Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Hot Fuzz 2007

 

Når filmen er ferdig, og "Hot Fuzz" kommer over skjermen, samtidig som "Caught By The Fuzz" av Supergrass setter igang, er jeg solgt. Ikke at filmen er god uansett, men akkurat det var prikken over i-en. Filmen er morsom og underholdende. Bare tullball og moro, men på en ganske så mesterlig måte. Simon Pegg er, ehm, nydelig som superpolitimannen Nicholas Angel, og like, ehm, nydelig er Nick Frost som den ikke like supre politimannen Danny Butterman. Mye annet godt skuespill er det og. Og historien, plotet, lovely. Sykt, men lovely. Caught by the fuzz, indeed!

 

8/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siste filmen jeg så var Werner Hertsogs "Hjerte av glass" fra 1976. Alle skuespillerne spiller under hypnose. Rar og interessant og til tider vakker, men all over var den dønn dårlig. Å se dan er et prosjekt, ikke avslappning eller underholdning. Ble litt skuffa :(

 

Takk og lov finst det filmskaparar som har anna enn avslapning og underhaldning som mål med filmane sine.

 

Ble ikke skuffa fordi den var krevende, det forventa jeg. Men den var dårlig. Liker ellers filmene til Werner Hertsog godt.

Lenke til kommentar

Charlie & Boots (2009)

 

post-140267-1263506235_thumb.jpg

 

Jippi, fant en liten perle!

 

Nokså standard film dette. Mor død, far er deppa, sønnen bestemmer seg for å bli bedre kjent med far og de går ut på en reise sammen!

 

Underveis treffer de folk, og kommer i morsomme situasjoner samtidig som de blir bedre kjent med hverandre. Følelser strømmer ut, og begravde utalte ting kommer frem.

 

Er en flott film, vi får oppleve Australia langs veien, og ulik filmen Australia, består ikke denne av CGI landskap.

 

Skuespillingen er meget bra, Paul Logan holder seg bra, og Shane Jacobson er overraskende dyktig.

 

En god film dersom du har lyst å se på noe som trekker litt på smilebåndet og varmer hjerte.

 

7/10

 

post-140267-1263506248_thumb.jpg

 

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Nei fy deg. Indiana var fra en tid der vi gikk på kino for å ha en opplevelse og ikke sitte der og pirke på detaljer og hva som er realistisk eller ikke.

 

Indy 4 holdt den tradisjonen å ha det gøy og kaste regel boken ut vinduet. Men tragisk nok er den "nye" generasjonen av ungdommer altfor opptatt over "virkelighet".

Jeg liker da "urealistiske" filmer og. Det er ikke der det skorter. F. eks. er The Matrix min favorittfilm, men den har jo et hav av urealistiske ting i seg. Tingen er at det er gjennomført så bra og alt er så tenkt gjennom at det nesten kunne vært virkelig. Ingen sier at Star Wars er teit fordi den er uvirkelig, men når det er dårlig utført, som Mars Attacks!, så blir det bare feil. Og jeg siktet ikke spesielt til nr. 4. Den er det vedtatt fra hardcore Indiana-fansen at er dårlig. Jeg tenker på de originale Indiana Jones-filmene. Nr. 4 gjør jo heller ingenting for å få meg ekstatisk over filmserien da.

 

Takk og lov finst det filmskaparar som har anna enn avslapning og underhaldning som mål med filmane sine.

Som om jeg skulle ha skrevet det selv.

Lenke til kommentar

Jeg ser alle Indy-filmene på rad for første gang, elsker to av dem (nummer to er litt for 80-talls), ser fire og kritiserer den, og det er meg det er noe galt med? Nei fysj. Her er det filmen som er svak. Ungdommen nå til dags som kun setter pris på eldre filmer av kvalitet og kritiserer nye filmer med for mye CGI og dårlige historier - Montag burde være stolt.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Nostalghia

 

vlcsnap2010011421h02m00.png

 

Min fjerde film av Tarkosvky, så jeg visste at dette kom til å bli en film hvor jeg måtte gjøre mye av arbeidet selv. Men likevel synes jeg dette ble litt vel minimalistisk hva gjelder plot. Filmen forteller egentlig ikke en historie, det er mer en utforskning av et tema, et portrett av en karakter og hans indre kamp. Jeg føler det er riktig og sammenligne filmen med et maleri, vi ser mennesker lyssatt og komponert, men vi må selv ta ansvaret for å kikke bak ansiktene og prøve å få et innblikk i tankene og følelsene deres.

