Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Moon (ørsmå spoilere)

Store forhåpninger kan ofte resultere i skuffelser - noe Moon for min del var nok et eksempel på. Den starter som forventet i tråd med filmer som Sunshine, 2001: A Space Odyssey og Alien. Alt går på rutine og lite skjer. Sam har som eneste ansatt kun et par uker igjen av sin periode på en romstasjon på månen. Tiden går sakte, han forfaller og begynner å se syner av en dame. Det første kvarteret er ufyselig vemmelig - vi føler virkelig isolasjonen og den klaustrofobiske atmosfæren på stasjonen. Musikken er sober/monoton og understreker fraværet av liv. Likevel føles stasjonen organisk, levende og uforutsigbar. Ute på et rutineoppdrag kræsjer han og blir såret. Han blir så reddet av en person som er helt lik ham selv. Finnes det naturlige årsaker til dette eller har filmen tatt en psykologisk Fight Club-vending? Dette blir filmens store gåte og jeg personlig ble noe skuffet over denne vendingen. Fra den ulmende stemningen innledningsvis føler jeg filmen i større grad utvikler seg til å bli en ok Shyamalanfilm, hvor gåten hele tida står i sentrum. Da uten denne ekle stemningen. Det er absolutt en god film, men som jeg føler hadde et enormt potensiale og som kunne ha vært så mye mer. 7/10

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Moon (ørsmå spoilere)

Store forhåpninger kan ofte resultere i skuffelser - noe Moon for min del var nok et eksempel på. Den starter som forventet i tråd med filmer som Sunshine, 2001: A Space Odyssey og Alien. Alt går på rutine og lite skjer. Sam har som eneste ansatt kun et par uker igjen av sin periode på en romstasjon på månen. Tiden går sakte, han forfaller og begynner å se syner av en dame. Det første kvarteret er ufyselig vemmelig - vi føler virkelig isolasjonen og den klaustrofobiske atmosfæren på stasjonen. Musikken er sober/monoton og understreker fraværet av liv. Likevel føles stasjonen organisk, levende og uforutsigbar. Ute på et rutineoppdrag kræsjer han og blir såret. Han blir så reddet av en person som er helt lik ham selv. Finnes det naturlige årsaker til dette eller har filmen tatt en psykologisk Fight Club-vending? Dette blir filmens store gåte og jeg personlig ble noe skuffet over denne vendingen. Fra den ulmende stemningen innledningsvis føler jeg filmen i større grad utvikler seg til å bli en ok Shyamalanfilm, hvor gåten hele tida står i sentrum. Da uten denne ekle stemningen. Det er absolutt en god film, men som jeg føler hadde et enormt potensiale og som kunne ha vært så mye mer. 7/10

Den nye Sam Bell forteller den originale at han er en klone, dette er jo noe av det første han sier. Lurte på om det var hallusinasjoner med en gang(noe som mest sannsynlig var filmens intensjon), men jeg forsto jo fort at det ikke var det.

Elsket denne filmen. Rockwell var genial. Klarte å skape en perfekt blanding av komedie og tragedie. 9/10 i min bok.

Lenke til kommentar

La den rette komme inn

Ung gutt mobbes hele tiden og er alene og uten venner. En ung jente dukker opp, og det viser seg fort at hun er vampyr. (for oss, i alle fall.) Gutten lærer å slå tilbake, de blir forelsket, bla bla bla.

Svensker er som regel flinke til å lage film, og det er ikke første gang de prøver seg på vampyrfilmer. Husker jeg så Frostbite (eller noe sånt) for lenge siden og likte den, og som regel har kvaliteten på svenske filmer jeg ser vært bra. Denne er derimot et stort unntak. Maken til langtrekkelig drittfilm skal man lete lenge etter. Da filmen endelig var ferdig satt jeg en stund og tenkte over hva jeg egentlig nettopp hadde sett. Hva var plottet? Var det noe handling? Når man sitter og ser en hel film og husker navnet på tre personer etterpå er det noe feil et sted.

Vurdering: 1/10 La den rette stå ute i kulda for alt jeg bryr meg.

Lenke til kommentar

Og atter en gang har jeg gitt feil svar og strøket. :p Men noe annet var vel ikke å regne med. Neste gang skal jeg se om jeg finner en eller annen fransk film fra 1920-tallet som varer i minst fire timer uten å ha noe som helst handling. Eller dialog, for den saks skyld. Jeg kommer til å hate den, men dere kommer til å elske den. :p

Edit: Det er helt likegyldig for meg om dere liker anmeldelsen min eller ikke. Jeg poster det jeg synes om filmen frivillig for å gi mitt synspunkt til dere. Om dere bryr dere er opp til dere. Jeg gidder ikke engang vurdere å diskutere karakteren jeg gav. ;)

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
Edit: Det er helt likegyldig for meg om dere liker anmeldelsen min eller ikke. Jeg poster det jeg synes om filmen frivillig for å gi mitt synspunkt til dere. Om dere bryr dere er opp til dere. Jeg gidder ikke engang vurdere å diskutere karakteren jeg gav. ;)

Så hvorfor i alle dager poster du anmeldelsen på et diskusjonsforum?

