Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Over the Top er fantastisk. Jeg liker spesielt at sønnen heter Mike Hawk. MikeHawk. Si det fort. MikeHawk.

Jeg elsker bøllen med pinball maskinen, ikke bare er han den som lever seg mest inn i pinball noen gang, men han roper absolutt alt. Han er bare sint, utenom når han ler, ler av andres lidelser that is. Ikke nok med dette, men han har to personer som bare er der for å le av det han sier.

Foresten, veldig kul scene når Sly nesten kjører ned hele huset til morfaren. Hva oppnår han med det? Ingenting.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle ta en liten oppsumering av OIFF for i år, det ble flere filmer i år enn tidligere, men forsatt mange potensielle perler jeg gikk glipp av.

Festivalen begynte med Precious, filmen er blandt favorittene til den neste oscar utdelingen, og man kan lett forstå hvorfor. Den handler om en 16 år gammel jente i Harlem i 1987 som er gravid med sitt andre barn. Filmen skildrer livet til Precious og hvilke problemer hun har møtt på og som hun møter under graviditeten og etter fødselen. Dette var kanskje den filmen jeg hadde minst forventninger til da jeg syns ofte dramafilmer blir fort treige og kjedelige. Actionfylt var den ikke, men historien hadde en god flyt og jeg kjedet meg aldri. Alt i alt en god film som er verdt å se en gang eller to.

7/10

Film nummer to ble Mary and Max. Dette er en film beskrevet av festivalen som en morsomt og melankolsk claymationdrama. Den beskrivelsen passer veldig bra. Filmen var til tider veldig morsom, men som oftest på en "smart" måte. Andre ganger var den utrolig trist. Filmen var proppet full av mange interresante karakterer, og Max som en av hovedpersonene var kanskje den mest interresante av dem alle. Forholdet mellom Mary og Max utviklet seg en en god retning og det var morsomt å følge historien deres. Filmen var noe kort, men følte egentlig ikke at den manglet noe særlig.

7.5/10

The Imaginerium of Dr. Parnassus ble film nummer 3 på denne festivalen. Vet ikke helt hvor jeg skal begynne med denne anmeldelsen. Jeg vil ikke skrive for mye om historien da den innholder mange spoilere. Historien er drivende og det er få pauser mellom det bisare. Dette er jo Heath Ledger sin siste spillefilm og han gjorde en god rolle, men jeg likte rollen enda bedre når Depp tar over en liten periode. Den skuespilleren som fenger mest er uansett Tom Waits, og jeg tror ikke dette er fordi jeg forguder karen som musiker. I det jeg gikk ut av kinosalen var jeg ikke helt sikker på hva jeg følte om filmen, men i ettertid jeg er sikker på at denne blir kjøpt i det den kommer ut på BD og den kommer til å bli sett mange ganger igjen.

8/10

9 var den neste filmen jeg så. 9 var originalt en kortfilm, og det merkes. Stilistisk er den veldig kul, og noen av karakterene er interresante. Problemet med hele filmen er at den blir litt for kort og litt for overfladisk. Filmen er for all del verdt å se, men jeg tviler på at jeg kommer til å kjøpe den med en gang den blir utgitt. Det skal sies at jeg ikke har sett kortfilmen, vet ikke om det hadde gjort at jeg ble mer positiv eller negativ til filmen.

Veldig usikker på karakteren her, men tror jeg ender opp på en sterk 6/10

Jeg måtte nesten se Life of Brian siden den ble satt opp. Intervjuet med Terry Jones på forhånd var veldig morsomt, selv om det ikke hadde alt for mye med filmen med å gjøre. Har man sett noen dokumentarer eller lest noen artikkler om Monty Python har du også hørt mye av det før. Visningen var av den originale filmrullen som ble vist her i Norge, og advarselen som ble lagt til på forhånd var veldig morsom. Nesten like morsom som filmen. Siden det var den originale filmrullen, og det virker som den ikke hadde blitt tatt vare på alt for godt var bildet ganske kornete og lyden var ikke bra hele tiden, men filmen i seg selv er utrolig morsom som alltid fortjener et gjensyn nå og da.

