Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg svitsja også innom slutten i sted på TV2. For noen år siden synes jeg det var AWESOME!!! Mens i dag satt jeg bare og lo av alle de ekstremt små marginene som alltid funket.
Jeg må likevel innrømme MI:2 er en liten guilty pleasure her i gården. Den er jo artig.
Samme her. Cheezy filmer som f.eks MI2 ser jeg med et stort glis. Så lenge filmen ikke prøver å utgi seg for å være noe annet enn det den er skal det veldig mye til før sånt ødelegger en film for meg.

 

nå som du nevner det, så filmen i går! :p

 

vanligvis sitter jeg bare og koser med filmen, men denne gangen sto jeg der bare med tankenene:

 

explosions, just for the sake of explosions, unnecessary jumping? Changing wheels on the bike mysteriously? John Woo involved? = MI2 :D

Lenke til kommentar

Open Range

 

En flott klassisk western, vi har sett dette før, korupt sjeriff som jobber for en rik man og bruker han og hans betejenter som en liten privat hær, noen uskyldige cowboys blir dratt in i dette, og til slutt blir de dyttet for langt og det hele ender i en fantastisk shootout.

 

Selve shootouten er blant de mer realstiske på film, men samtidig kjører den en egen liten stil.

Realismen er jo masse skying ikke så mange som blir truffet noe som stemmer den dag i dag.

Urealistiske ting er Costner som skyter 12-15 skudd med et våpen som bare holder 6 skudd, det er ikke at dette er uvanlig, men editigen gjør det veldig tydlig, man trenger ikke telle skuddene, man bare merker at det er latterlig mange skudd fra han. Det er også en sene der en kar flyr et par meter etter å ha blitt skutt med hagle, ser veldig kult ut, men skjer ikke i virkligheten. De siste er at lyden ikke helt stemmer, lyden er rå på surround sound, høye og gode smell osv. problemet er at våpene ikke ville høres sånn ut i åpene gater med lave tre hus.

Lyden er mindre smell og mer pops, faktisk er lyden ute overaskende lav fra disse våpene, men det spiller ingen rolle, mixen av realismen og kulhets stilen er veldig bra, og er med på å lage en av de beste shootoutene på film, kanskje bare slått av Heat.

 

 

Filmen er standar, enkel og veldig typisk en western, historien er ikke orginal men godt laget og godt formidlet.

Men det er skytinga på slutten som gjør at man husker filmen, filmen har brukt 90 minutter på å bygge seg opp og utløses i et 10 minuter langt skytige orgie.

 

Veldig kul film, klart en av de beste westrene laget siden slutten av 60tallet og helt klart en av de aller beste siden 2000 tallet

 

8.8/10

Lenke til kommentar

Cast Away

 

Å fy og fy for en herlig film! En utrolig spennende film om hvordan én mann, helt alene på en øde øy i atlanterhavet, holder seg selv i live gjennom fire år etter en flystyrt. Tom Hanks gjør nok en fenomenal opptreden og gir deg virkelig en smakebit av hvordan det ville vært å være på denne øyen. Spennende, imponerende og fantastisk ifra begynnelse til slutt! Ta av meg buksen fru blom og syng meg en sang, dette blir:

 

10/10

 

-----------------------------

 

Memento

 

Slike filmer liker jeg! Filmer hvor nøkkelen til det hele ligger i enten framtiden eller fortiden. Det tøffeste av det hele var jo hvordan han husket ved å tatovere kroppen sin, ta bilder av personer og skrive opplysninger om de og ta notater. Eneste jeg er litt skuffet over er at filmen kunne ha vært mer engasjerende! Den var ikke fengende nok hele tiden, noe som gjorde at jeg kjedet meg litt her og der. Det var mange ganger jeg tenkte 'Hei, jeg skjønner tegningen! Han husker en liten stund, i've got it!' Jeg synes også det var utrolig dust hvordan det siste han husket var konen hans som ble drept, og hvordan han da klarte å være så rolig hver gang minnet hans ble slettet. Det var liksom aldri 'Hvorfor i helvete er kroppen min tatovert med fakta og notater?', det var bare 'Oi, fakta på kroppen min. Dette må jeg finne mer ut av.' Poenget mitt er at jeg synes forfatterene gjorde det hele ganske vanskelig for seg selv da han ikke skal være i stand til å huske en dritt hvert tiende minutt og han skal reagere på dette helt rolig. Jeg kjøpte bare ikke den.

