Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er ødelagt.

Har sett filmen en gang før og jeg har problemer med å se den igjen. Finner aldri en kveld som jeg har lyst til å ødelegge meg selv på. Fy så vond den er.

 

Jeg syns ikke filmen ble ordentlig bra før den siste timen, men den er til gjengjeld magisk.

 

 

Den første halvdelen syns jeg var kanskje det beste karakterportrettet jeg noen sinne har sett på film. Solid som fy. Selmas naivitet (og irrasjonalitet) grunnfestes i en utrolig velskreven første halvdel.

 

Ja, det er godt mulig at det var humøret som er skyld i at jeg ikke setter filmen høyere enn det jeg gjør. Jeg er stor fan av von Trier i tillegg. Tror jeg tar et gjensyn når jeg har sett ferdig Europa-trilogien (mangler bare Europa), Dogville og Manderlay.

Lenke til kommentar

Kill Bill (2003)

 

Close to perfection: Lydbildet, anime-scena, musikken generelt. Tarantino's elsk for å dele inn i kapitler, hoppe i tid frem og tilbake, være blodig og ha masse dialoger som bare flyter. Ja, jeg koste meg.

 

Setter denne under hans nyeste og de to fra '92 og '94, men det er ikke virkelig ikke mye. Han har laget mye bra. Glem Death Proof og se fremover.

 

Ellers.. kjempegod underholdningsfilm.. Masse blod og fighting. 8/10

 

Skal se toer'n snart.

Lenke til kommentar

Så nettop Terry Gilliam's Brazil.

 

Hadde hørt mye bra om denne og hadde store forhåpninger. Må dessverre si at jeg ble rimelig skuffet. Denne filmen var først og fremst for lite spennende. Jeg klarte ikke å engasjere meg i det hele tatt i historien. Bare satt og venta på at filmen skulle være ferdig, kikka på klokka mange ganger osv, det er ikke noe bra tegn. Lo for meg selv noen få ganger av f.eks Robert De Niro og han som repeterte alt som kollegaen sa, men det var mer eller mindre de eneste høydepunktene. På slutten ble jo alt bare helt sprøtt og tragikomisk. Likte tittellåta da, Aquarela do Brasil. Kommer nok til å plystre på den i morgen :)

 

Konklusjon: angrer på at jeg ikke heller tok en rerun av Fear And Loathing In Las Vegas i kveld.

 

5/10

Lenke til kommentar

Inglorious Basterds.

Hva kan jeg egentlig skrive her som ingen andre har skrevet før meg? Tarantino i storform, og en ny favorittfilm. Dette er hvordan action/drama-sjangeren burde være.

 

9/10.

 

 

 

 

District 9.

 

OMG. En av de beste sci-fi-filmene i nyere (film)tid. Knallsterkt manus og skuespill, ekstreme effekter og en historie som fenger mer enn det meste der ute. Den greide til og med å styre unna alle klisjeene som normalt dukker opp i denne typen film. Jeg elsker kameraføringen! Hektisk, stressende og jævlig fengslende. Dette er Cloverfield, bare mer realistisk, dypere, råere og bedre.

 

9/10.

Endret av Koffeinkanin
Lenke til kommentar

The Birds (1963)

Ikke noe særlig, for å være helt ærlig. Det er med denne filmen som alle andre effektfilmer - så snart effektene går ut på dato så sitter man kun igjen med ekte spenning. Denne filmen har noen utrolig spennende deler, men som oftest er de etterfulgt av action- og effektsekvenser som varer alt for lenge. Det psykologiske har en tendens til å forsvinne etter 3 strake minutter med fugler som flakser rundt i stuen, man får for mye tid til å vurdere effektene og tenke "jeg lurer på hvordan de klarte det" eller "jøss, de har brukt både falske fugler OG ekte fugler". Jeg faller ut av stemningen når scenene varer så lenge, og da forsvinner dessverre magien.

 

Historien er den mest meningsløse jeg noensinne har sett i en skrekkfilm. Den første halvtimen har ingenting med noe som helst å gjøre, og det er så lite som kreves av karakterene mtp utvikling og medmenneskelige forhold at jeg ikke ser poenget med å presentere karakterene i nærmere 40 minutter før filmen kommer i gang. Hvis du trodde de 10-15 minuttene med chit-chat i begynnelsen av Cloverfield var overflødige..

 

Hitchcock er likevel mesteren av suspense, og det er noen utrolig flotte og psykologisk skremmende bilder i denne filmen. Han vet svært godt at det er ofte det stille før stormen som virkelig er skummelt, og det utnytter han flere ganger til å skape filmens mest skremmende øyeblikk. Dessverre er helhelsinntrykket at filmen, sammen med de fleste actionscenene, varer for lenge og blir melket litt for mye. Less is more, tross alt.

 

6/10

Lenke til kommentar

A bridge too far (Blu-ray)

 

Om BD versjonen, dette var stakkerslige saker, først når jeg fikk hjem filmen la jeg merke til at det ikke var en eneste special feature om filmen, det eneste man hadde var trailere for andre BD filmer.

Dette er mildt sagt dårlige saker, så da håpet jeg at selve filmen var i super kvalitet, og de virklig hadde brukt litt tid på å få filmen til å se sitt beste ut og høres sitt beste ut. Dette var ikke tilfellet, ser ikke noe forskjell på denne og vanlig dvd, hører heller ikke noe forskjell heller ikke.

Så det er ikke noe vits å kjøpe denne på BD, kjøpt heller 2disc dvd versjonen.

 

 

Selve filmen er jo altid like bra og den beste krigsfilmen laget

 

10/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...