Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Om du skal drite i plotet er opp til hver enkelt, det er fullt mulig å sette sammen puslespillet som kronologien og historien i filmen er. Men hva om du driter i plotet? Hva om du får din første filmopplevelse hvor plot er irrelevant, men du fokuserer på å absorbere enkeltscener i en stream-of-consciousness-aktig komposisjon? Er det så galt da?

 

Det er nok ikke noe galt i det. Jeg mener dog at enkeltscenene ikke var gode nok til å stå på egne bein. Ville ha noe mer, men dette blir jo bare smak og behag. Offret hadde de beste sekvensene fra Zerkalo, bare gjort bedre.

 

Jeg syns det er hele konseptet med en så barriere-brytende film som er så fascinerende. Jeg tror ikke Tarkovsky ville fortelle en historie med Zerkalo, han ønsket nok at vi skulle oppleve film på en annen måte enn tidligere. Film har alltid vært et medium for å fortelle en sammenhengende historie. Men her har Tarkovsky klart å vise oss en annen, renere form for film. En kunstform som står helt på egne ben.

 

Nå var vel aldri Zerkalo en slik innovativ film. Jeg vil trekke inn Un chien andalou som eksempel: Ganske plotløs om jeg husker riktig, og Buñuel har visstnok sagt at ingenting i filmen symboliserer noe. Da sitter vi vel igjen med en film som kun har de enkelte sekvensene å spille på. Jeg vet ikke om jeg ville kalt det en rene form for film, men det blir en annen sak

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Congo

 

Jeg vet ikke hva det er, filmen er virklig ikke bra men jeg liker den, jeg hadde den på VHS i mange år og, ja jeg liker den, men som sagt det er virklig ikke en bra film, man vet ikke helt om det er en parodi eller om den er seriøs, og det virker som at noen skuespillere tok rollene sine veldig seriøse mens andre var litt mer, eh komiske i sine prestasjoner. Noe som fører til en rar mix.

Men jeg liker den.

 

Jeg gir den 7/10 da jeg faktisk syns den er veldig underholdene og syns den er fornøylig,

Men filmen i seg selv er 5 MAX kanskje 3 viss man går etter ren kvalitet.

 

Jaja, noen ganger liker man dårlige filmer

Lenke til kommentar

District 9

 

Nettopp kommet hjem fra kinoen og jeg er storfornøyd!

 

Jeg forteller ikke litt om historien, siden nesten alle vet hva den handler om.

 

Det første jeg bil skrive litt om er det som jeg så på som litt nevativt. Filmen blir sagt at det er gjort i mockumentary stil. Det er sant, i første del av filmen. Andre del er spillefilm. Jeg ser at det kunne blitt et stort problem å holde mock-style igjennom hele fortellingen, men tanke på hvordan den utvikler seg. Det hadde vært stilig om det holdt helt ut, men da hadde nok historien vært anderledes.

Andre tingen er at de forteller hvordan kriminalitet, vold og SEX er noe som drives mellom mennesker og alien i slummen. Den med sex synes jeg var unødvendig medtatt.

 

Ellers var det en stor fornøyelse og se filmen. Historien utvikler seg helt anderledes enn det jeg trodde. Aliene var utorlig bra designet, spesialefektene var troverdige og Sharlto Copley(Wikus Van De Merwe) imponerte bra. Hele filmen var engasjerende fra begynnelse til slutt. Dette vil uten tvil bli en sf-fi klasikker.

 

Den største negative tanken

var at slutten åpnet for en oppfølger, og det kan være at det ikke blir helt bra.(visst de basere seg på suksessen til orginalen og lager den for pengenes skyld)

 

 

6/6

Lenke til kommentar

A History of Violence (2005) (mini-spoilers ahead)

Kompiskveld og denne ble valgt. Filmen balanserer mellom å være klein og kul. Det er mye teit her, som at sønnen er "upopulær" på skolen og lekeslåss litt med skolens kjekkas. Kjekassen er sur fordi laget hans tapte i baseball. Unødvendige lange og mange sexscener (Ordet "herregud" ble brukt mye under filmen); dette sammen med vold funket ikke helt. "Jeg hater deg!" *Slå* -> Knulle i trappa -> Bli sure på hverandre igjen.

