Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gremlins 1 var en ganske så ond film. Huske da jeg var liten og gikk på kino og så den. Hele famlien trodde dette var en jule famlie film. Neida....og det sykaste var den scenen der hu jenta forteller at julenissen ikke fins...Haha! Gud så flott!

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

A Serious Man

Nyeste filmem fra Coen-brødrene, som står bla. bak en av tidenes feteste komedie; The Big Lebowski.

Selve filmen handler om en jødisk familiefar som alt går til helvete for. Flotte skuespillere og atmosfære. Det var kanskje litt trengt i starten, men det tok seg opp.

8/10

Endret av Crippled
Lenke til kommentar

Public Enemies (Blu Ray)

Den filmen jeg har gledet meg mest til i 09, har med vilje ikke lest noe om filmens handling, bare sett på slutt karakteren til folk på forumet

Filmen har fått ganske midelmådige karakterer, helt ned i 4 mener jeg å ha sett, og jeg husker ikke om 7 eller 8 var den beste jeg så.

Filmen er både briljent og dårlig både filmatisk og teknisk.

Filmen er enkelt den Mann filmen med mest action, den knuser HEAT i antall minutter med action og HEAT var hans mest action fulle før denne filmen, action delene er jo også som forventet drit gode. Flott action lyd og effekter.

Filmen er jo egentlig en Western, satt på 30tallet med biler i stede for hester og tommy guns i stede for winchesters.

Dillinger er også overaskende lik Billy the kid i oppførsel og ønske om medie oppmerksomhet.

Det første negative som slo meg var lyden, den hopper mellom briljent(i action) og latterlig dårlig(dialoger) dette var den første filmen jeg vet om, der jeg måtte slå på tekst, fordi jeg ikke hørte en dritt av hva som ble sagt, og selv med tekst var det litt sånn, Du leser hva de sier, men det du leser passer ikke med det du hører, fordi dialogene er så raske og EKSTREMT lave. Uten tekst vill jeg ikke fått med med 80% av dialogene, og dette er for dårlig i 2009.

Og hvorfor Bale er med i filmen er vansklig å si, karaktern han spiller er så slapp og dau at selv Hayden Christensen kunne spillt den like bra som Bale, rollen er der bare fordi man tenger en karater til å si noe for å drive filmen videre. Helt ubruklig karakter og det er ikke Bale sin feil, vi vet at han kan spille, og det betyr at han rett og slett ikke hadde noe å jobbe med, pga. manus.

Depp spiller jo bra nok, og fint å se han i en relativt normal rolle uten maskara eller white face. Depp seg også gammel ut i filmen, han har jo egentlig sett lik ut i 20 år, men nå så han ut som alderen sin, han gjør en god job, men ikke noe mer, langt fra hans beste.

En karakter som faktisk er litt kul er Stephen Langs sin, tok meg nesten hele filmen å kjenne han igjen, men han så drit macho og tøff ut i grått hår, hans relativt lille rolle var langt bedre og interesang enn Bale sin, og den rollen spiller også inn på det jeg mener er Western themet, han er perfet som den gammle grettene sherifen som vet hva som må til for å gjøre jobben.

Filmen var en "mixed bag" for meg, Depp og Lang gjør gode roller, Bale gjør det ikke, men det er nok ikke hans feil.

Dårlig mix på dialogen er nok mitt største problem med filmen, at slike teite tenkniske problemer finnes i filmer i dag er rart og egentlig uakseptabelt.

Men det er en flott action film, med beste gangster action så langt.

Jeg tror jeg kommer til å se den igjen om ikke så lenge, bare fordi den var underholdene som en action film.

De som ble skuffet over mangel på action i Miami Vice får har tilbake at de kan drømme om, men filmen har problemer som er vansklige å overse.

Jeg gir den 7.5/10 fordi jeg likte den, men pga. mangler blir det ikke 8. Ikke en ren bom fra Mann, men ingen Collateral og i hvertfall ingen HEAT, en god nok film(ellers hadde den ikke fått 7.5/10) Men Mann burde kunne bedre.

Lenke til kommentar

Funeral in Berlin (1966)

Nok en Michael Caine film. Men her svikter han meg. Tror jeg var rett og slett ikke i humør å se en slikt film som dette. Fikk heletiden inntrykk av dette skulle være bra, men jeg kjedet meg stort. Og pga det klistret så å si ingenting av handlingen til meg. Alt falt av som vann på en and....lol.

