Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

The Marine

 

Dama til actionhelten blir kidnappet av de slemme ranerne. Marinesoldat Jack eller noe lignende jager de gjennom sumpene og dreper de en etter en med stil. Filmen avsluttes med en stor eksplosjon hvor sjefen for slemmingene blir drept av helten og han redder dama si ra døden. (i siste liten selvfølgelig.)

Veldig forutsigbar og mye dårlig skuespill.

 

5/10

 

A christmas Carol - Den gamle versjonen

 

Scrooge synest julen er noe tull og bryr seg ikke om den. Han er sur og gretten mot alle og betaler assistenten sin dårlig. Når han går hjem til sitt skumle hus kommer gjenferdene fra fortid, nåtid og fremtid.

De tar han med i forskjellige stadier av livet hans. Han endrer seg totalt og blir snill mot alle og bryr seg om julen.

 

Regner med at folk flest har sett dennne, men den er dryg og lite skjer. Ingen spenningstopper eller overraskelser. Den hadde sikkert et poeng, men duger ikke som underholdning.

 

4/10

 

En filmanmeldelse skal ikke fungere som et referat av filmen hvor du forteller hvordan filmen avsluttes slik som du har gjort her. Ikke at The Marine er en super film eller at ingen har hørt historien om Scrooge, men det kan jo fortsatt ødelegge filmopplevelsen for en del mennesker.

Endret av Levaiathan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Inglorious Basterds (2009)

 

En av de beste filmene jeg har sett i år. Koste meg igjennom hele filmen, og de 2 timene og 27 minuttene filmen varte bare suste forbi. Elsket filmen, og den syke humoren til Tarantino er enda mer elskbare. Gladvold er moro! Skulle bare vært slik WWII sluttet.

 

Den filmen her har jeg lyst til å se igjen med en gang, og det eneste minuset jeg kommer på akkurat nå er vel at den skulle vart lenger, for timene bare suste forbi. :p Gir denne filmen en velfortjent 10/10.

Lenke til kommentar

Orions Belte

 

Hvem kunne tro at norsk 80-tallsfilm kunne være så morro? Dette er en kynisk, storpolitisk thriller med Helge Jordal som bokstavelig talt er overalt. Han er sleip sjøulk, han er castaway på iskalde Svaldbard, han er Jason Bourne i Oslo's gater, alt akkopagnert av det verste soundtracket jeg har hørt siden The Untouchables.

 

Synd man ikke så sitt snitt å lage flere underholdende spenningsfilmer i kjølvannet av denne.

 

post-133624-1260980325.gif

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar
Olsenbanden filmene var da knallgode selv om de overlapper en del i 70 tallet. "Flåklypa Grand Prix" er knallgod selv om det er 5 år før 80-tallet. Mye bra norsk film fra denne perioden.

Hehe, OB = Orions Belte.

 

Forøvrig leder Elling og Flåklypa på min Top Norway. Max Manus -- forglemmelig, egentlig. Reprise har jeg ikke sett, så slipper dere å spørre. ^^

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
Olsenbanden filmene var da knallgode selv om de overlapper en del i 70 tallet. "Flåklypa Grand Prix" er knallgod selv om det er 5 år før 80-tallet. Mye bra norsk film fra denne perioden.

Hehe, OB = Orions Belte.

 

Forøvrig leder Elling og Flåklypa på min Top Norway. Max Manus -- forglemmelig, egentlig. Reprise har jeg ikke sett, så slipper dere å spørre. ^^

Elling er grei, men så forbanna typisk norsk film - traurige og utilpasse typer har vi sett svært mange ganger før og etter. Flåklypa er selvskreven topp5-materiale. Max Manus syns jeg var knall som en sjangerfilm som rett og slett pusha grensene for hva en norsk film kunne være.

 

Min topp tre over norske filmer

 

1. Reprise 10/10

2. De Usynlige 9/10

3. Den Brysomme Mannen 9/10

 

Det har virkelig kommet mye bra de siste 10 årene.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Jeg skjønte det ;)

 

"Rød Snø" fra 1985 var vel heller ikke så ille. Den får vel også en remake nå om jeg ikke husker feil. "Døden på Oslo-S" kommer akkurat for sent til å innlemmes 80 tallet, 1990. Menere å huske flere filmer fra dette tiåret som ikke var så ille.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Cloudy with a Chance of Meatballs (2009) Directors: Phil Lord, Chris Miller

 

Helt grei animasjonsfilm egentlig, litt bedre enn de fleste som ligger ute, men ikke en av de beste. Hadde en svært original historie da, gode stemmer og flott animasjon. Så den i HD, og var bare svært lekkert. Men bortifra det, så er det en veldig forglemmelig film egentlig. 6/10

 

Raging Bull (1980) Director: Martin Scorsese

 

Ett lite gjensyn med denne på BD. Første gang så var jeg ikke så begeistret, men da var jeg ung og dum. Så ikke på det filmtekniske, så gikk glipp av det virkelig gode. Dette er uten tvil ett filmatisk mesterverk. Noen scener er ekstremt godt utført, som boksescenene for eksempel. Da Deniro kommer ut garderoben og kommer ut til ringer der man ser folkemengden. Utrolig magisk bare det shottet der. Filmen perfeksjonerer bruken av sort/hvit, nesten bedre enn s/h fra 40-50 tallet. Skuespillet er utrolig, imponerende at Deniro la på seg så mye bare for rollen. Pesci var også veldig flink (som vanlig). Synes historien var litt repetivt til tider, snakker da om alle scenene hvor Deniro eller La Motta hylte og skrek. Ble liksom for mye av krangling, men ble dog ikke irriterende. Ble heller ikke kjedelig, og ender opp med en solid 9/10

