Br0dskive Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 The Boondock Saint's Handler om to brødre i Boston som tar loven i egne hender og går mot de som gjør samfunnet utrykt. 5/6 Da vil du kanskje være glad for å høre at oppfølgeren kommer på kino i løpet av året Herlig! Elsker den filmen! får bare håpe at nummer to er like bra (hvilket den skjelden er) Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Men ein ting eg lurer på, syns dokke Adrien Brody fortjente Oscar for rolla si? Har lest litt rundt og mange meinar visst at han ikkje burde fått den. Han var vel best av de fem som var nominert. Lenke til kommentar
NightKeeper Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Body of Lies av Ridley Scott DiCaprio spiller en CIA-agent som har Midt-østen som sitt felt, og er på jakt etter Al-Saleem, leder for en Al-Qaeda-esque terrororganisasjon som bedriver jihad i Europa. Russel Crowe spiller DiCaprios overordnede, en sleip jævel som styrer og overvåker hver lille bevegelse DiCaprio foretar seg fra HQ i Langley. Dette er startskuddet på en nervebitende og elegant politisk thriller. Med Sir Ridley bak kameraet så vet man hva man får. Kvalitet. Filmen engasjerer deg de to timene den varer. Og når man i tillegg har gode skuespillerprestasjoner fra herrene DiCaprio og Crowe, så blir Body of Lies et godt stk. film. Men den som stjeler showet er Mark Strong, som spiller Hani Salaam, leder for Jordans G.I.D. (Kommer ikke på et norsk ord i øyeblikket). Strong gjør en fantastisk jobb som Salaam. Disse tre karakterene fanges inn i et spill basert på løgner og svik, og det er dette som gjør Body of Lies til en knallgod politisk thriller - en genre som er blant mine favoritter. Det eneste som trekker ned er, etter min mening, en unødvendig kjærlighetshistorie med DiCaprio sin karakter og en iransk-født sykepleier. Anbefales. 8/10 Gran Torino av Clint Eastwood Clint Eastwood spiller en eldre mann bosatt i Michigan, hans kone gjennom mange år har nettopp tatt kvelden, og han plages fortsatt med krigens bivirkninger. Eastwoods karakter, Walt Kovalzki, var en helt i Korea-krigen, men fremstår nå som en bitter og nasjonalistisk mann, og når hans gamle amerikanske nabolag, blir overbefolket med "gulinger", så settes han virkelig på prøve. Gran Torino er en flott film, som baserer seg på medmenneskelighet og toleranse ovenfor andre mennesker fra andre kulturer. Eastwood sin karakter blir sakte og sikkert mer tolerant ovenfor disse asiatene, og utvikler et nært og uvanlig vennskap til nabofamilien. Jeg hadde hørt mye negativt om skuespillet til de asiatiske skuespillerne, men det var ikke på langt nær så ille som jeg hadde fryktet. Mye av dette fordi det er Clint Eastwood som stjeler showet her. For en mann! Karakteren hans er fantastisk. En old-skool bitter og semi-rasistisk krigsveteran med gullkorn på gullkorn. Clint Eastwood er tidenes tøffeste mann, og det har han vært helt siden 1964. 8/10 Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 NB, innholder noen små spoilers. 9 (2009) Herregud for en oppskrytt film. Uorinalt fortelling, vi har ingen følelser for figurene i filmen, stilen og design er ikke annet en tatt fra andre filmer, ræv kjedelig film. Hele hendelsen i filmen er kunn takket til en idiotisk "tabbe", så vi ender opp å se noe som egentlig er helt unødvendig. Mens det som er interesant (hva som har skjedd mer verden, og hva de "er".) faller mellom det hele i bitte små klipp. 3/10 G.I. Joe: The Rise of Cobra (2009) Vel, denne er jeg svært blandet med. De klarte å fenge GI Joe følelsen, særlig Cobra. Men GI Joe gutta er egentlig helt utklasset, Cobra kicker assen deres hele tiden, og GI Joe klarer seg kunn takket noen superdrakter (men selv da driter de på draget), og at Cobra tabber seg ut og lar utstyr ligge som GI Joe benytter seg av for å "redde dagen". Er helt tåpelig at GI Joe kan f.eks ta et Jet fly, men på magisk vi klarer å kommunisere med GI Joe på deres frekvens mens han er i et Cobra fly.....nei herregud spar meg. Så joda, GI Joe saves the day, men det hele er takket til Cobra. Og jeg må si at masken til Cobra Commander som vi får se på slutten fikk meg til å SPY! 3/10 Lenke til kommentar
