Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Event Horizon

Filmen handler om framtiden, og et prosjekt i verdensrommet om å bryte lysfarten. Det er ihvertfall det redningsteamet til skipet som sporløst forsvant for å derette sende signal fra seg 7 år senere trodde. Det viser seg at skipet slett ikke gikk dit de trodde.

 

Jeg gir filmen terningkast 4. Den var spennende, til tider skummel. Men hadde like action og forklaring syns jeg.

 

Varighet: 90 min

Produksjon: 1997

Skuespillere: Laurence Fishburne, Sam Neill, Kathleen Quinlan, Joely Richardson, Richard T. Jones

orbital+-+event+horizon.jpg

Lenke til kommentar
Jeg svitsja også innom slutten i sted på TV2. For noen år siden synes jeg det var AWESOME!!! Mens i dag satt jeg bare og lo av alle de ekstremt små marginene som alltid funket.

 

Alle elsket filmen tilbake i 2000, men tidens tann har ikke vært nådig. Dette er Tom Cruise show i konstant slow-motion med utallige eksplosjoner, close-ups og hvite duer (John Woo liker visst disse). Filmen er rett og slett vanskelig å ta seriøst i dag etter at realismebølgen har svaiet over actionsjangeren dette tiåret. I 2000 derimot...

 

Jeg må likevel innrømme MI:2 er en liten guilty pleasure her i gården. Den er jo artig.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Pink Floyd The Wall

 

Dette er rett og slett en filmatisering av albumet The Wall av Pink Floyd. Jeg har vanskelig for å gi meg ut på noen tolkning av filmen siden jeg dessverre ikke intok noen ulovlige stoffer mens jeg så den. Det jeg derimot vet er at musikken er udødelig, legedarisk, flytende, inspirerende og monumental. Satt til en grafisk meget interessant og utfordrene film er det hele en herlig trip.

 

Det må sies at det hjelper å ha hørt albumet mange talløse ganger fra før. Og det er uansett ikke dårlig anvendt tid.

 

10/10

Lenke til kommentar
Jeg svitsja også innom slutten i sted på TV2. For noen år siden synes jeg det var AWESOME!!! Mens i dag satt jeg bare og lo av alle de ekstremt små marginene som alltid funket.
Jeg må likevel innrømme MI:2 er en liten guilty pleasure her i gården. Den er jo artig.
Samme her. Cheezy filmer som f.eks MI2 ser jeg med et stort glis. Så lenge filmen ikke prøver å utgi seg for å være noe annet enn det den er skal det veldig mye til før sånt ødelegger en film for meg.
Lenke til kommentar
Mulig.

 

Men på hvilken måte skiller det seg fra andre "store" titler som har preget omtrent hvert år siden Toy Story og Bugs?

3D?

 

 

Det kan du si, men en film kan ikke leve på 3D av seg selv.

Det virker som om flere her inne er så fantastisk blendet av teknologien, så da er det greit at vi får replikker som "You're not the only one with a gun, bitch!"

 

Jeg tror neppe færre hadde sett filmen om den hadde et godt script, eller tar jeg helt feil?

 

EDIT: la til quote

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar
hvite duer (John Woo liker visst disse).

Godt poeng det der. Jeg så Red Cliff ferdig i går, den kinesiske 4 1/2 timer lange versjoen. Filmen hadde en del duer i seg, nå i form av brevduer. Hvite såklart...

 

Filmen har jeg ennå ikke klart å få noe ordentilig inntrykk av, men jeg kan prøve å si hva jeg synes om den. For det første, å se en film i over 4 timer er veldig uvanlig for meg. Alikkevel skjønner jeg hvorfor Woo gjorde den så lang som den er, men det var flere scener som var unødvendig lange i mine øyne. Til gjengjeld var actionscenene flotte, ingenting er som å se en haug kinesere slåss med sverd, spyd og buer. Overdreven action og gladvold på sitt beste, og selv om filmen hadde en kjærlighetshistorie ble den aldri klisjéaktig med bosskamper og alt det der.

 

Det var noen dumme ting i plottet, som et forsøk på klassisk Jackie Chan humor... ikke at jeg er imot det, men det har blitt oppbrukt nå. Uansett, så blir dette overskygget av flinke skuespillere, en god historie og veldig vakker natur. Alt i alt var det en god opplevelse.

 

7,5/10

Lenke til kommentar

Werckmeister Harmóniák

 

werckmeisterharmonies1.jpg

 

"But Mr. Hagelmayer. It's still not over". Slik avsluttes den briljante monologen i en av tidenes beste åpningsscener. Vi er på en skitten, gudsforlatt pub i Ungarn under kommunismen. Slitne ansikter, ikke et genuint smil er å se. Disse menneskene lever fra dag til dag i den samme rutinen, et monokromatisk liv uten frihet og mulighet for å leve ut sine "naturlige toner". Samfunnet som portretteres i filmen er et strengt kontrollert samfunn, hvor myndighetene har stemt livene til innbyggerne på samme måte som Werckmeister stemte sitt piano. I alle de år har vi akseptert den tolv-tonede oktaven uten å stille spørsmål, uten å utfordre den, uten å lage våre egne, naturlige toner. Vi er innlemmet i et system, et system bestemt av noen andre. Menneskene på puben i åpningsscenen er så desperate etter en form for eskapisme, en gledelig og åndelig opplevelse, at når Janos Valuska starter sin monolog om universet og solformørkelse blir hele rommet transformert til en melankolsk, mellom-menneskelige symbiose av behov og følelser. Dette er vakkert, trist og skjørt.

 

Det er ikke uten grunn at Bela Tarrs kamera er langsomt og repetativt. Menneskene i landsbyen i Werckmeister Harmoniak lever et slikt liv. De trenger forandring, men er i samme stund livredd alt som er annerledes. Mange ser på filmen som veldig politisk, men den traff meg på en mer menneskelig plan. Werckmeister Harmoniak viser et desperat folkeopprør, men menneskene er tydelig i konflikt med seg selv. Alle føler at noe må gjøres, men de vet ikke helt hva, og det ender med at de retter følelsene sine helt feil. Den scenen hvor dette går opp for folkemengden er nydelig.

 

Treg og vanskelig film, men den provoserte fram mye tenking og følelser i meg. En ren nytelse i enkelte scener.

 

90/100

Lenke til kommentar
Hvor mange gikk under den sju timer lange økten?

Visningen var delt inn i tre etapper, med en vanlig pause og en spisepause imellom. Ingen gikk under selve visningen, men det er fullt mulig at noen stakk i løpet av pausene. Jeg fikk ikke med meg det, i så fall. De fleste holdt ut, pizzaen var god.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...