Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Bridge (2006)

 

En dokumentarfilm om selvmord som utføres ved å hoppe fra berømte Golden Gate Bridge i San Fransisco, og historien bak avgjørelsen til enkelte av disse personene.

 

Filmen inneholder ekte klipp av flere av selvmordene som blir beskrevet, og ellers stort sett intervjuer med etterlatt familie, venner, vitner osv. Det er klart bilder av selvmord og bilder av mødre som snakker om sin døde sønn har en emosjonell effekt, men jeg får egentlig aldri de store følelsene for personer i filmen som jeg har fått fra andre dokumentarer. Filmskaperne har valgt å droppe alle aspekter som har med den politiske siden av saken å gjøre (sikkerhetsgjerder, kystvakt osv), og konsentrert seg fullt og helt om menneskene involvert. Derfor stiller jeg kanskje større krav til mer interessante personligheter å forholde meg til enn denne filmen har å tilby, og klarte dessverre ikke helt å holde interessen oppe for disse menneskene. Jeg skjønner at filmskaperne har hatt virkeligheten å forholde seg til, men tragedier og selvmord skjer hver dag, og jeg trenger en mindre ordinær historie for å klare å engasjere meg ordentlig.

 

Det er uansett vanskelig å si hva jeg til syvende og siste mener om denne filmen. Det er definitivt gode øyeblikk her, og noen av klippene av disse selvmordskandidatene fra Golden Gate var ganske hypnotiserende. Et par småhistorier fortalt i filmen er i tillegg virkelig engasjerende. Men uten snuff-bildene hadde denne filmen blitt rimelig tynn etter min mening, med historier som har vanskelig for å stå på egne ben og fortsatt vekke interesse.

Lenke til kommentar

Antichrist (2009)

 

Først en time med symbolikk, deretter en grusom gorefest. Hva er vitsen? Dedicated to Andrei Tarkovsky? Spar meg.

 

Det føles så meningsløst. Ekkelt og teit. Bortsett fra nydelig lydbilde, meget fin prolog og at jeg liker djeveldyrkelse, så var ikke dette så veldig bra. 5/10

 

 

Og hva er greia med close-up av at man kutter opp vagina? Jeez.

 

Lenke til kommentar
Meningsløst er filmen nok ikke, er masse symbolikk bak det hele skal jeg tro.

Ja, og det er greit nok det, men det føles sinnsykt meningsløs. Det virker jo som han prøver å pakke inn denne "morsomme" volden inni symbolikken sin. Men:

 

Masse kvinner ble drept på 1600-tallet fordi de var kvinner, mye heksegreier osv. Han prøver å kurere henne, men filmen ender med at han dreper ho, og han er da antikrist?

 

 

Ikke vet jeg, men ble litt for mye av det gode (symbolikken.)

 

... og Dogville selvfølgelig

Stemmer, stemmer.

Lenke til kommentar

Zombieland

 

Et virus har mutert fra kugalskap og de fleste på Jorden er blitt zombier. På ingen måten en orginal film. Vi møter Columbus som har overlevd med å følge hans noe-og-30 leveregler. På vei østover møter han Tallahassee som har overlevd ved å ikke følge noen regler og sammen legger de i vei østover.

 

Dette er så hjernedød så det går an i bli. På en positiv måte. For dette er gjort på riktig måte, slik zombiekomedier skal gjøres. Her satses det på humoren og ikke skrekken som ofte følger med zombiefilmer. Filmen varer i knappe 85 min, men jeg rakk ikke å drikke opp brusen min en gang. Under flere anledninger brøt salen ut i full latter.

Bill Murray gjør en aldri så herlig (liten)rolle som seg selv.

 

5/6 - Anbefales

 

 

 

I Sell the Dead

 

Enda en zombiekomedie, men denne er heller mer dyster og er en svar komedie.

 

"When the corpse begins to walk, well thats when the trubble starts"

 

To gravrøvere lever av å grave opp de døde og selge de videre, men når en rivaliserende bande tar innpå dem, er det bare en ting å gjøre, begynne å selge de levende døde.

 

Som skrevet er dette en svart komedie, men en komedie like så. Filmen begynte litt tregt, men tok seg opp utover. Jeg satt med et smil om munnen mer eller mindre igjennom hele filmen, for replikkene var morsome til tider. Dette er vel også den eneste rollen(utenom Hellboy) som passer til Ron Perlman(han spiller en munk). Dominic Monaghan sin rolle passet nok så bra. Heller ikke i denne filmen er zombiene særlige skremmende, men er mer mørk en Zombieland. Men den manglet ett lite push for å få det hele til å bli en spesiell film.

 

4/6

Endret av Write
Lenke til kommentar

Jada, da har jeg hatt en fin kveld på BIFF med en uventet dobbelvisning av The Norwegian Solution og den filmen jeg faktisk betalte for: Shooting Robert King.

 

The Norwegian Solution handler om NAMMO og hvordan ting fungerer der. Nammo, er for dere som ikke vet det, en våpen- og ammunisjonsprodusent med base på Raufoss. Filmskaperne har prøvd å sette lys på hvorfor en fredsdyrkende nasjon som Norge er inne på eiersiden i Nammo (staten da altså). Det som overrasket meg var at Norge er verdens 7. største våpeneksportør, og 1. når man så på det i forhold til innbyggertall.

 

Det virker som om det ikke er så mange som vet om Norges rolle på dette området. Uanset, over til filmens utførelse. Dette var en meget kort dokumentar (men var visst laget for TV) på 33 min, men allikevel synes jeg filmen gjør sitt beste med å portrettere de som jobber der som enkle mennesker som ikke har tatt noe som helst standpunkt til hva bedriften gjør/hvor kulene ender) ved bruk av Michael Moore-ish klipping.

 

En helt kurant dokumentar som har muligheten til å opplyse nordmenn om hvor mye Norge faktisk er involvert gjennom produksjon av våpen og ammunisjon som så blir sendt videre til andre medlemsland i NATO, men som til tider er litt for "drøy" og jeg ser heller ikke helt hvor de vil med en slik framstilling av de ansatte.

 

5/10 - Middels

 

Shooting Robert King handler om fotojournalisten King som har vært mye på oppdrag i konfliktområder som Tsjetsjenia, Irak, Afghanistan og andre områder rundt i verden. Det som er spesielt med filmen er at regissøren har fulgt ham i 15 år på oppdrag gjennom alle disse områdene og på en slik måte får man et unikt innblikk i hvordan det kan være å jobbe som journalist i disse områdene, samt hvordan det er å komme hjem igjen etter å ha "vært i krigen", hvilke konsekvenser noe slikt kan ha og også får man sett en del av Kings gode bilder..

 

Jeg vil absolutt anbefale denne dokumentaren. Et meget interessant portrett av King som gikk fra å være en naiv fotograf med ambisjoner om å vinne Pulitzeren til en mer moden og reflektert fotograf jo lengre ut i karrieren hans man kommer.

 

8/10 - Meget god

 

Ellers vil jeg tilføye at mannen bak linsen er like fascinerende. Robert King var altså der og vi fikk anledning til å spørre spørsmål etter filmen var ferdig. Et veldig fint opplegg av de som arrangerte BIFF.

Lenke til kommentar

Animal House(in a drunken state)

 

I mitt høyt vitenskaplige forsøk i går, så jeg denne filmen etter et litt over moderat intak av alkohol.

Jeg ville tro dette var den ultimate fylle filmen, da de fleste i filmen er fulle mesteparten av filmen.

Filmen bli ikke så voldsomt mye morsomere(den er jo allerde hysterisk) men jeg fant at jeg lo av flere av de "dummere" senene, spesielt når John Belishi bare gjerntar HOLY SHIT, etter hesten fikk hjerteinfarkt, den quoten hadde ikke gjort noe for meg før, men når jeg var full fant jeg dette ektremt festlig.

 

9/10

 

Resten av kvelden gikk bort til å spille luftgitar til queen.

Lenke til kommentar

Twelve Monkeys

 

Så denne for noen år siden på en campinghytte-TV på klassetur, med noen litt for unge folk som smugdrakk øl, så jeg følte for et gjensyn. Husket så å si nada.

 

Men hva opplever jeg nå? Jeg kan fortelle at det er en dyp science fiction med kompleks historie som kommer frem bit for bit. Underveis lar jeg meg forbløffe av ekstremt bra skuespill fra alle kanter, mange snasne filmreferanser, bra kameraføring og gode dialoger bl.a. Elsker jeg litt dyp science fiction? Elsker jeg tidsreise? Elsker jeg alternativ virkelighet? Elsker jeg at Brad Pitt og Bruce Willis spiller på Oscar-nivå i en og samme film? Et kollektivt ja er svaret.

 

Elsker jeg så denne filmen? Absolutt.

 

9/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...