 

Men nå må det ikke klages for mye her, for filmen var ikke dårlig. Viggo Mortensen og spesielt William Hurt spiller godt i filmen, og det er en del "wat"-øyeblikker. For høy body count. Slutten likte jeg ikke, bortsett fra de aller aller siste minuttene, de helt uten dialog hvor alle bare sto der. Bra.

 

Ja.. er vel ikke så mye mer og si. Vakler litt mellom 6 og 7. God underholdning men litt for klisjé-aktig, veldig "American Beauty"-ish i starten, skikkelig ALTERFINTJEGELSKERLIIIVET, men sååå. Jaja.

 

Åpningscenen gjør at filmen hopper fra 6 til 7/10, den var lang uten cut (<3) og veldig pen å se på. Sto og prata litt, så kjørte bil noen få meter, prate litt mer. Rolig og pent mens "A history of Violence" kommer på skjermen i hjørnet. Likes it.

 

PS: Min første Cronenberg. Har hatt 'Videodrome' uendelig lenge klar for å bli sett. Regner med at den ikke er helt som denne.

Lenke til kommentar

District 9 av Neill Blomkamp

 

På 80-tallet kommer et gigantisk utenomjordisk fartøy til jorden. Fartøyet stopper opp over Johannesburg i Sør-Afrika. På fartøyet finner man utenomjordiske vesener, som blir kalt for "reker" av menneskene. Disse rekene blir hentet ned og sendt til District 9 - en flyktningsleir / slum i Johannesburg.

 

Filmen er veldig interessant, og har et friskt og orginalt plot. Den første halvdelen er veldig lovende, det er laget som en slags semi-dokumentar der forskjellige personer gir oss små detaljer og informasjon om historien, og hva som skjedde. Etter min mening var dette det beste med filmen. District 9 spiller på at vi er uvitende, og den holder oss lenket fast i kinosetene.

 

Ca. halveis endrer filmen gradvis stil, og blir en slags spillefilm, og dette medfører negativitet når det kommer til District 9. Det gode plottet fra starten av filmen blir drept, og filmen tar en standard actionfilm-stil. Basert på den lovende og ikke minst mystiske starten så er dette veldig skuffende, da det undertegnede likte best med hele filmen, var det mystiske og læringsprosessen tidlig i filmen.

 

Filmen endrer karakter, og det til det negative. Karakterutviklingen i filmen er også veldig stillestående. Jeg får ingen direkte sympati med den irriterende hovedpersonen, jeg kunne faktisk ikke brydd meg mindre om hva som skjer med han til slutt. Det er selvsagt ikke positivt.

 

Problemet til filmen er at den endrer seg til en veldig uinteressant semi-actionfilm. Det den burde gjort var å videreføre den spennende og uvitende første halvde for oss seere og videreført det til en apokalyptisk og skitten sci/fi-thriller. Den hadde så absolutt muligheten til dette, men tok ikke sjansen. Og derfor er det ingen klassiker.

 

7/10

Lenke til kommentar

Meget kortfattet om de to filmene jeg har sett i kveld.

 

Possession (Andrzej Zulawski)

Magisk. Et surrealistisk og sjokkerende syn på skilsmissen. Den utmerker seg også med flott foto, et forstyrrende lydspor og stilige effekter. En intens og uforglemmelig opplevelse.

 

El espíritu de la colmena (Víctor Erice)

Stemningsfull film som tar for seg to unge jenters uskyld og fantasi - og ikke minst deres møter med den virkelige verden. Intimt, sårt og sjarmerende, men det var noe som ikke helt klaffet for min del. Jeg ble ikke så engasjert og grepet som jeg hadde håpet på.

Lenke til kommentar

Merkwurdichliebe: Skal huske å prioritere Offret, har dvd-en liggende i plastikken. Og du har vel helt rett i at Zerkalos konsept ikke var spesielt innovativt, men fortsatt like effektfullt og fantastisk i mine øyne.

 

@Infenso: Tror vi har samme tanker om The Spirit of the Beehive. For min del ble det litt for mye av den subtile og langsomme stilen.

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Is Anybody There? (2008)

 

Meh, grei film men manglet det lille ekstra for å trekke meg inn. Å lang en film om å bli gammel og dø, er ikke lett å underholde folk med, men takket til Michael Caine sitt prestasjon holdt jeg ut.

 

Edward bor i et gammel hjem, eller rettere sakt så har hjemmet hans blitt gjort om til et pensjonat. Han har døden rundt seg hele tiden, og han er utrolig opptatt å finne ut om det er noe etter døden. Han tenker kunn på død, spøkelses, og "the after life", slett ikke et sunt omgivelse for en liten gutt.

 

Michael Caine (Clarence), dukker så opp. Han tar det tungt å havne i et slikt "dødshus" med masse ukjente eldre folk som kan bare "sod off!" som han sier konstant.

 

Det er en flott vennskap som bygger seg mellom Edward og Clarence, og de lærer mye av hverandre.

 

Svært forutsigbar film, fullspekket av dårlig utvikklet personer. Vi har sett denne typen historie ufattelig mangen ganger før.

 

Hvis ikke Caine var i den hadde jeg aldri tatt tiden å se den.

 

5/10 (og de 5 er der kunn pga prestasjonen til Caine, som gjøre en bra jobb)

 

 

 

The Soviet Story (2008)

 

Wow.

Mektig dokumentar som viser oss en "ny" side av WW2 som har ikke vært snakket om før. Alle såg på tyskerene når det gjalt massedrapene på jødene, men lite ante vi hvor mye Soviet stod bak det hele.

 

Denne filmen bør resultere i at alle historie bøker får seg et nytt kapittel. Hitler har en hemmelig hjelper.....hvem er verst? Vanskelig å si egentlig...my god.

 

Dersom du interserer deg i WW2 historie, Hitler, jøde drapene så kan du ikke gå glipp av denne dokumentaren! Du MÅ ikke.

 

Sterke scener, og interviewer. Utentvil en film som tråkker på mangen tær.

 

Anbefales.

 

9/10

Lenke til kommentar

Fighting

 

 

Fighting var en kjempe kul film, hadde ikke hørt noe om den før jeg så den, så hadde ingen spesielle forventninger :)

Det var en film som faktisk var ganske spennende og rå samtidig.. Så den på datan med 2 folk som spilte PS3 samtidig så fikk dessverre ikke hørt alt som ble sagt :(

En irriterende ting er at alle snakket så lavt i filmen, men pluttselig kom ett klipp med masse musikk i om var 100 ganger høyrer, så hvis man hadde satt opp lyden for og høre hva som ble sagt, kan det være stor sjanse for og skvette som faen! :p

 

Vil gi den en 7/10.

Endret av GrevenLight
Lenke til kommentar

The Elephant Man (1980)

Min fjerde av Lynch, og en av de tristeste filmene jeg har sett. John Hurt leverer som Elefantmannen, utrolig bra. Mange vil nok påstå at dette er den minst Lynchiske filmen (sammen med The Straight Story om jeg ikke tar feil?), men jeg finner fortsatt noen scener i denne filmen mer skremmende enn mange i f. eks Eraserhead. The Elephant Man baserer seg på den kjente "det er det indre som teller", og det kunne ikke kommet mer godt frem enn det gjør i filmen. Filmen kledde godt s/h, sammen med Eraserhead, og hadde vel egentlig ikke passet så godt i farger. Slutten var tårevåt og god. Gir den 9/10.

Lenke til kommentar
The Elephant Man (1980)

Min fjerde av Lynch, og en av de tristeste filmene jeg har sett. John Hurt leverer som Elefantmannen, utrolig bra. Mange vil nok påstå at dette er den minst Lynchiske filmen (sammen med The Straight Story om jeg ikke tar feil?), men jeg finner fortsatt noen scener i denne filmen mer skremmende enn mange i f. eks Eraserhead. The Elephant Man baserer seg på den kjente "det er det indre som teller", og det kunne ikke kommet mer godt frem enn det gjør i filmen. Filmen kledde godt s/h, sammen med Eraserhead, og hadde vel egentlig ikke passet så godt i farger. Slutten var tårevåt og god. Gir den 9/10.

 

Enig der Cyph.

 

Synes den, Dune, og Twin Peaks seriene er Lynch sine beste verk. I mine øyner er han et av verdens mest oppskrytt ressisør/producer/writer, sammen med Taratino. Har mer bom enn treff. IMO.

Lenke til kommentar
The Soviet Story (2008)

 

Wow.

Mektig dokumentar som viser oss en "ny" side av WW2 som har ikke vært snakket om før. Alle såg på tyskerene når det gjalt massedrapene på jødene, men lite ante vi hvor mye Soviet stod bak det hele.

 

Denne filmen bør resultere i at alle historie bøker får seg et nytt kapittel. Hitler har en hemmelig hjelper.....hvem er verst? Vanskelig å si egentlig...my god.

 

Dersom du interserer deg i WW2 historie, Hitler, jøde drapene så kan du ikke gå glipp av denne dokumentaren! Du MÅ ikke.

 

Sterke scener, og interviewer. Utentvil en film som tråkker på mangen tær.

 

Anbefales.

 

9/10

 

Å herrefred, har sett på den nå. Som om ikke jeg var misantrop nok før, så er jeg det nå. Er så fullstendig forjævlig mye av det som kommer frem.

Lenke til kommentar

2001 - A Space Odyssey

 

Mesterverk. Tidenes beste film. Kunst. En av filmhistoriens mest skremmende protagonister.

 

Dette er en brøkdel av ting som har blitt sagt om filmen. Jeg plukket den med meg på BD her om dagen og fant ut at ikveld var kvelden. Nå, dommen?

 

Dette er noe av det mest skuffende jeg har vært med på i min relativt korte filmkarriere. Helt kurant plott, pene bilder og usannsynlig treg. Jeg kan godt forstå at folk syntes det er en meget stilfull film, men dette funker ikke for meg i det hele tatt. Å bruke femten minutter på å vise en 'spacedocking'? Kom igjen da. At den var revolusjonerende i sin tid kan jeg godt forstå. Men det blir akkurat det samme som Citizen Kane. Det funker ikke idag. Hvertfall ikke for meg.

 

Grunnen til at jeg ikke har sett filmen før er at jeg var redd at den skulle være like opphypet som resten av filmene til Kubrick. Regner med å få en del Kubrick-fanboys på nakken, men det får så være. Er godt herdet etter mangfoldige debatter med Tarantino-fanboys også :).

 

Nei, Kubrick har kun levert en film som jeg liker skikkelig godt. A Clockwork Orange. Resten er et eneste stort gjesp.

 

EDIT: Beklager, mente ikke å kalle Strangelove for et stort gjesp, da det er en herlig film.

 

5/10

 

Skyt i vei!

Endret av TobiasFunke
Lenke til kommentar

Uenig, men kan lett forstå hvorfor du synes filmen er kjedelig: Den har jo tross alt noen scener som er dratt ut i det uendelige, og da er det vel snakk om hvilken type film man foretrekker.

Men revolusjonerende kun i sin tid? Har du sett noe lignende de siste 20 minuttene i noen annen film?

 

En av filmhistoriens mest skremmende protagonister.

 

What?

Lenke til kommentar
Tobias: Vil du kalle The Shining et eneste stort gjesp?

Ja.

 

Men revolusjonerende kun i sin tid? Har du sett noe lignende de siste 20 minuttene i noen annen film?

Det har jeg ikke, men det betyr ikke at det må være bra. Jeg kan ærlig si at jeg aldri har sett noen bruke en plastikkopp som hodeplagg, men at jeg skal syntes det er fantastisk og revolusjonerende skjer ikke.

 

En av filmhistoriens mest skremmende protagonister.

 

What?

Ikke mine ord. Formidler bare ting som er sagt av andre om filmen. Tydelig at de ikke har fulgt med, men det får så være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...