Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Moon

Påtagelig basert på 2001. Det var voldsomt så de hadde tatt efter

den. Omgivelser, gjenstander, lys, bevegelser, vendinger, typer, form for mystiske hendelser..i det hele tatt. Det stinket sånn 2001 at det ble nesten for flaut.

 

Det er forskjell på inspirasjon og plagiat. Moon har en flott, egenartet atmosfære og stil samtidig som den hyller en del gode gamle sci-fi klassikere.

Lenke til kommentar
Surrogates

 

Nok en skuffelse. Begynner litt lovende. Interessant concept.

Fres og grei filming.

 

Men med denne som flere andre nyere filmer: Det er noe som er feil.

Braheten mangler på en måte.

Kan ikke forklare hva som gjør det.

 

5/10

Hehe dagens. Braheten bare manglet? så sant, så sant.

Lenke til kommentar
The Shawshank Redemption

 

Hva kan jeg si av det som aldri har blitt sagt?

Så filmen med ingen forventinger, var en kjempeopplevelse!

 

10/10

 

Morgan Freeman FTW

+1

 

:thumbup:

Dog hadde jeg forventninger da, men filmen oppfyllte dem og vel så det.

Endret av KongKake
Lenke til kommentar

Das weisse Band - Eine deutsche Kindergeschichte

 

Oi, dette hadde jeg ikke ventet. Årets store skuffelse og Hanekes svakeste (har sett Benny's Video, Funny Games, La Pianiste og Caché). Haneke har generelt en utrolig evne til å skape spenning og avsky ved hjelp av svært små grep. Ingen behersker framstilling av vold og psykisk voldtekt av publikum bedre enn østerrikeren. Kombinasjonen av disse elementene satt til en av Bergmans landsbypastisjer kan i utgangspunktet bare bety en ting - vanvittig spenning. Tekstplakatene ruller over skjermen og jeg venter spent på når de uforutsigbare Twin Peaks-vibbene skal tre fram? Holder landsbyen på en stor hemmelighet? Spenningskurven er derimot flat hele veien - den er aldri forstyrrende, ei engasjerende og når aldri et klimaks. De ulike historiene er altforor ufokuserte og famlende. Hadde heller foretrukket å bli bedre kjent med en familie enn "hele" landsbyen, eksempelvis legen eller baronen. Nydelig foto og gode skuespillerprestasjoner dog. Skikkelig skuffende!

 

6/10

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Moon

Påtagelig basert på 2001. Det var voldsomt så de hadde tatt efter

den. Omgivelser, gjenstander, lys, bevegelser, vendinger, typer, form for mystiske hendelser..i det hele tatt. Det stinket sånn 2001 at det ble nesten for flaut.

 

Det er forskjell på inspirasjon og plagiat. Moon har en flott, egenartet atmosfære og stil samtidig som den hyller en del gode gamle sci-fi klassikere.

 

Det var vel også ganske bevisst fra regissør at man skal kunne tro at dette finner sted i samme univers som 2001. At du, som publikum, skal sitte der og tenke seg at dette bare er en egen historie fra det universet, samtidig som den også har sin egen egenart og stil. Mener å huske regissøren også skal ha sagt noe om dette i intervju, men det kan være demensen min lurer meg der.

 

Er jo synd om noen mener dette blir flaut, det blir som å slakte Batman Begins for å smått "stinke" X-men, eller Iron Man for å "stinke" Spider-Man.

 

Deler derfor ditt inntrykk. Moon traff veldig bra hva atmosfære og stil angår :)

Lenke til kommentar

The Lovely Bones (2009)

Director: Peter Jackson

 

Fin visuell sett, greit skuespill, ihvertfall fra Tucci. Wahlberg spilte dårlig. Hadde ikke noe særlig følelse med karakterene. Ga faen i hva som skjedde med dem. Cheesy kjærlighets scener, ting gikk til tider for fort. Følte at filmen bare ble laget kun for effektenes skyld. Ingen dårligere effekter, men gir ikke noe særlig intrykk når man vet at 60% av filmen er foran en greenscreen. Historien var ok, og budskapet var som så. Filmen var tho ikke så kjedelig, og underholdte helt grei. Har sett verre, og har sett mye bedre. midt på treet. 5/10

 

Solyaris (1972)

Director: Andrei Tarkovsky

 

Enten så jeg denne for en uke siden, eller så var det hele kun en drøm. Filmen varer i 2.5 timer, men når jeg legger sammen alt jeg husker ifra filmen, så blir det vel bare rundt 30 min tilsammen. Som i en drøm så husker man lite, kun småe detaljer. Samme gjelder det i denne filmen. Ett gjensyn må man ta, om jeg har sett den i det hele tatt da.

