Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

A Man Alone (1955)

 

Filmer som dette digger jeg. En mann roter seg opp i en fæl situasjon, og ordtaken "Wrong place at the wrong time" dukker opp stadig i hode mens jeg ser denne.

 

Er lite jeg kan si. Er et svært enkel film/handling, men den fenger og er spennende. Bra skuespilling, for å være westerem fra 1955...som regel er de utrolig stiv i dialog og bevegelser, men Ray Milland virker naturlig og trives i rollen.

 

Anbefales.

 

 

7/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Urban Legends: Bloody Mary (2005) (..skolevisning..)

Skikkelig rævmøkk. Dårlig skuespillere, skikkelig dårlig CGI, dårlig manus og ja.. Alt er temmelig rævva. Lite pluss for at den var "morsom" i den forstand at jeg satt og pekte på alt som var teit. 2/10

 

Apocalypto (2006) [blu-ray]

Gibson remaker sin Braveheart, bare satt i Sør-Amerika isteden for Skottland/England. "Hevnfilm" om Mayaindianerne. Mye løping. Ganske mye action. For min del ble det litt for mye av det samme til å bli underholdt skikkelig i over to timer, selv på BD. Jeg synes rett og slett det skjedde for lite på den litt for lange spilletiden. Ellers en grei film, og fin kvalitet på BD-en. 6.5/10

 

The Big Sleep (1946)

Min andre Howard Hawks-film. Ikke like god som His Girl Friday synes jeg, men uansett utelukket å sammenligne en komedie med en film-noir, selv om det er samme karen bak. Uansett er dette good shit. Litt skuffet av plottet, som er litt for inviklet. Det kan gjøres bedre og lettere (The Third Man, Sunset Blvd.) synes jeg. Når det er sagt, er Bogart i storform her. Filmen har i likhet med His Girl Friday rasende kjapp og veldig bra dialog/manus. Masse gullkorn hele veien som man blir sittende å humre av. Alle skuespillerne er også tilfredsstillende og se på. Det er bare litt for mange navn og litt for mye av det gode, kan man si. Men dette er vel også det eneste negative, at plottet er litt for surrete for meg. Det faktum at The Big Lebowski er en ”remake” av denne, er veldig kult. 7/10, bedre enn Maltese Falcon, like god som Sierra Madre, men ikke bedre enn Casablanca (for å sammenligne med de andre Bogart-filmene jeg har sett.) Ser frem til flere filmer av fyren, spesielt Rio Bravo og Red River, for å se hvordan han takler western-sjangeren.

 

Twin Peaks: Fire Walk With Me (1992)

Synes ikke den tilbyr noe til TP-universet. Men jeg er glad for at dette ikke er en episode, og en film. For da synes jeg at det kanksje hadde ødelagt hele serien. Det avsløres for mye, og jeg ville egentlig heller likt å ikke vite alt om Laura Palmer. Når det er sagt, er Lynchismen tilstede og alt er som det skal på den måten. "Trist" film, selv om man vet hvem som kommer til å drepe hvem hele veien. Jeg likte den, men ikke på samme nivå som serien. 7/10

Lenke til kommentar

Heeey Stelllllla - Brando var boss som Stanley Kowalski i A Streetcar Named Desire. Obligatorisk for alle filmelskere. Ellers selvsagt enig i at han er fantastisk i On The Waterfront.

 

Ikke sett NOEN av East of Eden, Rebel Without a Cause eller Giant CypheroN?

Endret av HarryLime
Lenke til kommentar

Det ble mer film etter Fire Walk With Me i dag, mer Lynch.

 

Wild At Heart (1990)

"Kjip Lynchfilm"

"Dårlig til Lynch å være.."

"Ingen Lynchisk magi.."

 

Slike utsagn har jeg lest om filmen. Når den også har Nic Cage på rollelista, så frista den akkurat ikke. Men jeg ga den en sjanse likevel, og jeg digget filmen noe innmarri.

 

Willem Dafoe har aldri vært så kul før (ikke Cage heller, forøvrig.) Laura Dern er jævlig heit også. Alt er skikkelig bra. Lynch-road trip med sinnsyke folk på veien, kul musikk, kjempedialog, ja, alt er som det skal være. 9/10

Lenke til kommentar

Wild At Heart er elskbar.

 

Antichrist (2009)

 

Like stygg som den er blendende vakker, Antichrist gjorde et sterkt inntrykk på meg. Dette er Michael Bays "polar opposite", et blekt skrømt av en film. En ulykke skjer, med en konsekvens som ikke er til å holde ut, og i kjølvannet av dette ... tja, hva skal man si uten å spoile viktige deler av filmen? "Mannens super-ego" mot "naturens id", et kammerspill med frykt og ondskap i hovedrollene som to sider av den flate steinen du snur for å se om den kravler av ekle dyr på undersiden.