Shifty Powers Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Gladiator Gladiator er ein flott film frå romarsk tid (allereie her er eg solgt) som engasjerar. Den traff meg og eg fekk sympati med nokre av karakterane og ein meir negativ innstilling til andre. Filmen lykkast med det meste. Det visuelle er flott, kulissane verkar realistiske, musikken er fantastisk, historia er engasjerande og skuespillarane gjer ein bra jobb, Joaquin Phoenix passar rett og slett perfekt i rolla si. Filmen klarer å halde oppe interessa mi gjennom heile filmen, utan det minste problem. Den etterkvart litt rørande historia (som musikken framhevar) er i seg sjølv heilt grei. For det er ikkje historia som gjer filmen så bra som den er, det er alt rundt som gjer historia engasjerande(nemner igjen musikken). Romersk tid er jo i seg sjølv særs interessant, og i ei slik innpakking passar den meg meget bra! Ein flott film som kan anbefalast til alle! Vurdering 9/10 Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Joaquin Phoenix passar rett og slett perfekt i rolla si. En av tidenes beste filmskurker. Endret 11. oktober 2009 av DoktorBacon Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 The Hangover (2009) Jeg minnes gangen jeg våknet opp etter å holdt fest, hvor et par eneggede tvillinger ved navn Merete og Beate sov på rommet mitt, sokkene hang fast i gulvet av alt sølet, bikkja og katten var fyllesyk, vinduet knust og jeg måtte ta til å tørke øl fra taket fordi noen hadde klart å sølt oppover. Og ja, det manglet et par skapdører fordi festens hasjfolk som var forvist ut (fordi jeg ikke ville ha de inne i huset) hadde tatt de med seg for å ha noe å sitte på. Det er gått 12 år og skapdørene er fortsatt ikke funnet. Det kan være det var UFOen kompisene mine hevdet hardnakket de hadde sett kvelden i forveien hadde stukket av med dem. Hvem vet. Uansett, slikt skjer i et land med en drikkekultur som går ut på å drikke mest mulig på kortest mulig tid lørdag kveld. Forøvrig, det er ingen god ide å drikke Sambuca og Tequila om hverandre. Trust me... Som dere ser, det er en fest jeg liker å snakke om - I hvert fall de delene av den jeg husker - Det var noe med folk som holdt på å drukne og politiet var der, jeg tror faktisk jeg ringte dem selv. Vanligvis er man jo redd det er naboen som ringer etter dem. Men pyttsann, det var vel en grunn til at jeg ble pappa som 20-åring. Det er slike ting som får en til å smile når man mimrer tilbake på galskapen. The Hangover er en film som virkelig prøver å fange essensen med slike hendelser og dra den til det litt ekstreme. Det funket fett det, jeg har sjeldent mimret mer tilbake til de galne tider og jeg tror faktisk jeg kom på et par (av de heller mange) hendelsene fra perioden 17-20 år som kong alkohol så brutalt gjemte nede i hvelvet. Det var vel en grunn til akkurat det. Jeg tror denne passer ypperlig til alle der ute som har gjort besynderlige ting - Som å leie moped i Kreta og våkne opp dagen derpå uten å vite hvor den var parkert hen (til mitt forsvar, det var ikke den mopeden jeg leide og (så vidt vi vet) var det ikke jeg som kjørte den..). Dette var kos. 8/10 Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 (endret) Calvaire (2004) Director: Fabrice Du Welz En fyr skal på roadtrip til ett sted for å synge, men på veien så kjører han seg bort og havner i en tvilsom by. Ikke akuratt en original historie. Har sett dette uttalige ganger før, men denne hadde noe med seg som gjorde filmen ekstra creepy. For å ikke snakke om en fantastisk scene hvor kinematografien lyser av brillianse. For å ikke snakke om en totalt random scene hvor vi får se byens befolkning begynne å danse sånn helt uten videre. Musikken var creepy as fuck, gjorde virkelig intrykk. Filmen skal også ha kudos for å få meg til å skvette (dog bare én gang), noe jeg ikke har gjort av en film på sånn 3-4 år. Ellers så var filmen kos, kjedelsen var ikke eksisterende, og filmen klarte gi meg en aldeles så liten uggen følelse. 7/10 Endret 12. oktober 2009 av Mr.BadSmile Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 The Ugly Truth (2009) Meh, typisk romantisk komedie som bruker den vanlige oppskriften. 3/10 Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Trick R Treat (2008) Tja, dette var faktisk ikke så aller verst. Minner mest om en slags moderne adapsjon av Tales from the Crypt / Are you afraid of the Dark. Fin-fin oppladning til Halloween. 7/10 Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Up Lurte ungene til å tro de måtte være med inn på UiB for å høre på forelesning om Internet. Gleden ble derfor stor da vi entret kinoen og det var Disney/Pixars nyeste film som ventet dem. Det ble en meget bra opplevelse. Om Kurosawa hadde vært amerikansk, laget animasjon og hatt humor ville vel dette blitt resultatet. Det ble litt som en eventyrlig sjarmerende Ikiru. Årets beste? Muligens, men så har jeg vel ikke akkurat sett så mye film dette året. 9/10 Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Jeg ga den også 9/10, men det var hovedsaklig fordi filmen klarte å få meg til å gråte et par ganger. Veldig flott film. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Orphan (2009) Hadde ganske lave forventninger da jeg begynte å se på denne filmen. Tenkte det ville være en rip-off av filmer som Omen, Bad Seed eller The Good Son, men enda filmen var litt småtreig i starten, så økte kvaliteten og spenningen drastisk etterhvert som hovedhistorien tok form. Skuespillet var fenomenalt utført, spesielt fra jenteungen (Esther) som får halvparten av hollywoodstjernene til å virke som amatører enda hun bare er født i 1997! Resultatet ble en veldig bra film takke være superb skuespill og en spennende plot som ble utført svært bra. Filmen var brutal, mørk, smart, forstyrrende, intelligent, intens og overraskende med et hint av svar humor som jeg satte pris på. Dette er ikke den typiske grøssefilmen som prøver å skremme deg med falskt blod og billige effekter. Dette er en psykologisk thriller som holder deg klistret forran skjermen fra start til slutt. Anbefales 9/10 (Slutten var sikkelig 'WTF/Ackward-moment' ) Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Seriøst? Traileren var grufull. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 (endret) Kansje jeg er litt biased, men jeg er svak for slike filmer. Vi har også fått utrolig mange dårlige filmer fra grøssefronten i det siste, så jeg satte pris på et friskt pust fra den kanten enda man egentlig kan karaktisere Orphan mer som en svart-komedie/thriller enn en grøsser. Drag me to hell og Trick'n'Treat er to andre grøssefilmer jeg nettopp så, og enda de var gode underholdte Orphan meg mer. PS: Har ikke sett traileren, så jeg vet ikke om den gir riktig inntrykk på filmen, men du er et levende eksempel på hvorfor jeg holder meg unna trailere Filmen ligger har 7.2 på imdb, så jeg er ikke alene om å like den. Endret 12. oktober 2009 av Myagos Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Jeg ga den også 9/10, men det var hovedsaklig fordi filmen klarte å få meg til å gråte et par ganger. Veldig flott film. Up har fått meg til å gråta før eg har sett filmen: http://www.ocregister.com/articles/pixar-u...68059-home-show Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2009 Hadde vært morsomt om hu hadde hata den og brukt de siste timene på å angra. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Appaloosa En virklig flott film, dette er vel 4 gangen jeg så den. sist jeg så den med stefaren min syns han den var treig, men jeg digger den. Det er 4 "action" sener i filmen, men filmen har ca. 25 sekunder med action tilsammen. Når den kommer er det voldig og kort, sånn som det var på den tiden. Det er flere ganger man tror filmen skal bryte ut i voldsome skyteseneer, men det blir bare med trusselen. Det er vel dette som gjør filmen så bra, man lurer på når det skal skje noe også pluttselig skjedde det. Man må følge med. Filmen er ikke perfekt, jeg har ikke sansen for Zellwegeri noen roller, og heller ikke denne, Nesten hvem som helst ville vært bedre i den rollen, ja selv John Cleese i drag kunne spillt roillen bedre. Litt synd at hun er i den rollen da rollen selv kunne blitt mer interesant med annen skuespillerinne. Høydepunktet i filmen er en skytesee som varer i 10 sekunder, den er drit kul og drit kort, som Cole sier, Everybody could shoot. og da er det over fort. Harris og Mortenson er tøffe og man får følelsen at de faktisk har kjent hverandre i 12 år. De oser proffe og 8 guage'n til Viggo er en av de tøffeste våpene i film.. Det hele er en virklig fin fin film, og en veldig god western og viser at du kan lage en "treig" western den dag i dag. 8.5/10 Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Dear Zachary: A Letter to a Son About His Father (2008): Hjerteskjærende. Dette her er noe unikt, en hyllest i kjølevannet av ondskapens herjinger. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 (endret) Innocence En ung jente stiger opp fra en kiste. Hun blir møtt av andre jenter, alle kledd i hvite skjørt og med fargede bånd i håret. Derifra skildres et innestengt, smått surrealistisk internat-skole-samfunn for unge jenter. Vil ikke skrive for mye om denne, hele genialiteten ligger i at historien kan oppleves og tolkes veldig individuelt. Utover en analogi for barndom/overgang til det voksne livet og "coming-of-age" er det veldig mye tanker som strømmer. Elsket mysteriet, og hele det konstruerte samfunnet. Stemning som få og vakker cinematografi. En litt rar og artsy film, men den gav meg en veldig god opplevelse Endret 12. oktober 2009 av Speik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå