Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Har du sett Poe-filmene til Roger Corman? Med fantastiske Vincent Price. De er spunnet rundt Edgar Allan Poe sine dikt, men veldig mye oppfinnsomt er lagt til. Alle filmene heter det samme som Poe-dikt.

 

The Raven f.eks. er jo et horror-dikt om en ensom mann som sørger over sin tapte Lenore, får besøk av en ravn midt på natta i biblioteket sitt som bare kan si Nevermore.

Mens i filmen er det en storslått kamp mellom 3 magikere/erkefiender der en av dem er forvandlet til en ravn (og senere til syltetøy), og Lenore plutselig dukker opp igjen.

 

Sett alle sammen, den med Milland også. The Raven er sannsynligvis den jeg likte minst, men den var morsom da. Poe favoritten er Masque of the Red Death, som er Cormans tredje beste. Hans to beste er The Intruder og St. Valentine's Day Massacre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aye, Masque og Fall of the house of Usher er mine favoritter. Prince Prospero i Masque er så herlig motbydelig at man bare elsker ham. The Raven er morsom og har en episk magikamp på slutten, da.

Liker starten når Price sitter og siterer fra diktet og tegner en ravn i lufta. Også pluss for at Poe-filmene har vakre, karaktersterke storbrystede damer.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Aye, Masque og Fall of the house of Usher er mine favoritter. Prince Prospero i Masque er så herlig motbydelig at man bare elsker ham. The Raven er morsom og har en episk magikamp på slutten, da.

Liker starten når Price sitter og siterer fra diktet og tegner en ravn i lufta. Også pluss for at Poe-filmene har vakre, karaktersterke storbrystede damer.

 

haha. Det har de ja. Sett Tales of Terror. 3 segmenter. Hvis jeg husker riktig var to seriøse mens en nærmest var ren komedie!

 

Må innrømme at jeg ble ganske satt ut av åpningen på The Raven, forsto nærmest ingenting, men det var en hysterisk film. Likte spesielt Lorre.

 

Hvis du er en fan av Poe filmene til Corman burde du se X aka The Man With the X-Ray Eyes, ganske lik stemningsvis og Milland er ganske god. Hvis du ikke finner den på dvd er den på veoh.

Lenke til kommentar

Der letzte Mann (1924)

Director: F.W. Murnau

 

der-letzte-mann-1924.jpg

 

For en lekker liten godbit dette var. Veldig pen visuell sett, hadde noen herlige effekter. Historien var god, gjelder vel like bra idag som den gang. En stolt gammel mann mister jobben som en dørmann ved ett hotell fordi han er for gammel. Derfor blir han nesten tvunget til å jobbe i en drittjobb. Mannen føler seg brukt, og føler at han har blitt tråkket ned på av "systemet". Slik er det egentlig idag også, man blir brukt som en slave til forskjellige jobber, og når man er gammel og ubrukelig, så blir man bare kastet bort i ett hjørnet.

 

Filmen har faktisk en happy ending, men gjort på en andeledes måte, noe jeg likte godt. Liker sjelden happy endings, men når det blir gjort riktig, så er det bare flott. Murnau er en mesterlig regissør, og skal ta en titt på flere av hans filmer i fremtiden en gang.

Lenke til kommentar

The Wild Bunch

 

Nok et gjensyn med disse korslige karene.

Kanskje den beste amerikanske western filmen, er denne, the man who shot liberty valance og unforgiven som er i en klasse for seg selv.

Filmen er ektremt voldlig, noe som merkes da den faktisk er langt voldligere enn mange action filmer laget i dag.

Den knuser PG-13 filmer som Die hard 4 når det kommer til vold, og selv R filmer kan ofte virke tamme i forhold.

Noe av grunnen er ikke bare mye blod, men at volden ikke er tegnefilm akting, det gjør at man MÅ legge merke til volden, men blir aldirg vant til den, det blir aldri.. "eh en man blir skutt" vært drap blir værende med deg i filmen.

