Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slenger inn mine par cents om Avatar jeg også da. Sett i 3D, og det var uten tvil en av de beste kinoopplevelsene jeg har hatt på en lang stund. Herre fred, dette var ren chills! En fotorealistisk Miyazaki-verden som jeg rett og slett ble forelsket i. Mye tid ble brukt på å skildre Pandora og karakterene i filmen, slik at når voldsfesten inntar skjermen mot slutten er det faktisk emosjonellt og sårt å oppleve. Jeg ble veldig engasjert i både historien og CGI-en. Takket være de helt utrolige animasjonene og 3D-effekten fikk jeg geniun høydeskrekk flere ganger i løpet av filmen.

 

Kanskje tidenes minst kjedelige film.

Lenke til kommentar

Silent Night, Deadly Night

 

For noen år siden så jeg denne filmen hos en kamerat på vhs. Jeg husket ikke hvilken film det var,men jeg hadde virkelig lyst til og se den igjen. Så jeg fikk bestilt den på dvd. Har ventet nå helt til jul for og se den.

Må si jeg gikk ut fra den deilige sofaen min svært skuffet.

 

Dette er noe av det mest talentløse og dummeste jeg har sett. Jeg hadde noe gode minner fra filmen,men de eksisterte ikke. For det første var rett og slett alt dumt, og dårlig effekter,skuespill, og for det andre,det relativt greit bilde,men iblandt så dro den inn noe preg fra vhs. Det vil si at det var en scene som var i god stand,men så plutselig neste scene så kom det vhs kvalitet. Slurvete arbeid ? Svært skuffet,itilegg betalte jeg 99 kr for filmen. Igrunn hadde jeg ikke noe positivt om filmen,men det kan til tider være så teit at det er morsomt.

 

3/10

 

Dette er min første anmeldelse jeg har skrevet noen gang,jeg har skriveprobler,derfor vanskelig for og konsentrere meg det osv. Men jeg prøver :)

Lenke til kommentar

Så også Avatar på 3D og det var en av de herligste kinoopplevelsene ever. Hvilken film å knekke 3D-jomfrudommen på! Pleier som regel å være temmelig likegyldig til effektfilmer, men dette var helt hinsides alt annet jeg har opplevd. En enkel men svært velfungerende historie med karakterer man blir glad i og herlig musikk. Virkelig Ringenes Herretakter hvor filmmediet fritt får utfolde seg og pøser på. Konstant gåsehud.

Lenke til kommentar

(500) Days of Summer

 

Minnene skal graves opp igjen og ved å hoppe fram og tilbake i tid får vi i filmen innblikk i hvordan forhold fungerer. Faren for å gjenkjenne seg er stor. Hvem har ikke opplevd at alle de små "tingene" man elsket ved partneren før, blir irriterende i det forholdet begynner å rakne? Forhåpninger til en fest, hvor drømmedama også er tilstedet, men som derimot knuses brått. Den tar virkelig pulsen på mange av opplevelsene jeg selv har hatt i forelskelse, i tidligere forhold og mitt nåværende forhold.

 

Woody Allen'ske nikk til filmhistorien i kombinasjon med en post-modernistisk indie-romanse fungerer veldig ofte. De popkulturelle referansene sitter løst og skal i stor grad innlemme publikum i filmen: "Kult, The Smiths blir nevnt. Oi, metafilmlek med Bergman. Denne filmen liker jeg". Et veldig lettkjøpt virkemiddel, som skal appellere og skal skape en form for klubbfølelse for de som ser filmen. Uansett, jeg liker å være en del av klubben.

 

8/10

Lenke til kommentar

Gjett hva? Jeg har også sett Avatar :O

 

Sett på Ringen sal 1, plass 8/14 (sweetspot).

Noen ganger klarer jeg å holde meg i skinnet, det vil si ikke lese noe om filmen, ei se trailere. Det eneste jeg har visste om Avatar før jeg så filmen var noen blå mennesker.

