Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Cast Away (2000)

Veldig moro med et gjensyn med denne filmen. Var 12 år gammel sist jeg så den, og hadde overraskende mange av scenene svært friskt i minnet. Den gjorde tydeligvis inntrykk den gangen, på kino i år 2000. Selve historien er interessant, og appellerer godt til meg, selv om konseptet er blitt vel utvannet de seneste årene med bl.a Lost-serien. Tom Hanks blir strandet på en øde øy, og må overleve på egen hånd uten noe reellt håp om å bli funnet. Hans eneste samtalepartner er volleyballen Wilson, en imaginær venn som hindrer totalt sammenbrudd.

Størstedelen av filmen tilbringer vi alene med Tom Hanks, noe som krever en del av en skuespiller. Det skal sies at jeg er en fan av fyren i utgangspunktet, men jeg synes han presterer ypperlig. Historien driver også fremover i rimelig raskt tempo, selv om filmen varer i godt over to timer kan den ihvertfall ikke beskyldes for å dvele for lenge på enkelte ting. Mot slutten av filmen var jeg tvert imot fortsatt interessert i å bli bedre kjent med Hanks' karakter.

En ting som plaget meg en del med Cast Away var den overfladiske symbolismen og det veldig klønete måten filmen vil få oss til å ta inn til oss det egentlige poenget med historien. Du må ikke være noen rakettforsker for å ta budskapet, det er slengt inn nok av hendelser og klisjédialoger for å trykke det ekstra hardt inn. Og styrken til denne filmen er den rene underholdningen, ikke moralprekenen. En annen ting jeg av en eller annen merkelig grunn irriterer meg over i film er produktplassering, og det mangler ikke akkurat på det her. Skulle nesten tro at budbyrået FedEx og volleyballprodusent Wilson hadde finansiert hele greia. Men regner med at jeg er rimelig unik når det gjelder å bry seg om slikt. Filmen anbefales ihvertfall varmt om det er lettbent, spennende drama man er på jakt etter!

Lenke til kommentar
Hmm, tror jeg skal kjøpe den Batman-boksen jeg så på Gamestop så jeg kan joine disse samtalene. (Batman, Returns, Forever & Robin) til 150 kr.

Syns pingvinen blir for tullete og barnslig, det er egentliig det som er hele problemet med alle Burton univers batman filmene, de er barnlige og tullete, har problemer med å ta dem seriøst.

Lenke til kommentar
Hmm, tror jeg skal kjøpe den Batman-boksen jeg så på Gamestop så jeg kan joine disse samtalene. (Batman, Returns, Forever & Robin) til 150 kr.

Syns pingvinen blir for tullete og barnslig, det er egentliig det som er hele problemet med alle Burton univers batman filmene, de er barnlige og tullete, har problemer med å ta dem seriøst.

Vel, selvfølgelig blir de litt barnslige, batman handler om en mann som kler seg ut som en flaggermus.

Lenke til kommentar

I mitt ordforråd er barnslig en positiv ting. Folk er stort sett for seriøse og kyniske. :)

Å være voksen er jo mer det å ha bukket under for alle de sterkeste normer og regler i samfunnet, hvor man er blitt såpass "programmert" at man står der ved rullebåndet og opptrer lydig. Eller hva?

Som jo også er en av mange grunner til at Modern Times er en genial film.

Film har en viktig funksjon og det er virkelighetsflukt. Om man lengter etter virkelighet når man ser fiksjonsfilm, så blir det jo ikke særlig mye flukt av det vil jeg si.

Var pingvinene troverdig utifra premissene for det filmuniverset Burton presenterte? Jeg vil si ja.

Lenke til kommentar

Vel, selvfølgelig blir de litt barnslige, batman handler om en mann som kler seg ut som en flaggermus.

Både BB og dark knight er like seriøse som en hvilken som helst thriller, faktisk er Dark Knight en av de beste action thrillerne der ute, ikke noe barnslig eller komisk med dem

Lenke til kommentar

Å kle seg ut som en flaggermus er barnslig, enten verden brenner ned rundt deg eller ikke. Det er ganske psykotisk også, som jo også gjør det morsomt å analysere en kar som Bruce Wayne. Fyren er jo ikke mentalt frisk, utifra normene. Men det gjør jo ikke noe egentlig, ref rullebåndet. :)

Lenke til kommentar

En dybdeanalyse av superhelter og deres alter egoer? Clark Kent Vs Superman, Batman Vs Bruce Wayne, Spider-Man Vs Peter Parker?

Jeg ser superhelt filmer for å la meg underholde, ikke dybde analysere dem. Er for mye ulogiske elementer i en superhelt film til å gjøre noe riktig analyse heller så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...