Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avatar

 

Sett i 3D

 

 

La meg først fortelle at historien på ingen måte bringer noe nytt til filmverdenen. Du har garantert hørt, lest og sett den før. Det er utallige eksempler i filmer, bøker og i virkeligheten. Men det skaper medfølelse, noe som er grunnsteinen i en film.

 

Når det er sagt, kan jeg fortelle om en enestående film som vil bli snakket om i mange år fremmover. Effektene vil sprenge en hver karakterskala som er og vil bli til i fremtiden. Det var rett og slett mindblowing.

Jeg så den i 3D og på ingen måter var det skuffende, det var bare de første sekundene som var litt forstyrrende pågrunn av tekstingen. Detaljene på Pandora er fantastiske. Dyrene, plantelivet og Na'vi er helt utrolig. Man glemmer at det er en film og at du sitter i en kinosal.

 

Denne filmer har jo vært hyppet opp og over skyene siden det ble kjent at en ny film fra James Cameron var på vei. Og den svarer hyppen, for dette var en revolusjonerende film på mange måter. Cameron har skapt noe som er fantastisk og vil en veiviser for filmer i framtiden.

 

Denne skal defitivt sees igjen.

 

5/6

Endret av Write
Lenke til kommentar
Of Mice and Men

En av de beste fra bok-til-film adapsjonene jeg har sett.

Da må du ha sett få gode filmer, da flesteparten av alle filmer er basert på et eller annet litterært verk.

 

 

Ærligtalt Levaiathan, hvor unødvendig var ikke det å måtte hakke ned på han?

Var da heller for å opplyse han om det, hvis det var slik at han ikke visste det.

Det er jo vanlig å snakke om boka vs filmen, så jeg oppfattet det ikke som at han ikke vet det.

Hva i all verden vet du om det? Når jeg gir en film karakter 8.5/10 impliserer jo dette at det er blant de beste filmene jeg har sett. Hvis du gidder å lese hele posten klarer du kanskje også å forstå at jeg syntes dette er en av filmene som best klarer å opprettholde stemningen fra boka. I motsetning til 99% av alle andre adapsjoner, hvor de enten skal kutte ut viktige sekvenser eller skrive om viktige scener. Kanskje hvis du hadde sett litt flere gode filmer hadde du visst at dette er et kjent problem?

 

Jeg vet utmerket godt det som regel ligger et litterært verk bak en film.

 

Men det var vel uhorvelig godt for deg å finne noe å pirke på.

Lenke til kommentar
Of Mice and Men

En av de beste fra bok-til-film adapsjonene jeg har sett.

Da må du ha sett få gode filmer, da flesteparten av alle filmer er basert på et eller annet litterært verk.

 

 

Ærligtalt Levaiathan, hvor unødvendig var ikke det å måtte hakke ned på han?

Var da heller for å opplyse han om det, hvis det var slik at han ikke visste det.

Det er jo vanlig å snakke om boka vs filmen, så jeg oppfattet det ikke som at han ikke vet det.

Hva i all verden vet du om det? Når jeg gir en film karakter 8.5/10 impliserer jo dette at det er blant de beste filmene jeg har sett. Hvis du gidder å lese hele posten klarer du kanskje også å forstå at jeg syntes dette er en av filmene som best klarer å opprettholde stemningen fra boka. I motsetning til 99% av alle andre adapsjoner, hvor de enten skal kutte ut viktige sekvenser eller skrive om viktige scener. Kanskje hvis du hadde sett litt flere gode filmer hadde du visst at dette er et kjent problem?

 

Jeg vet utmerket godt det som regel ligger et litterært verk bak en film.

 

Men det var vel uhorvelig godt for deg å finne noe å pirke på.

 

Mulig jeg misforstod deg der, og det er ingen grunn til å bli så hissig.

Jeg forstod det slik at det var en av de beste filmene du har sett som er basert på en bok. Så bare glem det...

 

I tillegg tolker vi sikkert karakterskalaen forskjellig, siden 8,5 er en karakter du gir til de filmene som er blant de beste du har sett.

Jeg har nok sett en haug av gode filmer jeg også, jeg er kanskje ikke like streng med karakterskalaen som du er.

Endret av Levaiathan
Lenke til kommentar

He liu (1997) aka "The River"

Director: Ming-liang Tsai

 

PDVD_053.jpg

 

Siden alle filmene til Tsai har havnet inn i mine favorittlister, så tenkte jeg hadde jeg kunne like godt se denne også. Må si jeg fikk en helt annen film en det jeg forventet. Mener jeg skikket på en trailer for en god stund tilbake, og kan ikke huske at traileren var så lik det jeg så i denne filmen. Men men, skaden var ikke stor, da dette var også en god film.

Handlingen er enkel: En familie på tre har hver sine problemer. Da sønnen crasher scooteren og får en ekstrem nakkesmerte. Faren sliter med at det lekker store mengder med vann ifra taket i rommet hans. Moren så vi ikke mye ifra, så kan ikke helt si hva henne slet med.