 

Men for all del, alt i alt en veldig spennende og interessant film.

 

7/10

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar
Jeg synes også det var utrolig dust hvordan det siste han husket var konen hans som ble drept, og hvordan han da klarte å være så rolig hver gang minnet hans ble slettet. Det var liksom aldri 'Hvorfor i helvete er kroppen min tatovert med fakta og notater?', det var bare 'Oi, fakta på kroppen min. Dette må jeg finne mer ut av.' Poenget mitt er at jeg synes forfatterene gjorde det hele ganske vanskelig for seg selv da han ikke skal være i stand til å huske en dritt hvert tiende minutt og han skal reagere på dette helt rolig. Jeg kjøpte bare ikke den.

 

Leonard er fullstendig klar over sin egen kondisjon og at han jakter på sin kones morder. Tatoveringene, bildene og notatene blir derfor en del av en innlært rutine. Han ser dem og vet at det er relatert til hans egne personlige hevntokt.

 

Jeg anbefaler IMDB's FAQ hvis du lurer på noe angående filmen. Den er enorm og svarer på de fleste spørsmål.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar
Jeg synes også det var utrolig dust hvordan det siste han husket var konen hans som ble drept, og hvordan han da klarte å være så rolig hver gang minnet hans ble slettet. Det var liksom aldri 'Hvorfor i helvete er kroppen min tatovert med fakta og notater?', det var bare 'Oi, fakta på kroppen min. Dette må jeg finne mer ut av.' Poenget mitt er at jeg synes forfatterene gjorde det hele ganske vanskelig for seg selv da han ikke skal være i stand til å huske en dritt hvert tiende minutt og han skal reagere på dette helt rolig. Jeg kjøpte bare ikke den.

 

Leonard er fullstendig klar over sin egen kondisjon og at han jakter på sin kones morder. Tatoveringene, bildene og notatene blir derfor en del av en innlært rutine. Han ser dem og vet at det er relatert til hans egne personlige hevntokt.

Hvorfor sier han da til Nathalie: 'The last thing i remember is the death of my wife' eller noe lignende når Nathalie spør han.

Lenke til kommentar

Sett 4 filmer de to siste dagene.

 

De Ofrivilliga

Denne svenske filmen er litt utenom det vanlige. Den består av flere forskjellige historier med forskjellige mennesker hvor ikke alle "episodene" engang er relatert til hverandre. Felles for alle historiene er at de viser hvordan vanlige mennesker oppfører seg i forhold til hverandre. Kall det gjerne en kommentar til samtidssamfunnet, jeg regner med det er det regissøren har prøvd å få til med denne filmen. Og han klarer å få frem poenget. Han tar så innmari mange typiske "flaue" sitasjoner på kornet, og jeg er sikker på at alle finner masse å kjenne seg igjen i fra denne filmen. Det hele er sinnsykt autentisk også, om jeg ikke hadde visst bedre kunne jeg godt trodd jeg så på en dokumentar. Kjempeflinke amatørskuespillere. Morsom og underholdende film som i tillegg får deg til å tenke over hvor "rare" og urasjonelle mennesker er. 8/10

 

