Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Name of the Rose (1986)

 

Veldig god stemning og atmosfære i denne filmen. Det kalde vinterlandskapet, munker som tusler rundt i kåper og vinden som blåser på fjellet. Det er 1300-tallet, og vi møter vi Sean Connery som en slags detektiv-munk (Indiana Jones/National Treasure-fans bør ta en titt), som besøker et mystisk kloster (Black Narcissus-inspirert uten tvil) hvor merkelige ting skjer. Munker faller døde om, en etter en, og James Bond må ta saken i egne hender - sammen med lærling-munken, spilt av Christian Slater.

 

Kald og jævlig er denne filmen. Pisking, blod, møkkete og skikkelig middelaldersk. En god film, spesielt for folk som liker labyrinter, biblioteker, mystiske middelalder-settinger og slik. Mysterier, skatter etc. Det liker jeg, og denne filmen har dette også. Men den kunne vært mye bedre. Når mysteriet var på topp, var filmen veldig bra, men mot slutten, de siste tyve minuttene, var ikke på samme nivå i det hele tatt. Filmen ble liksom aldri slutt, og jeg føler at denne filmen, som egentlig er en god film, ikke hadde en slutt verdig nok. Uansett ble jeg underholdt og fascinert, så det holder til en 7/10 i min bok.

 

Ron Perlman (Hellboy) er forresten fantastisk her, som en pukkelrygget psykisk forstyrret person. En film verdt å se, men den kunne vært bedre.

Lenke til kommentar

Home (2009)

HOME-SHOT-500x279.jpg

 

Jeg så denne filmen i forbindelse med eksamen i geologi etter at professoren anbefalte den som et godt avslappningsverktøy i eksamenstiden. De som har sett Koyaanisqatsi (1982) vil raskt forstå hvilken type film dette er. Det er all hovedsak en film som viser fantastiske bilder fra kloden vi lever på hvor det hele er satt til vidunderlig, avslappende musikk.

Men, dette er også en økologisk dokumentar som setter fokus på oss menneskene og hva vi har gjort med det vil har blitt tildelt fra naturens side. Det er heldigvis ikke noe hyperbolsk klimahysteri involvert, men snarere nøytrale observasjoner og fakta. Dette synes i allefall undertegnede gjorde et langt større inntrykk enn Al Gore og hauger med emmisjonsdata for de siste 40 årene.

Blu-ray er det hele en uforglemmlige opplevelse. Jeg fikk nesten lyst til å droppe samtlige studier og reise jorden rundt for å oppleve alle disse utrolige lokalitetene (før det er for sent). Jeg har aldri før sett en slik kvalitet i en slik sammenheng (tilhengere av Planet Earth (2006) har vel allerede bestilt den overnevte blu-ray versjonen?). Hele filmen er tilgjengelig på Youtube, men der er kvaliteten såpass dårlig at det skjemmer totalopplevelsen. Denne filmen må simpelthen nytes på Blu-Ray.

 

Avslutter denne posten med et klipp fra filmen som forklarer det aller meste.

Youtube.com > Home Trailer (HD)

Lenke til kommentar

Er to filmer jeg gjerne vil nevne nå.

 

Den første er western parodien Sukiyaki Western Django (2007)

sukiyaki_western_django.jpg

Dette er filmen som viser hva som skjer når du slenger Yojimbo, den amerikanske remaken Django, en haug med andre western filmer og Miike og Tarantino sammen. Det blir galskap, men jævlig kult og fucka galskap. Hold på å le meg ihjel til tider. 8.5/10. http://www.imdb.com/title/tt0906665/

 

Den andre er Any Given Sunday

Poster.jpg

Dette er skuespiller talent ja. Pacino og Foxx, magi flyr faen meg. Resten av skuespillerne er rimelig gode de også selvfølgelig. Flott regissert av Stone. En skikkelig andrenalin film. Forstår ikke helt vitsen med å slenge inn så mange Ben-Hur scener, var det for å gi Charlton Heston mer tid foran kameraet? :!: Uansett, dette var en skikkelig fantastisk film. 9/10. http://www.imdb.com/title/tt0146838/

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar
Kan vi si oss enig i at man ikke behover a legge ved et bilde av filmen med mindre man har tenkt a skrive minst to-tre avsnitt? Man kan evt finne et mindre bilde hvis man ikke har tenkt a skrive sa mye, kanskje 200x300.

 

Nei det blir da for dumt. Når man skal anbefaler(eller fraråde) filmer er koveret en god måte å få folk interessert.

