Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror kanskje det smarteste var å unngå å skrive noe særlig mer om filmen enn at den var sterk og god og at man burde se den. Grunnen til at jeg ikke skrev så mye var at jeg trodde det var en annen film vi så på (My Architect (2003)), og derfor ble filmen så mye sterkere.

 

Btw, denne filmen har ingenting å leve opp til. Det er ikke en sånn film.

Lenke til kommentar
Jeg tenker å se den snart, men filmen kan da umulig leve opp til forventningene.
Ikke for meg, i hvert fall. Jeg så den i sommer en gang, etter å ha lest noen postive omtaler på nettet. Er veldig glad i dokumentarer, men denne ble altfor sentimental og subjektiv for min smak.

 

Så forøvrig Food, Inc. for noen dager siden. Absolutt serverdig, selv om slutten ikke holdt samme nivå som resten av dokumentaren. Skal se Trouble the Water i løpet av helgen. Satser på at den er bra.

Lenke til kommentar
Greit at Dear Zachary er en bra film, ga den selv 9/10, men vi leser jo daglig ting i nyhetene som er verre, er litt overrasket over at folk blir så sjokkert og lamslått etter å ha sett den :s

 

Det er jo ikke bare saken som gjør folk sjokkert. Denne filmen er redigert og fortalt på en ganske annen måte enn en nyhetssak, og slår deg nærmest i trynet helt uforberedt med enkelte fakta til tider. Det kan ikke sammenlignes i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Greit at Dear Zachary er en bra film, ga den selv 9/10, men vi leser jo daglig ting i nyhetene som er verre, er litt overrasket over at folk blir så sjokkert og lamslått etter å ha sett den :s

Dette er en veldig personlig dokumentar og det egner seg i langt større grad til å påvirke følelsene enn en nyhetsoppleser som kaldt konstaterer at x antall mennesker ble drept et eller annet sted i verden. Dessuten er klippingen perfekt.

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

The Taking of Phelham 1 2 3 (2009): "En for alle!" Din mulighet til, tross dine feil og mangler, å stille opp for alle andre. Selvoppofrelse for noe... større enn deg? Tenk deg om en rekke tilfeldigheter har gitt deg muligheten til å stille deg mellom ondskapen som har uskyldige i sikte. Er vel mange som drømmer om det. Et populært tema for å etablere ekstraordinære helter og det er nettopp det Tony Scott gjør så til de grader her. I en verden hvor det absolutt ikke er alle for en så blir det litt vanskeligere å ta dette steget, det er tross alt ikke musketerer det er snakk om. Har vi sett det før? Ja, mange ganger. Og da snakker jeg ikke om originalfilmen fra 74'

 

Denzel Washington spiller en kar som vet å rote det til for seg selv, men som her blir kontaktpersonen til en kar som vet å rote det til for alle andre. Filmen har alle stereotypene du vet å finne i slike filmer, heldigvis spilt av dyktige folk som Turturro, Travolta og nevnte Washington. Det er gisler, det er den smarte protagonisten som er på rett sted, selvfølgelig med sin strake motsetning som sjef. Karen som alltid tar feil, slik at protagonisten kan skinne litt ekstra i hans skygge av tåpelighet.

 

Det er mye psykologisk dybde og nyanser her, men her Scott har som vanlig brukt litt for mye tid i redigeringsrommet så det hele blir litt vel tilflekket (eller bør jeg si tildekket) av påsmurt patriotisme og fancy lydeffekter. Svoosj, bada-bing bada-bom med klipping som minner deg om at dette er en film, jeg skal ikke få muligheten til å leve meg inn i den. Scott behandler det som en kul reklamefilm, men er det riktig å angripe en film slik? Jeg vil si nei, å bli distrahert av Scotts lek med mixepulten er ikke godt virkemiddel for å oppsluke.

 

Jeg har ikke sett originalen, det gir meg heldigvis anledning til å bedømme filmen på sine to egne ben uten å sammenligne. Den gjør det greit, på nivå med The Negotiator, Inside Man og Swordfish (men nei, vi får ikke her se noe like flott som frontpartiet til Halle Berry). Den er bedre enn SWAT, Phone Booth og 16 Blocks men noen hakk under Speed, The Fugitive og Enemy of the State. Den er som Con Air uten cheese, men med den samme patriotiske undertonen. Og ja, la oss ikke glemme at det er fint lite eksplosjoner og actionsekvenser. Sett bort fra bilkjøring, her har Scott vært så freidig at han putter inn en ekstra heseblesende biltur selv om det er et gedigent plot-hull. For å dekke over det blir det til og med påpekt i filmen, smart trekk det.

 

Die Hard er selvfølgelig kongen på haugen i sjangeren og med alle referansene er det jo klart at slike filmer som dette kommer på løpende bånd. Nå har de i tillegg begynt å lage nyversjoner, så sirkelen er vel fullført og startet igjen? Litt som rullebåndet på flyplassen og denne kofferten skiller seg ikke særlig ut fra resten.