 

Jeg syns det er en fryktelig god film, men når du ser bort fra 3D'en og de fancy folka, er det for min egen del en lovestory som ikke utmerker seg spesielt. Verden er fryktelig detaljert, du blir forelsket i den, du vil se på detaljene, opplevene dem, ta på dem plantene, etc.

Scriptet er langt ifra elendig, men Cameron kunne spart seg for idiotiske oneliners og en super stereotypisk general.

Filmen vekket sjeldent noen spesielle følelser i meg, slik som f.eks Into the Wild eller Million Dollar Baby gjorde, og da kan den umulig få toppkarakter, samme hvor bra 3D-effekten er eller hvor mye den har revolusjonert teknikken.

 

En film bør bygge på story, karakterer og script, siden kommer CGI-fest som bidrar til dette.

 

Teknikken i filmen er perfekt though, men det er synd å se refleksjonen av seg med briller på. Det hjelper selvsagt ikke at jeg må bruke 2 par briller for å få noe som helst effekt av 3D..

 

Jeg hopper veldig mellom 8 og 9 på denne, og min venn som ga den 10, mener "denne er så uendelig mye bedre enn alle 8'erne du har gitt, Herman". Noe som egentlig er sant, men hva gjør man når filmen ikke vekker spesielle følelser i deg? Det er visse ting i filmen jeg elsker, men jeg får total avsmak når Michelle Rodriguez sier "You're not the only one with a gun, bitch". Dette hører ikke hjemme i en film som Avatar!

Lenke til kommentar
tjalla: Alle på dette forumet er filmelskere, vi er og blir kritiske og pirkete. How can we not be?

Man kan lett være kritisk uten å være pirkete. Ergo, ikke jamfør gunfreak. Å sitte og henge seg opp i detaljer og banale ting ved en lettspiselig (likevel fantastisk) sjangerfilm mener jeg blir rart. Men for all del.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Avatar hadde mange feil, langt flere enn det en film som får den kritikken den får burde ha. Den har endimensjonale karakterer, den har et overfladisk og nedlatende budskap med så åpenbare replikker at enhver idiot forstår hva det er snakk om ("They have the resources we want, so we make them our enemy and then we attack them!"), den gjør den samme feilen som alle andre "hvit mann møter urbefolkning"-filmer hvor alt av moderne kultur avvises som ubrukelig mens naturens folk (selv om de viser de samme arrogante og etnosentriske holdningene de kritiserer) opphøyes som overnaturlige og rene og ikke minst så er den inkonsekvent. Når vår unge heltinne dreper små hunder som angriper en mann (altså forsvarer hun en som blir angrepet) så gråter hun for sjelen og sier "This is sad only", men når hun selv blir angrepet av de hvite og noen av dem dør feirer hun med brask og bram og smil. Sigourney Weaver ser ut som en blå katt.

 

Selvsagt er filmen pen, det kan ingen nekte for (selv om jeg ikke bryr meg om naturfotografi, store slag mellom en side som har det klare overtaket og de som faktisk vinner (fordi de har gode hjerter?), som er nok en grunn til at denne faller i uinteressant-kurven sammen med LotR), men det må være lov å komme ned fra "shellshocket" og se filmen for hva den er. Den forandre på ingen måte mediet, den forandrer bare hvordan teknologi kan lage pene bilder på film. Avatar er en demofilm med Pocahontas-historie og et banalt budskap filmet som et Digital Blasphemy-bakgrunnsbilde.

Lenke til kommentar

Du må se filmen for hva den er Dorian. Det er en Cameron film, ikke ett dypdykk i filosofiske tankeganger om meningen med livet. Det er en blockbuster film. At du syntes LotR er kjedelig filmer er selvsagt opp til deg, men for de aller fleste vil disse filmene stå igjen som ett av dette tiårets største fenomener på filmfronten. Da mener jeg ikke fanboys.

 

Ellers kan jeg legge til at jeg deler dine syn om Avatar (I See You...), men jeg klarte heldigvis å gå inn i kinosalen med en annen tankegang en deg - derav en mye mer positiv opplevelse.