8.5/10

Rett etter Life of brian så jeg Metropia. Hva skal jeg si? WOW! tror jeg nok er mest passende. Denne filmen er et sammarbeidsprosjekt mellom veldig mange land, men sverige står mest sentralt. Animasjonen i denne filmen er veldig spennende, vet ikke helt hvilken film jeg skulle sammenlignet den med. Det er bare å se en av trailerne for å se hvordan den ser ut. Handlingen er satt i Eruopa rundt 2030 (husker ikke helt nøyaktig). Det første jeg tenkte på mens jeg så filmen var 1984, det var mange likheter, men også nok ulikheter for min del. Kanskje den beste filmen jeg så på OIFF i år.

9/10

Objectified ble eneste dokumentar for meg denne festivalen. Veldig kort film og ikke den mest spennende dokumentaren, men hvis du er interresert i produktdesign er den verdt å få med seg. Vil ikke gi den en karakter, for den er mest for spesielt interreserte.

Årets siste film ble The Fantastic Mr. Fox. Filmen er basert på Roald Dahl boken med samme navn. Siden den er basert på denne boka lider den ikke av den typiske Wes Anderson humoren, selv om den absolutt er tilstede. Selv om den er basert på en barnebok vil jeg påstå at den passer den best til en litt eldre seer. George Clooney gjør en rolle som minner ganske så mye om rollen han har I Ocean's Elleven. Bill Murray er Bill Murray, men gjør ingen fantastisk rolle. Generelt godt skuespill av alle, og de som har sett en del av Wes Andersons sine filmer vil kjenne igjen flere av stemmene. Absolutt verdt å få med seg når den kommer i februar.

8/10

Lenke til kommentar
Av de har jeg bare sett Batman dotten, men den liker jeg virkelig ikke. Keaton er elendig som Batman jeg kjøper ham ikke i det hele tatt og kjærlighets historien var tilbakestående. Videre gir Jack Nicholson sin dårligste opptreden som The Joker. Jeg skjønner at han skal være gal, men det blir for latterlig. Denne filmen er ikke noe særlig bedre en 3ern og sliter med de samme problemene.

Batman Returns er merkelignok enestående. Den ble bare mer gotisk. Keaton var faktisk grei i den og de værste karakterene fra 1eren (reporteren og joker) var borte.

Sukk, og så tråkker du i salaten nok en gang etter at du nesten hadde gjenvunnet min evne til å ta deg seriøst... (du var på rett spor med The Big Lebowski)

For å si det med Montags (og Dottens) udødelige ord; du trenger nok noen flere år på baken

:p

Og motargumentene dine er? Nei du her er det nok heller du som må skaffe deg litt smak :tease:

Lenke til kommentar

The Great Debaters (2007, Denzel Washington)

The_Great_Debaters_DVD-Denzel_Washington-Forest_Whitaker.jpg

Fantastisk regi fra Washington og en haug med gode opptredner. Det er nok en del ting som kommer til å virke ganske kjent med denne filmen. Jeg er også enig med de som sier at den er alt for Hollywoodisert. De endret tross alt en del på historien for å gjøre ting mer dramatisk, men nå er ikke hvor virkelig slike dramer er så viktige for meg og forhåpentligvis også for andre. Hadde det vært det måtte vi ha kastet Yankee Doodle Dandy og They Died With Their Boots On i søpla og det vil vi (mest sannsynelig) ikke : )

Det filmen handler om er selvfølgelig rasisme. Vi kjenner alle historiene og dette kan nok beskrives som ennå en ""underdog(s)" bygger seg opp og får respekt mens de slåss mot urettferdighet og viser hvor gode de er" og "rasister juler opp svarte og behandler dem dårlig" film. Men den er jo så stappet med god dialog, virkelige karakterer og følelser at jeg virkeligkoste meg der jeg satt. En ypperlig film! 9/10.

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar
Av de har jeg bare sett Batman dotten, men den liker jeg virkelig ikke. Keaton er elendig som Batman jeg kjøper ham ikke i det hele tatt og kjærlighets historien var tilbakestående. Videre gir Jack Nicholson sin dårligste opptreden som The Joker. Jeg skjønner at han skal være gal, men det blir for latterlig. Denne filmen er ikke noe særlig bedre en 3ern og sliter med de samme problemene.