 

Nostalghia forteller om Andrei Gorchakov, en russisk poet som reiser rundt i Italia for å få inspirasjon/drive research til en biografi han skriver. Gjennom en serie av fantastiske drømmesekvenser og flashbacks får vi et innblikk i hans nostalgiske følelser og lengsel etter hjembygden i Russland. Filmen utforsker Gorchakovs romantiske forhold til hjemlandet kontra hans avhengighet av det moderne Italia.

 

Selv om jeg er vant til Tarkovskys rytme syntes jeg Nostalghia var i overkant langtekkelig ganske ofte. Tarkovsky bruker lang tid på innramminger av, vel, svært lite. Det var mye i filmen jeg ikke helt skjønte relevansen av, og mange sekvenser var direkte kjedelig. Likevel vil jeg påpeke at dette er eyecandy av sjeldne dimensjoner. Tarkosvky har virkelig lykkes i å lage levende malerier med utsøkt lys og komposisjon. Jeg føler filmen ligger nærmere Zerkalo enn Stalker og Solaris, med tanke på mangelen på plot og filmens forsøk på å portrettere følelser og minner. Zerkalo fungerte mye bedre på meg.

 

60/100

Lenke til kommentar

Faen Speik, selv om du har en del negativt å si om filmen så ble forventningene mine høyere. Men da ser jeg bort fra Zerkalo-sammenligningen selvsagt :p

 

Hvordan skaffet du den forresten? Den er slettes ikke så lett å finne. Mangler kun den og The Steamroller and the Violin før jeg eier det essensielle i filmografien hans.

Endret av Merkwürdichliebe
Lenke til kommentar

Platoon

 

Kåringa tvang meg til et gjensyn, og selv om første akt av FMJ og hele Apokalypsen holder et kontinuerlig høyere nivå, må jeg si at Platoon fortsatt har noe å gjøre blant de fire store. Det er et interessant innblikk i en tropp som opplever både det ene og andre, med steinharde Berenger og eviggode Dafoe som de to store motpolene. Landsbyscenen er fortsatt vond, Adagio for Strings er fortsatt nydelig (litt mye brukt kanskje) og Charlie Sheen passer fortsatt best til å spille seg selv.

 

post-133624-1263576756.gif

 

A Serious Man

 

Coen-fans vil elske denne. Jeg er litt Coen-fan så jeg likte den svært godt. Hele filmen er jo egentlig ganske så allminnelig og jordnær, både i stil og historie, men med den livssviktige Coen-touchen som er litt vanskelig å sette fingern på hva akkurat er. De har nok et øye for detaljer få andre regissører kan matche. De gir liv til korte scener og ubetydelige bi-karakterer, som jo passer fortellingens lite konkluderende natur. Vi skal være med hele veien, ikke bare få med oss slutten. Passe morsom, passe sær og en smule filosofisk.

 

post-133624-1263576756.gif

 

The Seventh Seal

 

Døden er et universielt tema, men Bergman's fremstilling blir en smule gammeldags for den moderne mannen. Filmen er overraskende corny og skøyeraktig, og teatralsk dialog får vi i bøtter. Det blir derfor litt vanskelig å bytte sinnstemning hver gang den prøver å være mørk. Sydow er riktignok flink og jeg satt pris på hans legendariske sjakkspilling med Døden (skulle sett at disse scenene var lengre), men det hele ble litt så som så.

 

post-133624-1263579099.gif

Lenke til kommentar
Indiana Jones må vel være den mest oppskrytte filmserien jeg kommer på. Raiders of the Lost Ark er selvsagt ikke noe unntak.

 

Nei fy deg. Indiana var fra en tid der vi gikk på kino for å ha en opplevelse og ikke sitte der og pirke på detaljer og hva som er realistisk eller ikke.

 

Indy 4 holdt den tradisjonen å ha det gøy og kaste regel boken ut vinduet. Men tragisk nok er den "nye" generasjonen av ungdommer altfor opptatt over "virkelighet". Heller satt der og sa "yeah right, as if!" isteden å bare slappe av. Derav blir hele opplevelsen ødelagt og filmen blir negativt mottatt.

 

Jeg koset meg sikkelig, og synes at Indy 4 er en flott "addition" (vet ikke hva det er på norsk) til serien.

 

Jeg er stor fan av de tre første filmene og regner adventure-spillet Fate of Atlantis som den fjerde filmen. Historien der er så bra at den helt klart er verdt å ta med. Crystal Skull er stort sett grei nok, men har for mange idiotiske scener til å nå opp til de andre. For eksempel kan vi jo se på starten. De er i et digert lager fullt av kasser og leter etter en gjenstand de gjemte der for ti år siden. Tankene mine dro straks til Raiders og slutten der, men neida. En krystallhodeskalle? WTF? Når Indy blir truet av en atombombe gjemmer han seg i et kjøleskap (!), og ikke engang nevn scenen med bilen i treet... :p Slutten er i en klasse for seg. Maken til idiotisk slutt skal vi lete lenge etter. Men bortsett fra det er det ikke så verst.

 

Edit: Addition = Tillegg

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Troy Directors cut

 

Mer pupper mer blod, filmen har nå en skkelig epic lengde som disse filmene burde ha, men det hjelper ikke på premisset med filmen.

Du prøver å lage en "realistisk" og "historisk" film ut av en legende og dikt.

Blir litt som om man skulle lage en historisk korrekt film av noahs ark, du har en kar som er 600 år(han blir 900 før han dør) han bygger en båt vi vet er fysisk umulig å bygge, og han stapper inn minst 80 000 dyr i en båt på litt over 100 meter(samme båten vi vet han ikke kunne bygge) Det sier seg selv det ikke går, og det er det samme med troy, hele poenget med illiaden er at gudene hadde en fottball kamp og mennesker er uvitene spillere, de leker med oss og vi kan ikke gjøre noe med det.

Når man da fjerner alle guder fra filmen forsvinner jo hele poenget med historien, i stede laget de en utvannet historie der en side ønsker ære og berømelse mens den andre siden slåss for konge og fedreland, greit nok, men kunne de ikke funnet en besre historie å basere dette på, å lage en film fra gresk oldtid/mytologi uten guder er litt som å å betale for en rom og cola og bare får cola, noe mangler.

 

Men det er ikke bare elendighet, filmen ser flott ut, action delen er ganske bra, og selv om slagene er litt lotr wannabi funker dem. O'tool, bana, Cox og Pitt er jo alle veldig gode skuespillere men filmen gjør at de ikke kan vise seg på sitt beste, Filmen er bra laget, bra lyd gode effekter, veldig pent bilde i BD.

 

Ikke en bra film mye pga. premisset og utvannet historie og karakterer, men bra laget og pent å se på.

 

5/10

Lenke til kommentar

Gunman's Walk (1958)

 

post-140267-1263598995_thumb.jpg

 

Kul westeren dette. Klassisk handling (eller mulig orginal for den tiden...men men), en far med sønner og sønnene gjør sitt beste å gjøre faren stolt.

 

Men ting skjer, og den ene viser seg å være nokså blodtørst og gal.

 

Filmen er veldig variert. Vi starter som en vanlig cattle ranch westeren, de driver med arbeid og sammling av hester osv. En ulykke skjer, så vender filmen seg mot til en rettsak. Så etterhvert blir det "gun shooting" action.

Alt du forventer i en westeren er her egentlig, er bare dumt at alt er veldig tamt.

 

Tror nok at de som er litt spesielt interesert i westeren filmer vil ta seg tid til å se den, om bare for å ha sett den. For de som leiter etter god film underholdning, bør bare styre unna.

 

5/10

Lenke til kommentar

Som en beboer av indre Gokk hadde ikke denne filmen "premiere" her før 15 Januar. Merk at dette er 2D, og ikke 3D versjonen jeg har sett.

 

 

Avatar (2009)

 

Filmens historie er ikke noe revolusjonerende, ei heller er den noe dyp. Faktisk finner man denne typen historie i en rekke andre filmer.

Jake Sully er en tidligere marine infaterist som er blitt lenket til rullestolen, lam fra livet og ned. Når hans bror dør brått og brutalt ender Jake opp med å ta hans plass i "Avatar" programmet, som tar sted på planeten Pandora, hvor det innfødte folkeslaget som har fått tilnavnet "Na'Vi" fra forskerne sitter på en formue verd av "Unobtainium", som menneskene da trenger og som selger veldig godt. Avatar programmets jobb er å finne en diplomatisk løsning for å få disse til å flytte på seg. Eller risikere å bli stormet og fjernet ved makt.