En voldig film, om voldlige menn under en voldlig tid.

 

Filmen har også kanskje værdens meste blikk, mange sier at blikket til Jack Nicholson i the shining er det beste, men jeg mener Borgnines blikk på slutten, er det beste i film historien, blikket sier alt, "lets fuck'em, lets kill them all"

Ubetalelig blikk og film.

 

10/10

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar
The Wild Bunch

 

Nok et gjensyn med disse korslige karene.

Kanskje den beste amerikanske western filmen, er denne, the man who shot liberty valance og unforgiven som er i en klasse for seg selv.

Filmen er ektremt voldlig, noe som merkes da den faktisk er langt voldligere enn mange action filmer laget i dag.

Den knuser PG-13 filmer som Die hard 4 når det kommer til vold, og selv R filmer kan ofte virke tamme i forhold.

Noe av grunnen er ikke bare mye blod, men at volden ikke er tegnefilm akting, det gjør at man MÅ legge merke til volden, men blir aldirg vant til den, det blir aldri.. "eh en man blir skutt" vært drap blir værende med deg i filmen.

En voldig film, om voldlige menn under en voldlig tid.

 

Filmen har også kanskje værdens meste blikk, mange sier at blikket til Jack Nicholson i the shining er det beste, men jeg mener Borgnines blikk på slutten, er det beste i film historien, blikket sier alt, "lets fuck'em, lets kill them all"

Ubetalelig blikk og film.

 

10/10

 

Heh, tenker du er gla at det kommer remake i 2010...huff. :no:

Lenke til kommentar

De Dødes Tjern og det var tvers igjennom en skuffelse. I utgangspunktet en god historie, men som ødelegges med klassisk teaterskuespill, elendig dialog og mangelen på audiovisuelle grep som skal til for å freake meg ut. Sikkert skummelt i 1958 - i dag er jeg mer usikker. Kunne kanskje hatt godt av en remake. 3/10

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Zombieland (Fleischer, 2009)

Ein film med mykje morosam action og artige episodar - og sjølvsagt zombiar! Til tider kunne filmen ha nokre svake "emosjonelle" punkt som eg eigentleg ikkje synest noko spesielt om, utanom episoden

der me får vite at Buck eigentleg var ungen hans.

Men alt i alt - ein underhaldande film som ikkje drog det så veldig langt ut.

 

Karakter: 7/10

Lenke til kommentar

Gladiator (Ridley Scott, 2000)

En av de mest kjente jeg ikke har sett, som vennene mine blir like overasket over hver gang fordi jeg ikke har sett den. Samme med Scarface. Men nå var i alle fall denne unnagjort.

 

Likte den jeg. Mye bedre enn Alexander og Troy og andre slike swords and sandals-filmer som har kommet etter årtusen-skiftet. Joaquin Phoenix er meget god som Commodus, men er Rusell Crowe som Maximus som imponerer mest. Han har vært så rolig og kjip i så mange filmer, så det var på tide han fikk ut raseriet her. Han ligner forresten utrolig mye på David Morse. 7.5/10

Lenke til kommentar
Gladiator (Ridley Scott, 2000)

En av de mest kjente jeg ikke har sett, som vennene mine blir like overasket over hver gang fordi jeg ikke har sett den. Samme med Scarface. Men nå var i alle fall denne unnagjort.

 

Likte den jeg. Mye bedre enn Alexander og Troy og andre slike swords and sandals-filmer som har kommet etter årtusen-skiftet. Joaquin Phoenix er meget god som Commodus, men er Rusell Crowe som Maximus som imponerer mest. Han har vært så rolig og kjip i så mange filmer, så det var på tide han fikk ut raseriet her. Han ligner forresten utrolig mye på David Morse. 7.5/10

 

Det bør også nevnes at den er ekstremt elegant filmet!

