Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Transformers 1 og 2 synes jeg er helt greie filmer å slenge øynene på, ikke noe dypt men akkurat passe action for litt peiskos på kveldingen. Det er ikke akkurat noe "The Rock" som Bay før har regisert men helt grei underholdning. Både Fox og Lebeouf er langt fra noen gode skuespillere men de klarer rollen helt greit men feiler totalt på å gi karakteren sin dybde. For meg fremstår de som overfladiske 1 dimensjonale karakterer.

Lenke til kommentar

Selv ikke mitt ego er så stort at jeg blir snurt om noen misliker en film jeg liker. Slikt hat og misnøye er ikke noe man lar seg affisere av. Noen følger Optimist Prime, andre følger Negatron :wee:

 

Dog er filmen tydeligvis viktigere enn hva jeg trodde for en slik useriøs perle. At folk bruker så mye tid på å diskutere en film man ikke ønsker å se er jo litt søtt.

Lenke til kommentar
Selv ikke mitt ego er så stort at jeg blir snurt om noen misliker en film jeg liker. Slikt hat og misnøye er ikke noe man lar seg affisere av. Noen følger Optimist Prime, andre følger Negatron :wee:

 

Dog er filmen tydeligvis viktigere enn hva jeg trodde for en slik useriøs perle. At folk bruker så mye tid på å diskutere en film man ikke ønsker å se er jo litt søtt.

 

Med andre ord, det irriterer deg noe helt for jævlig. Hadde du virkelig gitt en lang marsj i at andre misliker filmer du liker, hadde du ikke giddet skrevet det der.

Lenke til kommentar

Så nettop Antichrist. Syntes den var mye mindre sjokkerende enn hva jeg hadde fått inntrykk av på forhånd, alle scenene som har blitt beskrevet i media utgjorde jo kanskje 7 sekunder tilsammen. Ellers syntes jeg det var en innmari interessant film med godt skuespill og stilig filmhåndverk. Var heller aldri kjedelig, satt mer eller mindre klistra til skjermen gjennom hele filmen.

 

Ga den 8/10 på imdb.

 

Er forresten et par ting jeg lurer på, vet ikke om jeg bare ikke fikk det med meg eller om det ble lagt opp til symbolsk tolkning:

 

#1 Hva var greia med at føttene til sønnen var deformert? Hadde mora tatt på han feil sko hele livet med vilje? Er det evt. noe venstre/høyre satanisme symbolikk?

 

#2 Hvordan tolket dere den siste scenen (epilogen) da han gikk nedover skogen og alle menneskene (bare kvinner?) plutselig dukket opp?

 

Lenke til kommentar
Med andre ord, det irriterer deg noe helt for jævlig. Hadde du virkelig gitt en lang marsj i at andre misliker filmer du liker, hadde du ikke giddet skrevet det der.

 

Dine analyse om hva som irriterer meg eller ikke må jeg nok skuffe deg med ikke helt går i oppfyllelse.

 

Alle som kjenner meg vet jeg liker uenighet mer enn enighet, spesielt hva film angår. Det er vel også grunnen til at diskusjonsforum tiltaler meg, man får en anledning til å kontrollere egen overbevisning. Så det rette ville nok vært at det fryder meg, ikke irriterer meg. Både personlig og ikke minst i jobbsammenheng, da diskusjon er hva vi lever av. Det hadde vært trist å bruke tid på et forum om det hadde "irritert meg noe helt jævlig", ville du ikke si det?

 

Nuh, jeg med mitt bergenske ego syntes jo det er himla gøy å diskutere meg, men det er litt slemt overfor tråden å kuppe den med slikt. :wee:

Lenke til kommentar

Vært borte i tre dager på hytta og skulle egentlig se haugevis med filmer.. men ble isteden ekstremt mye The Wire.. men en film fikk jeg sett...igjen... Det er ikke så lenge siden jeg så den

 

Forbidden Zone (1982) (rewatch)

 

http://www.imdb.com/title/tt0080752/

 

Så denne for under en uke siden pga filmklubben (Julenissens valg), og jeg måtte se den igjen på hytta for å se om jeg virkelig liker den så mye som det føltes som første gang.

 

I og med at jeg hadde tenkt på filmen ganske mye de dagene i mellom så måtte jeg se den igjen. Dette er rett og slett en ny favoritt blant topp 20 listen. Den virket også mye kortere og bedre denne gangen, og jeg likte den jo grusomt mye forrige gang også (9.0).

