Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Paranormal Activity (2007)

 

Dette er den eldre utgaven av Paranormal Activity fra 2007 - ikke den nye versjonen som er redigert av Steven Spielberg, har en annen slutt og går på amerikanske kinoer nå.

 

 

Det er en lavbudsjettsfilm om et kjærestepar som har kjøpt seg et kamera der de skal prøve å finne forklaringen på mystiske hendelser som skjer i huset midt på natta. Hele filmen har derfor blitt satt opp i samme stil som Blair Witch Project og REC.

 

Filmen har overbevisende skuespill, men den blir fort kjedelig og du venter hele tiden på natten for å se hvilket sprell denne mystiske entiteten vil ta for seg neste gang. Jeg irriterte meg også veldig over valgene hovedpersonene tok, og de prøvde å leie inn alt fra eksorsister og klarsynte som ikke turte å gå inn i huset dems engang (trodde det var jobben dems jeg!). Heldigvis blir filmen mer spennende etterhvert som entiteten blir mer agressiv, og man kan føle med hovedpersonene som stadig blir mer desperate og hjelpesløse.

 

Det er en helt grei film, men den ble litt for repetiv og kjedelig. Da den endelig begynte å bli spennende var det plutselig over og slutten i seg selv var også ganske antiklimatisk.

 

Hvis dere skal se en lignende film anbefaler jeg heller REC som er MYE bedre.

 

5.5/10

Har du sett den andre versjonen også? Virker jo som den mest sannsynlig er bedre enn den du så. Kjekt å vite for meg når jeg skal se den første gang :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du sett den andre versjonen også? Virker jo som den mest sannsynlig er bedre enn den du så. Kjekt å vite for meg når jeg skal se den første gang :)

 

Det har jeg ikke, har den kommet ut i Norge? Det eneste jeg vet er hvordan den nye versjonen slutter, og den er ikke interessant nok til at jeg gidder å bruke opp ytterligere 1.30t for å se (nesten) den samme filmen en gang til. Da ser jeg heller slutten på youtube, for jeg tror resten av filmen er helt lik (needs confirmation).

Lenke til kommentar
Når alt dette er sagt så har jeg vanskelig for å anbefale den, da jeg ikke ser for meg at dette er helt for gjengen her inne. Det hjelper at man liker skuespillerne, for eksempel. Personlig er Cedric en helt og jeg forelsket meg totalt i Kristen Stewart etter Into the Wild, så jeg var positivt innstilt fra starten av.

Aldri si aldri. Her har vi nok en film som både Dotten, du og jeg liker ^_^

Lenke til kommentar
Annie Hall er utvilsomt hans beste. Ellers er Manhattan, Hannah & Her Sisters, Interiors og Match Point favoritter. Det skal forsåvidt sies at alle filmene er radikalt forskjellig fra Annie Hall.

Det ser ut som det er veldig forskjellig hva folk har som favoritter! Jeg gleder meg uansett til resten av filmografien.

 

Lillesøster slang igjen Twilight på BD sist hun var på besøk her nede. Jeg har liksom aldri fått meg til å se på den.

Hun er hekta på bøkene også.

Moren min fikk Twilight på BD av noen folk vi kjenner... Den ligger der, liksom.. bare ligger der..

Lenke til kommentar

Foreslår at du lar den bli liggende der.

 

Angående Woody Allen ble jeg veldig overrasket over Match Point, etter en rekke heller middelmådige filmer. Filmen går fra et greit drama til en meget bra psykologisk thriller. Anbefales!

 

Scarlett alene gjør forresten at filmen hopper en karakter opp. Herregud hun er nydelig i denne filmen.

Lenke til kommentar
Hørt veldig mye pent om Match Point, mens Allens Scoop får gjennomgå med litt mer negative kommentarer. Kommer nok til å se Manhattan først uansett, går litt kronologisk.

 

Hvis du liker Ingmar Bergman må Interiors sjekkes. Velgig likt. Hvis jeg ikke husker feil brukte han en av kamera mennene Bergman pleide å jobbe med også.

