Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Den blir stort sett godt likt. 8/10 på imdb, kritikerprisen i Venezia osv. Jeg syns den var kjip, lite givende, for lang, for "realistisk" og svært lite (ingenting) blir overlatt til fantasien. I tillegg til at jeg ikke kjøpte den forelskelsen da. Ser ikke bort i fra at du vil komme til å like den, og da er det jo bare fint at jeg har senktet forventningene dine. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Filmen er 20 år gammel men har virklig flott bilde

Alder har ingenting å si på en films fysiske kvalitet, kun hvordan filmen har blitt oppbevart og behandlet, eventuelt restaurert spiller inn. Nå henger kanskje alder tett sammen med hvordan en film har blitt tatt vare på, men prinsippet er at film ikke mister sine styrker over tid under riktige omstendigheter :)

Ja vet det, men gjennomsnittlig er det dårligere bilde jo lengre bakover man går, ofte også lyd, Die hard er ca. like gammel og har vist langt fra så bra bilde, 80tallet hadde også litt dårlig bilde kvailitet syns jeg, liker bedre "looken" av 60tallet og 90tallet, 80 hadde veldig kjedelige farger og mye grain.

Men her var det klart som dagen og lyden er på samme nivå som dagens filmer,

Jeg har inntrykk av at det er mye enklere å klage på lyden i gamle filmer enn bildet. Lydutstyr har hatt en generell utvikling gjennom tiårene spesielt når det gjelder signalkjede og opptaksmedie. Såvidt jeg har forstått er filmkameraer og filmstock i dag ganske like de som ble brukt for mange herrens år siden.

Lenke til kommentar

Det sier jo seg selv at mono filmer eller stereo filmer ikke har samme lyd.

Men det har jo vært en viss suksess å gjøre dem 5.1 tror de gjorde det ganske bra med GBU, men da fikk dem klager på at visse lyder rett og slett hadde blitt forandret og det var ikke orginale lydspor

Lenke til kommentar

Der Freie Wille

Sterkere kost enn This is Love, ja.. Satt igjen med en merkelig tom følelse etter filmen, skalv i bena da jeg reiste meg fra setet. Den første halvtimen er 10.0, og man skjønner fort at dette er kraftige og usminkede saker. Vet ikke helt hva jeg skal si. Denne må bare oppleves. En av de sterkeste filmopplevelsene jeg har hatt på lenge.

Lenke til kommentar

My Bloody Valentine (Remake)

Jeg så originalen for ganske mange år siden, men ærlig talt husker jeg fint lite av den. Jeg tenkte å friske opp hukommelsen med å se den først før jeg ser denne, men for en gangs skyld tar jeg remaken først. Dette for å slippe å sammenligne denne med originalen og dermed "automatisk" si denne er dårligere. Jeg ser heller originalen i morra.

Historien er grei nok. Noen folk dør i en ulykke i en gruve, men etterforskningen viser at folkene ble drept av den eneste overlevende i stedet for av selve ulykken. Han havner i koma, men våkner etterhvert opp igjen og dreper ganske mange folk før han endelig blir stoppet en gang for alle når gruven raser rundt ham og begraver ham levende. Hopp så frem ti år i tid. Det er valentinsdagen, og alle burde være lykkelige. Dessverre begynner folk å dø, og ryktene går om at han som drepte dem er tilbake for å fullføre det han begynte ti år tidligere.

Litt klisjé med andre ord, men hva forventer man av en slasher? Tja, blod, gørr og pupper. Denne har alt og burde gjøre enhver slasherfan fornøyd. Harry Warden (morderen for ti år siden) er på mange måter ganske rutinepreget og bruker samme våpen hele veien, men til gjengjeld er han ganske brutal. Det er meget grafisk til tider, så jeg anbefaler at du spiser etter filmen, og ikke mens du ser den. :p Pupper er det for så vidt også, skjønt bare en gang. På den annen side snakker vi full frontal i en svært lang scene, så det er lite å klage på. :p

En morsom detalj er at denne ble filmet i 3D (er ikke alle filmene nå til dags det?), så du ser stadig ting fly rett mot skjermen. Noen ganger er det ganske teit, men det gir en ekstra effekt de gangene det faktisk fungerer. Riktignok er dette 2d-versjonen av filmen, men likevel. ;) En annen ting er en liten kommentar tidlig i filmen når folk blir jaget av Harry i starten. Først sier en fyr "Hey, Michael, check this!" rett før han dør, og noen minutter senere ser en annen fyr Harry og presterer å si "Jason, is that you?" Hihi...

