Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Big Trouble in Little China

Utrolig stupid. Hva faen drev dere med på 80-tallet?

4/10

Haha, it's called FUN!

Digger den filmen jeg, faller i samme sjanger som Escape from New York. Har ikke sett den på mangen mangen år, sikkert da den kom. Tror jeg på besøke den igjen.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderte om jeg skulle anmelde HP-filmene etter en nylig blu-ray-gjennomgang, men jeg er for lat. Da får jeg heller skrive litt kommentarer til DG :)

Harry Potter and the Sorcerer's Stone

Nest-dårligst i serien, men likevel interessant fordi det er første møte med universet. Gjengen er 12 år gamle er derfor litt vanskeligere å forholde seg til enn i de senere filmene. Boken kom ut i '97 da jeg var omtrent like gammel, og derfor var den perfekt i bokform. Alt i alt er det en grei innledning til universet, men ikke en film jeg kommer til å se igjen med det første.

6/10

Chris Columbus har lagd de klart svakeste filmene. Allikevel er dette som du sier en grei innføring og jeg er enig med karakteren. Det blir uansett mye barnsligere enn det er i boka, og det er litt småirriterende, noe jeg også syntes før jeg hadde lest boka. Dette er uansett ikke så dominerende, så da slipper filmen unna i sin helhet.

Harry Potter and the Chamber of Secrets

Uten tvil den dårligste i serien. Jar-Jar og Shortround får selskap i bikarakterhelvete av Dobby, en karakter skapt for å irritere. Historien her er uinteressant, det skjer ingenting kritisk i forhold til den totale historien og man kan egentlig hoppe over denne.

4/10

Er egentlig enig med deg, men gir filmen samme karakter som forrige. Det er ikke store forskjeller, men heller ingen spesiell fremdrift. Men filmen forteller litt hvor farlig Voldemort er, selv om han ikke engang er tilstede fysisk. Det må man jo bare smelte litt av.

Harry Potter and the Prisoner of Azkaban

Knallgod. Rett og slett knallgod. Her er det noen utrolige skuespillerprestasjoner (Oldman, Thewlis og Rickman har en virkelig fantastisk scene sammen inni et tre), en fantastisk mørk stemning og karakterer som oppfører seg menneskelige. Den er faktisk til tider direkte skummel.

8/10

Denne filmen er mye mer leken i stilen enn forgjengerne og finner på flere ting som er ekslusivt for filmen (ting de ikke hadde i boka men som likevel passer inn i en filmatisk fremstilling av universet). Men jeg syns historien blir litt for svak i filmformatet (i boka var den kjempespennende), og derfor gir jeg den ikke mer enn 7/10. Prisoner of Azkaban er uansett er flott steg i riktig retning for disse filmene.

Harry Potter and the Goblet of Fire

Også veldig god, jeg tror man tjente veldig mye på å fjerne Chris Columbus. Han fungerte greit til barnefilmene, men HP-bøkene hadde faktisk en mye bredere appell enn de filmene han laget ga inntrykk av. Denne filmen er forresten stappfull av blåkledd jailbait, hvis man er interessert i sånt. Noe jeg er.

7/10

Jeg husker denne filmen som min favoritt da jeg så den i 2005. Den er mer fargerik og actionfylt enn forgjengerne, noe filmformatet tjener fett på. I tillegg inneholder den noe hjerteskjærende greier, noe jeg er veldig svak for veit du. 8/10

Harry Potter and the Order of the Phoenix

Småirriterende film fra Harrys side, men veldig stilig filmet. Problemet her er rett og slett at Harry blir utrolig selvopptatt og sutrete, noe som blir veldig kjedelig etter to timer. Umbridge trekker også veldig ned, da hun er veldg ensformig og trasig, selv om budskapet filmen har om å gjøre opprør mot fascisme er ganske underholdende, med tanke på hvor mange unge sinn som kommer til å se filmen. Luna Lovegood er forresten endelig med, og for et fantastisk lite menneske hun er. Til å forelske seg i gang på gang.

6/10

Harry er kanskje litt for sutrete, men jeg kan ikke si at jeg la merke til det nevneverdig (så den på blu-ray for en uke siden). Umbridge er en herlig skurk og fremstillingen er helt okei for å skape nødvendige følelser av fortvilelse og håpløshet (den skiller seg ikke fra boka, for eksempel). Jeg husker jeg hata denne filmen etter å ha sett den på kino, men ved forrige gjensyn tok den meg på senga. Inneholder noen hjerteskjærende ting denne også, ble rett og slett anpusten, jeg. 8/10

Lenke til kommentar

4/10

Haha, it's called FUN!

