Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Inglourious Basterds (2009)

 

Karakter: 6/10

 

Filmen starter med en fantastisk sekvens som introduserer filmens mest minneverdige, om ikke eneste virkelig minneverdige karakter, jødejegeren Hans Landa, oberst i den tyske hæren og en slu, elskverdig svinepels. Etter dette går dessverre filmen over til å bli en forrykt og til tider idiotisk suppe Tarantino sannsynligvis komponerte i fylla:

 

 

 

Hva om man lagde en film om nazister... med mye dreping! Og en gjeng jøder som dreper nazister! Og... og... og... eh... en dame som unnslipper, og tar hevn! HUN DREPER ALLE TOPP-NAZISTENE, INKLUDERT HITLER, PÅ EN GANG I EN SVÆR BRANN! HAHAHAHA!

 

 

 

Sånn, det var hele plottet, litt upresist gjengitt. Jeg satt igjen som et spørsmålstegn etter at filmen var ferdig, for hva er egentlig greia her? Som actionfilm funker det sånn halvveis, som komedie funker det sånn halvveis - stort sett funker det sånn halvveis på alle plan. Filmen er aldri spennende, aldri veldig morsom, aldri imponerende smart - jeg må si at alt skrytet denne filmen har fått er vanskelig å forstå. I tillegg synes jeg at de typiske meta-triksene til Tarantino (filmmusikk fra åttitallet i en WW2-film, tekstplakater med navn og piler etc) er utslitte. Dette er helt klart ikke en film som vil bli tatt på alvor, men som skaper sitt eget lettbeinte underholdningsunivers sammensatt av kjente elementer som snus opp ned og hives sammen i en "kul" haug.

 

Pluss for dialogen, minus for resten - dette er i bunn og grunn et fullstendig talentløst manus som er dyktig håndtert, men totalen er hul og lite tilfredsstillende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, etter nettopp å ha sett Inglourious Basterds må jeg dessverre også konkludere med at dette er Tarantinos klart svakeste i min bok. Historien klarte aldri å fange meg på den måten samme mannen har gjort meg vant til i tidligere mesterverk, og scenen jeg følte var mest karakteristisk for Tarantino (i baren) var relativt tam. Mulig jeg har fått for høye forventninger til QT, men under denne filmen kjedet jeg meg faktisk en god del.

Lenke til kommentar
Ble selv skuffet av Orions Belte. Noen gode scener, men fikk "var-dette-alt"-følelsen når rulleteksten kom.

I likhet med Veiviseren er også OB mildt sagt en forglemmelig film. Gudskjelov for at norsk film har tatt et par steg siden det grusomme 80-tallet.

 

Er veldig enig når det kommer til Veiviseren, som var mildt sagt middels, men uenig når det kommer til Orions Belte. Vil si at den er over gjennomsnittlig, men ikke spesielt god. (en 6/10 kanskje?)

 

Jeg skal ta og sjekke ut Den Brysomme Mannen og Reprise har jeg sett.

 

Ingen lovord om Nord? Den har jo fått forholdsvis mye skryt.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
The Cove (2009)

 

the-cove.jpg

 

Jeg sitter her sint, forbanna, deppa, og følelsen av å være hjelpeløs. En kraftig klump sitter i halsen mens jeg bekjemper følelsene.

 

Dette er et mektig dokumentar, og som mangen andre spår, og håper, at denne vil vinne Oscar. Jeg virkelig håper det vil skje sånn at ordet vil spre seg og at noe dramatisk vil skje og stoppe det. Priser holder den på å få allerede, med sitt Winner of the Audience Award for Best Documentary på 2009 Sundance Film Festival.

 

Filmen tar fokus på Japans slakting av delfiner (som de nekter for skjer) hos et område i Taiji. Mer er det ikke å si, bortsett for at denne bør alle se.

De gjøre det de kan, og må ty til sikkelig "covert" operasjon, og klarer å skaffe noe sikkelig sjokkerande video.

 

Det er spennende, lærerikt og ekte.

 

9/10

 

The Cove

Lenke til kommentar

 

 

The haunting in Connecticut

 

En gutt i tenårene lider av kreft og prøver en eksperimentell behandling. Han har stadig store smerter og kaster opp, og dessverre har de en lang kjøretur til og fra sykehuset. Når de finner et stort hus til leie ganske billig rett i nærheten av sykehuset virker alt svært lovende.

