Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Up in the Air

 

Jason Reitman(Juno, Thank You for Smoking) gjør det igjen og denne gang bedre en før. Up in the Air handler kort om en mann som jobber for å si opp folk for andre firma. Han har over 300 flydager i året og er alltid aleine på jobb, inntil en kollega blir med han på turene. Hun er mye motsatt enn hva han er.

 

George Clooney gjør sin beste rolle på mange år og filmer. Rollen er som skapt for han og gjør jobben perfekt. Ikke noe mer å si om det. Hans to kvinnelige motspillere, Vera Farmiga(som hans forelskelse) og Anna Kendrick(som hans reisende kollega) kunne ikke ha gjort det bedre. Spesielt Anna som gjør en betydelig mer oppsigsvekkende rolle enn i Twilight-serien.

 

Manuset er en stødig murstein i denne filmen. Manuset er det som gjorde filmen ekstra innteresant for min del. Utrolig velskrevet og gjennomtenkt.

 

Dette er en film som skal sees igjen.

 

5/5 - Fantastisk

Endret av Write
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Stepfather:

 

Dette er jo en ny versjon av en gammel "klassiker" fra 1987. Der stefaren ble spilt av Terry O'Quinn som er mest kjent som John Locke fra LOST. Men denne nye versjonen blir stefaren spilt av Dylan Walsh, som er en mindre kjent skuespiller. Den eldste sønnen i familien blir spilt av Penn Badgley, kjent som Dan fra Gossip Girl :p

Uansett så var denne filmen ganske bra og litt skremmende. Man sitter der å bare tenker på at nå må de da skjønne at det er noe galt med denne mannen som er kommet for å ta plassen som mannen i huset. Den var nok bedre enn versjonen fra 87' og inneholder elementer og virkemidler fra dagens samfunn. Helt greit skuespill og helt grei historie. Men ellers er jeg fornøyd. :)07/10

 

The Lovely Bones:

 

The Lovely Bones er en veldig bra og veldreid film. Likte den veldig godt. Det er en litt trist film og handlingen er så og si grei. Men det er også en litt godfilm som man blir litt glad av litt senere ut i filmen. Mange gode og ganske kjente skuespillere i denne filmen og. Vi har Mark Wahlberg, Rachel Weisz, Stanley Tucci og Susan Sarandon. En ganske god rekke med skuespillere som spiller overbevisende og riktig. Slik skuespillere skal.

Ellers enn det så var en god,koselig og litt trist film. 09/10

post-123100-1263679412_thumb.jpg

post-123100-1263679424_thumb.png

Endret av .........
Lenke til kommentar

The Time Traveler's Wife (2009)

 

Etter å lest MrLG anmeldelse bestemte jeg å se filmen. Og jeg tok hans anbefaling og så ikke trailer, og heller ikke leste noe om den. Jeg kastet mer rett inn.

 

Men det kan virke at vi har kraftig forskjellige syn på denne.

 

For meg var filmen svært kjedelig. Konseptet var bra, og det hele startet på rett fot. Men vi blir ikke kjent med personene på en slik måte at vi bryr oss.

Henry DeTamble (Bana), er liksom bare der og vi følger alt fra hans syn. Problemet er at også han ikke kjenner til bakgrunnen. Det hele hadde vært mye bedre, og mer fornyftig, å hatt fortellingen andre veien.

Filmen mangler personlighet.

 

Filmingen er svært standard, men det var en scene jeg måpet over og synes at det var nydelig...(se spoiler)

 

 

Scenen der de viser oppveksten av barnet. Jeg likte veldig godt teknikken og stilen her. Var fantastisk hvordan kameraet gikk fra rom til rom.

 

 

Den siste 30 minuttene var så melket ut at det fikk A.I. til å virke kjapp på avsluttningen.

 

Det er altfor mange hull i filmen, som det nesten alltid er med tidsreise filmer. F.eks:

 

 

Da han først møter Annette og de er på date, så forteller hun om legen. Men likevel venter han/de mangen år seinere når situasjonen er "kritisk" før de oppsøker han. Noe som er svært rart, særlig når han vil jo finne en kur!

 

Datteren kan reise "at will", så hvorfor reiser hun ikke til faren og forsøker å lære han å styre egenskapene hans?

 

 

Beklager, men jeg fikk bare ikke samme opplevelse som MrLG.

