Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

The Sweet Hereafter

 

Veldig fin film. Rolig og subtil. Velspilt, spesielt av Ian Holm som jeg har sansen for. Filmen går tett på sorg-reaksjonen til flere mennesker i et lite samfunn etter en bussulykke hvor alle skolebarna døde. Alle mennskene vi møter i filmen er forskjellige, og har forskjellige følelser, tanker og handlinger som følge av ulykken. Solid manus også, det var noen få fantastiske replikker. Utrolig interessant måten de bruker The Pied Pipe-eventyret på, det likte jeg veldig godt. Jeg ble aldri så følelsesmessig investert som jeg burde være i denne typen film, men jeg ser potensialet. Tror jeg skal se den igjen ved en senere anledning.

 

:)

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Happening (2008)

Godt konsept, men kjipt utført. Dårlig skuespillere og manus. 4/10

 

Byt aka The Flat (1968)

God kortfilm fra Svankmajer. Interessant, mange ting som overasket og jeg smilte ca. gjennom hele (dog den varer i litt over 10 minutter. ^^) 8/10

 

Også sett to av Lynchs tidlige kortfilmer

The Alphabet (1968)

The Grandmother (1970)

Skal innrømme at de ikke gir meg så mye begge to. The Alphabet varer i 4 min, The Grandmother i 30. Alphabet er altfor kort og abstrakt til at jeg kan få noe ut av det. Den var merkelig -- men ikke dårlig. The Grandmother handler om en gutt som har foreldre som plager og irriterer han. Han bestemmer seg for å dyrke (ja, dyrke. Plante og vanne) frem en skapning, en bestemor. Så ja, handler om barndommen og slikt. Begge filmene har litt Eraserhead-feeling. Begge filmene har musikk og lyd som virkemiddel, og ikke særlig dialog. Greie saker, men ingenting i forhold til langfilmene. 6/10 til begge.

 

Skal få sett de langfilmene jeg har igjen fra han nå (Wild at Heart, Straight Story, Lost Highway & INLAND EMPIRE.)

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Escape From New York

 

Noen filmer tåler ikke tidens tann, og dette er en av dem, filmen virker utrolig gammel, enorme data maskiner med masse blinkende lys og dette skal være 1997.

Andre ting som dette gjør at filmen bare virker utrolig tullete og komisk, sikkert kult for 30ish år siden, i dag ikke så bra, eneste måten man kan se på dette som en bra film er fra et nostalgisk standpunkt.

Det er også et utrolig dårlig og monotomt synth score som høres ut som en kar som nettopp har fått en synth og vil prøve ut alle de rare lydene den kan lage.

Det hjelper heller ikke at lyden har mange ulyder i mixen, mens surround innimellom er veldig bra, med små fine detaljer i bakhøytelerene som skaper stemming, er det samtidig klikke lyder som dukker opp og lager bråk.

Dette er Blu ray og de har tydligvis ikke greid å fjerne disse lydene, noe som egentlig gjør poeget med en BD utgivelse litt unødvendig, er filmen eller lyden så dårlig lagret at du ikke kan fikse den, med dagens teknologi venter man, til det kan fikses, men egentlig syns jeg det er rart at de ikke har greid å fjerne ulydene med dagens teknologi, noe som får meg til å tro de ikke har giddet å gjøre det.

 

Selve filmen er utrolig mørk, jeg måtte sitte i et totalt mørkt from for å se ca. 50% av filmen, selv når man ser bort fra alders problemene er filmen komisk, som får meg til å lure på om folk var dummere på tidlig 80tallet enn de var på 70 tallet, var det AIDS som råttnet hjernen på publikum, eller hadde disco gjort det. Eller kanskje vi kan skylde på billigere kokain.

Jeg bryr meg også fint lite om Snake dør eller ikke, for meg er det ett fet om han overlever, han er ikke en spesielt sympatisk karakter, han oser kul, men det blir litt komisk da han er overkul.