 

Problemet er at medisinen han tar har visse bivirkninger. En av disse er at han kan begynne å se og høre ting som ikke er der. Kort tid etter at han og moren flytter inn begynner han å se ting, men det er jo bare medisinen. Eller...? Resten av familien flytter etter og tror alt er bra, men gutten ser flere og flere ting. Han prøver å holde det hemmelig så lenge som mulig, men alle skjønner noe er galt. Hadde de bare hatt en anelse om hvor rett de har...

 

Filmen er visstnok basert på en sann historie, og utgaven jeg har kom på to plater. Den andre har en lang dokumentar om hva som faktisk skjedde, men jeg har ikke fått sett den ennå. Men når det er sagt har jeg mine tvil om sannheten i dette. Selv Amityville var jo basert på en sann hendelse... :p

 

Som film er den derimot meget bra og holdt meg foran skjermen uten store problemer hele veien. Slutten ble litt for tragisk for min del, men frem til da storkoste jeg meg. Spesielt i begynnelsen er den ganske skummel til tider, akkurat som en film skal være. Nå er det ikke akkurat mange overraskelser å vente, men likevel.

 

Vurdering: 7.5/10

Lenke til kommentar

 

 

Jeg så denne filmen i forbindelse med eksamen i geologi etter at professoren anbefalte den som et godt avslappningsverktøy i eksamenstiden. De som har sett Koyaanisqatsi (1982) vil raskt forstå hvilken type film dette er. Det er all hovedsak en film som viser fantastiske bilder fra kloden vi lever på hvor det hele er satt til vidunderlig, avslappende musikk.

Men, dette er også en økologisk dokumentar som setter fokus på oss menneskene og hva vi har gjort med det vil har blitt tildelt fra naturens side. Det er heldigvis ikke noe hyperbolsk klimahysteri involvert, men snarere nøytrale observasjoner og fakta. Dette synes i allefall undertegnede gjorde et langt større inntrykk enn Al Gore og hauger med emmisjonsdata for de siste 40 årene.

Blu-ray er det hele en uforglemmlige opplevelse. Jeg fikk nesten lyst til å droppe samtlige studier og reise jorden rundt for å oppleve alle disse utrolige lokalitetene (før det er for sent). Jeg har aldri før sett en slik kvalitet i en slik sammenheng (tilhengere av Planet Earth (2006) har vel allerede bestilt den overnevte blu-ray versjonen?). Hele filmen er tilgjengelig på Youtube, men der er kvaliteten såpass dårlig at det skjemmer totalopplevelsen. Denne filmen må simpelthen nytes på Blu-Ray.

 

Avslutter denne posten med et klipp fra filmen som forklarer det aller meste.

Youtube.com > Home Trailer (HD)

Det er helt klart synd å se hvordan vi forsøpler Tellus. Denne skal handles inn på BD, og det rimelig kvikt.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Har sett to filmer i dag, så da får jeg nesten skrive en kort anmeldelse av begge. :) Så Død Snø på skolen i dag, og nå så jeg nettopp Fight Club.

 

Død Snø (2009)

 

En norsk zombiesplatter med positiv omtale? Interessant. Zombiesplattere er jo alltid moro, det samme er jo også nazidreping, og siden norske skrekkfilmer har vært ganske så OK de siste årene hadde jeg derfor noen forhåpninger til Død Snø. Selvsagt, ikke for høye da, er jo trossalt en norsk film. Men Død Snø innfridde, og var relativt god underholdning, selv som skolefilm. Var selfølgelig noen tullinger som måtte ødelegge, og som kan ha vært med på å gjøre inntrykket dårligere da.

 

Likte forøvrig referansen til Braindead, noe som må ha vært filmens større inspirasjonskilder. Men synes det var litt for lite zombiedreping sånn egentlig, og et par ting som ikke hang helt på greip, så derfor scoreren filmen en del under toppen på min skala. Tenker jeg gir Død Snø 7/10 for god underholdning som innfridde mine forventninger, men på ingen måte overgikk dem. Alt i alt en morsom og grei film som sikkert kan ses igjen.

Fight Club (1999)

 

Endelig har jeg fått somlet meg til å se Fight Club, og ble positivt overrasket. Hadde fra før hørt mye bra om denne filmen, og hatt en del forestillinger i hodet om hvordan den var, og hadde mine forventninger. Dog, filmen innfridde ikke forventningene, fordi jeg faktisk hadde bommet helt på hvordan jeg forestillte meg film. Men det er på ingen måte negativt når det gjelder Fight Club, for den var et herlig mesterverk av en film. Lo godt av en den absurde handlingen og humoren. Skuespillerene gjorde en god jobb, og filmen klarte fint å "mindfucke" meg litt. Skjønner godt hvorfor folk kobler 4chan og Fight Club sammen.

 

Eneste som egentlig kunne gjort hele filmopplevelsen bedre for meg hadde vært om jeg hadde sett den med en kompis eller to som har samme humor som meg, og på et skikkelig hjemmekinoanlegg. Koste meg gjennom de to timene ++ den varte. Utforutsigbart og rått er ordene jeg kan bruke for å beskrive filmen som fortjener minst 9/10.

Endret av KongKake
Lenke til kommentar

M (1931)

Peter Lorre spiller barnemorder i en tysk by. Byen er i opprør over at politiet ikke klarer å få tak i galningen. Sort-hvit film med et litt smalt format(6:5). Interessant film å få med seg, diverse "gammeldagse" skuespillerprestasjoner, men verden utvikler seg. En av grunnene til at filmen er verdt å få med seg, er at den ikke inkluderer film-musikk - så får dere sett hvor tomt det til tider blir uten det også;)

 

En film jeg syntes hadde en spennende historie, og jeg er også litt fascinert over hvordan filmmediet var fra gammelt av. 9/10

 

The Adventures of Robin Hood (1938)

Stor-sjarmøren Robin Hood i en rolle der jeg føler han blir tydelig fremvist som en som eventyrlysten opprørsmann, med et brennende engasjement for rettferdighet. I større grad enn andre Robin Hood-filmer jeg har sett. Er en liten godfølelse når man ser filmen, fargerik og fin. 8/10

 

Rope (1948)

Mord som en kunstart, Hitchcock gir oss en spennende fest med et skult lik. Fascinerende, jeg har ikke vært borti så mye av denne typen Hitchcock enda - men gleder meg til å få sett flere. 8/10

 

3:10 To Yuma (2007)

Mer action-fylt enn de andre filmene jeg har vært borti i det siste. I bunn og grunn ikke en historie som engasjerer meg veldig, men liker hvordan hele løses og filmen slutter. Underholdning hele veien 7.5/10

Lenke til kommentar

Of Mice and Men

 

En av de beste fra bok-til-film adapsjonene jeg har sett. Gary Sinise har gjort en glimrende jobb, og Steinbeck ville vært stolt! Sinise og Malkovich spiller hovedpersonene akkurat som jeg forestilte meg dem mens jeg leste boka. De har også klart å adoptere stemningen glimrende. Flotte bilder og rett slett en perfekt fra bok-til-film. Som i boka kan denne filmen få selv den hardeste av oss til å bli våt i øynene.

 

Det eneste som manglet tør jeg ikke nevne her i det åpne!

 

Sikker?

Siste advarsel

Ok, kommer her

Etter at George skyter Lennie blir alt litt 'rushed'. De viser ikke hvordan George reagerer på alt dette. Dette er noe som gjør boka til et mesterverk spør du meg.

 

 

 

 

 

8.5/10

Endret av TobiasFunke
Lenke til kommentar

Horsemen (2009)

 

Lyst å se en CSI episode men med høyere budget? Vel, her har du den.

 

Uengasjerande fortelling, fullpakket av klisjer. Du har den typiske dektiktiv med en tragisk historie, jobben kommer i veien osv.

Det verste er drapene han skal etterforske. De forsøker altfor hardt å være dype og symbolske med relgiøst undertoner. Er som om de forsøker å være en ny version av Se7en, og misslykker stort.

 

 

3/10

Lenke til kommentar
Of Mice and Men

En av de beste fra bok-til-film adapsjonene jeg har sett.

Da må du ha sett få gode filmer, da flesteparten av alle filmer er basert på et eller annet litterært verk.

 

Accepted

En film jeg så på tv, som jeg hadde veldig lave forventinger til. Filmen har en urealistisk og overdreven historie, men den er likevel ganske så morsom. Accepted spiller på en del klisjeer, både når det gjelder persongalleri og dramaturgi. Likevel er underholdningsverdien så stor at jeg gir den en svak:

7/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...