Synd, jeg tipper det ligger noe i filmen som jeg vill ha likt...

Jaja, drepte litt tid gjorde den ivertfall.

4/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Etter masse om og men med HMV så fikk jeg endelig Lady Vengeance på Blu-ray. Hadde en versjon av den fra før på BD, men hadde på følelsen at det var en møkkaversjon, så tok ingen sjanser og kjøpte den nye utgaven på HMV. Siden det er flere år siden jeg så trilogien for første gang, så følte jeg at den trengte ett gjensyn, så tok fram godsaker, satte meg i godstolen og var klar til en magisk natt med Vengeance trilogien.

Boksuneun naui geot (2002) AKA Sympathy for Mr. Vengeance

Director: Chan-wook Park

I know you're a good guy... but you know why I have to kill you...

Dette er vel den mest rolige av dem alle, filmen går temmelig sagte frem. Men synes filmen ikke blir kjedelig i det hele tatt, dødtider er det null av. Filmen fenger ifra første minutt til filmen ender. Deprimerende stemning har filmen nok av, så ikke noe å klage på der. Historien er simpel, men samtidig genial. Er ikke så mye musikk i filmen, men det forsterker bare den tomme stemningen filmen har. Mr. Vengeance har endel absurdigheter, som for.eks den tilbakestående fyren som plutselig dukker opp fra intet. Masse glimt av humor er også tilstede.

Blu-ray utgaven var også fantastisk. Filmen hadde en litt grain, men bidrar bare med følelsen at man faktisk ser på en film. Utgaven hadde også gode farger og god skarphet. Har man en blu-ray spiller, så anbefaler jeg utgaven ifra HMV sterkt.

110kn6q.jpg

Se flere screenshots av utgaven HER

Oldboy (2003)

Even though I'm no more than a monster - don't I, too, have the right to live?

Dette er vel den mest mørke og mest skitne av dem alle. Historien er også veldig komplisert, vel kan ihvertfall virke slik utover filmen. Men filmen svarer på endel hau av spørsmål imot slutten. Svarene er også veldig skitne får man se, for å ikke snakke om sjokkerende. Det er vel det Oldboy spiller mest på, først ved å stille endel spørsmål, deretter spytte ut svarende ved å sjokkere deluxe. Filmen har veldig mye vold, men volden blir gjort på en helt elegant og ekstrem fet måte. Sloss scenen i gangen er noe av det beste festet på en film. Satt og koste meg stort under den scenen. Kameraføringene var også fantastisk, elsker originale kamerashots og bevegelser, noe Oldboy lyser opp med. Blu-ray utgaven var helt grei, dog den svakeste av alle tre. Synes fargene var litt dårlige, og til tider litt for mye grain, men ellers var den grei nok. Lyden var bra om jeg ikke husker feil.

dd1hqr.jpg

Chinjeolhan geumjassi (2005) AKA Lady Vengeance

Ma'am, there is no such thing as a "perfect person"...

Dette er vel den mest fengende filmen av dem alle. Lady Vengeance har en ekstrem god framgang. Men en forteller stemme i bakgrunnen, gir denne filmen med en viss eventyr stemning. Det visuelle er også utrolig bra. Uten tvil den beste visuelle av de tre. Historien kan virke litt forvirrende, og kan virke litt rotete i begynnelsen. Men akkurat som Oldboy, så gir filmen mye mere mening utover. For å ikke snakke om den utrolige vakre hovedpersonen :wub: . Filmen kan virke veldig lys, men selve historien er jævla mørk. Noen scener er virkelig vanskelig å se på, ihvertfall en viss scene hvor man får se noen opptak. Musikken er ekstra flott, klassisk musikk gir filmen en elegant stemning. Uten tvil den mest elegante av de tre.

Dette er den beste BD utgaven av dem alle IMO. Ekstremt skarpe bilder, med verken for lite eller for mye grain. Dette er også utgaven for filmen starter i farger, og går sagte over til sort hvitt. Noe som var ekstremt nydelig. Filmen begynner også ganske levende og livlig, men etterhvert går over til veldig dyster stemning. Så at filmen går over til sort hvit passer perfekt.

14ctzzq.jpg

15f3fo9.jpg

2my0p51.jpg

Sympathy For Mr. Vengeance: 9.5/10

Oldboy: 9/10

Lady Vengeance: 10/10

Synes alle er omtrent på samme nivå, må si jeg felte minst 1 tåre i alle filmene. Enten om det var pga det var trist, eller rett og slett utrolig godt laget.