 

6/10

Lenke til kommentar

The Mist

 

vlcsnap233629.png

 

Vært veldig mye prat om denne i filmprat i det siste; om at slutten er så elsk/hat, så jeg måtte da så klart se den.

 

For det første, så klarer filmen å være spennende hele veien. Bortsett fra de første og siste 5-10 minuttene, så foregår filmen i en og samme butikk. Filmen har både rolige og intense scener mens de er i butikken, så man får tid til å slappe av her og der.

 

Slutten... var utrolig trist. Sett at noen har skrevet at den ødela hele filmen, men jeg synes bare den var helt forjævlig tragisk, på en bra måte. Triste saker.

 

CGI-en så til tider ut som det kom rett ut fra et dataspill fra 1998, men andre ganger så det ekte og ganske bra ut. Jeg så noen skrev at filmen finnes i s/h også, så jeg skal nok se den igjen i s/h. Filmen kan kle det, blir litt sånn Night of the Living Dead, kanskje? Jeg må se den også. Blir litt inspirert her.

 

Ender på en 8/10 med forbehold om endringer. God monster/skrekk/Sci-Fi. :)

Lenke til kommentar

Solyaris (gjensyn)

Like fantastisk, like tung, like treg. Denne forblir nok min Tarkovskij-favoritt inntil videre. 9/10

 

Angst

Denne bli utgitt på DVD. Noen av scenene var noe av det mest intense jeg har opplevd på film. Kameraarbeid uten like, 80's synth og en ypperlig skurk gjorde dette til en uforglemmelig thriller. 8.5/10

Mulig jeg skriver litt mer om denne senere

 

Trainspotting

Trodde denne ville være et helt ordinært ungdomsdrama om dop, og selv om jeg hadde rett likte jeg filmen veldig godt. Originalt utført, gode skuespillere und zu weiter. Alle har sett filmen, så alle vet egentlig at det er en god film. 8/10

Lenke til kommentar

 

 

My Bloody Valentine

 

Originalen. Hadde ikke sett den på mange år, så jeg husket lite av den. Derimot så jeg nyinnspillingen for en stund siden (anmeldelse tidligere i tråden), og selv om jeg ikke liker å innrømme var nyinnspillingen ikke så verst.

 

Denne er heller ikke så verst. Historien er stort sett den samme. Gruvearbeidere blir innesperret i gruven etter en ulykke og bare en overlever. Han går amok og dreper flere folk på Valentine's Day for å få hevn, før han blir innesperret på et sinnssykehus. Han krevde at de skulle slutte å feire Valentinsdagen, noe de også gjorde de neste tyve årene. Nå begynner det å nærme seg den beryktede dagen igjen, og for første gang på tyve år har de tenkt å sette i gang en stor feiring. Problemene begynner når folk begynner å dø, man får advarseler om å avbryte feiringen og det ikke finnes spor av gærningen på sinnssykehuset?

 

Denne filmen er fra 1981, så den prøvde nok å ri på bølgen etter Halloween og Fredag 13de. Det er neppe tilfeldig valentinsdagen er på en lørdag i denne filmen, og handlingen begynner noen dager før. Om selve valentinsdagen er lørdag 14de februar kan du jo tenke litt på hva dagen før er... :p Akkurat som i de filmene er det i grunnen ikke så mye handling. Imponerende nok er det ingen nakne damer her (det nærmeste vi kommer er en dame i bh-en tidlig i filmen), men mord er det nok av. Her stappes folk i vaskemaskinen, spiddes på dusjen, kokes i pølsegryta, skytes med spikerpistol og fuglene vet hva. Fyren er da kreativ så det holder. :p Effektene er meget bra, spesielt til å være en så gammel film. Skuespillerne vet hva de gjør, og viser tydelig at de er fra en tid da slasherfilmer var mye mer populære enn de er i dag. På den tiden ble slike filmer laget fordi vi ville ha bra slasherfilmer, mens de i dag lages for å tjene penger. Det er ikke uten grunn vi får remake etter remake etter remake i dag...

 

Anyway, dette er definitivt en av de bedre slasherne og vel verdt en titt. Remaken er meget bra, men denne er ikke dårligere. Anbefales.

 

Vurdering: 8/10

 

The Burning

 

Vurdering: 1/10

Dette er blasfemi! Så du den klippede versjonen?

 

Vetta fanken. Men selv om de hadde pøset på med blod og gørr hadde det ikke hjulpet dette makkverket.