Lenke til kommentar

5 filmer er sett i år:

 

Ichi the killer

Advarsel: Denne anmeldelsen er ikke passende for noen. Spesielt hvis du ikke fant Salo opphissende.

 

 

 

”Medietilsynet finner at denne versjonen av videogrammet strider mot straffeloven §

382 da filmen gjør bruk av voldsskildringer på en utilbørlig måte. Filmen inneholder

svært ekstreme og nærgående voldshandlinger, så som mishandling, tortur og

voldtekt.”

 

Sett denne filmen flere ganger, men det begynner å bli noen år siden sist. Da syntes jeg filmen var en ganske dum film om mobbing fylt til randen med tegneserieaktig vold, men alt i alt smått interessant. Nå synes jeg den er knall. Må være medietilsynet som har åpnet øynene mine.

 

Filmen dreier i høy grad rundt disse karakterene:

Kakihara: Tadanobu Asano i flashy klær, et pent smil om munnen, og strikkepinnene alltid klar i innerlomma. Elsker å påføre andre smerte like mye som at andre påfører han smerte. tydelig en mann som er på jakt etter følelsene han aldri hadde.

Jijii: Shinya Tsukamoto! Mannen som trekker i strengene gjennom hele filmen, men lærer til slutt at man ikke kan forutse alt. Har tydligvis lite til overs for kriminelle -- da kanskje først fremst Kakihara.

Ichi: Vel, det er 'The Killer'. Har større følelsesmessige problemer enn en pubertal tenåring på speed. Manipulert av Jijii.

Kaneko: Kastet ut av politiet, og ble invitert med i mafiaen hvor han kjemper for litt anseelse. Har en liten sønn, Takeshi, som også sliter.

 

Filmen går ca. slik:

Vår venn Jijii arrangerer drapet på og forsvinningen av Kakiharas og Kanekos boss, og dermed er en endeløs voldsspiral begynt. Kakihara er mindre glad for dette trekket, da bossen hans var personen som påførte han den daglige smerten han trengte. Etterhvert må Kakihara innse at bossen hans er død, og fokuset går over til å finne Ichi. For hevn for resten av gjengens del, men for Kakiharas del fordi Ichi vekker følelser i han han ikke visste han hadde (frykt ol. -- ikke noe annet tvilsomt). Til slutt møtes Kakihara og Ichi (og Kaneko) til en 'ultimate showdown', mens Jijii bare kan se på mens hevnen hans blir oppfylt.

 

vlcsnap2010010402h03m25.png

 

"Medietilsynets mener filmen inneholder meget nærgående skildringer av ekstreme

voldshandlinger med scener med tortur, mishandling og voldtekt. Det ble fremhevet at volden

er gjennomgående og helt sentral i handlingen, at flere scener er sværtkyniske, og volden

framstår som spekulativ."

 

Så hvor vil Miike med denne filmen? vanskelig å si, men det er tydlig at volden i seg selv er et viktig tema. Flere karakterer -- og da spesielt Ichi -- har et sadomasochistisk forhold til vold. En av de mest forstyrrende scenene i filmen er når Ichi kommer til synet av en hore som blir slått helseløs -- Noe som blir en interessant kommentar i denne filmen, og som kan være en krtikk på mange av sine egne fans som sannsynligvis koser seg under de verste torturscenene. Ichi er født og avlet på vold, og er et tydelig eksempel på at vold avler vold. Kakihara er også med sin mangel på følelser et typisk eksempel på en som har blitt misbrukt som yngre. Kanekos sønn Takeshi fullfører til slutt sirkelen, og vokser sannsynligvis opp til å bli en ny Kakihara/Ichi.

 

Det er også tydelig at Miike vil mer med denne filmen enn å bare vise vold ved å se på strukturen av filmen. Filmen er et intrikat nett av karakterer, tilbakeblikk, forskjellige planer (ledet av sjefsplanlegger Jijii), en tankevekkende slutt, og et interessant og stemningsfult soundtrack. Ikke noen vanlig exploitation-film med andre ord.