 

Historien er altså ganske "banal" av seg og ikke noe nytt. Men den er fortalt troverdig og bra nok til ikke å føles som en cliché. Mye av dette takket være den mest fenomenale CGIen i en film per dags dato. For det er her filmen virkelig skinner gjennom.

 

Pandora fremstår som en ufattelig lekker planet og de innfødte "Na'Vi" folket fremstår troverdig, til tross for at de er 100% CGI. Omgivelsene er fabelaktig gjennskapt og Pandora kommer slik sett ut av lerrete (på 3D kinoen gjør den faktisk det). Planeten yrer av liv overalt, og man blir formelig dratt inn i den.

 

Det er skjeldent i dagens filmverden at en banal og rett frem historie kan dekkes over av det visuelle, men slik blir det i "Avatar". Komposisjonen er perfekt balansert mellom det nydelige visuelle og den fabelaktige musikken.

 

Alt i alt er Avatar en film som overasket meg stort. Jeg gikk inn på kinoen med null forventinger og kom ut med et smil om munnen. Den vel 2 og en halv time lange filmen føles kort, og når den er ferdig føles det som om man nettopp satte seg ned. Vel verd å se.

 

Karakter: 6/6

Lenke til kommentar
Faen Speik, selv om du har en del negativt å si om filmen så ble forventningene mine høyere. Men da ser jeg bort fra Zerkalo-sammenligningen selvsagt :p

 

Hvordan skaffet du den forresten? Den er slettes ikke så lett å finne. Mangler kun den og The Steamroller and the Violin før jeg eier det essensielle i filmografien hans.

 

DVD-en(e) er lite tilgjengelig ja. De andre Tarkosvky-filmene (sett bort fra The Steamroller and the Violin) har jeg på DVD, men Nostalghia skaffet jeg via KG.

Lenke til kommentar

The Time Traveler's Wife

 

Jeg visste svært lite om denne filmen før jeg så den, så hadde jeg visst det var et "romantisk drama", ville jeg sikkert ikke sett den, men jeg er glad jeg gjorde det, og kan si dog jeg er veldig facinert av tidsreising, så jeg bruker det som unnskyldning for at jeg i det hele tatt så denne filmen :p . Filmen er ikke kjedelig et sekund(selvom dog det ikke overhodet er noen action film), og jeg kan si at dette faen meg er en trist film! Jeg aldri har sett en så trist film på flere år, og jeg må innrømme at jeg ikke klarte å holde tilbake tårene, noe som er svært, svært sjeldent for min del! :p

 

Jeg tror faktisk man må være kald og følelsesløs hvis man man klarer å holde øynene tørre under hele denne filmen, for jeg undrer faktisk på om det er i det hele tatt mulig å lage noe tristere enn dette!

 

Anbefaler denne på det varmeste :) (og for ditt eget beste, røper traileren alt for mye så det er sagt!)

 

9/10

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
For eksempel kan vi jo se på starten. De er i et digert lager fullt av kasser og leter etter en gjenstand de gjemte der for ti år siden. Tankene mine dro straks til Raiders og slutten der, men neida. En krystallhodeskalle? WTF?

 

Det hadde jo vært en nedtur å lagd en ny film om samme relic. Man ser vel arken der i bakgrunnen også, om jeg husker rett?

Lenke til kommentar

My Cousin Vinny (1992)

En småmorsom rettsak film med Pesci i hovedrollen. Han spiller som han pleier, men samtidig ikke helt som han pleier. Elsker rettssakfilmer, så denne falt litt i smak.

 

Fantastic Mr. Fox (2009)

Herlig stopmotion film med sin egen stil. Aldri sett makan, kul humor, gode stemmer osv osv. Flott flott.

 

Martyrs (2008)

En svært brutal film om noen kvinners vanskeligheter. Tortur står på menyen, men ikke tortur for ingen grunn, nei tvert imot. Filmen var veldig original egentlig, har aldri sett en slik historie før. Ihvertfall ikke selve "twisten", selv om det egentlig ikke var en twist. God var det ihvertfall.

Endret av Mr.BadSmile
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...