Vurdering: 8/10

Lenke til kommentar

pandorum-firstlook-med-01.jpg.jpeg

Handler om:

To astronauter våkner opp på et romfartøy uten kjennskap til hvor de skal - eller hvem de er. Når de to kommer til seg selv er det bekmørkt, den eneste lyden som høres kommer innerst fra motorrommet. Den eneste veien ut er gjennom en trang og mørk passasje. Snart går det opp for de to at de ikke er de eneste ombord, og sakte avsløres farkostens skremmende og dødlige hemmeligheter.

Dom:

Det første jeg tenkte når jeg kom ut av kinosalen var at jeg hadde sett denne filmen før. Dette er nemlig The Descent, bare på et romfartøy istedenfor i en hule. Ikke at det er en negativ ting, The Descent er nemlig en av mine favorittfilmer og likheten irriterte meg ikke nevneverdig.

Filmen er mørk, stemningsfull og til tider kaotisk. Både Ben Foster og Dennis Quaid klarer seg bra, det gjør også Cam Gigandet som må være Hayden Christensen sin ukjente tvillingbror. Birollene er dog nokså enkle og uinteressante, noe som trekker litt ned.

Selve historien er interessant nok, med diverse åpenbaringer underveis. Men det er egentlig selve stemningen og lyddesignet som imponerte meg mest.

Gir den en snill 8/10

Lenke til kommentar

Zelig (1983)

Director: Woody Allen

"Leonard Zelig: [in a hypnotic trance] My brother beat me. My sister beat my brother. My father beat my sister and my brother and me. My mother beat my father and my sister and me and my brother. The neighbors beat our family. The people down the block beat the neighbors and our family."

zelig-1983.jpg

Stille var kvelden da jeg satte meg i sofaen for å kose meg med en Woody allen film. Uforberedt jeg var ble jeg overrasket til åssen type film det var. Filmen var en fiksjonistisk dokumentar om en mann som hadde kunnskapen til å tilpasse seg i miljøet han var i. Ett for.eks er om han stod sammen med afro amerikanske personer, så ble han om til en selv. Var han sammen med overvektige, så svulmet han opp til en overvektig. Dette bringte mye oppstyr og en kvinnelig person tok på seg saken til å hjelpe Zelig.

Vel vel, hva skal en si. Woody Allen bringer uten tvil original film på bordet. Filmen inneholder meget godt klipping, da man ser masse klipp ifra historiske tider (tror jeg) og klipper Woody inn i dem. Filmen har artige dialoger, godt skuespill (hadde jeg switchet på denne midt i filmen så hadde jeg trodd det var ekte dokumentar) og såklart original historie. Filmet med originalt utstyr (fra kamera til lyd) fra 20 tallet, noe som er kult i seg selv. Musikken er også originalt da musikken ble spesielt laget for filmen. Noe som ikke skulle tro, musikken høres ut som ble laget for mange titals år siden.

En anderledes Woody Allen film som er verdt en titt.

8/10

Lenke til kommentar

Cannibal! The Musical (1983)

Musikal, komedie

cannibalm5.jpg

Alltid digget South Park, og hørt filmen bli nevnt i forbindelse med endel intervjuer med Trey Parker og Matt Stone. Så tenkte det kunne være fint å ta en titt på noe av det andre Parker har laget også.

Filmen handler om Alfred Packer, som er blitt tiltalt for kannibalisme. Fra fengselscellen forteller Packer en dame sin historie; om hvordan en gjeng med gullgravere reiser til nye "jaktmarker". Men turen ender altså ikke helt som de hadde håpet.

Produksjonen er lavbudsjetts, og det er mye gjennomsnittlige skuespillerprestasjoner. Men jeg synes det har sin sjarm for en slik film. Det er en feel-good og morsom film, jeg satt med et smil om munnen da den var ferdig. Mye av sangene/musikken sitter igjen, en god filmopplevelse:)

8+/10

EDIT: feil link

Endret av luser32
Lenke til kommentar

Oi, såpass ja:p Japanerindianerne er konge!

Det er absolutt en av de morsomste filmene jeg har sett, og vil virkelig anbefale den til andre. Jeg ser ikke veldig mange komedier, da de fleste jeg har sett er av typen amerikansk klisjékomedie, så har ikke hatt store troen på den sjangeren før. Men Lebowski og Cannibal her er friske pustjeg har sett nå i det siste, som gjør at jeg ikke lenger er forutintatt og negativ _bare_ fordi det er komedie^^

Endret av luser32
Lenke til kommentar

Dear Zachary: A Letter to a Son About His Father (2008)

Det mest tragiske og jævligste jeg har sett. Den tristeste dokumentaren jeg har sett i hele mitt liv. En bekjent av meg døde for noen dager siden (klikk), og jeg har vært rimelig deppa og har ikke sett noe film i det hele tatt. Denne dokumentaren derimot, hjelper meg å forstå at man må ta vare på hverandre og leve livet. For noen har mer uflaks enn andre. Livet er så jævlig uretteferdig.