 

Morsom, catchy musikk, kort og aldri kjedelig, sprudlende og kreativ. Mine favorittsanger er Bim bam boom (som kanskje er filmens dårligste sang, men den mest morsom og teit, ”so bad it’s good”.) Liker også når Danny Elfman (som Satan himself) synger i slutten. Det er nok filmens beste sang. Sangen som høres sammen med Opening Credtisen er heller ikke så verst. Skikkelig 80’s Ghostbusters-ish

 

Den merkeligste filmen jeg har sett, sammen med El Topo og Week End, men på helt andre måter. En musikal som kan sees mange ganger (nå er dette andre gang den sees, men det virker ikke som det blir siste for å si det sånn.) Blir nok noen rewatches i året til jeg er åtti.

 

Karakter: Woop-A-Booozh

Lenke til kommentar
Så 1 time av Transformers 2, mest bortkasta tiden jeg har brukt på lenge. Glad for at jeg skrudde den av, da jeg skjønte at filmen ville fortsette på det samme dumme nivået gjennom hele greia. (Ikke at jeg hadde troen på filmen)

 

Jeg så faktisk hele filmen dessverre, det var 2timer og 2min totalt bort kasta. nr 1 likte jeg faktisk ganske bra (7/!0) men nr 2 var søppel for min del. tror ikke jeg har hvert så skuffa før i år

Lenke til kommentar
Selv ikke mitt ego er så stort at jeg blir snurt om noen misliker en film jeg liker.

Da må jeg bare si at TF2 skuffet meg på det aller, aller sterkeste. Etter den herlige popkornbomben som førstemann var forventet jeg meg mer av samme stykke underholdning. Men hva får jeg? En ekstremt barnslig, kjedelig, klissete drittfilm som faktisk greide å ha for mange roboteksplosjoner. Jeg visste ikke en gang at det var mulig.

 

 

Scenen der kameraet snurret rundt Fox og LaBeouf i nærmest et århundre var det første varsel på at dette ikke var en god film.

 

Lenke til kommentar

Madeo (2009) [Mother]

Director: Joon-ho Bong

 

mother.jpg

 

En halvveis retarded fyr med ett altfor nært forhold til sin mor blir beskyldt for å drepe en ung kvinne. Dette er såklart noe moren ikke kan akseptere og gjør alt for å bevise det motsatte.

 

Dette er altså hovedhistorien til filmen, en litt typisk historie, men det funker greit. Hjelper godt da filmen har utrolig god stemning. Elsker den mørke stemning filmen har, noe sør korea er flinke til. Perfekt dose humor, meget god dyster musikk og herlig spenningsmomenter gjør denne filmen til en real perle. Man kan se at det er regissøren bak "Memories of Murder", da filmen bygger på litt lik stemning, noe som bare er flott. Skal uten tvil holde ett øye med denne regissøren i fremtiden.

 

9/10

 

Das Boot (1981)

Director: Wolfgang Petersen

 

4z8yuc0h.jpg

 

Fantastisk. Beste krigsfilmen laget. Ihvertfall en av de bedre. Superklaustrofobisk u-båt film, som underholder til de grader. Selv om filmen var i nesten 5 timer, så kjeder man seg ikke ett sekund. Med en gang filmen er i faresonen til å bli litt kjedelig, så tar filmen seg opp igjen stort. Effektene er imponerende, bra at Wolfgang har gjort noe riktig. Synd at Wolfgang ble dratt inn i Holywood, da han hadde virkelig potensiale. Vel han fikk ihvertfall laget ett par gode filmer.

 

Anbefales til alle folk. Vil anbefale 5 timer versjonen, verdt hver eneste sekund av livet ditt.

 

10/10

Lenke til kommentar
Selv ikke mitt ego er så stort at jeg blir snurt om noen misliker en film jeg liker.

Da må jeg bare si at TF2 skuffet meg på det aller, aller sterkeste. Etter den herlige popkornbomben som førstemann var forventet jeg meg mer av samme stykke underholdning. Men hva får jeg? En ekstremt barnslig, kjedelig, klissete drittfilm som faktisk greide å ha for mange roboteksplosjoner. Jeg visste ikke en gang at det var mulig.

 

 

Scenen der kameraet snurret rundt Fox og LaBeouf i nærmest et århundre var det første varsel på at dette ikke var en god film.