Bronson

Mer eller mindre biografisk film (basert på sann historie hvertfall) om kanskje Storbritannias mest kjente fengselsinsatte, Michael Peterson, bedre kjent som Charles Bronson. Charlie var en helt vanlig, men kanskje litt rampete ung mann og en dag ranet han et postkontor for 20 pund eller noe sånt og havnet i fengsel. Ettersom han alltid hadde villet bli berømt, men ikke kunne synge eller spille bestemte han seg for å bli kjent i fengselet hvertfall. Det tok ikke lang tid før Charles Bronson ble kjent som Storbritannias voldeligste og dyreste insatte, og fengselsstraffen hans ble rimelig kjapt utvidet fra de opprinnelige 7 årene til livstid. Filmen følger denne mildt sagt spesielle mannen fra begynnelsen av hans voldelige ungdomstid til nåtiden, ettersom han fortsatt sitter i fengsel den dag i dag. Ganske morsom film, og anbefales spesielt til de som fascineres av fengselsfilmer og litt skitten, brutal vold. 7/10

 

Benny's Video

Har tenkt til å se noen Michael Haneke filmer den nærmeste tiden, med Das Weisse Band som den store finalen. Fant det naturlig å begynne med Benny's Video. Filmen handler om en tilsynelatende normal gutt tidlig i tenårene, ganske bortskjemt og jammen tror jeg han har noen psykopatiske trekk også. Hans store hobby er film og videokameraer og han er spesielt fascinert av et av sine egne filmklipp der en gris blir slaktet. En helg er Benny alene hjemme og han inviterer en helt fremmed jente hjem på besøk. Det tar ikke lang tid før Benny skal vise frem slakterpistolen som han tydeligvis har knabbet med seg etter han filmet grisen. Når jenta begynner å yppe med at Benny ikke "tør" å skyte henne skjønner du fort hvor denne filmen er på vei :p Mesteparten av filmen synes jeg dessverre var litt kjedelig, bortsett fra et uventet høydepunkt på slutten av filmen. Jeg synes også filmen var litt urealistisk og utroverdig og den var ikke noe behagelig å se på, kalde ekle farger og stygge tyske mennesker. Det var sikkert helt meningen å få frem denne ubehagelige følelsen, så jeg vet ikke helt hvor mye jeg skal trekke for det, men jeg tror jeg ender på: 6/10 Gleder meg til Funny Games, Caché og Das Weisse Band.

 

 

Dong (The Hole)

Så Tian bian yi duo yun (The Wayward Cloud) for en liten stund siden og synes den var veldig interessant så bestemte meg for å sjekke ut mer av Tsai Ming-Liang. Denne filmen var veldig veldig lik som den andre, så jeg likte denne ganske godt den og :) Hele filmen foregår i et leilighetskompleks i Taiwan og det handler om to naboer som bor over og under hverandre. Det regner noe innihelvete gjennom hele filmen og den kvinnelige hovedrollen som bor i underetasjen får hele leiligheten ødelagt av lekkasjer og vannskader. Jeg fikk ikke helt med meg hvorfor, men jeg tror det var enten som en direkte følge av vannskader, eller pga rørleggerarbeid, så blir det et hull i gulvet/taket mellom de to leilighetene. Dette gjør at de to naboene kommer i kontakt med hverandre. Det skjer ikke så forferdelig mye i filmen, og det er veldig lite dialog, men det begynner jeg egentlig å bli veldig vant til etter å ha sett en del asiatisk film. Jeg synes det funker veldig fint. Det rare med denne filmen er de plutselige musikalske scenene som på en måte er tatt ut av filmens sammenheng, men allikevel bidrar til å "utvikle" forholdet mellom de to hovedpersonene. Nydelig musikk også, noen som vet hvor jeg kan få tak i noe av Grace Chang? Gleder meg til å se mer av denne regissøren. 7/10

Lenke til kommentar

Den svakeste hittil for min del, og. Gled deg til Funny Games.

 

Selv så nettopp

 

Das Weisse Band (Michael Haneke, 2009)

 

I helvete..... :ohmy:

 

 

Den beste filmen jeg har sett av Haneke hittil. Jeg skjønte faktisk ikke tegninga før mot slutten, og det er glad for.