Digger den filmen jeg, faller i samme sjanger som Escape from New York. Har ikke sett den på mangen mangen år, sikkert da den kom. Tror jeg på besøke den igjen.

4/10

Hadde det gøy med knallfilmer som Big Toruble in Little China. :)

Kurt Russell vs ond kinesisk demon-trollmann. How can it go wrong? :)

Helt enig. Helt sinnsykt kul film. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett denne :new_woot:

Lenke til kommentar

Land of the Lost (2009): Den gjør de fleste andre filmer på denne og andre planeter til en bedre opplevelse. Det er vanskelig å forstå hvordan det er mulig å bruke så mye penger på å lage noe så dårlig, den hadde ikke fortjent å gå rett til DVD engang og for piratene der ute, ikke kast bort verdifull båndbredde på å laste ned en slik skam. Måtte den brenne og forsvinne til memory of the Lost, jeg håper nesten jeg en dag våkner og hele opplevelsen er fortrengt. Men da står jeg jo i fare for å være så uheldig og fortapt at jeg ser den igjen. Vik fra meg, ditt makkverk av en annen dimensjon. Filmen fortjener faen med ikke fler ord enn det. Amen.

Ellers så har jeg det bra. :)

2/10

Lenke til kommentar

Resevoir Dogs(BD)

Det første som slo meg var hvor klart bilde mitt er, filmen er nå 17 år gammel og var jo en lavbudsjets film da den ble laget, og fremdeles var bilde veldig bra.

Selve filmen er jo rett og slett super, antagligvis den mest dialog drevene filmen til Tarantino, enda mer enn Pulp Fiction. Filmen er orginal men samtidig lever på popculture, man bør kjenne til 70talls filmer for å få max ut av filmen.

Den beste og mest absurde senen er tips senen, her har du RANERE og MORDERE og de ser ut til å være over bekymret over at servtisen skal få driksen sin. Det er bare absurd og veldig fornøylig.

Alle storspiller full av gode skuespillere. Jeg setter denne på samme nivå Pulp Fiction.

9/10

Lenke til kommentar

[REC]

Dette likte jeg. [REC] var for meg et friskt pust i den til dels tamme skrekk sjangeren. Og igjen var det spanjolene som slo til. Den var langt fra original, men kamerabruken fungerte glimrende, men så kan det sies at jeg liker veldig godt denne typen kamrabruk. [REC] er kanskje den mest skremmende skrekkfilmen jeg har sett, utenom The Blair Witch Project. Anbefales til alle som vil se en spennende skrekkfilm med zombier.

7,5/10

Lenke til kommentar
Det første som slo meg var hvor klart bilde mitt er, filmen er nå 17 år gammel og var jo en lavbudsjets film da den ble laget, og fremdeles var bilde veldig bra.

Lavbudsjett eller ikke. Så lenge man skyter på 35mm med noen millioner i budsjett så ser det helt kurant ut i forhold til de konvensjonene vi har blitt vant til. Dette burde ikke være overraskende.

Lenke til kommentar

Vozvrashcheniye (The Return / Tilbake)

205423870059ab8a13ae.jpg

Deres far, som de kun kjenner fra et fotografi, vender tilbake etter 12 år, hvilket forhold vil han få til barna sine?

Kanskje ikke verdens mest spennede plot, men for en film. Lange tagninger og vakkert landskap er stikkordene her. Filmen forgår i et sakte tempo, og det er ikke mye som skjer, men av en eller anne grunn greide den å holde på intressen min hele veien. Tagningene er vakre og lange, man sitter å beundrer den flotte atmosfæren som filmen skaper. Nå er ikke jeg verdensmester i å si noe om skuespillet, men jeg kan se forskjell på bra og dårlig skuespill, og dette var definitvt bra, man tror på karakterene, og det er vel det som teller.

Det er spesielt en scene som jeg husker meget godt, og de som har sett filmen vil nok vite hvilken jeg snakker om:

Når faren klatrer på tårnet og det går galt, jeg fikk et lite sug i magen akkurat der

Må jeg trekke noe ned så er det lengden, syntes den godt kunne ha vært en halvtime til.

Vipper mellom en meget sterk 8'er og en svak 9'er, filmen anbefales varmt fra min side.

Er forferdelig dårlig til å beskrive og forklare ting, men det får gå

Endret av thadon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...