 

Liker deen jeg og men den har bare ingen stor effekt for meg. Samme med Braveheart. Historiene drar meg ikke inn, karakterene drar meg ikke inn, underholdningen drar meg ikke inn. To gode filmer som ikke er kjedelige men som rett og slett ikke får plass øverst på treet. Må si at jeg er fortumlet over at den begge fikk beste film. Det rareste var nok at Crow vant beste skuespiller. Jeg mener herregud det var jo ikke noe spesielt med dem. Og dette var året da Bruce Willis ga sin karieres beste opptreden for ikke å nevne fyren som faktisk skulle ha hatt den Guy Pearce. Det minste de kunne ha gjort var å gi de til Hanks(relativt dårlige nominasjoner)

Lenke til kommentar
De Dødes Tjern og det var tvers igjennom en skuffelse. I utgangspunktet en god historie, men som ødelegges med klassisk teaterskuespill, elendig dialog og mangelen på audiovisuelle grep som skal til for å freake meg ut. Sikkert skummelt i 1958 - i dag er jeg mer usikker. Kunne kanskje hatt godt av en remake. 3/10

 

Jepp, det er på tide at Norge hiver seg på remake bølgen :p

 

Men det kunne ha vært festlig - la Wirkola og gjengen bak Død Snø lage en remake av De Dødes Tjern!

Lenke til kommentar

Jeg synes remake kan være en god ting. Spesielt sjangerfilm som på enkelte områder er "utdaterte" kan være et godt utgangspunkt for en remake. Jeg ser iallefall for meg hvordan vannet kunne ha blitt gjort svææært mye skumlere enn det som er tilfelle i DDT. Derimot ikke sagt at jeg ville ha putta inn et svært monster :p

Lenke til kommentar

Hvis du vil slå an hos filmfans så gjelder det å kalle det noe annet enn en remake. "Nyinnspilling av et originalt manus" er en god løsning. Det gjelder uansett å skille mellom filmer laget for å hoppe på en bølge og filmer laget av en regissør som ble inspirert av originalen og gjerne vil gjøre den til sin egne. The Day the Earth Stood Still var en knallgod idé, men selvfølgelig var utførelsen laber. Jeg var likevel for at filmen skulle lages på nytt, da filmens budskap ikke var utdatert mens utførelsen uten tvil var det.

Lenke til kommentar

Han sier vel heller at remaken er laber, mens originalen er noget utdatert i utførelsen. There's a difference in there somehow ;)

Originalen er absolutt ingen dårlig film, men noen ting i utførelsen kan trekke ned, jeg ser den. Igjen så er så klart oppfattelsen av dette subjektivt.

 

En re-imagening av De Dødes Tjern er som sagt ingen dum ide. Jeg kan være ganske enig i de tingene Tjalla sier om filmen, og det er mye utdaterte ting som ødelegger en ellers god historie.

Lenke til kommentar
The Day the Earth Stood Still var en knallgod idé, men selvfølgelig var utførelsen laber. Jeg var likevel for at filmen skulle lages på nytt, da filmens budskap ikke var utdatert mens utførelsen uten tvil var det.

???

 

Har ikke sett den nye, men originalen er da ikke laber?

???

 

Jeg har ikke lest innlegget ditt skikkelig, men *påstand*!

Lenke til kommentar
Han sier vel heller at remaken er laber, mens originalen er noget utdatert i utførelsen.

Nei..

 

The Day the Earth Stood Still var en knallgod idé, men selvfølgelig var utførelsen laber. Jeg var likevel for at filmen skulle lages på nytt, da filmens budskap ikke var utdatert mens utførelsen uten tvil var det.

 

Han sier at utførlsen er laber, men at budskapet ikke er utdatert.

 

Men jeg regner med nå i etterkant at når han skriver "The Day the Earth Stood Still var en knallgod idé, men selvfølgelig var utførelsen laber" så snakker han om den nye, selv om det virker som originalen når han legger på "Jeg var likevel for at filmen skulle lages på nytt," etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...