Lenke til kommentar
Foreslår at du lar den bli liggende der.

 

Angående Woody Allen ble jeg veldig overrasket over Match Point, etter en rekke heller middelmådige filmer. Filmen går fra et greit drama til en meget bra psykologisk thriller. Anbefales!

 

Scarlett alene gjør forresten at filmen hopper en karakter opp. Herregud hun er nydelig i denne filmen.

Det tyder vel på at du ikke liker Woody Allen, siden Match Point er den filmen som skiller seg ut fra hans andre filmer. Av de jeg har sett i alle fall. Man kan jo ikke akkurat sammelikne f.eks Annie Hall og Manhattan med Match Point.

 

Edit: kanskje jeg tolket deg feil her. Du mente kanskje at han hadde lagd en rekke middelmodige filmer før han kom med Match Point?

Endret av Shoegazer
Lenke til kommentar

Forbidden Zone (1980)

Artig liten sak. Sangene er fengende, effektene er morsomme og mange av rollene er hysteriske. Litt slitsomt i lengden, men heldigvis har den en ganske kort spilletid.

75%

 

Trick 'r Treat (2008)

Dette var saker, gitt. Et friskt pust i horrorsjangeren. Det er helt utrolig at denne ikke ble vist på kino, mens dårlige remakes herjer skrekkmarkedet. Til tross for mange plot-holes er Trick 'r Treat en underholdende affære, og Sam har potensial til å bli et nytt horrorikon.

85 %

 

Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan (2006)

Tok meg et gjensyn med denne, da den gikk på TV2 og jeg ikke hadde stort annet å finne på. Den var fortsatt like morsom, selv om jeg har sett den tre ganger før. Nakenfighten er hysterisk.

85 %

 

City of The Living Dead (1980)

Denne skuffet meg litt. Jeg hadde muligens litt store forventninger. Stemningen var herlig, og det var mange gode gore-scener, men det er litt teit at zombiene teleporterer seg og greier. Zombier skal bare svive rundt og spise folk. Mye bra kinematografi og musikk trekker opp.

65 %

 

The Beyond (1981)

Måtte ta et gjensyn med denne også, så jeg fikk sett hele Gates of Hell-trilogien i riktig rekkefølge. Denne gangen var den bare bedre, og snek seg inn på min topp 30. Mengdevis med blod og gørr, fantastisk foto, konge musikk og zombiene er AKKURAT som de skal være. Fulcis beste, av de jeg har sett.

90 %

 

The House By The Cemetary (1981)

Nok en skuffelse. Som i de fleste Fulci-filmene, er det meget bra kinematografi og musikk, men handlingen holder ikke mål. Det er alt for lite zombieaction, og den lille gutten i hovedrollen har verdens mest irriterende stemme. Den har heldigvis tre-fire ultravoldelige scener som trekker opp.

50 %

 

Raging Bull (1980)

En sterk film, med interessante karakterer og fine bilder. Den kledde s/h meget bra, og hadde mye stilig musikk. Jeg kan ikke forstå at mange syntes denne er kjedelig, for tiden gikk kjempefort da jeg så denne. Foreløbig klarer også denne å snike seg inn på topp 30-en.

90 %

Lenke til kommentar

Jeg fortsatte i kveld på min Woody Allen-tokt med Manhattan (1979)

 

I was just thinking, there must be something wrong with me because I've never had a relationship with a woman that's lasted longer than the one between Hitler and Eva Braun.

 

En liten annen type stil enn Annie Hall. Filmet i nydelig s/h tar filmen for seg kjærlighet i New York City og Woody Allens rollefigur Isac sliter med litt av hvert. Diane Keaton er med her også, men er en annen perso enn i Annie Hall og det fungerer utmerket. Denne filmen føles litt mer seriøs, men når rulleteksten kommer føles filmen bare tullete. Den kommer liksom ingen vei, det er bare et vanlig kjærlighetsdrama; men med Allens figurer, diskusjoner, situasjoner og herlige namedropping er det fantastisk å se på, og det blir noe helt annet enn et vanlig kjærlighetsdrama allikevel. Klassikere som Casablanca og 2001 nevnes, og folk som Ingmar Bergman er uten tvil en stor inspirasjonskilde for karen (han blir også nevnt i Annie Hall)

 

Kjempegod film, råtøffe kameravinkler og fint lysbruk og alt det der. Dialogen er så klart på topp.

