Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Inglourious Basterds

 

AKA The movie that never ends.

 

Snakk om film på tomgang, prat prat prat, og ikke noe av det er bra, ikke noe av dialogen har tarantino stempelet, med mindre stempelet har blitt veldig utvisket.

Jeg måtte bite meg i lepppa for å ikke slå av filmen flere ganger, og den siste halvtimen satt jeg å hoppet i sofaen og ba til Zeus om at filmen måtte slutte snart. total intersang, total kjedelig, og alt alt for lang.

 

200 kr jeg virklig føler jeg har kasta bort.

 

I WANT MY MONEY BACK!!!!

 

2/10

 

Glemte du å skru på undertekstene?

Lenke til kommentar
Nei, men ingenting skjedde i filmen, når Tarantio type dialoger uteblir er det ikke mye å hente i filmen.

 

Den brukte 151 minutter på INGEN TING.

Den var tullete men ikke morsom og det er ikke en bra ting.

Ok, jeg er egentlig ikke interessert i å diskutere mer om IB, siden det har jeg gjort nok her, men jeg må bare sprøre: Hva skjer egentlig i Pulp Fiction, da?

 

Denne filmen er Tarantino, og et skikkelig comeback.

Lenke til kommentar

Pulp Fiction (1994)

 

383103_Pulp-Fiction--Uma.jpg

 

Random Quotes:

 

"Just because you are a character doesn't mean you have character"

 

“The night of the fight, you might feel a slight sting, that’s pride fucking with you. Fuck pride!

Pride only hurts, it never helps.”

 

“ -Say something.

 

–Something”

 

“So he hid it in one place he knew he could hide something

– his ass. Five long years he wore it up his ass.”

 

 

Hvorfor?

 

Når min storebror har navngitt en matrett "Royal with Cheese", når filmelskere/filmkritikere har skrytt til døde av denne filmen, når mine venner har "mast" på meg gjennom årene for å se filmen, da måtte jeg se filmen!

 

Hvordan

Ikke special editon, på PC'en.

 

Anmeldelsen

 

Dette er en film jeg har utsatt altfor lenge, jeg hadde ingen form for forventinger, annet at den skulle egentlig være helt awesome eller helt på trynet.

 

Moralen i historien mener jeg er:

"The moral I took from the movie is to seize the opportunities to do good, and you only get so many chances at redemption, so seize those too. "

 

Eller at livet kan være svært random :)

 

Når Butch reddet mr.Wallace, seriøst, det var mer episk enn alle Ringenes Herre filmene kombinert, en slik herorisk handling i dagens verden var rett og slett helt konge.

 

Andre episke scener for meg var når Vincent og Jules ble beskudt av en fyr som tydeligvis ikke vet hvordan man skyter (av en eller annen grunn trodde jeg faktisk det Jerry Seinfeld, lol).

Og ikke minst uhellet i bilen, den så jeg ikke det hele tatt.

 

Quention Tarantino som skuespiller var "bra nok", ikke særlig bra, men heller ikke så dårlig at det ødela filmen for meg :)

 

Som regissør og manusskribent (writer), vel arbeidet hans er helt fantatisk i denne filmen, jeg er IKKE flink med ord, og heller kan jeg ikke tekniske ord eller forklaringer om sånnt temaer, dette var kanskje den eneset filmen jeg har sett på veldig veldig lenge hvor jeg aldri kjedet meg under dialogene, jeg bøyer meg rett og slett i støvet for Tarantino. Hvem andre klarer å få en disksjon hvor temaet er om vagina slikking er i samme "utro området" som å gi en dame fot massasje.

 

Noen bilder

6tfp5l.jpg

ogx7dh.jpg

Et av de mest episke scenene fra filmen mener jeg, hehe.

 

Mer vet ikke hva jeg kan si, jeg kunne sikkert skrevet 2-3 sider hvor jeg prøver å beskrive historien og forteller litt og litt om hva som var så genialt med den filmen, er ikke en ny film, men det føles som en klassiker.

 

Eneste bemerkninger jeg har om filmen er at Tarantino var ikke så "flink" som de andre skuespillerene, men dette var aldri så dårlig at jeg det ødela filmopplevelsen. og at den var litt lang, men jeg selv ser ikke akkurart hva som kunne blitt kuttet vekk.

 

Filmen er for seg selv, det er netopp det som gjør den så genial :)

 

207qck2.jpg

 

edit: Jeg har en onkel og han heter Leif.

 

Bare så ingen skulle komentere det, jeg klarer å forstå moralen til filmener alene, men som jeg nevnte er jeg ikke flink med ord, og random fyren fra imdb (som jeg har sitert) forklarte akkurart hva jeg tenkte.

 

2cfdzk6.gif

Endret av amir90
Lenke til kommentar
Nei, men ingenting skjedde i filmen, når Tarantio type dialoger uteblir er det ikke mye å hente i filmen.

 

Den brukte 151 minutter på INGEN TING.

Den var tullete men ikke morsom og det er ikke en bra ting.

 

Dette er først og fremst en film for filmelskere. En fantastisk pervers og brutalt underholdende historie uten smørr eller andre klisjeer som vi vanligvis får servert i bøtter og spann fra Hollywood.

 

Selvsagt en totalt meningsløs film. Det er jo en Tarantino film! En fantasifilm satt i et andre verdenskrigsdrama med kombinasjoner av spaghettwestern. Blir det mer Tarantino?

Lenke til kommentar
Selvsagt en totalt meningsløs film. Det er jo en Tarantino film! En fantasifilm satt i et andre verdenskrigsdrama med kombinasjoner av spaghettwestern. Blir det mer Tarantino?