Det er forståelig at pastoren ble sint på hovedpersonen/læreren. "Barn, barn kan da ikke gjøre noen noe vondt...". Filmen foregår rundt første verdenskrig og jeg begynte å tenke. Sjekket IMDb, og hadde riktig. Mange hadde hvertfall tenkt det samem som meg. At det er barna som er de onde, i fremtiden nazister. Det er bra gjort.

 

 

Ekstremt nydelig kameraarbeid, fantastisk s/h.. T.o.m jeg som ikke er så fan av tysk syntes narrasjonen var ganske fin å høre på.

 

Må la den synke inn litt. 9/10.

Lenke til kommentar

Moon

 

Forundrer meg at denne filmen får så god kritikk og omtale.

 

Var sikker på den var hvertfall brukende da, men make til gørrkjedelig

traurig film har jeg ikke sett på en stund.

 

Det der var jo egentlig ingenting.

 

Påtagelig basert på 2001. Det var voldsomt så de hadde tatt efter

den. Omgivelser, gjenstander, lys, bevegelser, vendinger, typer, form for mystiske hendelser..i det hele tatt. Det stinket sånn 2001 at det ble nesten for flaut.

 

Men denne filmen var ikke i nærheten av å engasjere på samme måte.

Manglet totalt nerve. Et eneste stort gjesp.

 

Dette er noe av det dårligste jeg har sett, og vil aldri bli sett igjen.

Irriterer meg bare at jeg kastet bort tid på den. :roll:

 

1,5/10

Lenke til kommentar

Megane

«Glasses» / «Briller»

post-99328-1262547135_thumb.png

 

Husker du ikke hvordan det føles å være 100% avslappet, hvordan det er å ikke ha noe hengende over seg - ikke noe bråk eller noe «som bare må gjøres fortes mulig»?

 

Se denne filmen og du vil huske det.

 

Denne filmen går så tregt(på en positiv måte) og avslappende at du føler du har all tid i verden, noe som gir deg tid til å legge merke til detaljer. Noe som gjør det tydelig at denne filmen er laget av en perfeksjonist. Alt er planlagt ned i den minste detalj, lyssetting, hvor karakterene er i skjermen - Alt - og du legger merke til det.

 

Det er vanskelig å si noe om handlingen uten å spoile historien, men bildene lagt ved forteller i grunn hva hele filmen handler om. Twilighting.

 

Jeg aner ikke om den hadde noe budskap, noe moral som det var meningen jeg skulle forstå. Jeg har ikke peiling hva historien skulle vise, og om den skulle vise noe i det hele tatt, men den fikk meg til å føle jeg var på ferie. Virkelig på ferie. Fullstendig avslapping.

 

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare filmen, men tenkt deg et stykke klassisk musikk ala Beethovens sonata no. 14. Dette er samme greien, bare som film. Den kan tolkes i alle slags mulige retninger, men den handler i grunn om følelser, gode, avslappende, følelser.

 

Ta på deg briller, bli med menneskene i filmen og twilight.

 

Terningkast:

post-99328-1262547112_thumb.png

Lenke til kommentar

2001: A Space Oddysey

Har ventet lenge på å få se denne filmen. Den ligger på topp på mange lister og har høy rating på IMDB. Derfor trodde jeg at den var bra.

 

Men huff..

 

Først må man sitte i 30 minutter og se på noen apeliknende dyr som hoier og skriker i Afrika eller noe. Så starter endelig noe dialog, men makan til kjedelig film. Skjønte ikke hva filmen gikk ut på grunnet at den var så totalt uniteressant. Merket jeg ble trøttere og trøttere der jeg satt. Så er det en planet med en baby inni (wtf)?

Halve filmen er jo bare masse beeping og diverse lyder med lange kjempetreige scener fra verdensrommet.

1/10

Endret av timb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...