Som Dorian skrev, ikke les noe om filmen. Det blir mye mer sjokk ut av det om du bare ser den uten å vite noe.

Denne bør alle se.

Lenke til kommentar

Atonement

Denne tok meg egentlig litt på sengen, som det heter så fint. Jeg har ikke ville se den tidligere på grunn av "redsel" for kjedelig klassisk romantikk som har den tendens til å bli langdrøylige. Men så tok jeg fatt på filmen og ble positivt overrasket. For den handler om kjærlighet, men den inneholder også en lillesøster(spilles av Saoirse Ronan) med fantasi og uvitenhet og hva er da bedre med en hendelse som blir feiltolket? Denne feiltoklesen sender kjærligheten til Cecilia(Keira Knightley) og Robbie(James McAvoy) ut på store prøvelser.

Det første som møter deg når du ser filmen, er lyden av en skrivemaskin(fra 1940-tallet). Denne lyden har en litt irriterende virksomhet og den går inni soundtracket og følges igjennom hele filmen. Det er flere "shots" som er imponderende og vakre, noen til med med en touch av visuell kunst. Om det var med vilje eller ikke skal ikke jeg diskutere, men jeg hadde en lærer for 3 år siden som sa noe slikt: "Om det er en ting som ikke finnes i en filmproduskjon, så er det tilfeldigheter".

I første halvdel av filmen er det mest om Robbie, Cecilia og hennes lillesøster Birony. I andre halvdel er det hovedsakelig Robbie vi følger som har blitt sendt ut i WWII. Vi følger dem etter krigen og ting går sin gang, men så kommer det som kan skille en god og en dårlig film, slutten. Slutten inneholder en handligsvri som fikk meg til å bli paff. Nå skal ikke jeg røpe slutten, men om det er noen som har lest boken finnes den nok der også.

Saoirse Ronan er den personen som imponerte mest i filmen, hun ble også nominert for en oscar for denne rollen. Hun er det stjerneskudd og jeg gleder meg til å se henne videre, i førtkommende The Lovely Bones.

5/6

Endret av Write
Lenke til kommentar

Antichrist - Lars Von Trier

Fascinerende film som er utrolig mørk til tider. Denne tar tak i sinnets mørkeste avkroker på en svært intelligent og velfortalt måte. Den tar i bruk symbolikk som invidde vil kjenne igjen. Lite er egentlig overlatt til tilfeldighetene, selv om det kan virke slik. Måten dette er fanget på film er fantastisk. De mye omtalte provoserende scenene er langt i fra bare der for å provosere. De har en misjon, selv om de kan virke utfordrende på mange. Selv synes jeg ikke dette var sjokkerende, og mener det aldri burde være tabuer eller grenser innen film, så lenge det er i en kontekst som dette.

Dette var en film-skatt.

Her er det vevd inn mange teorier, arketyper og overtro på et subtilt nivå. Det er en film som trenger å fordøyes og jeg vil tro at mye kan komme tydeligere frem andre gangen man ser den.

Dette var et kunstverk. Svært intelligent og modent fra von Trier.

Lenke til kommentar

Coraline

Masse sjarm, flott animasjon og underholdende historie. Ble litt lei mot slutten, kanskje spesielt fordi denne 3Den gjør meg litt ør i hodet. Samtidig finner man ikke den samme magien som i The Nightmare Before Christmas. Men likevel en finfin film som jeg kommer til å vende tilbake til flere ganger.

75/100

EDIT: Forøvrig helt enig med det som blir sagt i Antichrist-anmeldelsen over.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Coraline

Masse sjarm, flott animasjon og underholdende historie. Ble litt lei mot slutten, kanskje spesielt fordi denne 3Den gjør meg litt ør i hodet. Samtidig finner man ikke den samme magien som i The Nightmare Before Christmas. Men likevel en finfin film som jeg kommer til å vende tilbake til flere ganger.

75/100

EDIT: Forøvrig helt enig med det som blir sagt i Antichrist-anmeldelsen over.

Har den litt lik stil som Tim Burtons Corpse Bride? Ser slik ut på bilder, etc.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...