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar
Kan vi si oss enig i at man ikke behover a legge ved et bilde av filmen med mindre man har tenkt a skrive minst to-tre avsnitt? Man kan evt finne et mindre bilde hvis man ikke har tenkt a skrive sa mye, kanskje 200x300.

 

Nei det blir da for dumt. Når man skal anbefaler(eller fraråde) filmer er koveret en god måte å få folk interessert.

Siden det var ditt innlegg som gjorde at jeg skrev det regnet jeg med at du var uenig. ^^

Lenke til kommentar
Kan vi si oss enig i at man ikke behover a legge ved et bilde av filmen med mindre man har tenkt a skrive minst to-tre avsnitt? Man kan evt finne et mindre bilde hvis man ikke har tenkt a skrive sa mye, kanskje 200x300.

 

Nei det blir da for dumt. Når man skal anbefaler(eller fraråde) filmer er koveret en god måte å få folk interessert.

Evt. kan man legge det i en spoiler. Anmeldelsen blir ikke lengre eller mer forseggjort fordi du legger til et lite cover, snarere tvert om ;)

Lenke til kommentar
Evt. kan man legge det i en spoiler. Anmeldelsen blir ikke lengre eller mer forseggjort fordi du legger til et lite cover, snarere tvert om ;)

 

Hvor blir det av øyefangeren da? Syns det blir ganske unødvendig. Personlig irriterer jeg med faktisk over det når jeg må trykke på spoilertags for å se hva slags bilde folk har med.

Lenke til kommentar
Kan vi si oss enig i at man ikke behover a legge ved et bilde av filmen med mindre man har tenkt a skrive minst to-tre avsnitt? Man kan evt finne et mindre bilde hvis man ikke har tenkt a skrive sa mye, kanskje 200x300.

 

Nei det blir da for dumt. Når man skal anbefaler(eller fraråde) filmer er koveret en god måte å få folk interessert.

Evt. kan man legge det i en spoiler. Anmeldelsen blir ikke lengre eller mer forseggjort fordi du legger til et lite cover, snarere tvert om ;)

Poenget var ikke a gjore det lenger, men hvis man ikke legger mer enn 2 minutter inn i anmeldelsen sa burde man ikke ta opp sa mye plass. Nar man poster en liten anmeldelse uten saerlig innsats og legger ved det forste bildet man finner i google image search (pa 600x900px) sa er det veldig lite innsats som tar opp veldig mye plass.

 

Eksempel pa god anmeldelse og bilde.

Eksempel pa gode, sma anmeldelser uten bilde.

Lenke til kommentar
Evt. kan man legge det i en spoiler. Anmeldelsen blir ikke lengre eller mer forseggjort fordi du legger til et lite cover, snarere tvert om ;)

 

Hvor blir det av øyefangeren da? Syns det blir ganske unødvendig. Personlig irriterer jeg med faktisk over det når jeg må trykke på spoilertags for å se hva slags bilde folk har med.

Det er ikke akkurat slik at forumet drukner av anmeldelser og at du må kjempe med albuene for å bli sett. Ønsker du oppmerksomhet så legg litt jobb i anmeldelsene dine. Et par kjipe "90-talls covre" kan fungere som et umiddelbart blikkfang, men tillegger ikke anmeldelsen som en helhet noe. Tvert om blir jeg irritert fordi jeg må scrolle mer.

Lenke til kommentar

 

The Marine

 

Dama til actionhelten blir kidnappet av de slemme ranerne. Marinesoldat Jack eller noe lignende jager de gjennom sumpene og dreper de en etter en med stil. Filmen avsluttes med en stor eksplosjon hvor sjefen for slemmingene blir drept av helten og han redder dama si ra døden. (i siste liten selvfølgelig.)

Veldig forutsigbar og mye dårlig skuespill.

 

5/10

 

A christmas Carol - Den gamle versjonen 1984

 

Scrooge synest julen er noe tull og bryr seg ikke om den. Han er sur og gretten mot alle og betaler assistenten sin dårlig. Når han går hjem til sitt skumle hus kommer gjenferdene fra fortid, nåtid og fremtid.

De tar han med i forskjellige stadier av livet hans. Han endrer seg totalt og blir snill mot alle og bryr seg om julen.

 

Regner med at folk flest har sett dennne, men den er dryg og lite skjer. Ingen spenningstopper eller overraskelser. Den hadde sikkert et poeng, men duger ikke som underholdning.

 

4/10

 

Endret av Eaan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...