 

Jepp også "Damn I'm good" sitatet ><

Lenke til kommentar

Fox er jo eyecandy, og det er vel derfor hun fikk rollen også. Pupper, pent ansikt og tight rumpe, der har du alt hun trenger.

Sånn at de kunne zoome inn på kroppsdelene hennes så vi gutta siklet i kinosalen. Dere husker vel Transformers 2 traileren, der det første vi ser av henne er når hun skrever over en svær motorsykkel i supertrange jeans? Hvem sa ikke "Fy faen hu er deilig" da?

Eller når hun fikser bilen i enern i den beste "look at my ass" posisjonen hun vet om?

 

Men skjønner ikke helt poenget med Labeuf, han ser jo ikke akkurat barsk ut som actionhelt. Kanskje det er noe av greia nå for tiden, at folk ikke vil ha Dolph Lundgren-type actionhelter men vanlige hverdagskarer ala Gordon Freeman?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Das Boot (1981)

Director: Wolfgang Petersen

Effektene er imponerende, bra at Wolfgang har gjort noe riktig.

Jeg synes effektene var veldig dårlige. I hvert fall scenene der de står oppå båten (hva det nå heter). Ser veldig studio ut. Ellers skuffet filmen som helhet også. Jeg får ikke noe forhold til karakterene, historien er rett og slett tynn og jeg vet egentlig ikke hva som skjer. De blir bare truffet her og der.

 

Greit, den klarer å fange den klaustrofobiske stemningen i en u-båt, men den ga meg egentlig ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Selv ikke mitt ego er så stort at jeg blir snurt om noen misliker en film jeg liker.

Da må jeg bare si at TF2 skuffet meg på det aller, aller sterkeste. Etter den herlige popkornbomben som førstemann var forventet jeg meg mer av samme stykke underholdning. Men hva får jeg? En ekstremt barnslig, kjedelig, klissete drittfilm som faktisk greide å ha for mange roboteksplosjoner. Jeg visste ikke en gang at det var mulig.

 

 

Scenen der kameraet snurret rundt Fox og LaBeouf i nærmest et århundre var det første varsel på at dette ikke var en god film.

 

 

 

Jeg må si jeg deler oppfatning i at den første overgikk den andre, det kan vel rent personlig skyldes at det ble noe spesielt å se drømmen bli realisert, at barndomsserie ble filmatisert. 20 år hadde jeg håper på noe slik og selv om jeg ikke hadde hatt noe imot en James Cameron til å regissere en mer seriøs versjon, så klarte jeg meg ypperlig med en mer useriøs variant a la Bay. Akkurat som jeg liker både Batman og Batman Begins.

 

Hva barnslighet og mange roboteksplosjoner så var vel det akkurat hva Bay lovet, så noe annet kan man ikke forvente. Like lite som at Tarkovsky skulle laget noe som ikke kan få en til å begynne å knaske anti-depressiver (i hvert fall om man forventer noe gøy og enkelt). Premissene Bay hadde var en "gøy, enkel og useriøs pop-corn film med så mange money-shots som budsjettet tillot". Hva gøy angår blir det opp til hver og en å avgjøre, men de andre lovnadene oppfylte han vel. Skulle Sam Raimi prøvd å filmatisere dette ville vel prislappen blitt den dobbelte.

 

Men rent personlig liker jeg bedre å diskutere den første. Den var et gjennombrudd, en fantastisk filmatisering av noe så vågalt som leker. Dette er karakterer tusenvis av mennesker slengte rundt i sandkassen mens man brukte fantasien sin til å gi dem personlighet og alt annet. Det er filmatisering av objekter som i sin tid ble brukt til å stimulere kreativitet og utforsking hos unge sjeler. Lek og leker er ufattelig viktig for at barn skal utvikle seg, det er da ikke merkelig at det som for mange er symbol på deres første møte med egen kreativ kraft blir så godt mottatt når det blir filmatisert. Det eksisterer en abstrakt kobling i så måte.

 

Derfor tror jeg også filmer basert på leker vil fortsette å slå godt an og jeg håper premissene for filmene fortsatt blir lekende og useriøs, akkurat slik det var i sandkassen i sin tid :)

Lenke til kommentar

Men så er det vel sånn at disse transformers (og he-man)-lekene var en 80-talls greie, så ungdommer som knapt var født da aldri har opplevd den perioden. Da er det bare CGI og roboteksplosjoner igjen.

 

Om det kommer en He-Man remake nå, ville heller ikke ungene fatte pointet siden de ikke har nostalgien til serien.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...