Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Syns ikke karakterene i Avatar var så generelt endimensjonale. Bare se på en av de siste innstillingene av Giovanni R., du ser at den store, grådige kapitalist-execen har kvaler. Stephen Lang var kanskje litt 1D, men han var rå, da. Og han drakk kaffe.

 

Giovanni Ribisi's sleipe forretningsfyr var kanskje den eneste med et snev av uforutsigbarhet i karakterutviklingen. Desverre virker det som om Cameron ofret deler av denne karakteren for å kutte litt i spilletiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert sant det, men jeg syns ikke denne 1D-en trakk ned den helhetlige opplevelsen av Avatar. For meg er det ikke et krav med nye vrier på karakterutvikling i hver eneste film, og det er jeg ganske glad for.

 

Avatar måtte ha en universelt appellerende historie for å i det hele tatt bli produsert. De kunne aldri ha brukt den astronomiske summen på en film hvis Béla Tarr skulle ha regissert den. Da hadde 30 stykker sett den på Cinemateket i stedet. Jeg skjønner godt at mange hater det enkle budskapet, snarveier og simple karakterer, men jeg bare lot meg trollbinde og bli med på den magiske reisen i 2 timer og 40 minutter.

 

Helt awesome.

Lenke til kommentar

Bela Tarr er jo et ekstremt ytterpunkt. Det er mulig å lage en universielt appelerende blockbuster for massene, samtidig som man har karakterer med dybde og en historie som tar deg steder du ikke til enhver tid kan peke ut på forhånd (TDK som det beste eksempelet fra nyere tid). Avatar er stort sett aldri et skritt foran deg. Du får en historie og et sett med karakterer, og man skjønner fort hvor Cameron vil.

 

I hvilken som helst annen film ville dette vært et dødsstøt for totalopplevelsen. Heldigvis har Kong Cameron noen ess i ermene. Han har skapt et fantastisk univers. Det er vakkert, farlig og fascinerende og det er kommet til liv pga. førsteklasses teknologi, et svinhøyt budsjett og store doser med talent fra de involverte. Jeg har et inntrykk av at de som virkelig digget Avatar har latt seg suge inn i dette universet og ignorert det negative. Og tidvis gjorde jeg og det, men det var vanskelig å ikke la seg irriterere over at en såpass god historieforteller som Cameron har tatt meg med hele veien til Pandora for å fortelle et såpass kjipt eventyr.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Avatar. Hvilke merkelige forventninger sitter folk med? Ingenting av det folk har nevnt som kritikk har kommet som en overaskelse på meg og dermed lurer mer på om folk er i stand til å vurdere hva de kan forvente av en film.

 

Jeg blir mer forundret på vegne av folk som eks. Dorian Gra (ift. til den filmen, for ordens skyld).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Solid innlegg, jeg må si meg enig. Personlig ble jeg ikke fascinert av universet (jeg aner ikke hvorfor), og da ble det bare historien igjen for å underholde meg. Når den har de åpenbare manglene som svært mange (positive) anmeldelser påpeker så er det klart at filmen ikke på noen måte er perfekt. Det betyr ikke at man ikke får lov til å dele ut en tier, men la oss i det minste være ærlig.

 

Theo: Jeg forventet ingenting, jeg tenkte fortsatt det mange tenkte etter den første traileren ble sluppet - dette var da ikke noe særlig. Det var nøyaktig det jeg fikk, men med dialog og karakterutvikling langt under det Cameron og denne typen film har levert tidligere. Hadde man sammenlignet denne filmen med Transformers så hadde det vært noe annet, men når man leser anmeldelser som kaller filmen et mesterverk samtidig som den har slike åpenbare mangler så føler de av oss som ikke ble trollbundet at enkelte kanskje ikke er helt ærlig med seg selv og andre om hvordan de andre elementene enn bare effektene var.

 

Et godt eksempel er anmeldelsen på IMDb for Avatar med overskriften "Best movie of the last 30 years..." hvor han skriver:

I was lucky to see Avatar at a pre-screening a few hours ago. It completely blew me and the whole room away and i dare to say it will do so to 80% of any audience anywhere. The remaining 20%, who always finds something to complain about, will whine about character development, dialog, story or the pop-corn.

 

Hvordan kan en film være den beste siden 1980 og samtidig ha så åpenbare mangler innenfor karakterutvikling og dialog at selv de som ELSKER filmen legger merke til dem? Det virker som man snakker om 30 svært triste filmår hvis det er tilfellet, da karakterutvikling, story og dialog for meg ofte er de viktigste elementene.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Nei, men noen anmeldelser er ordlagt og skrevet som om de forventet noe mer, noe bedre, noe dypere eller en helt annen type film. Summen av dette gir inntrykket av at man må ha gått inn i filmen med feil forventninger.

 

Men selvfølgelig enig i at man skal kritisere en film om man synes den har mangler "selv om" forventningene var riktige. Ellers helt enig i at det neppe er den beste filmen på 30 år eller 1 år for den saks skyld. Slike fraser hører man jo stadig vekk og tar som PR jippo enn noe annet :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Når det gjelder Avatar. Hvilke merkelige forventninger sitter folk med? Ingenting av det folk har nevnt som kritikk har kommet som en overaskelse på meg og dermed lurer mer på om folk er i stand til å vurdere hva de kan forvente av en film.

The Wizard of Oz innfridde forventningene mine, men det er fortsatt en shitty film.

 

Edit: Blæh, var ikke meningne å banke inn poenget, glemte bare å oppdatere...

Endret av Lawliet
Lenke til kommentar
Enig, som en hvilken som helst attraksjonsfilm som spys ut av maskineriet stadig vekk

 

Avatars feil og mangler til tross, dette er ingen en tilfeldig popcorntittel som ligger i billigbøtta på Esso. Dette er Cameron's forsøk på å utvikle filmmediet videre. Å lese om utviklingen og produksjonen av Avatar har vært svært fascinerende.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Mulig.

 

Men på hvilken måte skiller filmen seg fra andre "store" titler som har preget omtrent hvert år siden Toy Story, Bugs og Final Fantsy? Jeg gleder meg til å se bonusdisken selv såklart. Hvor er revolusjonen og det store skrittet videre?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Huff, 3D biten er da en uenktelig liten bit av alt dette og ligger mer på prosjektorsiden enn produksjon. Alt av animert film vises i 3D nå bare man har en prosjektor som kan gjøre det.

 

Som forøvrig er tiljukset, slitsomt å se på og forholdet mellom objekter i en scene blir ofte helt feil. I tillegg til dette må man sitte helt midt i kinosalen for å få et minimalt godt 3D inntrykk der det er noen få scener hvor det er vektlagt. Dette har folk begynt å forstå og booker nå alltid midtpunktet i kinosalen først under "3D" visninger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...