp blant de store. Jeg vil påstå at Akahige er langt bedre. Men fortsatt, dette var en meget flott icebreaker for meg som har fryktet Ozu i lang tid nå. Anbefales om noen vil fjerne den samme fobien som jeg hadde.

8.5/10

Endret av Merkwürdichliebe
Lenke til kommentar

The Vanishing

 

En triller om kidnapping. Og en film etter min smak, helt klart.

 

Sterke navn på rollelisten, og bra lokaliseringer.

Stedet med bensinstasjonen og butikken skulle jeg gjerne vært på.

Kunne også tenkt meg kikket nærmere på de leilighetene de hadde

i Seattle.

 

Avslutningen ble en tanke hastig, men alt i alt en meget severdig film.

 

Der var forøvrig en grov feil. Hvertfall slik jeg forstår det.

Barney står og venter og følger med rett utenfor døra på butikken, da Diane (Bullock) går dit.

 

Når det senere skal vises hvordan han ble obs på henne, var det inne i butikken.

Men mulig jeg misforsto det der?

 

8/10

Lenke til kommentar

Cloudy with a chance of meatballs (Engelsk tale)

 

Dette er den beste animasjonsfilmen jeg har sett på lenge, faktisk bedre enn Up. Animasjonen er fantastiske, karakterene er morsomme og plottet er originalt, selv om jeg ikke skal legge skjul på de klassiske klisjèene som er i de fleste Animasjonsfilmer. Musikken er også veldig god. Filmen er rett og slett veldig morsom og underholdende fra start til slutt.

 

8/10 - Anbefales!

Lenke til kommentar
Cloudy with a chance of meatballs (Engelsk tale)

 

Dette er den beste animasjonsfilmen jeg har sett på lenge, faktisk bedre enn Up. Animasjonen er fantastiske, karakterene er morsomme og plottet er originalt, selv om jeg ikke skal legge skjul på de klassiske klisjèene som er i de fleste Animasjonsfilmer. Musikken er også veldig god. Filmen er rett og slett veldig morsom og underholdende fra start til slutt.

 

8/10 - Anbefales!

 

Blah, er sterkt uenig, jeg skreiv anmeldelse om den en stund tilbake. Tror jeg gav den en 4/10. Dårlig og kjedelig film, med middels animasjon. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Tja. Animasjonen er bra, og historien er ihvertfall fengende de første 30 minuttene. Ideen om mat som daler fra himmelen er god, (ikke det at ingen har tenkt på det før, bare les Bibelen), men det er ikke spennende nok for halvannen time film. Karakterene er endimensjonale og kjedelige, så da hjelper det lite at kjøttbollene er tredimensjonale.

 

Up til sammenlikning har mesterlig animasjon og fantastiske karakterer. Musikken ikke minst, er intet mindre enn magisk. Noe som ikke kan sies om musikken til kjøttbollefarsen. Blir vel feil å kalle noe som helst ved den filmen _magisk_. Men for all del, det er helt grei underholdning, bedre enn Monsters vs. Aliens hvertfall.

Endret av kjidel
Lenke til kommentar
Blir vel feil å kalle noe som helst ved den filmen _magisk_. Men for all del, det er helt grei underholdning, bedre enn Monsters vs. Aliens hvertfall.
Har du sett den på BD du da? For der var animasjonen ganske så ma...gisk.. vil jeg påstå. Veldig fin i alle fall.

 

Monster Vs Aliens var skikkelig dritt. Så det er bra.

Lenke til kommentar
Tja. Animasjonen er bra, og historien er ihvertfall fengende de første 30 minuttene. Ideen om mat som daler fra himmelen er god, (ikke det at ingen har tenkt på det før, bare les Bibelen), men det er ikke spennende nok for halvannen time film. Karakterene er endimensjonale og kjedelige, så da hjelper det lite at kjøttbollene er tredimensjonale.

 

Up til sammenlikning har mesterlig animasjon og fantastiske karakterer. Musikken ikke minst, er intet mindre enn magisk. Noe som ikke kan sies om musikken til kjøttbollefarsen. Blir vel feil å kalle noe som helst ved den filmen _magisk_. Men for all del, det er helt grei underholdning, bedre enn Monsters vs. Aliens hvertfall.

 

Beklager at jeg ikke leste fasiten før jeg skreiv anmeldelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...