Jeg forbinder ordet Tarantino med de to mest anerkjente filmene hans, en hyperrealistisk dramafilm om bankranere og et stilistisk mesterverk som bevisst bryter konvensjoner laget for å glede deg tvers gjennom med raske replikker, stilige karakterer og situasjoner man skulle ønske man så oftere men forstår at man aldri ser. Basterds hadde mye av dette, men ikke den samme magien eller det samme rike karaktergalleriet til å rettferdiggjøre den lange spilletiden. Mitt største problem med IG er nok spilletiden og pacingen, hvordan han er så forelsket i Landa at han bare lar ham snakke fritt i 20 minutter om ingenting. Det er ingenting med fantasifilm, andre verdenskrigdrama eller spaghettiwestern som slår meg som Tarantino, og ingen av de elementene var til stede i de tidligere filmene til Tarantino som jeg likte.

Lenke til kommentar

Artig at du nevner Landa, ettersom det er karakteren Tarantino selv er mest stolt av. De fleste kritikere har også hyllet Waltz rolletolkning som høydepunktet i filmen, og han er nesten garantert en Oscar-nominasjon. Vant faktisk også beste skuespiller prisen i Cannes.

 

Åpningscenen der Landa terroriserer den franske bonden, sammenligner rotter, ekorn og jøder, samtidig som han holder maska i to forskjellige språk er intet annet enn mektig. Hvor ofte ser man slike sekvenser i dagens film? Spiller som en homage til Hitchcock og Leone på sitt beste.

 

Liker du åpningene til Once Upon A Time in the West eller There Will Be Blood? Ganske like, men uten dialog.

 

Edit: Spilletiden og pacingen er det ingenting i veien med. Noen av det beste med filmen.

Endret av HarryLime
Lenke til kommentar

Åpningen til Once Upon a Time in the West er grunnen til at jeg ikke har sett den. Jeg så den scenen (den varer vel i litt over 3 timer, den scenen?) og tenkte "Nei, vettuhva, dette gir meg absolutt ingenting" og slo av. There Will Be Blood var mer interessant, men den filmen slo meg aldri som enestående. Jeg er ingen fan av Leone. Kanskje til og med det motsatte av fan, jeg liker ikke måten han lager film på.

 

Det kommer veldig klart frem av pacingen hvor glad QT er i karakteren. Det var som å se Lindsay Crouse i en David Mamet-film - det var ikke før jeg innså at de var gift at jeg forstod hvorfor han valgte å fokusere så mye på henne.

 

Når det er sagt så synes jeg Landa er en velspilt karakter, det var bare pacingen som totalt tok knekken på filmen for min del. Når jeg ser en film jeg virkelig faller for så kan jeg se outtakes, extended edition, behind the scenes - jeg kjøper gjerne 4-diskversjonen og storkoser meg. Jeg ser alt det overflødige etter jeg har sett det stramme ferdige produktet. Med IB følte jeg at jeg så på et førsteutkast, en uferdig "vi filmer alt og klipper i post"-versjon - den versjonen som regissører alltid leverer til studioet som varer i 4 timer som aldri blir vist på kino og som man i ettertid innså kanskje ikke hadde den beste pacingen. Jeg har flere ganger hørt på Director's Commentarys at en regissør snakker om en scene han forelsket seg i og virkelig ville ha i filmen, men som klipperen overtalte ham til å fjerne for pacingens skyld. Jeg tenkte dette underveis i filmen og har sett at flere er enig med meg, men jeg må jo innrømme at jeg selv er skyldig i å elske hvert minutt av f eks Das Boot sin 20-timers lange ubåtfest. Det er ikke nødvendigvis den beste versjonen, men det er den versjonen med mest materiale i en atmosfære jeg finner fascinerende.

Lenke til kommentar
Sympathy For Mr. Vengeance: 9.5/10

Oldboy: 9/10

Lady Vengeance: 10/10

 

Synes alle er omtrent på samme nivå, må si jeg felte minst 1 tåre i alle filmene. Enten om det var pga det var trist, eller rett og slett utrolig godt laget.

Tvilen er liten da jeg sier at dette var en veldig god film natt, og håper at jeg får oppleve noe lignende minst 1 gang til i fremtiden.

Interessant at du rangerer Lady Vengeance som den beste av de tre, jeg har alltid sett på den som den svakeste av de tre, med Sympathy for Mr. Vengeance som den beste. Kanskje jeg må se Lady Vengeance igjen. Har sett de to andre 2-3 ganger hver, men Lady Vengeance bare 1 gang ettersom jeg synes den ikke gjorde like stort inntrykk som de to første.

 

Har du sett Thirst? Dette er kanskje min absolutte favoritt av Chan-wook Park, gleder meg veldig til flere får sett den og kommer med sine meninger.

Lenke til kommentar
Hei, folkens. Har dere glemt at man ikke kan kritisere Tarantino-filmer her inne?

Selvom du kødder med alt som er, så svarer jeg fortsatt seriøst: Hvor mange ganger har ikke folk snakket dritt om Death Proof?

 

Selv den mest innbitte Tarantino fan må innrømme at godeste QT rotet seg bort på den. Eneste jeg likte med DP var Kurt Russell.

 

Uansett. Noen som gleder seg til Up In The Air her? hypet som en av årets beste filmer. Selv er jo ingen fan av Jason Reitman, men han er virkelig "på vei opp". Noen synspunkter på hans filmer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...