Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Lasse & Geir

Intervju med Petter Vennerød etterfulgt av visning av denne spenstige saken på Cinemateket. Det er lenge siden jeg har ledd og humret så mye under en film. Dette var jo knallbra! Uforglemmelige replikker kommer på løpende bånd og hele denne gi-faen-holdningen til disse to karene er jo fantastisk. Scenen ved middagsbordet må jo være høydepunktet i norsk film til nå. Syns filmen tapte seg litt da hun skrulla dukka opp mot slutten, men det ødelegger ikke nevneverdig. Herlig film.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

City Lights

g28003_u26430_citylights_boxing.jpg

Artig slapstick fra Chaplin, som til tider er ganske så rørende. Hadde dog forventet enda mer, da dette regnes som en av hans beste. Boksescenen er hysterisk morsom, og det er også åpningsscenen, men bortsett fra det var det ikke ofte jeg trakk på smilebåndet. Filmen gjentar seg selv ofte, og kunne godt vært enda litt kortere. Slutten er meget god, men ikke "tidenes beste", slik som mange vil ha det til. City Lights er absolutt en god film, men ikke i nærheten av The Kid av samme regissør.

7/10

Shadow of A Doubt

Shadow%20of%20a%20Doubt%20pic%202.jpg

Hitch har etterhvert utviklet seg til å bli en av mine favorittregissører, og denne filmen bringer han ett steg nærmere. Filmen er spennende og underholdende hele veien, og den byr også på mange flotte kameravinkler. Jeg er veldig glad i Alfies signatur-closeups. De er virkelig med på å sette stemningen. Jeg syntes dog slutten kunne vært litt bedre, da jeg hadde håpet på en litt større twist. Hitchock har selv sagt at det ikke er smellet som skremmer publikum, men oppbyggingen til smellet, og det har han vel egentlig rett i, selv om det som oftest er smellet som ligger igjen i hukommelsen. Alt i alt en meget sterk film av "the master of suspense".

8/10

The Happiness of The Katakuris

happiness_of_katakuris.jpg

Veldig spesiell film, men jeg likte den. Jeg tror aldri jeg har sett en film som kan sammenlignes med denne. Hvis jeg skulle plassert den i en sjanger hadde det vel blitt surrealistisk familiemusikal, eller noe slikt. Sangene er fengende, og herlig malplasserte. Åpningsscenen er hysterisk morsom, og filmen byr på mange småflir etterhvert som filmen går. Stop-motion scenene er hysteriske. Til tross for dette er det mange langstrukne og unødvendige scener i denne filmen, og den kunne godt ha vært litt kortere i spilletiden.

7/10

Lenke til kommentar
A bridge too far (Blu-ray)

Om BD versjonen, dette var stakkerslige saker, først når jeg fikk hjem filmen la jeg merke til at det ikke var en eneste special feature om filmen, det eneste man hadde var trailere for andre BD filmer.

Dette er mildt sagt dårlige saker, så da håpet jeg at selve filmen var i super kvalitet, og de virklig hadde brukt litt tid på å få filmen til å se sitt beste ut og høres sitt beste ut. Dette var ikke tilfellet, ser ikke noe forskjell på denne og vanlig dvd, hører heller ikke noe forskjell heller ikke.

Så det er ikke noe vits å kjøpe denne på BD, kjøpt heller 2disc dvd versjonen.

Selve filmen er jo altid like bra og den beste krigsfilmen laget

10/10

Er veldig glad i krigsfilmer, og da spesielt gode gamle men denne var rett å slett kjedelig synes jeg. 5'er toppen en 6'er i mine øyne.

Lenke til kommentar
A bridge too far (Blu-ray)

Selve filmen er jo altid like bra og den beste krigsfilmen laget

10/10

Er vel å dra det litt langt synes jeg, men helt klart en topp 10 :)

Hadde et gjensyn med den for noen uker siden, det er en glimmrende film med en rolleliste langt som et vondt år når det kommer til stjerner. Liv Ullmann er fremdeles mallplassert hvis man spør meg, men har aldri likt dama så det kan jo ha litt med saken å gjøre. Det samme er må jeg få lov til å si Gene Hackman er som polsk offiser men, men noe må man jo klage på også.

Er en god 8/10

Fantastisk scene:

Endret av Manx
Lenke til kommentar
Har District 9 litt sånn dokumentarisk filming? Eller var det en annen? Den ser uten tvil bra ut.

For det meste i starten, men det er cuts av nyhetssendinger og overvåkningskameraer stadig. Det beste er at det føles helt naturlig ut.