 

Jeg gir filmen 8.5/10, nesten der oppe med Annie Hall, but not quite. Neste blir Match Point.

 

edit: typo

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
Jeg fortsatte i kveld på min Woody Allen-tokt med Manhattan (1979)

 

Jeg gir filmen 8.5/10, nesten der oppe med Annie Hall, but not quite. Neste blir Match Point[/i

 

Enig i karakteren Cyph. Fantastisk film! Men jeg må bare nevne at den er langt fra de beste Allen filmene. Du har mye bra å se i fremtiden. Jeg anbefaler Sleeper fordi det i min mening er den morsomste filmen hans, og jeg gjentar Interiors anbefalingen, definitivt hans mest tragiske. Hans beste er Crimes and Misdemeanors.

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar

Surrogates (2009): Jente_13 er egentlig pedofile Bob på 53 som gjennom sin Internet-identitet lurer til seg stakkars uvitende 13 år gamle gutter. Joda, det er ikke et ukjent fenomen. Vi har alle vår avatar her på nett, vår egen virtuelle karakter i den digitale verden. Akkurat nå møter du Dotten, som forteller deg om en film han så. En film ved navn Surrogates. Han gjemmer seg bak en Avatar og selv om du innbiller deg at du kjenner vedkommende, så sorry det er kun en illusjon.

 

Nå ville det nok vært småfrekt å kalt filmen Avatar, med tanke på hype-maskineriet som har gått for Camerons kommende blockbuster med det navnet. På en måte blir det hele litt semantisk, jeg mistenker denne her for å ta for seg det dystropiske ved en slik teknologi mer enn hva Cameron har tenkt. For deg å forstå hva dette handler om, se for deg at du går ut døren og møter din nabo. Eller rettere sagt hans surrogat. Den vakre Eva, som i realiteten er smellfeite Kåre som ikke har satt sin fot utenfor døren på mange år. Det samme går forøvrig for deg, der du har fått deg en surrogat som ikke har alle dine feil og mangler. Sixpack, hårløs nese og et colgate-smil ikke engang Adrian Pasdar kan matche.

 

I en slik verden kan selv Bruce Willis ha hår.

 

Denne action-thrilleren tar seg heldigvis tid til smått besøke flere av de filosofiske spørsmålene som reiser seg i en slik verden. Fremtids sci-fi som ikke er helt fjern for folk å relatere seg til, i en tid hvor folk kutter ut sitt sosiale liv for å møtes til kamp i Azeroth, eller kommuniserer med kjæresten mer via MSN og SMS fremfor en samtale øye til øye. Den vil sikkert irritere på seg spill-junkiesene, for den har vel et budskap som ikke helt er så snilt overfor dem. Men det er jo bra med en film som kan provosere.

 

Alt i alt er filmen bra, noen av oss skulle kanskje hatt mer fokus på sci-fi og mindre på action og et heller forutsigbart plott. Som med Gattaca har denne potensial til å bli en litt bortgjemt stjerne, spesielt når Avatar seiler over oss. Dens største problem er at den aldri tar seg god nok tid til alt av skatter den kunne utforsket. Men jeg kjedet meg ikke et sekund.

 

7/10

Lenke til kommentar

Personlig er jeg ingen stor fan av pre-Annie Hall. Sleepers var en stor skuffelse i min bok. Love & Death er vel den eneste jeg likte godt fra den perioden. Ellers må jeg si at det er anbefalt å ta en titt på en av hans aller tidligeste: What's Up, Tiger Lily?. En film hvor han kombinerte to japanske spionfilmer, dubbet og lagde en helt ny historie som ikke hadde noe med originalfilmene å gjøre.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...