 

Jeg kan virklig ikke finne noe serlig jeg likte med filmen, ikke hadde den noe serlig god action heller.

 

3/10

 

Setter meg ned og venter på flames

Lenke til kommentar

Elsket Escape From New York. Forstår ikke hvordan fremtidstolninger som feilet eller dårlig date, osv. kan være et problem for en film opplevelse. Kan si at den var fantastisk uten å se den gjennom nostalgiske briller. Rått og nådeløst action og dessuten minner den veldig om Metal Gear Solid filmene, og det er ikke bare på grunn av at Snake i spillet er basert på Snake i denne filmen, men også den kule historien som det ikke er mulig å gjette hvor går. Ekstremt nådeløs og kul film fra Carpenter, en regissør jeg ikke er noen stor fan av.

Lenke til kommentar
Escape From New York

 

 

Noen filmer tåler ikke tidens tann, og dette er en av dem, filmen virker utrolig gammel, enorme data maskiner med masse blinkende lys og dette skal være 1997.

Andre ting som dette gjør at filmen bare virker utrolig tullete og komisk, sikkert kult for 30ish år siden, i dag ikke så bra, eneste måten man kan se på dette som en bra film er fra et nostalgisk standpunkt.

Det er også et utrolig dårlig og monotomt synth score som høres ut som en kar som nettopp har fått en synth og vil prøve ut alle de rare lydene den kan lage.

Det hjelper heller ikke at lyden har mange ulyder i mixen, mens surround innimellom er veldig bra, med små fine detaljer i bakhøytelerene som skaper stemming, er det samtidig klikke lyder som dukker opp og lager bråk.

Dette er Blu ray og de har tydligvis ikke greid å fjerne disse lydene, noe som egentlig gjør poeget med en BD utgivelse litt unødvendig, er filmen eller lyden så dårlig lagret at du ikke kan fikse den, med dagens teknologi venter man, til det kan fikses, men egentlig syns jeg det er rart at de ikke har greid å fjerne ulydene med dagens teknologi, noe som får meg til å tro de ikke har giddet å gjøre det.

 

Selve filmen er utrolig mørk, jeg måtte sitte i et totalt mørkt from for å se ca. 50% av filmen, selv når man ser bort fra alders problemene er filmen komisk, som får meg til å lure på om folk var dummere på tidlig 80tallet enn de var på 70 tallet, var det AIDS som råttnet hjernen på publikum, eller hadde disco gjort det. Eller kanskje vi kan skylde på billigere kokain.

Jeg bryr meg også fint lite om Snake dør eller ikke, for meg er det ett fet om han overlever, han er ikke en spesielt sympatisk karakter, han oser kul, men det blir litt komisk da han er overkul.

 

Jeg kan virklig ikke finne noe serlig jeg likte med filmen, ikke hadde den noe serlig god action heller.

 

3/10

 

Setter meg ned og venter på flames

 

Jeg vil først si at jeg er en fan av Escape From New York og av regissøren John Carpenter, bare så du vet det...

 

Det jeg stusser litt på i anmeldelsen din er at jeg synes nesten all din kritikk går på de tekniske aspektene som for meg ikke er så viktig. Jeg gir ikke en film dårlig karakter pga. lydmixen. Også rart at du kritiserer at fremtidstolkningen fordi det ikke var slik i 1997. Jeg ser på det bare som en presentasjon av en alternativ og dystopisk fremtid.

Ja, filmen er cheesy, men den er jo også laget på 80-tallet, og det er det cheesy ved den som gjør at jeg liker den. Effektene er ikke veldig bra og karakterene er harry. Snake er så harry og overdrevent kul at han faktisk blir awesome!

Musikken er noe jeg elsker ved 70-80-tallsfilmene til Carpenter. Den ganske enkle synthen skaper en stemning som jeg synes passer veldig godt til filmen.

 

Det er i hvert fall hva jeg synes om filmen og anmeldelsen din.

Lenke til kommentar
14? Jeg hadde forventet at du var eldre, i og med at du skriver så godt som feilfri nynorsk.

 

Det er ikkja alle som fyrst byrjar med nynorsk med sidemålsundervisning på ungdomddkulen, veit du ;-)

 

Sjølv om eg gjorde det, då.

 

Nynorsk all the way her :p Eg har vel vore påverka av miljøet, bur i kommuna der Ivar Aasen vaks opp. Er vel andre ting som har påverka meg også, spesielt undertekstane på "Med hjartet på rette staden" :love: Har det også som hovudmål, men eg vel å skrive nynorsk på internett, i motsetning til visse andre på skulen, som brukar bokmål. Nynorsk er visst for "teit"

 

For å ikkje spore heilt av: Eg såg AvP og AvP:requiem. Likte den første betre enn den andre.

 

Requiem virka berre som den skreik: "WOOHOO, I've gots me sum money for special effects, now lets go ruin a film!!!11oneone!" Det vart litt for mykje fokus på dei veldig "skumle" romskapningane som kom ut av torsoen til folk både i tide og i utide. Ganske så lettfatteleg historie og slikt.

 

Eg såg den første, og likte den sann passe, greitt å få vite litt om historia bak dei utenomjordiske, og kjekt å få gjensyn med dei alltid like elskbare xenomorphane. Men toaren blei rett og slett kjedeleg og unødvendig, den verka meir som ei episode av "frustrerte fruer" enn ein sci-fi skrekkfilm.

 

AvP Terningkast (litt svak) firar. Er litt usikker. Må kanskje sjå den om igjen.

 

AvP: requiem: 3.5/10. Grei underhaldning om du skal sjå ein film med nokre kompisar, men blir litt for mykje "hollywood" for min smak.

Endret av svelemoe
Lenke til kommentar

The War Game (1965)

 

I hva man kalle dokumentasjangerens Dr.Strangelove, skal vi tilbake til 60-tallet hvor frykten for full atomkrig var svært høy. I likhet med nevnte film, skapes det en fiktiv historie om hvordan atomkrig vil utarte seg. Imotsetning til de tekniske rutinene som må til for å slippe bomben, får vi gjennom håndholdte kameraer erfare hvordan det er å stå på mottakerens side. Vi skal til en småby utenfor London, hvor sovjetiske atomraketter har truffet en militærbase rett ved. Byen ligger i ruiner, mennesker er skadde og en viss anarki hersker. Filmen klarer å fremstille kaos på en svært realistisk og skremmende måte. Det "rotete" kamerarbeidet og fortellerstemmen forsterker bare følelsen av autensitet - det er som om hendelsen har skjedd i virkeligheten. En svært god dokumentarfilm, som med sine 45min må ha skremt mange i sin tid. Hvis ikke skremmende, så bør den tankevekkende for vår generasjon.

 

8/10

Lenke til kommentar

Sherlock Holmes 2009

 

Underholdende film, uten tvil. Kjedet meg veldig lite. Og dermed blir min opplevelse av filmen ganske så god. Den kunne helt sikkert ha vært bedre, men er ikke her jeg sitter helt sikker på hvordan. Downey Jr.s (og Ritchies) tolkning av Holmes er forsåvidt grei, men er ikke storfan av Laws tolkning av Watson, og samhandlingen mellom LAw og Downey Jr. er ikke alltid smertefri. Men dette gjør egentlig ikke så veldig mye da jeg sitter og koser meg stort sett gjennom hele filmen.

 

8/10

Lenke til kommentar
Irriterer meg litt over at de har gjort Sherlock til en actionhelt. Han er jo en detektiv.

Jeg har ikke sett filmen enda, men det er følelsen jeg får av traileren.

Og tro meg - slik er filmen også. Han er ikke bare actionhelt, han er Supermann på kokain. Som en actionfilm fungerte filmen greit, men den pisser på sin egen tittel ved at den har lite med Sherlock Holmes å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...