Bare for å få dette rett i hodet mitt, er District 9 en mockumentary?

Nei.

Går District 9 på kino nå?

I Canada, ja, I Norge, 24. oktober.

Lenke til kommentar

At Manx

Ja den senen er veldig kul, og har en liten historie med seg.

Når Frost(mannen Hopkins spiller) så manuset, ble han veldig lei seg, han sa at han ikke kunne si de ordene da det ville få han til å virke som en oppblåst blære. Så da ga de settingen til hans Underoffiser.

Det jeg liker med filmen er at de prøvde å lage en stor film som fremdeles holdt seg til den virklige historien og de greide det, ja det er feil og mangler, den er ikke perfekt, men de som kan historien vil finne den er overaskende riktig, speiselt for tiden den er laget i.

Det er noen typsike film saker der, som Composit charcters, altså hendelser og hva en karakter gjør er sammlet fra flere historiske persjonen, Major Cook som Redford spiller er satt sammen av flere soldater som tok del i angrepet over elva, men det er jo for at folk skal kunne følge med på hva som skjer og ikke trenger å huske 3 eksta navn i en film med 10+ store karakterer.

Jeg er enig i at Ullman ikke passer inn men hun passer aldri inn og hun har heldigvis en liten rolle.

Jeg liker også at filmen tar den tiden den trenger, du bruker 5 minutter på å se de bygge en bro, du ser folk hoppe i fallskjerm i 10 minutter(en av mine yndlings sener i film verden er fallskjerm hoppene i denne filmen)

Den har kanskje ikke like god lyd som SPR eller BOB, men effekten er gode, ikke noen store bensin flamme kuler osv.

Tror nettopp du slo rekorden i antall ganger "Krigsfilm" er brukt i en setning

Du mener en gang?

Lenke til kommentar

Troy (2004)

Gjensyn for meg, så den på skolen i faget 'Historie og filosofi'. Filmen er tre timer lang, men når det deles utover tre skoletimer føles det ikke langdratt, så karakteren hadde muligens vært noe lavere om jeg hadde sett den i ett.

Jeg husket den som en ganske middels greie, og det er den fortsatt. Full av klisjéer og kjedelige saker. CGI-battles og lange dialoger om _viktige_ ting som ære for familien, 'elsk din bror', greske guder og alt mulig. Ikke at ære og familie og slike temaer er spesielt dårlig (I f.eks Ran er det fantastisk), men her blir det for mye av det.

Noen gode roller og noen dårlige. Orlando Bloom som Paris og Rose Byrne som Briseis var ikke særlige gode. Orland Bloom er en kopi av seg selv i Ringenes Herre som Legolas, på både måten fyren snakker på og oppfører seg, og da blir det vel ikke bedre når han flekker pil-og-bue på slutten. Brad Pitt har også hatt bedre dager.

Eric Bana, Sean Bean, Diane Kruger og ikke minst Peter O'Toole er flinke. Jeg la ikke merke til at det var O'Toole før ca. midt i filmen, men så trodde jeg det ikke var han allikevel. Så så jeg det på IMDb. Flink skuespiller er han i hvert fall. "Don't you have any honor?!"

Krigsscenene er ikke dårlige, de er OK. Så ja, hva positivt finnes det? Jeg liker når de sloss og lyden blir borte og blir erstattet med rolig musikk synget av kvinner, litt likt som i Mississippi Burning når de henger de svarte. Plottet i seg selv er en liten kjærlighetshistorie, noe som ikke er historisk korrekt - men hva vet vi om dette, er vel for det meste myter.

Jeg liker at mange av hovedrollene dør, det trekker opp. Vet ikke hvorfor, men hater at good guys > bad guys. Liker at det er litt av hvert, og det finner man her.

Jeg gir den en 6/10 (som forrige gang) fordi jeg ikke kjedet meg under filmen, noe som dog kan ha noe å gjøre med at visningen ble delt opp, men allikevel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Independence Day.....vipper mellom 4.5 og 5 , har ikke sett den før nå lol

Det er nærmest dommedag & jordboerne nekter å gi seg samme hva......greit nok skuespill.

Denne gjør seg nok mest på kino vil jeg tro......når gigant-UFOene kommer er det nesten episk ;)

Lenke til kommentar
Jeg så ikke noen pupper når jeg googla på nudescenen. De har filmet akkurat over kløfta..og rompa.

Det er bare på DC'n er ikke sikkert det ligger på nett, men man ser de klart og tydlige på filmen

Fra wiki om DC'n

"Various shots were recut and extended. For instance, the love scene between Helen and Paris was reframed to include more nudity of Diane Kruger"

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...