 

vlcsnap2010010402h01m12.png

Auda

 

"Videre fremhevet Medietilsynetden store mengden seksualiserte

voldsscener i filmen og at et gjennomgående aspekt i filmen er at ekstrem voldsutøvelse

virker seksuelt opphissende på filmens karakterer. Medietilsynet var uenig i at filmens moral

er god."

 

Hvorfor filmen er verdt å se:

Den er morsom, fylt til randen med ekstreme voldshandlinger som tortur, mishandlinger og halliker som blir delt i to. Og ikke minst er moralen god.

 

3,14

 

"Medietilsynet holdt på denne bakgrunn fast ved sitt opprinnelige vedtak om forbud."

 

 

 

The Monster X Strikes Back: Attack the G8 Summit

 

 

 

Unektelig den beste monsterfilmen siden Rectuma.

 

5,6

 

 

 

Noisy Requiem

 

 

vlcsnap2010010414h20m43.png

"You said you'd rather be the white dove, but anyone would turn into a crow, if they're starved."

 

Ingredienser:

1 stk. morder og tyv som dreper kvinner, samler på innvollene deres, og stapper de inn i sine kjære utstillingsdukke.

1 stk. ung mann med et usunt forhold til sin yngre søster (evt. annet prepubertalt bekjentskap).

1 stk. uteligger som drasser på en trestokk formet som et kvinnelig underliv.

2 stk. dverger, bror og søster, med et incestiøst forhold.

2 stk. blinde tiggere som kanskje eller kanskje ikke er krigsveteraner, og kanskje eller kanskje ikke er japanske.

 

Oppskrift:

Bland disse godt sammen, og tilsett en nedslitt og slumlignende del av Japan. Alle utstøtte i en utstøtt del av Japan. Alle på jakt etter noe. Kanskje først og fremst kjærlighet og omtanke, som de aldri har fått i en umenneskelig verden.

 

Resultat:

7 stk. kråker.

 

Den avanserte måten:

Det er interessant å se hvordan morderen, den unge mannen og uteliggeren aldri møtes, selv om de er sterkt knyttet til det samme stedet (en forlatt blokk). Det er mulig alle disse tre er forskjellige stadier av den samme mannen.

 

Dom:

En utrolig fangende film om menneskers kamp i en umennesklig verden. to tomler opp.

 

7/11

 

 

 

The World Sinks Except Japan

 

 

vlcsnap2010010414h35m19.png

 

Minoru Kawasakis første forsøk på en katastrofefilm, denne gangen en løs parodi på Japan Sinks. Ganske rævva i grunn.

 

8

 

 

 

Kairo

 

 

vlcsnap2010010414h45m14.png

Hardu port!

 

Har aldri sett en så stille horror-film før. Nesten ingen musikk i den knapt 2 timer lange filmen, og alle karakterer er ganske lavmælte. På tross av det -- eller kanskje heller på grunn av det -- har filmen en utrolig creepy stemning. veldig bra! Ellers er filmen dessverre ikke så interessant, og jeg satt i stor grad å tenkte over hvor hardt en eventuell remake (visste ikke at det faktisk var kommet en remake da jeg så den) ville mislyktes på dette punktet.

 

Konklusjon:

Helt grei.

 

Konklusjon, del 2:

Remaken suger apeballer.

 

123

 

 

Lenke til kommentar
The Lovely Bones (2009)

Director: Peter Jackson

 

Fin visuell sett, greit skuespill, ihvertfall fra Tucci. Wahlberg spilte dårlig. Hadde ikke noe særlig følelse med karakterene. Ga faen i hva som skjedde med dem. Cheesy kjærlighets scener, ting gikk til tider for fort. Følte at filmen bare ble laget kun for effektenes skyld. Ingen dårligere effekter, men gir ikke noe særlig intrykk når man vet at 60% av filmen er foran en greenscreen. Historien var ok, og budskapet var som så. Filmen var tho ikke så kjedelig, og underholdte helt grei. Har sett verre, og har sett mye bedre. midt på treet. 5/10

Jeg blir alltid skuffet over Mark Wahlberg, har han noengang gjort en god jobb?
Lenke til kommentar

Så vittig! Jeg snakket med en kompis på bussen hjem i dag hvor dårlig Wahlberg spiller. Så We Own the Night i går: slett skuespill, kjedelig, lang for ikke å snakke om teit. Marky tok selvsagt kaka, men ikke like ille som i the Happening som var en høydare av skamdårlige filmer.

4/10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...