 

The Curious Case of Benjamin Button (2008) Director: David Fincher

 

Ett gjensyn med denne også, nok en gang i Blu-ray. Og for en blu-ray det var! Bildekvaliteten var fantastisk, for å ikke snakke om lydkvaliteten! Anyway, selve filmen er god nok, men synes den kunne vært så mye bedre, eller kanskje den passer best i bokform? Historien er engasjerende nok, men synes at selve karakteren er litt "tørr". Men føler ikke helt med karakteren som filmen går, og bryr seg litt lite over hva som skjer med han. Bortsett ifra det så var det en nydelig film egentlig. Visuell fantastisk, og hadde noen ekstreme fantastiske scener. Scenen hvor hovedpersonen forteller om hva som kunne ha skjedd om ting hadde skjedd anderledes var flott. Scenen hvor hovedpersonen møtte Tilda Swinton var magisk. Og hadde noen triste øyeblikk, selv om man ikke følte så mye for hovedkarakteren. Ender opp med 7.5/10

 

 

Gake no ue no Ponyo (2008) Director: Hayao Miyazaki

 

Miyazaki har ikke skuffet meg hittil, og må si at Ponyo var ingen unntak. Dette er filmagi fra øverste hylle. Myazaki går faen meg aldri tom for idéer, fordi dette var svært originalt. Med fantastisk tegnet bilder, og spennende historie kommer denne inn iblandt mine favoritt tegnefilmer. Ett minus for at jeg synes filmen gikk litt fort unna tho. 9/10

I'm Not There. (2007) Director: Todd Haynes

People actually think I have some kind of a fantastic imagination. It gets very lonesome.

 

Dette var også herlige greier, nok en gang så jeg en film i HD, og synes denne funket ekstra godt på BD. Var litt skeptisk til kvaliteten, da det er scanbox er er utgiveren, men bildekvaliteten var absolutt ikke ille. Selve filmen var også meget god, hadde en veldig spesiell stil som jeg likte godt. Kult at filmen har mange forskjellige hovedpersoner, som streng tatt spiller samme fyr. Skuespillerprestasjonene var det ingenting å si på ihvertfall. Blanchett var ihvertfall enestående. Noen scener var flotte og visuelle. Sort hvit scenene var flotte, samme gjelder scenene med farger. Musikken var også veldig flott, alt funket veldig bra i filmen. langt ifra verdens beste film, men jeg koste meg ihvertfall. 8.5/10

Lenke til kommentar
Min topp tre over norske filmer

 

1. Reprise 10/10

2. De Usynlige 9/10

3. Den Brysomme Mannen 9/10

 

Det har virkelig kommet mye bra de siste 10 årene.

 

Mine topp 5 Norske favoritter:

 

1. Orions belte (1985)

2. Hamsun (1996)

3. Max Manus (2008)

4. To mistenkelige personer (1950)

5. Pakten (1995)

 

En ting jeg må si er at det er forferdelig dårlig at to av mine 5 favoritter har hovedskuespillere som prater andre språk enn Norsk. Hovedpersonen i Hamsun blir jo spilt av Max Von Sydow som prater svensk og hun som spiller kona prater dansk og Pakten foregår jo nesten bare på engelsk, selv tyskerne prater engelsk med hverandre og selv om vi nok kan si at Espen Skjønberg har hovedrollen så har jo Mitchum og Robertson like mye tid på skjermen. Også i en annen Norsk favoritt Insomnia fra 1997 (som kanskje er en av våre mest kjente) blir hovedrollen spilt av svenske Stellan Skarsgård.

 

Vil forøvrig anbefale To Mistenkelige Personer på det sterkeste, hvem kunne tro at gammel norsk film kunne være så bra.

Lenke til kommentar
Det er ikke akkurat slik at forumet drukner av anmeldelser og at du må kjempe med albuene for å bli sett. Ønsker du oppmerksomhet så legg litt jobb i anmeldelsene dine. Et par kjipe "90-talls covre" kan fungere som et umiddelbart blikkfang, men tillegger ikke anmeldelsen som en helhet noe. Tvert om blir jeg irritert fordi jeg må scrolle mer.

 

Da er vi vel heller uenige om hva som er irriterende og hva som er godt.

Lenke til kommentar

Family Guy: Something, Something, Something Dark Side

 

For dem som elsker Family Guy eller en random komedie så er denne filmen helt konge, de kunne dog tone ned med noen av disse amerikanske vitsene (som kun de forstår), men eller en konge film.

 

Så den 2 ganger.

 

8/10 av en som elsker family guy.

 

Tviler på at en "vanlig" person liker denne type film.

Lenke til kommentar
I likhet med Veiviseren er også OB mildt sagt en forglemmelig film. Gudskjelov for at norsk film har tatt et par steg siden det grusomme 80-tallet.

 

Vi snakker jo om norsk 80-talls film, så ting som skuespill og dialog er jo veldig ujevnt, men du kan ikke nekte for at det skjedde mye her? Jeg kjeder meg ofte under norske filmer, men Orions Belte var variert i handling og tidvis actionfylt. Hele cast-away sekvensen på Svalbard står igjen som høydepunktet, men Rio-karnevalet på Karl Johan brakte også frem et stort glis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...