Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Seven Pounds

 

Veldig god og fin idé, men litt dårlig gjennomført. Klumsete og kjedelig utvikling i historien... Dette kunne vært en genial film med en skikkelig twist, men sånn ble det altså ikke... 6/10.

 

 

Til dere andre som har sett filmen: det var meningen å høre en falsk tone i piano-themet eller? Litt artig detalj isåfall...

Endret av thesinner
Lenke til kommentar

Fikk for første gang på måneder tid til å gå på kino, ble til at vi så Avatar. Visuelt sett utrolig pen å se på, suksessen til denne filmen vil ventelig åpne for en 3D-æra. Som jo er spennende og positivt, for potensialet er der. Spesielt til å lage filmer som er langt bedre enn denne.

 

For å være beæret med en slik visuell dybde er den paradoksalt nok ufattelig tynn, med en fremstilling som er mer svart/hvitt enn det meste. Nå er den jo ment å nå ut til alle, som sikkert forklarer det meste av dens åpenbare mangler. Jeg prøvde å se denne filmen på de premissene Cameron med sitt gigantiske markedsføringskampanje prøvde å selge det som; Noe som ikke krever at man "slår av hjernen" (slik som eksempelvis er tilfellet for gøyale filmer som Independence Day og Transformers).

 

Den er intellektuelt ikke stimulerende, den er ikke særlig kreativt spennende og den mangler fullstendig filosofisk utfordring. Verst av alt var at jeg følte ingenting, den var impotent på det emosjonelle plan. Det er vanskelig å kalle dette sci-fi, det er i hvert fall ikke god sci-fi. Et gøyalt eventyr kanskje, den er så politisk korrekt at den i hvert fall ikke vil utfordre etablerte sannheter der den lirer av seg dialog selv Michael Bay klarer bedre.

 

Med så mye arbeid lagt ned i det visuelle, er jeg skuffet over hvor tafatt dårlig lydsporet var. Det virket fullstendig blottet for entusiasme. Regien var så til de grader forutsigbart at det virket som Cameron fulgte en eller annen 12-stegs manual. Det hjelper ikke med kjedelige skuespillerne. Kanskje fordi de var satt til å spille klisjefylte stereotyper som er en god matbit til de fordomsfulle. Og hvor ble det av sjarm og humor? Det kunne i hvert fall gjort dette til en god eventyr-opplevelse.

 

Na'vier var sexy og vakre, men ansiktene deres mangler en liten x-faktor. Alt for stilrent til å passe inn. Men resten av det visuelle var en fryd for øyne gjemt bak harry 3D-briller. Ingen ord kan forklare hvilken muligheter som her ligger og Cameron har gjort en god jobb med å utnytte dette.

 

Dette var som deja-vu av spillbransjen, når 3D-grafikkortene tok over og spill ikke lenger var forventet å ha noen god historie slik som den gang de var avhengige av det. Heldigvis har den bransjen reddet seg inn igjen og jeg håper det samme skjer for filmbransjen.

 

Avatar er mest av alt en pioner som gikk seg vill. Jeg angrer på at vi ikke så Sherlock Holmes i stedet, for dette ble skuffende middelmådig.

Lenke til kommentar

I går lot jeg kona bestemme, og da ble det Twilight på Blu-Ray, gitt. Jaja. Sett den før har jeg også.

 

Twilight

 

Sett i lys av all latterliggjøring denne filmen har fått så er det en overraskende god film. Perfekt er den langt i fra - man merker at målgruppen ikke er ens eget kyniske vesen der man sitter og småflirer av de angstbiterske ansiktsuttrykkene og den hvalpete kjærlighetshistorien. Likevel, visuelt er filmen flott, lydsporet fungerer bra, og en del gode skuespillerprestasjoner (ikke minst Billy Burke i en fantastisk rolle) gjør at filmen delvis klarer å løfte seg ut av hengemyra. Det blir en del ufrivillig humor, men mye funker bra også, og i forhold til etterfølgeren, New Moon, er dette bortimot Oscar-materiale over hele fjøla.

 

Karakter 5.5/10

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar

Evil Dead II (1987)

Veldig underholdende film, og absolutt en film verdt å få med seg hvis man har tenkt å lage film på egen hånd. Sammen med Evil Dead, El Mariachi, Saw, Primer og kanskje til og med Napoleon Dynamite så er dette filmen som kan vise deg hvor utrolig mye som kan gjøres hvis man har like mye kreativitet som James Cameron har budsjett. Det er en fryd å se billige løsninger som imponerer og man tilgir de løsningene som ikke nødvendigvis var så gode. Til tross for at filmen følger sjangertropes nærmest religiøst er den likevel engasjerende og til tider svært morsom. Jeg anbefaler at man tar den med noen venner, noen øl og en del popkorn, med oppfølgeren klar. Jeg er nemlig veldig klar for nummer tre i serien.

8/10

Lenke til kommentar

Vent nå litt, New Moon er verre enn den første? Jeg har allerede utviklet et sterkt hat til Twilight generelt, etter eneren. I flere måneder klarte jeg å holde meg unna det mølet der, men en dag fikk nysgjerrigheten det bedre av meg. Jeg angrer fremdeles, det var rett og slett en elendig film. Det var noen lyspunkter, men filmen var søppel over det hele.

 

Nå har jeg en venninne som går rundt og sier at New Moon er bedre, men dette stemmer ikke? Hvis det er sant, så holder jeg meg unna den. Jeg har ikke lyst på flere sånne opplevelser, og jeg er generelt veldig tolerant når det kommer til film.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...