 

4/10

 

 

Så til MrLG;

Jeg håper at du leser dette, fordi jeg har en anbefaling til deg. Se Somewhere in Time, så får du oppleve en tidsreise kjærlighets film som er laget korrekt. Ikke se trailer, ikke les om den. Bare se den, som jeg gjorde med din anbefaling. Så kan vi se hva du synes om den jeg meiner fortjener 9er.

Ikke la deg lure av den klissete bilde/plakaten av Somewhere in Time, den er mye kjekkere enn det ser ut som!

Lenke til kommentar

The Last Samurai

 

Det er noe med samuraienes måte å være på, deres heltemot, respekt, ære som fascinerer meg. Pluss at det er awesome å se på de lange sverdene og måten de blir håndtert på. Det er kanskje dette som gjør at jeg ikke bryr meg om at filmen kan sees på som en typisk klisjefult hollywood film, men istedet sitter og nyter filmen. Visuelt sett er filmen nydelig, det fantastiske japanske landskapet er virkelig trollbindene og de mange skumringsøyblikkene er virkelig en fryd for øyet og se på. Når man i tillegg fyller filmen med pompøs musikk fra selveste Zimmer selv så klarer jeg rett og slett ikke å bry meg noe særlig over at vi kanskje har sett det før og at det er forutsigbart.

 

8/10

Lenke til kommentar
Det er noe med samuraienes måte å være på, deres heltemot, respekt, ære som fascinerer meg. Pluss at det er awesome å se på de lange sverdene og måten de blir håndtert på. Det er kanskje dette som gjør at jeg ikke bryr meg om at filmen kan sees på som en typisk klisjefult hollywood film, men istedet sitter og nyter filmen.

Og ser du japanske filmer om akkurat det samme, så får du dette, bare uten hollywood-klisjéen. Kan det bli bedre? ^^

Lenke til kommentar
Det er noe med samuraienes måte å være på, deres heltemot, respekt, ære som fascinerer meg. Pluss at det er awesome å se på de lange sverdene og måten de blir håndtert på. Det er kanskje dette som gjør at jeg ikke bryr meg om at filmen kan sees på som en typisk klisjefult hollywood film, men istedet sitter og nyter filmen.

Og ser du japanske filmer om akkurat det samme, så får du dette, bare uten hollywood-klisjéen. Kan det bli bedre? ^^

Må vel prøves da, kurosawa du har i tankene?

Lenke til kommentar
Må vel prøves da, kurosawa du har i tankene?

Han har mye fint ja. Ran, Yojimbo, De Syv Samuraier osv er alle å anbefale. Men det finnes mye annet også. Seppuku har jeg sett og anbefaler.

 

Du kan vel også ta en titt på lista som Montag har i sin signatur ("anbefalte samurafilmer".) Det er det jeg gjør i alle fall. Sword of Doom er en av de neste jeg tenkte å se.

 

Men når det er sagt, er ikke The Last Samurai så ille. Jeg likte den skikkelig godt første gang jeg så den, da den kom ut. Men i ettertid ikke like mye.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
Da blir det nok litt investering av samuraifilmer når økonomien tillater der.
På samme måte som jeg digget The Last Samurai i 2003-04 når jeg så den, digget jeg Kurosawas Yojimbo i 2008(?) når jeg så den. Har ikke sett den på over et år, men likevel har jeg den på hjernen ofte.

 

Interessen her på forumet er ikke helt lik min, da. Så ikke noe garanti for at du kommer til å like den.

 

yojimbo_large.jpg

Lenke til kommentar
The Time Traveler's Wife (2009)

 

Etter å lest MrLG anmeldelse bestemte jeg å se filmen. Og jeg tok hans anbefaling og så ikke trailer, og heller ikke leste noe om den. Jeg kastet mer rett inn.

 

Men det kan virke at vi har kraftig forskjellige syn på denne.

 

For meg var filmen svært kjedelig. Konseptet var bra, og det hele startet på rett fot. Men vi blir ikke kjent med personene på en slik måte at vi bryr oss.

Henry DeTamble (Bana), er liksom bare der og vi følger alt fra hans syn. Problemet er at også han ikke kjenner til bakgrunnen. Det hele hadde vært mye bedre, og mer fornyftig, å hatt fortellingen andre veien.

Filmen mangler personlighet.

 

Filmingen er svært standard, men det var en scene jeg måpet over og synes at det var nydelig...(se spoiler)

 

 

Scenen der de viser oppveksten av barnet. Jeg likte veldig godt teknikken og stilen her. Var fantastisk hvordan kameraet gikk fra rom til rom.

