Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Black Narcissus (1947)

Dette må være en av de mest nervepirrende avslutningene jeg har sett på en film noen gang. Og for en film! Dette er altså en over 60 år gammel film som tar for seg nonner i et kaldt og skummelt palass oppi Himalaya-fjellene, et kjølig jesusdrama med stor Hitchcock-følelse og mange scary ting som tema. Det begynner ganske rolig og pent, med utrolig pene close-ups og helt sinnsykt bra cinematografi, men etterhvert ble den mer og mer kald og ekkel, spesielt når de kom til palasset (skolen) og det begynte å gå en annen vei. Jeg hadde frysninger de siste minuttene av filmen, helt klart.

vlcsnap185372.png

vlcsnap187570.png

vlcsnap185677.png

1947...? WTF?

vlcsnap187018.png

Uten tvil noe av det aller peneste jeg har hvilt øynene mine på av alle filmer. Det sier jo litt. Gleder meg til å se mer av Powell & Pressburger. 9/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zombiefilmene fra 70-tallet har veldig gode synth soundtracks, det er stort sett noe folk husker filmene for. Eller f.eks. Dario Argento's Suspiria, der hever synthmusikken filmen 10 hakk.

Giorgio Moroder sitt soundtrack til Scarface er jo også perfekt tidsriktig. Hva hadde Blade Runner vært uten Vangelis mon tro? Veldig annerledes om de hadde brukt et symfoniorkester istedet for bare synth.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Dear Zachary: A Letter to a Son About His Father (2008)

Meh, grei nok dokumentar. Jeg forsøker ikke å være "hard", men filmen var svært dårlig fremført. Den består av ufattelig mye raske små klipping, og overlaping av dialog. Det var en pinsomt opplevelse å se på et stor lerret, mulig bedre om jeg hadde en TV. Men for meg fikk jeg vondt i hode av det hele, og ble svært irritert at den aldri roet seg ned og faktisk holdt seg i ro lenger enn 5-10 sec...klipp..klipp..klipp...klipp mens dialog raste av gårde i bakgrunnen.

Hva filmen gikk ut på er sterkt, og det er et svært tragisk og provoserande hendelse. Men jeg finner det hele rart av siden vi får se han får kanon mangen timer med stoff, og likevel ender vi opp med et Mtv video klippet opp resultat av en dokumentar!

Litt plagsomt er det også at han egentlig missleder deg igjennom hele filmen. Helt sikkert i et forsøk å sjokkere.

Jeg tror han forsøkte for hardt å presse inn stoffet.

Han brude ha heller gitt oss lenger film med lenger klipp for å gi oss et sikkelig inntrykk. Eller fått hjelp til å redigere filmen, fordi det er kanon amatørmessig gjort.

Men men, rørende fortelling er det. Kathleen og David er noen utrolige mennesker.

Det hele ville scoret høyere hos meg om det var mer ryddig og oversiktelig.

6.5/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Altså, dei korte klyppa er eit medvite verkemiddel. Så kan ein tolka kvifor han brukte det. Eg tenkjer det er for å visa at folk var så samstemte. Og kor keisamt ville det ikkje vore å sjå segment etter segment med folk som seier det same? Ja, han kunne teke med ein eller to som var representative, men då ville vi missa poenget med at det var så mange som meinte det same.

Spoilerific:

Eg vil ikkje seia at vi blir misleia gjennom filmen. Om ein trur at det fyrste barnet vi ser er Zachary, kanskje. Elles får vi jo ei kronologisk framstilling. Eg tykkjer det er imponerande å klyppa intervjua slik at vi ikkje får vita meir enn det vi "skal" på det tidspunktet, det er ikkje amatørmessig spør du meg.

Og ja, han vil nok provosera oss til handling. Ikkje det dårlegaste utgangspunktet for ein slik film.

Lenke til kommentar

Hvis det var et verkemiddel ville det blitt brukt innimellom, ikke igjennom hele filmen. Den mister sitt "kraft" da i min meining.

Dokumentarer skal nå ut til folkemassen. Og når den er så kortklippet mister den seere som f.eks godt voksne. Jeg vet at mor mi ville aldri sett på dette, det er for rotete. Eller andre folk som ikke ser mye film ville også falt bort.

Som den er nå, er den til ungvoksne som er vant til M. Bay klipping.

Jeg har ivertfall ikke sett en så rotete dokumentar før, ikke som jeg kommer på ivertfall. Jeg har sett mangen "en manns dokumentarer" som denne, og det var ikke så vonde å se på.

Jeg tror han var for nær hendelse for å redigere dette. Han hadde nok sterk inntrykk av det pga han har opplevd det. Men for meg meinte mange småklipp ikke en dritt.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Jeg tror han var for nær hendelse for å redigere dette. Han hadde nok sterk inntrykk av det pga han har opplevd det. Men for meg meinte mange småklipp ikke en dritt.

Totalt uenig. Redigeringen var jo ment å være sånn, jeg syntes det var lett å se at "kaoset" var nøye gjennomtenkt. Det var filmens sterkeste virkemiddel. Det holdt meg både på tå hev gjennom filmen, og det hadde effekt på inntrykket mitt av både Zachary og faren. Helt genialt når jeg tenkte over det i etterkant.

Lenke til kommentar
Dokumentarer skal nå ut til folkemassen. Og når den er så kortklippet mister den seere som f.eks godt voksne. Jeg vet at mor mi ville aldri sett på dette, det er for rotete. Eller andre folk som ikke ser mye film ville også falt bort.

Du kan jo først be din mor se den. Godt voksne har gitt tilbakemelding på at den falt veldig i smak, så ikke undervurder dine eldre nå :)

På IMDB faller den "dårligst" i smak for de under 18. Kvinner over 45 har gitt den 8.8 i snitt.

De som trekker ned snittet der er menn over 45 og det tviler jeg er grunnet klippingen :)

Lenke til kommentar
Til å være over 60 år gammel virker bildekvaliteten overraskende god. o.O
Jeg nekter å gå med på at den filmen er fra 1947. :p

Ser ut som jeg må på banen hver gang noen tror at gammel film automatisk ser dårligere ut enn ny ^_^

Filmoptikk går ikke ut på dato, men den fysiske filmen gjør dessverre det. Dette vil si at en film som så svært vakker ut i gamledager ser dårlig ut i dag på grunn av at filmen har råtnet eller liknende. Black Narcissus er garantert restaurert, en prosess som er svært dyr og som blir gjort veldig sjelden da investorene mest sannsynlig ikke vil få igjen pengene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...