Endret av HarryLime
Lenke til kommentar
tjalla: Alle på dette forumet er filmelskere, vi er og blir kritiske og pirkete. How can we not be?

Man kan lett være kritisk uten å være pirkete. Ergo, ikke jamfør gunfreak. Å sitte og henge seg opp i detaljer og banale ting ved en lettspiselig (likevel fantastisk) sjangerfilm mener jeg blir rart. Men for all del.

 

Jeg har vist blitt brukt som et eksempel(i negativ forstand) Men det betyr jo at noen leser noe av det jeg skriver

Lenke til kommentar
tjalla: Alle på dette forumet er filmelskere, vi er og blir kritiske og pirkete. How can we not be?

Man kan lett være kritisk uten å være pirkete. Ergo, ikke jamfør gunfreak. Å sitte og henge seg opp i detaljer og banale ting ved en lettspiselig (likevel fantastisk) sjangerfilm mener jeg blir rart. Men for all del.

 

Jeg har vist blitt brukt som et eksempel(i negativ forstand) Men det betyr jo at noen leser noe av det jeg skriver

Jeg leser stadig vekk anmeldelsene dine gunfreak, men jeg må jo først og fremst si at det er for å se hvilke faktafeil du har plukket opp. Oppmerksomhet er iallefall bedre enn ingen ;)

Lenke til kommentar
tjalla: Alle på dette forumet er filmelskere, vi er og blir kritiske og pirkete. How can we not be?

Man kan lett være kritisk uten å være pirkete. Ergo, ikke jamfør gunfreak. Å sitte og henge seg opp i detaljer og banale ting ved en lettspiselig (likevel fantastisk) sjangerfilm mener jeg blir rart. Men for all del.

 

Jeg har vist blitt brukt som et eksempel(i negativ forstand) Men det betyr jo at noen leser noe av det jeg skriver

Jeg leser stadig vekk anmeldelsene dine gunfreak, men jeg må jo først og fremst si at det er for å se hvilke faktafeil du har plukket opp. Oppmerksomhet er iallefall bedre enn ingen ;)

 

Det er det som er ulempen med å vite ALT.

Men det er da heller et fåtall filmer jeg i det hele tatt nevner fakta feil på, det er bare visse filmer jeg syns det er rart at de må finne på ting, når virkligheten er bedre

Lenke til kommentar
tjalla: Alle på dette forumet er filmelskere, vi er og blir kritiske og pirkete. How can we not be?

Man kan lett være kritisk uten å være pirkete. Ergo, ikke jamfør gunfreak. Å sitte og henge seg opp i detaljer og banale ting ved en lettspiselig (likevel fantastisk) sjangerfilm mener jeg blir rart. Men for all del.

 

Jeg har vist blitt brukt som et eksempel(i negativ forstand) Men det betyr jo at noen leser noe av det jeg skriver

Her har vi en real optimist^^ Bra!

Lenke til kommentar
Sett på Ringen sal 1, plass 8/14 (sweetspot).
Hei hei hei, si fra når man ser på kino i Oslo neste gang eller? :p

 

edit: hiver meg forresten på trikken ned for å se Avatar på Ringen NUH!

 

Hem, skjønner man elsker film når man drar til både London for å se IMAX og Oslo for å se Avatar på Norges beste kino ;)

Jepp, skal si ifra nesten gang, thesinner!

Lykke til - husk å ta med pusseskinn til brillene :D

Lenke til kommentar

Christmas Vacation (1989)

 

christmas_vacation2.jpg

 

Beste julefilmen der ute. Ser denne nesten hvert år, og såg den nettopp idag med famlien. Herlig opplevelse, og det var gøy å oppleve den igjen for "første gang" sammen med barna jeg er onkel til. Å høre de le og hyle av det samme jeg likte da jeg først såg den var herligt.

 

Chevy Chase er i sitt rette element her. Den "goofy" far figuren som forsøker å gjøre ting rett, men alt går veldig veldig galt.

 

Great fun!

 

8.5/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...