Tvilen er liten da jeg sier at dette var en veldig god film natt, og håper at jeg får oppleve noe lignende minst 1 gang til i fremtiden.

Lenke til kommentar
Oldboy (2003)

Dette er vel den mest mørke og mest skitne av dem alle. Historien er også veldig komplisert, vel kan ihvertfall virke slik utover filmen. Men filmen svarer på endel hau av spørsmål imot slutten. Svarene er også veldig skitne får man se, for å ikke snakke om sjokkerende. Det er vel det Oldboy spiller mest på, først ved å stille endel spørsmål, deretter spytte ut svarende ved å sjokkere deluxe. Filmen har veldig mye vold, men volden blir gjort på en helt elegant og ekstrem fet måte. Sloss scenen i gangen er noe av det beste festet på en film. Satt og koste meg stort under den scenen. Kameraføringene var også fantastisk, elsker originale kamerashots og bevegelser, noe Oldboy lyser opp med. Blu-ray utgaven var helt grei, dog den svakeste av alle tre. Synes fargene var litt dårlige, og til tider litt for mye grain, men ellers var den grei nok. Lyden var bra om jeg ikke husker feil.

Oldboy: 9/10

Er heilt konkret 100% einig i det du seier om Oldboy, spesielt delen eg har satt i bold. Fekk frysningar under denne sekvensen, og då eg såg denne filmen for 2 gang spolte eg tilbake til denne scena minst 3 ganger. Fantastisk film. Har framleis ikkje sett Mr. eller Lady Vengeance endå (sidan eg har lovt ein kompis å vente med å sjå dei - me skal ha maraton i jula). Kjem truleg med ein anmeldelse som dette om alle filmane, og må sei eg gledar meg ekstremt mykje ettersom du har gjett begge filmane betre karakter enn Oldboy. :)

Lenke til kommentar

Inglourious Basterds

AKA The movie that never ends.

Snakk om film på tomgang, prat prat prat, og ikke noe av det er bra, ikke noe av dialogen har tarantino stempelet, med mindre stempelet har blitt veldig utvisket.

Jeg måtte bite meg i lepppa for å ikke slå av filmen flere ganger, og den siste halvtimen satt jeg å hoppet i sofaen og ba til Zeus om at filmen måtte slutte snart. total intersang, total kjedelig, og alt alt for lang.

200 kr jeg virklig føler jeg har kasta bort.

I WANT MY MONEY BACK!!!!

2/10

Lenke til kommentar

Aruitemo aruitemo (Still Walking)

Til tross for en ikke alt for bra kopi av filmen, noen bomklipp ifra maskinisten som har spolt på filmen så sitter jeg igjen med den følelsen at en kunne ha sittet på en strand rundt et bål med en pils og ventet på morgenlyset,være glad i små ting som vi ikke anerkjenner i hverdagen. Ikke at filmen direkte handler om det men det er følelsen jeg sitter igjen med.

aruitemo.jpg

Filmen er et familiedrama der de samles en gang i året for å minnes deres avdøde sønn som døde 15 år siden og hele filmen dreier seg i hovedsak om dette døgnet de opplever under familiesammenkomsten. Det høres veldig kjedelig ut hvis går ut ifra en standard hollywoodfilm der alt på død og liv skal komme med en GIGANT tvist som snur alt på hodet og skal gjøre forviklinger eller komplikasjoner helt fatale, men med den japanske kulturen dens høflighet ovenfor andre mennesker og plikter en har i en familie så blir det faktisk en god flyt på det hele.

Eldste sønnen kommer hjem sammen med sin søster og ser sine foreldre bli gamle og hvordan man skal takle et bittert far som vil at han skulle bli lege og en mor som lever undere en litt gretten og gammel pensjonert lege som har vært høy av rang både i hjemmet og utadvent selv om han bare var en landsbylege og blir konstant sammenlignet med sin avdøde bror..

aruitemo-2.jpg

Mesterlig bra rett og slett og der det er nesten som vi sitter bare å hører på en samtale..ikke noe overdramatisk musikk, det er lite musikk i hele filmen egentlig for uten av begynnelsen av filmen og slutten og når den først kommer sitter den som et skudd og en kunne drømme om å ha et slikt japansk livsstil nesten og bare drømme seg bort på et lite kjøkken og bruke dagene på å filosofer.

Terningkast: 5.5/6

Endret av b-real
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...