 

Jeg kjøpte min Blu-Ray fra Amazon.fr, men det er en engelsk (og kanskje norsk?) utgave på vei. Anbefales, god kvalitet.

 

Karakter 8/10 - den føles litt ufullendt etter første gjennomseing, men det blir nok ikke den siste. Fascinerende film.

Lenke til kommentar
Wild At Heart er elskbar.

 

Antichrist (2009)

 

Like stygg som den er blendende vakker, Antichrist gjorde et sterkt inntrykk på meg. Dette er Michael Bays "polar opposite", et blekt skrømt av en film. En ulykke skjer, med en konsekvens som ikke er til å holde ut, og i kjølvannet av dette ... tja, hva skal man si uten å spoile viktige deler av filmen? "Mannens super-ego" mot "naturens id", et kammerspill med frykt og ondskap i hovedrollene som to sider av den flate steinen du snur for å se om den kravler av ekle dyr på undersiden.

 

Jeg kjøpte min Blu-Ray fra Amazon.fr, men det er en engelsk (og kanskje norsk?) utgave på vei. Anbefales, god kvalitet.

 

Karakter 8/10 - den føles litt ufullendt etter første gjennomseing, men det blir nok ikke den siste. Fascinerende film.

 

Så filmen forrige helg. Eller, så og så, satt i stua når min stefar og mor så den. Og den virket veldig bra, men med veldig forstyrrende scener også. Vet ikke om jeg tør å se den ordentlig. :p

Lenke til kommentar

K-PAX

 

Likte spesielt den første delen, der "Prot" briljerer med både psychologen og rom.forskerne. Veldig underholdende

 

Da det gikk mer i dybden med hypnose og å finne ut hvem han var, ble det litt rotete. Ikke helt sikker om jeg skjønte hel greia en gang :roll:

 

Men alt i alt en interessann og bra film

 

8/10

Safety Last!

 

Dette er en av de beste stumfilm-komediene jeg kan huske å ha sett.

 

Hadde ikke rare forventningene, men kom ikke fra. Veldig morsom og ikke kjedelig

 

Klatrescenen opp veggen på et høyhus er en klassiker har jeg skjønt.

Kan tenke meg folk gispet i kinosalene dengang de så det der første gang i 1923.

Temmelig bra laget

8/10

Lenke til kommentar

Gokudô kuroshakai aka Rainy Dog

post-145786-1263765588_thumb.jpg

 

Dette var en overraskende Miike-film, iallefall sammenlignet med de jeg har tidligere sett. Ichi, Katakuris og Sukiyaki var sprøe sjangerblandinger, alle med klare humoristiske over- og undertoner. Dette var derimot en lunefull, smårealistisk noir som tar i bruk subtile virkemidler framfor å være så utagerende som de tidligere nevnte filmene.

 

Det beste med hele filmen er atmosfæren. Miike har skapt en mørk, gritty verden, men har likevel plassert et snev av håp i det hele. Man forventer protagonistens undergang fra start av, men etter hvert som han utvikler seg som far og kjæreste vet man rett og slett ikke hvordan dette ender. Sammen med stemningsfull musikk, vær(!) og setting gjør dette til en fin filmopplevelse

 

Det er dog en del som trakk ned. Skuspeillet er vaklende, og det fra flere karakterer. Det var dessuten flere scener som føltes meningsløse, men kanskje det var meningen? Kun Miike vet, og jeg må bare si at jeg gleder meg til å se mer av ham (selv om han virker frferdelig ujevn)

 

Jeg gir filmen 6,5 * 10^5 ppm.

Lenke til kommentar
Så filmen forrige helg. Eller, så og så, satt i stua når min stefar og mor så den. Og den virket veldig bra, men med veldig forstyrrende scener også. Vet ikke om jeg tør å se den ordentlig. :p

Den er litt ubehagelig av og til, men du bør se den om du har sjansen :)

Skal prøve å få sett den ordentlig ja. :)

 

Jeg gir filmen 6,5 * 10^5 ppm.

 

650.000 av 1.000.000 altså? :p

Endret av KongKake
Lenke til kommentar

Kung Fu Hustle

 

En film som nettopp gikk på NRK 2. For en vanvittig film. Det var så usannsynlige ting som skjedde når de sloss, at jeg vet ikke helt hva jeg skal mene.

 

Det var litt rart det der, for ellers var filmen ganske bra laget.

Men vet ikke hvordan den skal tolkes. Mye av de som skjedde var helt tullete :roll:

 

7/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...