Lenke til kommentar

Dear Zachary: A Letter to a Son About His Father (2008)

Director: Kurt Kuenne

 

Dear_Zachary_A_Letter_to_a_Son_About_His_Father_02-793689.jpg

 

 

Etter alt denne prisingen av denne filmen så måtte jeg nesten ta en titt. Jeg skrudde den på av ren nysgjerrighet. Synes at filmen var uinteressant i begynnelsen, da jeg synes filmen var altfor stereotypisk. Skulle virkelig filmen handle om denne perfekte karen og hvordan alle likte han så godt? Såklart er det synd at folk blir myrdet, men lage en hel film kun av det? Vel heldigvis tok jeg feil, filmen var ikke kun om denne karen. Filmen handlet også om morderen, sønnen til karen som ble drept, og så klart det fucka "systemet" verden har til dags. Det jeg synes var mest interessant var vel hvordan "systemet" kan faile så grådig. Nesten til å bli sinna av.

 

Filmen hadde veldig god fremgang, man ville vite hva som skjedde hele tiden. Og når man trodde filmen hadde satt seg til ro, så kom den med enda større hemmeligheter. Man kjedet seg aldri under filmen, og det er vel ett godt tegn. Noe jeg ikke likte var at filmen hadde noen unødvendig lyder, lydene ville mate oss inn med t-skje, lyder man kun hører i skrekkfilmer. Synes det rett og slett ikke passet inn i filmen.

 

Men bortsett ifra lydene og den altfor stereotypiske holdningen til diverse personer i filmen, så var det en god dokumentar.

 

 

7/10

Endret av Cuneax
Satt innhold i spoiler pga diverse klager
Lenke til kommentar

My Bloody Valentine

Remaken er meget bra

 

The Burning

makkverket.

 

Jøss...

Hvordan er det mulig å være skrekkentusiast og ikke like The Burning? Sommercamp, Jason Alexander med hår, en Tom Savini som tilsynelatende har fått friere tøyler enn i filmer som F13th og The Prowler, morder med hekksaks, flott stemning og musikk.

 

My Bloody Valentine-remaken er derimot meget bra? En film som hadde vært svært kjip hvis det ikke hadde vært for 3D-effektene... Nei, jeg følger ikke tankegangen din her.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Den gjør det greit, på nivå med The Negotiator, Inside Man og Swordfish

 

Uenig. Inside Man hadde klasse. Det var en veldig original vri på et ganske så standard bankranplott, "skurkene" sympatiserte man med og slutten lurte både politiet og seerne. I tillegg gjorde Spike Lee en del friske ting med selve filmen, som å hele tiden kutte til avhørene mens ranet utspilte seg, la Owen bryte den tredje veggen og ved å spille banglamusikk i åpningen. Jeg så veldig lite av den friskheten i Scott's Pelham-remake.

Lenke til kommentar

7lvl6ea6.jpg

 

Mulige spoilere:

Hadde visse forventninger knyttet til filmen, hvor Taxi Driver skulle være den store referansen til filmen. Jeg kan se likheten mellom Travis og Jef - ensomme menn i shabby leiligheter som begge jobber om natten, men her slutter vel i grunn likhetene. Den starter herlig hvor man kun observerer hva Jef gjør uten noen form for dialog i et kvarter. Dessverre tar den en vending jeg selv ikke likte, hvor filmen utvikles til å bli en småkjip krimthriller (hvor det klippes kontinuerlig mellom Jef og politiets jakt på han). Ifølge tittelen hadde jeg håpet på et intimt møte med en leiemorder i jobben hans eller et innblikk i topplokket. Dessverre fikk jeg ingen av delene. Tidvis fantastisk synthmusikk som skapte en herlig stemning i de scenene vi fant musikken, ellers var musikk og stemningen i byen merkverdig fraværende i forhold til hva andre har ment. Alain Delon er dog utrolig karismatisk og... kul(!) med hatten og trench coat'en sin. En god film, men langt ifra det hadde håpet den skulle være. 7/10

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Lonesome Dove

 

Wow, dette var virklig noe, for en uke siden viste jeg ikke om mini serien en gang. En følelses messig berg og dalbane. Ikke en action serie på noe som helst måte det er få action sener og langt mellom dem, men karakter utviklingen er top, man blir kjent med karakterene over 6 timer og man blir virklig kjent med dem.

Duval og Jones er begge fantastiske roller, spesielt Jones mot slutten, jeg var ikke helt overbevist før siste episode, da ble alle følelser sluppet løs og man blir litt våt i øynene.

Det er ikke bare at man blir kjent med karakterne det er at de er dyre og intresange også Duvals karakter Gus virker som en kjempe easy going guy, helt til han pluttselig dreper 7 badguys som ingenting, eller banker opp en bartender fordi han ikke får nok respekt.

Serien er også full av andre karakterer som gjør mye rart, en dame som driter i ungene sine og reiser på en lang resie for å finne mannen sin, Du har en av de ondeste karakteren jeg har sett, en ultimat phyco som dreper barn osv.

Serien er som sagt veldig trist, da flere og flere karaterer faller fra og dør på den lange reisen fra texas til montana.

Når man er ferdig med serien føler man at man har sett noe virklig fint og spesielt.

Et must for all som liker Westerns.

 

9.5/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...