Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
TobiasFunke: www.kubrick2001.com

Ventet på den. Hvis du ikke liker et såkalt mesterverk er du enten blottet for intelligens eller så har du dårlig smak. Dog, jeg trenger ikke å bli fortalt hvorfor jeg skal like en film. Jeg syntes filmen var to og en halv times sovepille.

 

Jeg klarte utmerket godt å følge handlingen. Budskapet var jo ikke akkurat subtilt.

Endret av TobiasFunke
Lenke til kommentar
TobiasFunke: www.kubrick2001.com

Ventet på den. Hvis du ikke liker et såkalt mesterverk er du enten blottet for intelligens eller så har du dårlig smak. Dog, jeg trenger ikke å bli fortalt hvorfor jeg skal like en film. Jeg syntes filmen var to og en halv times sovepille.

 

Jeg klarte utmerket godt å følge handlingen. Budskapet var jo ikke akkurat subtilt.

Jeg har ikke sagt noe av det du kommer med der. Vil bare at du skal se videoen på den siden, så du kanskje skjønner litt mer av filmen. Hvis du skjønte alt som du ser i den videoen ("Man loses his tool in space")-greia, så er det imponerende.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg ikke har sett filmen før er at jeg var redd at den skulle være like opphypet som resten av filmene til Kubrick. Regner med å få en del Kubrick-fanboys på nakken, men det får så være. Er godt herdet etter mangfoldige debatter med Tarantino-fanboys også :).

Hvis det er noe som ikke er subtilt, så er det intensjonene dine med denne anmeldelsen.

Endret av Juℓenissen
Lenke til kommentar

Stormbreaker

 

Stormbreaker er basert på boka til Anthony Horowitz som jeg faktisk leste noen år tilbake.

Filme handler om Alex Rider. Når onkelen dør i ei bilulykke så blir han mistenksom og skal finne ut hva som egentlig skjedde. Han finner bilen med kulehull, og blir oppdaget av noen karer på skraphaugen som vil gi han juling for og være der. Han banker opp alle fem med et tau og blir skutt etter, men stikker selvfølgelig uskadet unna.

Da blir han dradd inn i MI6 hvor onkelen selvfølgelig jobbet, og blir sent til Wales for og trene med SAS folka.

Ikke mye senere blir han sendt på oppdrag, og i Bond-stil sprenger han opp alt som er, setter en diger fabrikk ut av spill, helt uten og drepe en eneste ''vakt'', bare for og stikke av med den styggeste ''film-dama'' jeg har sett på lenge.

 

Vil tro at det ligger mer underholdning i boka, og han som spilte filmen ligna ikke noe på en fjortenåring.

Eller, kan da være det at jeg alltid satt og sammenligna filmen med boka. Uansett veldig forutsigbar film, som egentlig er en mer barnevennlig versjon av James bond.

 

5/10

Lenke til kommentar
For min del ble det litt for mye av den subtile og langsomme stilen.

Ja, helt enig. Filmer som ikke har noe å melde er langt å foretrekke. I de beste filmene skal det - i den grad det er et budskap - ikke være noen tolkningsmuligheter overhodet.I motsatt fall kan man jo få vondt i hodet og slikt ubehag betaler i alle fall ikke jeg for å oppleve. Nei, det beste er at det smøres ordentlig tykt på, slik at alle i salen får med seg absolutt alt av platituder. Så må vi heller ikke glemme at et epilepsiinduserende klippetempo gjør filmopplevelsen komplett.

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Dogville

Von Trier klarter stadig høyere opp på min liste over favorittregissører. Denne filmen er så og si blottet for kulisser. Her er det rettet fullt fokus mot handling, dialog og skuespillere - og det fungerer utmerket. En frustrerende, sår og kritiserende film med en strålende Kidman i hovedrollen. En film man ikke bør vite så mye om før man ser den, men heller la seg overraske og engasjere.

 

Idioterne

Etter de første 20 minuttene var jeg overbevist om at jeg kom til å like denne veldig godt. Et fantastisk konsept, dyktige skuespillere og mange uforglemmelige øyeblikk. Men historien er ikke fascinerende nok til å holde på interessen min i 110 minutter. Jeg bryr meg overhode ikke om karakterene, og jeg savner kanskje en slags bakgrunnshistorie. Dogme-stilen har jeg sansen for, men jeg syns den fungerer bedre både i Festen og Julien Donkey-Boy.

 

Week End

Vet ikke helt, jeg. En rekke fine øyeblikk og bisarre sekvenser jeg aldri kommer til å glemme. Men likevel.. Får jo fryktelig lite ut av dette hvis man ser bort fra mange av de stilige sekvensene. Virker som mange av poengene drukner i surealismen og absurditeten.

Lenke til kommentar

A Beautiful Mind

 

Som matematikkstudent var selvsagt det matematiske aspektet som fikk meg til å kjøpe filmen. Men det jeg sitter igjen med etter å ha sett filmen er langt en film om matematikk. Kort sagt. Filmen er strålende. Russell Crowe gjør en meget god jobb som det dysfunksjonelle geniet John Nash. Ed Harris gjør en god jobb som vanlig. Jennifer Connelly gjør også en meget god jobb.

 

Det er ikke så mye jeg kan si om filmen uten at jeg spoiler den for dere som ikke har sett den, så jeg lar være med det.

 

Filmen har en mørk stemning over seg, men klarer også å dra inn en del humoristiske innslag. Hvis du er matematiker kjenner du sikkert igjen et par ting eller tre, noe som bidrar til en mer fornøyelig filmopplevelse.

 

Jeg vil råde alle å holde seg unna trailere og de fleste anmeldelser med mindre du vil ha filmen spoilet. Foreslår at du heller stikker ned til nærmeste videosjappe og kjøper filmen med en gang. Den fortjente absolutt alle Oscar-statuettene den fikk.

 

8.5/10

Endret av TobiasFunke
Lenke til kommentar
Men revolusjonerende kun i sin tid? Har du sett noe lignende de siste 20 minuttene i noen annen film?

Jepp, i Blueberry.

 

Blueberry - 1/10

2001: A Space Oddyssey - 3/10

 

Jeg burde vel skaffe meg sistnevnte på blu-ray snart, slik at jeg får et gjensyn. Regner med at karakteren og ikke minst inntrykket går opp da. Da jeg så den for en del år siden syns jeg den var crap.

Lenke til kommentar

Infenso: tror det er best å la Rollin være fullstendig. Virker som alt han tar i egentlig er skikkelig dritt. Har sett 2 filmer og jeg holdt på å dø av kjedsomhet og pinlig skuespill begge gangene. Det skal liksom være "art film" fordi han bytter fra kleine dialoger til vakre landskapsbilder.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
For min del ble det litt for mye av den subtile og langsomme stilen.

Ja, helt enig. Filmer som ikke har noe å melde er langt å foretrekke. I de beste filmene skal det - i den grad det er et budskap - ikke være noen tolkningsmuligheter overhodet.I motsatt fall kan man jo få vondt i hodet og slikt ubehag betaler i alle fall ikke jeg for å oppleve. Nei, det beste er at det smøres ordentlig tykt på, slik at alle i salen får med seg absolutt alt av platituder. Så må vi heller ikke glemme at et epilepsiinduserende klippetempo gjør filmopplevelsen komplett.

 

Aiai. Montag finner frem klørne? Altså, det der er ren stråmannsargumentasjon. Jeg er nok ikke den fjortenårige Michael Bay-nerden du vil jeg skal være. Har ingen problemer med filmer som inviterer til tenking og tolkning, men i akkurat i dette tilfellet feilet filmen i engasjere. Det kan være mange grunner til det, men mangel på epilepsiinduserende klippetempo var det neppe. Lenge siden jeg så filmen forresten, så jeg klarer ikke å hente frem noen konkrete tanker rundt den, kanskje jeg skal gi den et forsøk til.

Lenke til kommentar

The War

 

En fantastisk dokumentar på stor skala, her får usa's historie under WW2, alle deler av den, ikke bare krig og slag, men også hvordan det var å leve i usa under krigen.

 

Her får du 7 episoder som varer fra 2 til 2 og en halv time, full av film og bilder fra krigen.

Det at den tar for seg krigen hjemme i usa har både fordeler og ulemper, men ulempene blir minimale i forhold til fordelene. Ulempen er at det kan blie smått kjedelig, men den store fordelen er at du får en utrolig persjonlig fortelling av verdens største krig. Serien er full av sterke og rørende fortellinger og sterker bilder fra krigen.

Av spesiell interesse er historien om den Japansk-Amerikanske befolkingen, der hadde du en stor gruppe mennesker som blir holdt fanget av sin egen regjering for ingen annen grunn enn deres familie tree. Ikke noe med det, men de unge mennene er villige til å sloss for landet sitt, det samme landet som holder familiene dems fanget.

 

Serien er bare fantastisk, gripende, informativ og vakker. Et must for alle som er interisert i krigen

 

9/10

Lenke til kommentar

Orker ikke skrive så mye.

 

Che: Part One

En fin film som lar oss bli kjent med Che. For min del kjente jeg ikke så godt til historien så det var lærerikt. Likevel føles det litt som om vi sitter på sidelinja historiemessig. Det må nevnes at det virkelig ser bra ut på Blu-Ray og hadde bare det jævla kameraet vært bardunert i bakken hadde det vært en nytelse visuelt.

 

7/10

 

Che: Part Two

Denne er langt fra så interessant som den første. Kanskje det bare er pga. at den historiske hendelsen er litt mindre interessant, men filmen gjør i hvert fall ikke så mye for å sprite den opp. Filmen prøver å skildre hvordan geriljakrigere opererer og har det, men det kunne vært gjort så mye mer ut av det. Det ender opp med at jeg blir litt uengasjert og likegyldig. Og det er aldri bra når man ser film.

 

5/10

Endret av Hyperio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...