 

 

Den siste 30 minuttene var så melket ut at det fikk A.I. til å virke kjapp på avsluttningen.

 

Det er altfor mange hull i filmen, som det nesten alltid er med tidsreise filmer. F.eks:

 

 

Da han først møter Annette og de er på date, så forteller hun om legen. Men likevel venter han/de mangen år seinere når situasjonen er "kritisk" før de oppsøker han. Noe som er svært rart, særlig når han vil jo finne en kur!

 

Datteren kan reise "at will", så hvorfor reiser hun ikke til faren og forsøker å lære han å styre egenskapene hans?

 

 

Beklager, men jeg fikk bare ikke samme opplevelse som MrLG.

 

4/10

 

 

Så til MrLG;

Jeg håper at du leser dette, fordi jeg har en anbefaling til deg. Se Somewhere in Time, så får du oppleve en tidsreise kjærlighets film som er laget korrekt. Ikke se trailer, ikke les om den. Bare se den, som jeg gjorde med din anbefaling. Så kan vi se hva du synes om den jeg meiner fortjener 9er.

Ikke la deg lure av den klissete bilde/plakaten av Somewhere in Time, den er mye kjekkere enn det ser ut som!

 

Merkelig det der, følte jeg ble veldig godt kjent med personene i filmen, rart du fikk et så dårlig inntrykk, filmen ligger til og med på 7.3 på IMDB noe som er relativt bra :) Men skal ta imot tipset ditt, og se om jeg får tatt meg sammen til å se den :)

Lenke til kommentar

David Lynch vs Walt Disney - dette kan bli interessant tenkte jeg, og sikkert mange andre. Kjent kanskje mest som "den normale" filmen til Lynch. Etter å ha sett den har jeg en mer passende klistrelapp: "filmen som er typisk Disney, tillatt-for-alle, god på bunnen, med hjerte av gull og utrolig men sant, merkelig nok regissert av David Lynch".

 

Alvin er en gammel og skrøpelig mann, vant til å ta vare på seg sjøl. En dag får han en telefonen om at broren som han ikke har sett på 10 år har hatt et slag. Han bestemmer seg for å reise og besøke broren som bor i nabostaten, 390 km unna - på gressklipper. Let the journey begin.

 

Denne filmen var ikke helt hva jeg ventet, den var litt mer b-film preget enn jeg trodde. Gamle Richard Farnsworth (R.I.P.) i hovedrollen spiller bra nok, men ingen av de andre skuespillerne får det til å funke ordentlig. Spesielt datteren til Alvin som sliter med en tydelig tilgjort talefeil irriterte meg litt. Som i alle roadtrip-filmer møter han jo såklart mange forskjellige personer, hvor hver og en bidrar til at vi blir litt bedre kjent med Alvin og lærer nok en leksjon om livet. Noen av disse scenene er rørende nok og kunne funket i en bedre sammenheng, men de kommer forutsigbart etter hverandre som perler på ei snor.

 

Det beste i hele filmen er faktisk klippene mellom disse scenene, når Alvin faktisk er på veien, saaakte kjørende gjennom det gigantiske bondelandskapet i midtvesten. Nydelig amerikansk natur, soloppganger, solnedganger, lysning og skumring, tresking og åkrer. Disse scenene er akkompagnert av det aller beste og mest minneverdige i hele filmen, nemlig dette lydsporet:

Jeg elsker det og hører på det på repeat ennå. Jeg mener musikk er en viktig del av film på generell basis, og for meg er det ekstremt viktig, noe jeg alltid legger merke til og verdsetter hvis det er bra.

 

Denne filmen er 95% Walt Disney rett-på-dvd og 5% David Lynch. Jeg gir filmen 7/10. Hadde det ikke vært for at jeg koste meg enormt med de stemningsfulle scenene av selve gressklipper-turen i det amerikanske landskapet hadde jeg gitt den 6 eller 5 tenker jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Har sett de 3 første Lone Wolf filmene.......grei nok underholdning men ikke noe jeg ble bergtatt av ;)

 

Peccato che sia una canaglia aka Too bad she's bad 3.5/6

 

Litt under par , typisk italiensk komedie som handler om en familie der stort sett alle familiemedlemmene er kriminelle lol

 

Typisk romantisk "gammeldags" slutt som man har flere ganger før (flyr i totta for så å bli venner på slutten)

 

Grei nok underholdning for å slå i hjel tid.......but that's about it (finnes på YT for tida)

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...