Lenke til kommentar

Kjipt når man bare kommer med en kontroversiell karakter uten å gidde med begrunnelse eller diskusjon. Jeg prøver uansett:

Hva var plottet? Var det noe handling?

Det var jo enormt til utvikling i hovedkarakteren. Langt fra en statisk film. Det ble jo etablert flere konflikter i starten på filmen (blant annet hovedkarakterens forhold til mobberne)

som løste seg på slutten.

Dette arbeider jo for en standard coming-of-age narrativ, bare innpakket i en herlig og original form.

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Det er jo litt morsomt å se hvordan dere kaster dere over folk som ikke liker en "top 250 film" ellernoe slikt, da. Som om ingen andre meninger er lov uten å bli slaktet.

Gir man en så kontroversiell karakter burde man støtte under den med brukbare argument. Thats all.

Skal man vurdere en rettferdig karakter burde man ta i betraktning andre vurderings grunnlag enn bare opplevelsen. En ting samtlige 250 filmer har til felles, er et solid håndtverk og godt skuespill. Det alene burde kvalifisere til en 3'er etter min mening.

Lenke til kommentar

Pandorum (2009)

Hadde lav forventinger til denne, særlig etter å lest noens andre anmeldelse her som gav den dårlig karakter.

Men jeg er uenig i personen som meinte "vi har sett dette før". Joda den er ikke helt orginal, men den leverer en flott Sci-Fi grøsser dose, noe jeg virkelig savnet...det er så lang mellomrom fra vi får denne type film.

Litt forutsigbar, men den hadde et par elementer i den jeg virkelig likte. Skipets design og stemning var virkelig bra, og du følte deg sikkelig stresset i situasjonen.

Koset meg jeg.

7/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Det er jo litt morsomt å se hvordan dere kaster dere over folk som ikke liker en "top 250 film" ellernoe slikt, da. Som om ingen andre meninger er lov uten å bli slaktet.

At du tolker det at folk diskuterer en omtale som at de samme personene mener meningen ikke burde vært lov er jo egentlig en litt ufin stråmann, syntes du ikke?

Hadde noen rapportert anmeldelsen med "slett, den burde ikke være lov" så hadde jeg vært tilbøyelig til å være enig med deg. Det har forøvrig ikke skjedd, det er kun Cuneax som pleier å rapportere gode Shia-anmeldelser med ønske om sletting av dem. :ninja:

Men det man har her er ikke noe annet enn sunn uenighet om ens subjektive oppfatning av en film. Om folk skal bli beskyldt for å ønske sensur hver gang man forsvarer en film man liker, så blir det jo litt kjipt å diskutere og det er jo i hvert fall ikke morsomt. Ser du den?

Lenke til kommentar

Che - Part 1

En god biografi om Che Guevara. Benicio Del Toro spiller han overbevisende og han ligner faktisk litt også. Var litt skeptisk til at historien skulle deles opp i to, men forstod kjapt at det var det beste. Filmen drives mot slaget om Havanna, men første del slutter rett før det skjer. En Realistisk og god film.

5/6

Che - Part 2

Jeg ble faktisk utrolig skuffet når jeg så denne. Og grunnen finner du i spoileren.

Part en slutter med at geriljaen er på vei inn mot Havanna og slutter der. Da hadde jeg virkelig forventet at slaget skulle stå i Part 2. Men nei, de har kuttet ut hele slaget, og begynner heller med at Che har forlatt Cuba og dratt til Bolivia for å starte en revolusjon der.

Uten om det, som forøverig hang igjen gjennom hele filmen, var det en verdig andre del av Che sitt liv.For min del ble det litt forvirring når de skifter mellom gruppen Che er med i og hovedgruppen. Godt mulig jeg ikke hang helt med der. Ikke uventet slutter den da Che blir henrettet av den Boliviske hær.

4/6

The Usual Suspects

Utrolig underholdne thriller, velspillt og en god historie og slutt. Den kjente slutten ble ikke helt den store "wooow" opplevelsen, men det har jeg meg selv å takke for. Kom tilfeldig hvis over slutten da jeg leste om en annen film. Irriterende.

6/6

Fear and Loathing in Las Vegas

En syre trip av de sjeldne. Depp's beste rolle så langt i karrieren, uten tvil. Jeg fikk faktisk litt vondt i hode av i se på filmen. Tro ikke hjernen var innstilt på en slik film.

5/6

Jeg har rett og slett fått dilla på Benicio Del Toro, han er så kul!

Endret av Write
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...