Batman Returns er merkelignok enestående. Den ble bare mer gotisk. Keaton var faktisk grei i den og de værste karakterene fra 1eren (reporteren og joker) var borte.

Sukk, og så tråkker du i salaten nok en gang etter at du nesten hadde gjenvunnet min evne til å ta deg seriøst... (du var på rett spor med The Big Lebowski)

For å si det med Montags (og Dottens) udødelige ord; du trenger nok noen flere år på baken

:p

Da skal jeg backe deg opp! Likte ikke Batman jeg heller. Enig alt det du sier!

Dette grenser til B-film, så dårlig er den.

Lenke til kommentar

Det begynner å bli en stund side nå, men jeg hadde et lite marathon med Batman 1-4, Batman Begins og the Gotham Knight før TDK, så jeg husker den ikke altfor godt.

Dårlig gjort å komme med en slik uttalse når jeg ikke backer opp selvfølgelig, men syns bare hele filmen virket skikkelig teit, og spesielt the Joker som gjorde altfor mye ut av seg, så det ble bare pinlig å se på.

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg reagerer litt på dette, jeg har alltid sett på Mjau som altetende og ukritisk. Bare sjekk ut DVD-samlingen, det er mye dårlig der. To versjoner av Crocodile Dundee II, sesong 1 av CSI: Miami, Ghost Ship og likevel tar han ikke andre seriøst...

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

2012

Dette er kanskje tidenes katastrofefilm. Det blir bare verre og verre, til jorda praktisk talt er ødelagt. Og du får sett alt i detalj. Kjempeheftig med andre ord.

Vanvittige spesialeffekter som får deg til å lure på hvor sinnsykt mye de må ha kostet. Men samtidig skildres historien ut fra en familie du ikke blir engasjert i, spilt av tamme skuespillere.

En del fine politiske argumenter som at kinesere er verdens mest effektive håndtverkere, og Afrika er sivilisasjonens vugge. Men samtidig blir det en del amerikanske klisjeer som gjør filmen såpass barnevennlig og tildels forutsigbar at den taper seg i spenning.

Under tvil:

Terningkast 4

Lenke til kommentar

Zatôichi (2003)

Director: Takeshi Kitano

En meget ujevn men samt en underholdene film. Det var det Kitano prøvde på (underholdnig), og synes han klarte det sånn helt greit. Som sagt, filmen var ujevn, hadde sine flotte øyeblikk, og noe dårlige. Effektene var til tider kule, men til andre tider var dem forferdelige. Blod effektene var skammelige. Filmen hadde ellers en god historie, god skuespill og god kinematografi.

6.5/10

Lenke til kommentar
Det er synd at folk med dårlig smak skal få lov til å være på forumet :p

Men så lenge jeg ikke tar ett kløyva ord de sier seriøst, så er det egentlig ganske underholdende på sin egen lille måte :)

Takk for det :)

Det blir litt feil å fortelle oss som er på et filmforum har dårlig filmsmak. Vi ser film, kjøper film, snakker om film, poster anmeldelser av film, og jeg personlig bruker alle mine penger på hifi sånn at jeg kan nyte film best mulig.

Så skal du fortelle meg at jeg har dårlig filmsmak fordi jeg mener Jack Nicholson gjør en tullete karakter av the Joker, og generelt at filmen er dårlig?

Dette er hva jeg gir de siste batman-filmene. Så har du noe å le av ;)

Batman (1989) - 5/10

Batman Returns (1992) - 7/10

Batman Forever (1995) - 6/10

Batman & Robin (1997) - 4/10

Batman Begins (2005) - 8/10

Batman: Gotham Knight (2008) - 7/10

The Dark Knight (2008) - 8/10

Lenke til kommentar
Dette er hva jeg gir de siste batman-filmene. Så har du noe å le av ;)

Batman (1989) - 5/10

Batman Returns (1992) - 7/10

Batman Forever (1995) - 6/10

Batman & Robin (1997) - 4/10

Batman Begins (2005) - 8/10

Batman: Gotham Knight (2008) - 7/10

The Dark Knight (2008) - 8/10

Batman (1989) - 5/10

Batman Returns (1992) - 8.5/10

Batman Forever (1995) - 4/10

Batman Begins (2005) - 6/10

The Dark Knight (2008) - 9.5/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...