Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kill Bill: Vol. 2 (2004)

Ikke fullt like bra som eneren, men fortsatt en fin film. Veldig underholdende hele veien, men den taper seg litt mot slutten. Fint foto, fantastisk musikk og noen herlige voldsscener.

75 %

 

 

The Fly (1986)

Min fjerde Cronenberg-film. Jeg likte den ganske godt, men jeg tror jeg setter originalen litt høyere. Effektene er helt utrolige, og Howard Shores soundtrack er meget passende. Flott film.

75 %

 

Paranoid Park (2007)

Flott cinematografi, og interessant plot. Den var en smule treg, men til tross for det kjedet jeg meg nesten aldri. Like god som Elephant.

75 %

 

Heavy Metal (1981)

Tidenes tegnefilm! Alt er helt perfekt! Soundtracket er feilfritt, animasjonen er herlig og historiene er geniale. Topp 5 of all time!

95 %

 

Tror jeg har sett Heavy Metal fem ganger i år.

Lenke til kommentar

Mar Adentro (2004) (The Sea Inside)

 

Poetisk, fantastisk, ektefølt, en viktig film om et viktig tema var bare noen av superlativen som strømmer til meg etter å ha sett denne perlen av en spansk film.

 

Det kan høres ganske så svulstig og "mye" ut, men denne filmen rørte meg virkelig. Mar Adentro er en sann historie og handler om fiskeren Ramon Sampedro som etter en stupeulykke ble lam fra halsen og ned og da hans påfølgende kamp for eutanasi og retten til å bestemme over sitt eget liv.

 

Akkurat det med aktiv dødshjelp er et veldig viktig tema og sentrale spørsmål som stilles er: Hvor syk må man egentlig være for å få lov til å ta sitt eget liv? Burde man ikke kunne bestemme over sitt eget liv? I filmen sier Ramon at å leve er en rettighet, ikke en plikt.

 

Selv om man kanskje ikke er enig i at hans ønsker om å dø eller forstår hvorfor han ikke, som så mange andre med lignende handicap har gjort.

 

Jeg må virkelig benytte anledningen til å skryte av Javier Bardem, som er mest kjent fra NCFOM (Chigurh), som gjør en fantastisk rolletolkning av Sampedro. Jeg synes egentlig alt er top-notch... manus, skuespillerprestasjoner og kinematografien er også slående vakker.

 

Hadde egentlig tenkt å gi den en 8'er, men med såpass mye skryt fortener den en 8,5/10 Anbefales! (redigert ned til 8,5)

Må kommentere denne, å si at; velge det å opphøre sin eksistens bør være en rett for alle mennesker. Dette er nå den tredje filmen der jeg syns Bardem gjør en god opptreden.

Lenke til kommentar
Heavy Metal (1981)

Tidenes tegnefilm! Alt er helt perfekt! Soundtracket er feilfritt, animasjonen er herlig og historiene er geniale. Topp 5 of all time!

95 %

 

Hadde alt vært perfekt så hadde man gitt filmen full score. Noe må da trekkes ned siden man ikke ga ut 100%?

Jeg er VELDIG streng på hundreren. Foreløbig er det bare Requiem For A Dream som ligger på den karakteren. Filmen må ikke bare være perfekt, den må også ha "det lille ekstra".

 

Edit: Jeg runder forresten av til hver femte prosent, så den ligger egentlig på 97% eller noe.

Endret av GoreGalore
Lenke til kommentar

Trzecia czesc nocy/ The Third part of the Night

Gjensyn. Havnet på topp 20 da jeg så den for omtrent en måned siden, men den etterlot meg med en del løse tråder og etter noen dager begynte jeg å lure på om jeg virkelig likte den godt. Jeg gidder ikke å gjenta det jeg skrev sist. Dette er solide saker. Mørkt, surrealistisk og elegant. Denne gang syns jeg ikke alt fungerte like bra. Det er ikke lett å peke på enkelte sekvenser, men filmen griper meg ikke på samme måte som en topp 20-film skal gjøre. Żuławskis første spillefilm er likevel noe av det beste jeg har sett, og både denne og Possession hører hjemme blant mine 40-50 øverste favoritter.

 

90/100

Lenke til kommentar

Kiss Kiss Bang Bang

 

En film som egentlig bare blir bedre og bedre for hver gang jeg ser den.

Filmen er så full av godis at man bør egentlig konsentere bare på en og en karakter når man ser filmen, Denne gangen konsentrerte jeg veldig på Val Klimer og kan komme i skyggen av Jr. da han spiller så bra Men kilmers rolle er faktisk minst like bra, bare fantastisk.

 

Filmen er drit morsom, full av karisma og passe sammensatt plott.

 

 

Tror dette kan bli en moderne klassiker

 

9/10

Lenke til kommentar

Så "Knocked Up" for første gang her om dagen, og det var skikkelig søt! Har ikke tid til en lang utgreiing her, men jeg syns det var en film som ikke gikk i alle de vanligste fellene. Den er selvfølgelig ikke unik, men den er sjarmerende. Karakterene og bi-karakterene gjør hele greien. ^^

 

Så "Knocked Up" for første gang her om dagen, og den var skikkelig søt! Har ikke tid til en lang utgreiing her, men jeg syns det var en film som ikke gikk i alle de vanligste fellene. Den er selvfølgelig ikke unik, men den er sjarmerende. Karakterene og bi-karakterene gjør hele greien. ^^

Lenke til kommentar

Monsters, inc.

 

Så denne filmen for første gang nå faktisk og storkoste meg. Pixar skuffer jo aldri. For noen konsepter og storyer de klarer å skape. Utrolig god musikk og skuespillere, hovedpersonene utgjør en utmerket duo som man bare må smile å le av. Mye humor her og masse små detaljer som pixar altids klarer å lure inn, god blanding av den vennlige barnehumoren, men også humor som retter seg mot den eldre garde.

 

9/10

Lenke til kommentar
De er litt av samme ullen. Jeg vil tro at liker du La Scaphandre vil du like Mar Adentro også. Spesielt dialogene, som i Scaphandre er virkelig flotte, dype og ikke klisjepreget, noe som fort kan bli resultatet når man behandler et slikt tema.

 

Jeg setter Scaphandre hakket over, mye fordi jeg fant musikken i Mar Ardento tidvis pompøs og overfølende, og fordi førstnevnte var litt mer leken i presentasjonen. Ellers en kjempefilm, vanskelig å ikke bli rørt. Nå har jeg sett Bardem i tre vidt forskjellige roller, og mannen har rekkevidde.

Lenke til kommentar
De er litt av samme ullen. Jeg vil tro at liker du La Scaphandre vil du like Mar Adentro også. Spesielt dialogene, som i Scaphandre er virkelig flotte, dype og ikke klisjepreget, noe som fort kan bli resultatet når man behandler et slikt tema.

 

Jeg setter Scaphandre hakket over, mye fordi jeg fant musikken i Mar Ardento tidvis pompøs og overfølende, og fordi førstnevnte var litt mer leken i presentasjonen. Ellers en kjempefilm, vanskelig å ikke bli rørt. Nå har jeg sett Bardem i tre vidt forskjellige roller, og mannen har rekkevidde.

 

Enig, Scaphandre er absolutt hakket over Mar Adentro. Angående musikken så kan jeg skjønne hva du mener, men jeg synes ikke det trakk så mye ned akkurat.

 

Bardem er absolutt en solid skuespiller. Fra Chigurh til Sampedro.. det er et ganske stort spenn.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...