 

Jeg synes filmen hadde noe scener hvor jeg gjerne kunne vært foruten, en scene som jeg synes passet ikke helt inn i filmen. Men er ikke noe jeg får gjort med det. Bort ifra det, så var dette veldig typisk Tsai. Ekstreme rolige takes, hvor en take kan ta opp til 5 minutter, eller mer. Ble faktisk overrasket over at det var noen scener med en bevegende kamera, noe man sjelden ser i filmene hans. Shotsa er godt igjennomtenkt, flere ganger han filmer reflekser, hvor man da kan få med flere vinkler i en shot. Noe jeg synes er kult nok, man sparer god tid på slikt. Ellers kommer denne ikke på favorittlista gitt, synes det var for lite av det som gjør filmene hans så fantastiske. Han pleier å legge til en spøkelse historie, eller lignende sprø ting i filmene, noe denne ikke hadde, så det ble på en måte litt kjedelig i lengden. En god film, men i min mening ikke en av hans beste. 8/10

Lenke til kommentar

Dread (2009)

 

11244.jpg

 

Først må du bare kaste ut vinduet/hode alle Clive Barker filmer du har sett. 98% av de er jo dårlige, og med en slikt bakgrunn er det ofte folk forhåndsbedømmer, eller rett og slett innstiller seg på at dette er dårlig og opplevelsen blir det.

 

Dette er ikke et typisk Barker grøsser. Egentlig hadde den mer et Stephen King følelse til det hele. Den er filmet sånn at det føles litt ut som et Indie eller student film. Mye tett innpå folka, mørke, masse dialog og snakking. Vi blir overraskende godt kjent med personene, i motsettning til andre Barker filmer. Alt er virkelig bra skrevet.

Skuepillingen også, veldig bra.

 

Filmen tar for seg et studnet oppgave, og de bestemmer seg å gå inn på frykt. Omstendighetene rundt hvorfor dette tema dukket opp få dere se selv. Alle har et frykt, vi må bare møte den rett på...eller?

 

Den startet litt slapt, og jeg hadde lite tro at filmen skulle klare å fenge meg, gud så feil jeg tok. Dette var den mest uforventet overraskelsen av en film i 2009 for meg. Hadde ikke trodd at Barker skule levere et så bra og forstyrrende opplevelse.

 

 

Liker ikke å bruke oppdeling i karakterene, men denne sliter jeg med å gi. Så da blir det midt imellom 7 og 8..

7.5/10

Lenke til kommentar

Fight Club

 

Vel, jeg synes ikke filmen var noe bra, og jeg tror det sier litt for seg selv når jeg legger til at jeg ikke er noe særlig inn for slåssing, verken hva den virkelige verden angår eller det man ser på TV-skjermen.

 

Filmen hoppet utrolig mye mellom scenene i begynnelsen, noe jeg personlig ikke kan fordra! Blir bare fort irritert og detter liksom ut av filmtransen. Men, over til hvorfor jeg misslikte filmen, og det var egentlig selve plottet: banke hverandre for moro skyld! Det er et morsomt konsept, men that's it. Etter de første fem minuttene inn i kampene ble jeg lei plottet, og etter de neste ti minuttene karakterene (som jeg likte i begynnelsen). Eneste jeg skal trekke opp på er gode skuespillerpresentasjoner, noen morsomme kommentarer her og der og en forsåvidt bra slutt på det hele.

 

I min bok: 4/10

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar
"Liker du den ikke, skjønner du den ikke"

Nei, det er ikke det som er tilfelle denne gangen. Sitatet under viser tydelig og klart at han ikke har forstått filmen i det hele tatt.

 

Men, over til hvorfor jeg misslikte filmen, og det var egentlig selve plottet: banke hverandre for moro skyld! Det er et morsomt konsept, men that's it.
Lenke til kommentar
Må man være fan av slåssing for å like Fight Club?

 

Gud nei. Den må du se om du ikke har! Ikke la titelen lure deg.

Hehe, tror du misforsto meg litt. Har selvfølgelig sett den. Det var utelukkende en litt sarkastisk respons på anmeldelsen, hvor det blir gitt uttrykk for at man må like vold på tv eller i virkeligheten for å like Fight Club.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
"Liker du den ikke, skjønner du den ikke"

Nei, det er ikke det som er tilfelle denne gangen. Sitatet under viser tydelig og klart at han ikke har forstått filmen i det hele tatt.

 

Men, over til hvorfor jeg misslikte filmen, og det var egentlig selve plottet: banke hverandre for moro skyld! Det er et morsomt konsept, men that's it.

 

My bad, skal faktisk lese anmeldelsen neste gang. Men det er fortsatt irriterende med folk som sier at "du har ikke forstått filmen".

Endret av Merkwürdichliebe
Lenke til kommentar
Må man være fan av slåssing for å like Fight Club?

 

Nei, det må man virkelig ikke være. Er ikke noe fan av slossing (dog, enkelte kampsporter kan være fett), men digget Fight Club!

 

Også over til en anmeldelse av den siste filmen jeg så:

 

Frihetens Regn (1994)

 

Hvorfor har jeg ikke sett den filmen før? Den var vakker, rørende og fantastisk. Skjønner godt hvorfor den ligger på toppen av IMDb sin topp 250 -liste. Filmen er jo nydelig. En rørende og gripende historie som kan få selv de barskeste til å få en tåre i øyekroken (så filmen sammen med en kompis, og både han og jeg måtte innrømme at vi ble veldig rørt, satt der faktisk med en tåre i øyekroken). Noe av det mest fantastiske jeg har sett, virkelig, og jeg føler jeg har sett mange bra filmer i det siste. Kan anbefale Frihetens Regn til alle, alt fra bestemor til onkel Slegge-Tom, for den filmen vekker følelser. Alt med den var fantastisk, og, jeg kan ikke gi den noe mindre enn 10+/10.

Endret av KongKake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...